• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nedåt lär väl priserna knappast gå, men möjligtvis stagneras en aning. Jag tror dock lyxmärkena som Rolex etc kommer fortsätta uppåt.
Nypriser kommer säkert gå uppåt, dock kan det bli så att begagnatmarknaden punkteras vid en rejäl lågkonjunktur, folk prioriterar helt enkelt att betala som exempel elräkningen istället för att göra en "investering" i rena lyxprodukter! Liknande blir det med dyrare bilar, bostäder mm!
Låt mig gissa, du är ca 22 år och har aldrig varit med om att någon marknad (börsen, bostad, bil) har gått bakåt? Vänta tills företagen säger upp folk i massor!
 
Nypriser kommer säkert gå uppåt, dock kan det bli så att begagnatmarknaden punkteras vid en rejäl lågkonjunktur, folk prioriterar helt enkelt att betala som exempel elräkningen istället för att göra en "investering" i rena lyxprodukter! Liknande blir det med dyrare bilar, bostäder mm!
Låt mig gissa, du är ca 22 år och har aldrig varit med om att någon marknad (börsen, bostad, bil) har gått bakåt? Vänta tills företagen säger upp folk i massor!
Istället för att gissa kan du läsa att han 20 år ;)
 
Nypriser kommer säkert gå uppåt, dock kan det bli så att begagnatmarknaden punkteras vid en rejäl lågkonjunktur, folk prioriterar helt enkelt att betala som exempel elräkningen istället för att göra en "investering" i rena lyxprodukter! Liknande blir det med dyrare bilar, bostäder mm!
Låt mig gissa, du är ca 22 år och har aldrig varit med om att någon marknad (börsen, bostad, bil) har gått bakåt? Vänta tills företagen säger upp folk i massor!

Det är många som är runt 35 års åldern eller yngre idag som troligtvis aldrig har varit med om en sättning i ekonomin. De var inte tillräckligt gamla för att minnas hur det såg ut under 90-talet där likviditeten var ett stort problem för såväl arbetare som företagare. Det var en realitet under stora delar av 90-talet för många. Sverige kom väldigt lindrigt undan sista finanskrisen så det är nog mest en liten parantes för de flesta inklusive de som är äldre och var med under it-hypen och kraschen därefter för 20 år sedan som även den var rätt begränsad. Det tog visserligen några år innan börsen hämtade sig igen, men sedan var allt som vanligt. Bostadspriserna gick inte ner den gången heller. Så i princip sedan 90- talsets krasch har priserna på bostäder, klassiska bilar, konst och annat bara pekat uppåt med några mindre hack i kurvan. Kanske blir det så även nu. Ingen vet. Ett hack i kurvan eller något djupare. Många faktorer som spelar in där. Det är ingen brist på orosmoln på himlen. Inte minst politiskt i världen. Förr eller senare så kommer rekyl där det sedan kommer att ta lång tid innan priserna återhämtar sig om de ens återhämtar sig på alla tillgångsslag som vi har sett nått skyarna under senare år.

Nu verkar det inte vara någon brist på likviditet och folk har arbeten att gå till. Centralbankerna och bankerna överlag samt politiker verkar rulla det här vidare in i kaklet. Så det kanske blir så att människor blir trötta på den här lyxhetsen och ändrar sina beteenden. Hur lyxigt är det när allt är lyx omkring en? En perfekt yta. Vad är nästa nivå? Någonstans tror jag att vi alla hade mått lite bra av en liten näsbränna. Då hade vi lärt oss att uppskatta livets viktigare saker.
 
