• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt inlägg var inte avsett som någon nyanserad filosofisk kommentar.

Möjligen men ändock intressant. Sanningen är ju att mycket av vad vi kallas ”lyx” idag (i västvärlden) inte är vad det en gång varit. Upplevelser, attityder och åsikter har mer status än prylar i många kretsar...

Rolex har nog haft rätt bra koll på sin produktion och efterfrågan. Man har troligtvis inte ökat produktionen nämnvärt för att möta den efterfrågan som fanns under senare år när hypen nådde allt fler av deras modeller och montrarna var tomma i butikerna. Man visste att efter en högkonjuktur så kommer det en lågkonjuktur. Klockor som är i produktion som finns ute på begagnat marknaden slår mot deras nyförsäljning. Om de hade sålt obegränsat för att möta efterfrågan hade det påverkat deras framtida försäljning.

Med det sagt så tror jag inte att Rolex har varit beredd på en händelse som den här med Corona spridningen och de efterdyningar som kommer i dess spår.

Oerhört många av deras presumtiva kunder kommer att drabbas världen över.

Över till ett annat segment. Jag undrar hur de där investeringsfonderna går som investerat i exklusiva och unika klockor, bilar och konst. De har varit med och spekulerat upp marknaden i vissa segment. Om nu andelsägare vill kliva ur. Vilket inte borde vara osannolikt givet det som sker på de finansiella marknaderna.

År 2009 var jag 12 år och fokus låg då på att strunta i cykelhjälmen snarare än på klockor. Jag har alltså ingen uppfattning om hur detta påverkade marknadskrafterna på urmarknaden. Ni som var med, vilka märken tog största smällen och rabatterades mest? Vad minns ni?

2020-03-31 - 2020-04-01
116610LN -15, upplagd 2020-03-21, 93.000 kr (Sänkt från 100.000 kr) (Privat)
16610 -97, upplagd 2020-03-23, 75.000 kr (Privat)
16610 -09, upplagd 2020-03-26, 90.000 kr (Privat)

2020-04-01 - 2020-04-02
114060 -17, upplagd 2020-03-16, 89.000 kr (Privat)
116613LB -17, upplagd 2020-03-23, 131.000 kr (Privat)
114060 -20, upplagd 2020-03-29, 115.000 kr (Privat)

Alright... Här nånstans får vi väl anta att (åtminstone en del) annonspriser är ganska långtifrån verkligheten.
Förutsätter nämligen att den allra dyraste 114060 på hela Blocket inte blev såld inom 1-2 dygn...
Tveksamt om den ens blivit såld eller om den bara plockats ned. Varför skulle man öht kontakta denna säljare framför t.ex. den som kom ut bara en dag innan, där en 114060 -19 säljs för 21.000 kr mindre.

Nåväl...

2020-04-01 - 2020-04-02

Alright... Här nånstans får vi väl anta att (åtminstone en del) annonspriser är ganska långtifrån verkligheten.
Förutsätter nämligen att den allra dyraste 114060 på hela Blocket inte blev såld inom 1-2 dygn...
Tveksamt om den ens blivit såld eller om den bara plockats ned. Varför skulle man öht kontakta denna säljare framför t.ex. den som kom ut bara en dag innan, där en 114060 -19 säljs för 21.000 kr mindre.

Nåväl...
Gillar ditt engagemang!

Hur kommer det sig att det nästan uteslutet är personer som inte har någon historisk koppling till märket i fråga (tex genom ägande av AP, PP, Rolex eller motsvarande) men som ändå spenderar åtskilliga inlägg med att motivera prisnedgång/bevakning på slutannonser mm. Vad är syftet? I många inlägg speglas en underliggande ilska (som att tex Rolex var lagkapten i skollaget och alltid valde er sist när ni skulle spela spökboll) mot dessa varumärken trots att ni aldrig ägt en Daytona, Nautilus eller RO?

Ni verkar vara så negativt inställda till livet och de personer som faktiskt väljer att köpa en klocka över listpris, ”hoppet” att alla ska sitta med svarte Petter som betalat 500’ för en blå Nautilus. ”Alla som köper en klocka över list är idioter”. ”Ni kommer få se”

Jag är seriöst intresserad av att veta varför så många, som ändå aldrig skulle köpa en klocka av detta slag, väljer att diskutera till förbannelse? Klockor är inte en investering i primärt syfte som tex värdepapper, det är nog alla ense om :)
Du svingar mycket men för att hålla trevlig ton säger jag välkommen och försöker på ett trevligt vis förklara min ståndpunkt eftersom jag uttalat min framtidstro trots att jag inte äger varken RO, Nauti eller HajpRollar. Gör det min gissning mindre värd? Knappast. Argumentet att bara folk som äger klockorna i fråga kan ha en upplyst uppfattning om vart priset ska är som att säga att enbart de som äger Fingerprint får uttala sig om vart priset ska...

Ang min historia har jag dock ägt både RO och 6siffriga sportstål. Tyvärr ingen Nautilus även om det är en dröm till skillnad från HajpRollar. Men som sagt är nog min utbildning och erfarenheter mer relevanta i sammanhanget.

Jag är inte det minsta negativt inställd till livet. Tvärt om. Men jag kan ändå uttrycka min åsikt även om den då var mot strömmen då alla trodde modellerna som primärt är i fokus aldrig någonsin kunde falla i pris...

Alla som köper över list är inte idioter även om jag själv aldrig hade gjort det i större utsträckning. Däremot kan dessa köpare väl delas upp i två grupper grovt förenklat. De som köpt för att de inte orkar vänta på sin keeper, och de som motiverat köpet med en idé om ständig uppgång. Jag sade att jag trodde den gruppen var relativt stor vilket förnekades kraftigt men nu när det väl kommer till kritan verkar de varit destå fler när kölistorna verka gå från flera år till någon månad på vissa modeller. Var tog alla superibtresserade vägen? Varför ligger så sjukt många HajpRollar osålda om inte för att folk motiverade köper med att just priserna stiger...

Jag har inget egenintresse i prisfall på HajpRollar men tror inte heller mina gissningar om framtiden har någon som helst påverkan på en global marknad... Majoriteten förstår ju inte ens...

2020-04-01 - 2020-04-02

Nåväl...
Var finns dessa annonser? Här? Blocket?

2020-04-01 - 2020-04-02

Nåväl...
Antar att det finns folk som vill dopa marknadsvärdet genom att kontinuerligt lägga upp och avsluta höga annonspriser för att skapa tron om att de sälja för det eller iallafall nära.

Antar att det finns folk som vill dopa marknadsvärdet genom att kontinuerligt lägga upp och avsluta höga annonspriser för att skapa tron om att de sälja för det eller iallafall nära.

Liknande konspirationsteorier brukar florera i andra entusiastforum, men jag har svårt att tro att folk verkligen gör så i verkligheten. Däremot är det väl kutym att lägga på 10-15 % för att en köpare ska ha lite prutmån.

Liknande konspirationsteorier brukar florera i andra entusiastforum, men jag har svårt att tro att folk verkligen gör så i verkligheten. Däremot är det väl kutym att lägga på 10-15 % för att en köpare ska ha lite prutmån.

En annan konspirationsteori som jag fick bekräftat är att vissa handlare köpt upp enorma lager av hype:ade modeller för att skapa lägre utbud i en marknad med hög efterfrågan.

Pratade med en som bestämt hävdade att han satt på över 200st 5711or.

Att den här helt oreglerade marknaden har spelare som vill ägna sig åt otillbörlig påverkan betvivlar jag inte. Träffat flera handlare som verkar snurra rätt stora volymer där jag haft svårt att avgöra om de inte är gangsters egentligen...

Nu har det diskuterats och spekulerats om Rolex (och lite om Patek) i 100+ sidor.
Det var säkert kul. Men det kan inte bara vara jag som tycker att det är mycket cirkelresonemang just nu.

Så hur ser det ut för andra märken som inte spekulationsköpts i samma utsträckning?
Har, exempelvis, Breitling och Tag Heuer m.fl, råkat ut för samma prisnedgång? Eller har de klarat sig bättre på begagnatmarknaden pga tidigare utebliven hype?

Senast ändrad:
År 2009 var jag 12 år och fokus låg då på att strunta i cykelhjälmen snarare än på klockor. Jag har alltså ingen uppfattning om hur detta påverkade marknadskrafterna på urmarknaden. Ni som var med, vilka märken tog största smällen och rabatterades mest? Vad minns ni?

Jag var intresserad av klockor (och hade ett par stycken) på den tiden men allt var väldigt annorlunda då. Det fanns knappt någon ”marknad”, eller den var i alla fall betydligt mindre utvecklad. Få såg klockor som en investering med förhoppningar om värdeökning. Rolex som beg var dock ofta ett bra köp för man fick ungefär tillbaka pengarna om man ville sälja den. Dvs det var ett billigt ägande men knappast en investering. En hygglig stålrolex (femsiffrig) kostade väl runt 25tkr och en i plexi i bruksskick ungefär lika mycket. (Andra får gärna fylla på eller rätta mig här).

Det rådde bara brist på en klocka vad jag kan komma ihåg, och det var Rolex Daytona. Möjligtvis också Panerai (särskilt 1950 ansåg het och var dyr). PP Nautilus och Aquanaut och AP RO var betydligt billigare än idag och ansågs fina(st) men det rådde ingen hype precis. Hublot var populära men inte särskilt svåra att få tag i.

Nu har det diskuterats och spekulerats om Rolex (och lite om Patek) i 100+ sidor.
Det var säkert kul. Men det kan inte bara vara jag som tycker att det är mycket cirkelresonemang just nu.

Så hur ser det ut för andra märken som inte spekulationsköpts i samma utsträckning?
Har, exempelvis, Breitling och Tag Heuer m.fl råkat ut för samma prisnedgång? Eller har de klarat sig bättre på begagnatmarknaden pga tidigare utebliven hype?
Sålt 2 Breitlings de senaste 2 veckorna och skulle säga att prisnivån är detsamma. Hade tänkt ta samma pris även innan Corona-krisen. Fallet är ju inte lika högt på dem om de skulle dyka. Begagnatpriserna ligger fortfarande långt under nypris, till skillnad från de märkena du nämnde.
"Normalvintage" verkar också hålla i sig stadigt.

Har, exempelvis, Breitling och Tag Heuer m.fl råkat ut för samma prisnedgång? Eller har de klarat sig bättre på begagnatmarknaden pga tidigare utebliven hype?
Jag undrar om något märke kommer packa ihopa:(

Sålt 2 Breitlings de senaste 2 veckorna och skulle säga att prisnivån är detsamma. Hade tänkt ta samma pris även innan Corona-krisen. Fallet är ju inte lika högt på dem om de skulle dyka. Begagnatpriserna ligger fortfarande långt under nypris, till skillnad från de märkena du nämnde.
"Normalvintage" verkar också hålla i sig stadigt.
Nåt sånt jag trodde. Bristen på spekulation syns i uteblivet prisfall (eller inte lika brant iaf).
Jag undrar om något märke kommer packa ihopa:(
Den tanken har tyvärr slagit mig också. Tror en del av de riktiga high end kan ligga lite pyrt till (inte patek och ap, men andra).

2020-03-31 - 2020-04-01
116610LN -15, upplagd 2020-03-21, 93.000 kr (Sänkt från 100.000 kr) (Privat)
16610 -97, upplagd 2020-03-23, 75.000 kr (Privat)
16610 -09, upplagd 2020-03-26, 90.000 kr (Privat)

2020-04-02 - 2020-04-03
116610LN -16 , upplagd 2020-03-16, 105.000 kr (Sänkt från 110.000 kr) (Privat)
116610LN -20, upplagd 2020-03-10, 130.000 kr (LW)
16610 -89, upplagd 2020-03-25, 79.000 kr (LW)
16610 -88, upplagd 2020-03-31, 69.500 kr (Privat)
116613LB -14, upplagd 2020-03-31, 100.000 kr (Bergströms)
116610LN -19, upplagd 2020-04-20, 113.000 kr (Hedens Guld)

Hej!
Vad skall man tro om nya Rolex modeller i år blir det några överhuvudtaget med tanke på Corona, och om det blir nyheter hur och var tror ni Rolex annonserar detta i så fall. Läste någonstans att hålla koll på Rolex Instagram där det eventuellt kan dyka upp ledtrådar om nya klockor. Min Rolex AD (ej i sverige) säger till mig att dom inte har väntelistor på eventuella nyheter nu utan man får höra av sig när dom presenterats.

Hej!
Vad skall man tro om nya Rolex modeller i år blir det några överhuvudtaget med tanke på Corona, och om det blir nyheter hur och var tror ni Rolex annonserar detta i så fall. Läste någonstans att hålla koll på Rolex Instagram där det eventuellt kan dyka upp ledtrådar om nya klockor. Min Rolex AD (ej i sverige) säger till mig att dom inte har väntelistor på eventuella nyheter nu utan man får höra av sig när dom presenterats.
Jag tror de gör som övriga tillverkare: presenterar sina nyheter via andra kanaler. De håller nog inte på dem 0,5-1 år nu när lanseringen redan är planerad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp