Alla 5 gånger jag varit inne hos Rob E det senaste halvåret så har det varit köpgalna asiater inne samtidigt som främst frågat efter Rolex sportstål.”Det enda”? Really?
jag kontrar med att den enda huvudsakliga orsaken till att marknaden för nytillverkade klockor i sportstål ens exploderade till att börja med är den mest sannolika framtida orsaken till att bubblan spräcks. Och det har inget med Rolex produktionsvolymer att göra. Den nya medelklassen i Kina har sedan några år börjat köpa klockor på allvar och smaken har skiftat från dressur till sportstål. Förutom att suga upp allt som exporteras till Kina och Hong Kong står de de facto även för en stor andel av klockköpen från västerländska marknader via proxyköp och turism (Har ni besökt någon Rolex-AD i västvärlden de senaste 5 åren som inte haft kinesisktalande personal?). Med tanke på vartåt den kinesiska ekonomin barkar tror jag inte på att den sannolika utvecklingen kommer att bli så som du gissar.
Iof den AD som kanske är bäst anpassad till turister från asien och det kanske förklarar en del men jag köper ditt resonemang fullt ut.