Nypriser kommer säkert gå uppåt, dock kan det bli så att begagnatmarknaden punkteras vid en rejäl lågkonjunktur, folk prioriterar helt enkelt att betala som exempel elräkningen istället för att göra en "investering" i rena lyxprodukter! Liknande blir det med dyrare bilar, bostäder mm!
Låt mig gissa, du är ca 22 år och har aldrig varit med om att någon marknad (börsen, bostad, bil) har gått bakåt? Vänta tills företagen säger upp folk i massor!
Haha här var du rolig. Självklart påverkar en lågkonjuktur och svag ekonomi men kanske inte nödvändigtvis klockor mer än något annat:)
 
Senast ändrad:
Jag tror att en del befinner sig i första stadiet... ;)
Denial+Anger+Bargaining+Depression+Acceptance.jpg
 
Haha här var du rolig. Vad har klockors pris med bilar att göra? Självklart påverkar en lågkonjuktur och svag ekonomi men kanske inte nödvändigtvis klockor mer än något annat:)
Det påverkar framförallt saker som har uppblåsta värden. Jag håller med om att nypriserna knappast kommer att sänkas men sånt som idag kostar mycket över listpriset kommer förmodligen att backa ytterligare ner mot listpriset. Vi ser det klart och tydligt redan nu och än så länge så har ekonomin inte direkt börjat darra. Nu är det mest bara oro för att den snart kommer att göra det.

När efterfrågan minskar så går priserna ner. Det är rätt naturligt. Det som gör klockor eller andra saker med uppblåsta värden farligare är för att en stor del av den efterfrågan som funnits handlar om att de som köpt förväntat sig profit. När priserna går ner så får de som spekulerat i en vinst bråttom att sälja då deras största intresse varit ekonomiska. De vill inte riskera att göra en än större förlust om priserna faller ännu mer. Börjar några att sälja under den gamla prisnivån så kan priserna väldigt snabbt gå ner väldigt mycket.
 
Det påverkar framförallt saker som har uppblåsta värden. Jag håller med om att nypriserna knappast kommer att sänkas men sånt som idag kostar mycket över listpriset kommer förmodligen att backa ytterligare ner mot listpriset. Vi ser det klart och tydligt redan nu och än så länge så har ekonomin inte direkt börjat darra. Nu är det mest bara oro för att den snart kommer att göra det.

När efterfrågan minskar så går priserna ner. Det är rätt naturligt. Det som gör klockor eller andra saker med uppblåsta värden farligare är för att en stor del av den efterfrågan som funnits handlar om att de som köpt förväntat sig profit. När priserna går ner så får de som spekulerat i en vinst bråttom att sälja då deras största intresse varit ekonomiska. De vill inte riskera att göra en än större förlust om priserna faller ännu mer. Börjar några att sälja under den gamla prisnivån så kan priserna väldigt snabbt gå ner väldigt mycket.

Jag tror du har rätt. Ffa i andra stycket. Vissa klockor är efterfrågade delvis pga att andra efterfrågar dem (något är efterfrågat för att alla vet att det är svårt att få tag i det - hype) och det i sig driver upp priset. Detta gör dem också efterfrågade pga möjligheten att göra vinst. Frågan är hur mycket av de komponenterna/drivkrafterna av efterfrågan (hype och vinstförhoppningar) kommer att påverkas när/om priserna börjar gå ner. Ett par låga auktionspriser utlöser vägen ner? Den som köpt i investeringssyfte vill ur sina positioner så fort det går innnan det drar iväg ytterligare neråt? Klockan känns lite svalare om de är lättare/billigare att få tag i?

Ovanpå det har vi också någon sorts "nyhetens behag"-driven efterfrågan. En modell känns väldigt rolig när den kommer men efter ett tag när den funnits ute på marknaden och man ser den ofta så har lite av den känslan avtagit (jfr kläder och mode). De av oss som hängt här lite längre vet att trender kommer och går även inom klockbranschen.
 
Vi som gillar klockorna för vad de är har ingen anledning att känna panik vid en nedgång. Sannolikt går ju allt ner i pris.
För entusiaster är det ju bara positivt.
Jag tror inte att det är en generell nedgång av allt. Vissa saker har öka väldigt mycket i pris. Vissa hype-rollar, Nautilus etc är där den största delen luft är. Även inom vintage så har tex manuella daytonor tappat mycket fart. Det finns också billigare segment där saker ökat massor men det är inte primärt där det största problemet är. Här är det mer trender som drivit på prisökningarna.

Entusiaster drabbas bara om vi vill göra exit eller om vi vill byta något som har ett uppblåst värde. Överlag är det som du säger men det är inte riktigt som att allt ökat lika mycket.
 
Jag tror du har rätt. Ffa i andra stycket. Vissa klockor är efterfrågade delvis pga att andra efterfrågar dem (något är efterfrågat för att alla vet att det är svårt att få tag i det - hype) och det i sig driver upp priset. Detta gör dem också efterfrågade pga möjligheten att göra vinst. Frågan är hur mycket av de komponenterna/drivkrafterna av efterfrågan (hype och vinstförhoppningar) kommer att påverkas när/om priserna börjar gå ner. Ett par låga auktionspriser utlöser vägen ner? Den som köpt i investeringssyfte vill ur sina positioner så fort det går innnan det drar iväg ytterligare neråt? Klockan känns lite svalare om de är lättare/billigare att få tag i?

Ovanpå det har vi också någon sorts "nyhetens behag"-driven efterfrågan. En modell känns väldigt rolig när den kommer men efter ett tag när den funnits ute på marknaden och man ser den ofta så har lite av den känslan avtagit (jfr kläder och mode). De av oss som hängt här lite längre vet att trender kommer och går även inom klockbranschen.
Egentligen så krävs det inte ens några mjuka auktionspriser. Det räcker med att folk är rädda för det. Manuella daytonor peakade just innan Phillips Daytona-auktion då många började tro att det var toppen. Det ledde till att många var besvikna över resultatet då peaken i själva verket var just innan och många såg auktionen som ett sätt att maximera. I år så har auktionshusen fullkomligt proppats fulla med olika Nautilus. Så till en grad där de varit tvungna att tacka nej till klockor. Gissa om årets auktionssäsong är peaken eller om priserna redan nu börjat vika.. :)
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det entusiasterna som har allt att vinna på att priserna korrigeras. Då försvinner spekulanterna. I synnerhet de som bränt sig.

Det är något jag personligen har ogillat under hela den här resan. Att allt bara handlar om värdet på klockor, bilar, konst och bostäder. Det märker man själv när man har ägt grejerna innan hypen och alla kommentarer de senaste åren. Det har uteslutande handlar om en sak. Prisstegringen. Att man borde sälja och ta hem vinsten. Pricka nästa botten och köpa tillbaka. Det är spekulationsbeteenden. Anledningen till varför vi är där vi är nu.
 
Det börjar dom göra nu. Varslen duggar tätt. Stora mängder konsulter får gå omgående. Scania meddelar idag att "hundratals" får gå för att möta den inbromsade marknaden.
- Tyvärr så verkar stora delar av verkstadsindustrin signalera nedgång i efterfrågan nu. Sandvik tex skall ju ta bort flera tusen tjänster.
 
Nu kommer alla att ironiskt nog istället registrera sig för att kunna spekulera i när botten är nådd och när det är bäst tillfälle att köpa för att maximera vinsten vid nästa uppgång. :p
Absolut, för sånt är ju endast ok för dom som varit medlem i minst två år och har ett minimum på 1000 inlägg!!!
 
Absolut, för sånt är ju endast ok för dom som varit medlem i minst två år och har ett minimum på 1000 inlägg!!!
Det var menat som ett skämt vilket jag tyckte framgick av smileyn och dessutom finns det faktiskt en poäng i det du skriver även om du uppenbarligen är sarkastisk. Har man skrivit över 1000 inlägg utslaget över två års tid har man med största sannolikhet bidragit med en hel del till forumet jämfört med en nyregistrerad användare som uteslutande vill diskutera eventuell vinning. ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp