• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi reagerade nog mest på att din ton uppfattades som ”jag vet och så här är det”.

Du är självklart fri att gissa och spekulera bäst du vill :)

Ja, det var kanske lite hård ton men vill bara att folk ska inse allvaret i rådande situation. Jag vet varken mer än någon annan i dessa tider mer än att företag lider, vilket i sin tur kommer ge lidande till gemene man. Lyxvaror kommer naturligt bli det som stryker på foten först. Vad som exakt kommer ske får framtiden utvisa.

2020-04-03 - 2020-04-03
116610LV -19, upplagd 2020-03-22, 139.900 kr (Bumpad en gång till samma pris) (Jälmers Ur)
2020-04-04 - 2020-04-05
Inte en pinal såld senaste dygnet. Eller jo, pinaler kanske. Bara inga Subbar.
I gengäld har det kommit upp hela sju stycken nya.

EDIT
6 st nya. Den sista var en gammal annons som bumpats.
En 114060 från 2019 med plast kvar. Försöker säljas för 94.000 kr men har bumpats tre gånger till samma summa utan att lämna nuvarande ägare.

För övrigt så är det just 114060 som står för överlägset flest "2020" som kommer upp på Blocket.
...By a long shot.

Senast ändrad:
Antingen är du blind eller bara korkad! Ser du inte vad som händer världen runt? Räcker att bara se i Sverige där folk blir permitterade dag för dag. Företag går i kånken som det vore en dominoeffekt. Tror du det kommer gå obemärkt förbi? Finns anledning att NK nästan kånkar nu (en granne är chef där med god insyn, de är idag under rekonstruktion) Många egenföretagare ser sitt livsverk gå åt helvete. Hämtade ut en ny BMW i Danderyd förra veckan och det var inte en käft i butiken och de sa att detta slår dom hårt, inte nu då de levererar bilar som är beställda förra året men fabriken är stängd och ingen vill idag beställa nytt. Man kan blunda men verkligheten kommer. Vi har inte sett ens början av de ekonomiska konsekvenserna än.

Du slåss mot väderkvarnar, jag skrev inte ett enda ord emot att vi går mot en lågkonjunktur. Jag skrev att du gissar fram saker tvärsäkert utan att underbygga resonemanget öht, inte sant?

Du svarar med att fortsätta tvärsäkert kasta ur dig åsikter och prognoser på exakt samma vis och samtidigt passa på att ifrågasätta min intelligens ...

Ja, det var kanske lite hård ton men vill bara att folk ska inse allvaret i rådande situation. Jag vet varken mer än någon annan i dessa tider mer än att företag lider, vilket i sin tur kommer ge lidande till gemene man. Lyxvaror kommer naturligt bli det som stryker på foten först. Vad som exakt kommer ske får framtiden utvisa.
Förstår, självklart är det en allvarlig situation, har många vänner i krogbranschen som är på väg i konkurs. Går vi in i en långvarig recession är det väl rimligt att efterfrågan på lyxvaror minskar.
Tråden handlar ju om huruvida klockpriserna är på väg ned och det beror väl vad man åsyftar. Rolex har ju höjt listpriserna med typ 60% på 5 år så frågan är vad priserna ska falla till.

De klockor som spekulerats vilt i senaste åren har ju redan tappat rejält och borde väl rimligtvis närma sig listpris igen... :)

Ett tips är isf att vara ödmjuk och lägga fram rimliga resonemang.
Att säga att en person man aldrig träffat är korkad är kanske det som sänker dig mest. Har du tänkt på att de med mest kunskap (tex professorer och dyllikt) nästan aldrig uttrycker sig tvärsäkert? Det ger pondus att vara ödmjuk då en total brist på ödmjukhet indikerar att man måste skrika för att någon ska lyssna eftersom man inte har ngt vettigt att komma med.

Att säga att priser ska ned i toan är för ospecifikt för att det ska ha ngt värde. Hur lågt är ned i toan? 10, 20, 40 eller 80% ned? När når dem isf botten och hur ser eventuell återhämtning ut?

Jag tror som du kanske sett att priserna på vissa modeller skulle ner och Corona gör såklart bilden sämre och de flesta klockor påverkas nog men man ska komma ihåg att priser reflekterar det man idag vet. Alla vet om Corona och räknar med att det blir konkurser. (jag tror dock Marknadspris på många modeller är under asking prices och om det stämmer lär tillslut asking prices komma ned till marknadspris)
Men blir det värre eller bättre än förväntningen? Om du vet svaret får du gärna ge riktiga och underbyggda argument. Att bilförsäljing och NK går knackigt nu är knappast en överraskning för någon. Men hur kommer de gå när vi är igenom skiten och alla miljarder i stimulanser ska användas?

Ett tips är isf att vara ödmjuk och lägga fram rimliga resonemang.
Att säga att en person man aldrig träffat är korkad är kanske det som sänker dig mest. Har du tänkt på att de med mest kunskap (tex professorer och dyllikt) nästan aldrig uttrycker sig tvärsäkert? Det ger pondus att vara ödmjuk då en total brist på ödmjukhet indikerar att man måste skrika för att någon ska lyssna eftersom man inte har ngt vettigt att komma med.

Att säga att priser ska ned i toan är för ospecifikt för att det ska ha ngt värde. Hur lågt är ned i toan? 10, 20, 40 eller 80% ned? När når dem isf botten och hur ser eventuell återhämtning ut?

Jag tror som du kanske sett att priserna på vissa modeller skulle ner och Corona gör såklart bilden sämre och de flesta klockor påverkas nog men man ska komma ihåg att priser reflekterar det man idag vet. Alla vet om Corona och räknar med att det blir konkurser. (jag tror dock Marknadspris på många modeller är under asking prices och om det stämmer lär tillslut asking prices komma ned till marknadspris)
Men blir det värre eller bättre än förväntningen? Om du vet svaret får du gärna ge riktiga och underbyggda argument. Att bilförsäljing och NK går knackigt nu är knappast en överraskning för någon. Men hur kommer de gå när vi är igenom skiten och alla miljarder i stimulanser ska användas?

Bra svar!

Och om vi nu ska ta NK (Departments and stores) som exempel så har de tappat över 53MSEK i EBIT och ännu mer i resultat efter finansnetto de senaste 4 åren. (Från en EBIT på 56MSEK (2016) och ett rörelsenetto strax över till ett EBIT på 3,3 resp finansnetto på 1.3) Man gick knappt break even 2019 och Corona gör naturligtvis inte saken bättre. En företagsrekonstruktion med statlig lönegaranti är väl ett utmärkt sätt för en sån verksamhet att göra en omorganisation och strukturera om verksamheten efter de marknadskrafter som detaljhandeln drabbats av.

Den situationen är, vill jag påstå, inte jämförbar med lyxklockor som inte drabbats av e-handelsdöden på samma sätt. (Dvs att fysisk handel droppar och att e-handel inte lyckats möta upp motsvarande siffror). Lyxklockor lider inte heller i samma utsträckning av kollektioner som måste reas ut 4 ggr per år (sommar, vinter och mid-season x2) vilket mode gör.

Det blir för mycket äpplen och päron för att det ska bli en rimlig jämförelse IMHO.

Min kollega mailade AD i torsdags, på fredagen låg nya Batman och väntade på honom. Förhoppningsvis finns dessa eftertraktade klockor snart i butik :)
Jag frågade min AD i måndags, han sade då att kölistan på Batman är 10år om de får in den lika (o)frekvent som tidigare. Dock är ju säkert närmare 50% av de på listan där endast för att göra en snabb vinst och dessa personer står troligtvis även på alla andra AD:s listor också. Så får man bort dessa spekulanter kanske det går att handla igen.

Men att din kollega mailade i torsdags och fick klockan på fredag låter ju bara för osannolikt?!

intressanta resonemang i denna tråd!:)
Att massproducerade moderna klockor påverkas av osäkra tider är väl det vanliga att förvänta sig enligt mina böcker, dom är ju möjliga att köpa när som helst till rådande marknadspris.
Det som är mera intressant från egen horisont är väl om just dom vintageklockor jag har på min "hit-list" nu eventuellt kommer ut billigt på marknaden och om jag då och där har nerverna att köpa?!
Ta hand om Er!

Jag frågade min AD i måndags, han sade då att kölistan på Batman är 10år om de får in den lika (o)frekvent som tidigare. Dock är ju säkert närmare 50% av de på listan där endast för att göra en snabb vinst och dessa personer står troligtvis även på alla andra AD:s listor också. Så får man bort dessa spekulanter kanske det går att handla igen.

Men att din kollega mailade i torsdags och fick klockan på fredag låter ju bara för osannolikt?!
Ja det låter osannolikt men det stämmer. Sen har han köpt väldigt mycket klockor och ej i syfte att sälja med vinst utan faktiskt bruka.

Jag tror om ”rätt” person frågar så finns nog de flesta klockor hos Rolex att få tag i, speciellt nu när turister inte besöker våra butiker. Jag själv gick in på Krons ur i fredags vid 16.30, jag var första besökaren på 1,5h sa personalen.

En ovetenskaplig observation från min sida. Sålda/avslutade annonser här på K&S har ökat senaste veckan.

Ja det låter osannolikt men det stämmer. Sen har han köpt väldigt mycket klockor och ej i syfte att sälja med vinst utan faktiskt bruka.

Jag tror om ”rätt” person frågar så finns nog de flesta klockor hos Rolex att få tag i, speciellt nu när turister inte besöker våra butiker. Jag själv gick in på Krons ur i fredags vid 16.30, jag var första besökaren på 1,5h sa personalen.

Tror du inte han kunde ha gjort samma sak för ett år sedan?

Tror du inte han kunde ha gjort samma sak för ett år sedan?
Han har försökt få tag i pepsin sen den släpptes men fick ”nöja sig” med Batman.

En tanke var att det finns lite klockor sparade till turister som köper upp mindre populära märken och vid stora gruppköp kan få med en populär sportmodell från Rolex. Men bara en ren spekulation från min sida!

intressanta resonemang i denna tråd!:)
Att massproducerade moderna klockor påverkas av osäkra tider är väl det vanliga att förvänta sig enligt mina böcker, dom är ju möjliga att köpa när som helst till rådande marknadspris.
Det som är mera intressant från egen horisont är väl om just dom vintageklockor jag har på min "hit-list" nu eventuellt kommer ut billigt på marknaden och om jag då och där har nerverna att köpa?!
Ta hand om Er!

Bara en ren gissning från min sida. Jag skulle absolut inte investera i klockor alls just nu, varken hypade nya eller vintage. Om jag dock (rent hypotetiskt) skulle tvingas välja så skulle jag köra på vintage. Jag tror att de kommer att tappa mindre.

Nya klockor kommer ju ut på marknaden kontinuerligt och den här hypen vi ser just nu är en ganska ny företeelse. Många köar för säkra och snabba pengar. Vintage har en annan dynamik och historik. Det är mer av en traditionell samlarmarknad (jfr konst, vintage sportbilar, antikviteter etc). Jag tror det finns mindre spekulation och mer intresse och tålmodiga pengar på vintage marknaden. Den är helt enkelt lite lugnare. Hypade nya kan mkt snabbt rasa iväg i en nedåtgående spiral där sjunkande priser leder till minskat intresse vilket leder till ännu lägre intresse osv.

Bara en ren gissning från min sida. Jag skulle absolut inte investera i klockor alls just nu, varken hypade nya eller vintage.
Nu tycker jag att du ska lyssna på en erfaren handlare som helt utan egenintresse berättar hur läget är! ;)

"Should we keep investing in watches?
Yes! Luxury watches are and will always be a safe good.
Don’t hesitate to buy a watch from Mondani Web Trusted Dealers."

https://www.instagram.com/p/B-hLFoPpIYs/

Nu tycker jag att du ska lyssna på en erfaren handlare som helt utan egenintresse berättar hur läget är! ;)

"Should we keep investing in watches?
Yes! Luxury watches are and will always be a safe good.
Don’t hesitate to buy a watch from Mondani Web Trusted Dealers."

https://www.instagram.com/p/B-hLFoPpIYs/

Det var lite magert med sakargument. Rolex och PP har tillfälligt stoppat sin produktion var väl egentligen det enda?

En ovetenskaplig observation från min sida. Sålda/avslutade annonser här på K&S har ökat senaste veckan.
Det ska bli intressant att se om/hur k&s påverkas av skatteåterbäringen som trillar in nu i veckan (för den som deklarerat digitalt och inte gjort några ändringar, dvs. majoriteten). :greedy:

Sportrolexar till alla? Prices will go through the roof!
@Per, du menar så här?
(bortse från texten i grafen, egentligen är det prisutvecklingen för bnib hulk som visas..)
unnamed.gif
;-)

2020-04-04 - 2020-04-05
Inte en pinal såld senaste dygnet. Eller jo, pinaler kanske. Bara inga Subbar.
I gengäld har det kommit upp hela sju stycken nya.

EDIT
6 st nya. Den sista var en gammal annons som bumpats.
En 114060 från 2019 med plast kvar. Försöker säljas för 94.000 kr men har bumpats tre gånger till samma summa utan att lämna nuvarande ägare.

För övrigt så är det just 114060 som står för överlägset flest "2020" som kommer upp på Blocket.
...By a long shot.

2020-04-05 - 2020-04-06
116613LB -17, upplagd 2020-03-12, 129.000 kr (Privat)
16613 -02, upplagd 2020-03-14, 98.000 kr (LW)
114060 -16, upplagd 2020-03-26, 84.000 kr (Bumpad från 85.000 kr) (Privat)
116613LB -19, upplagd 2020-03-21, 125.000 kr (Privat)
16610 -92, upplagd 2020-03-31, 75.000 kr (Privat)
116613LB -18, upplagd 2020-04-02, 124.000 kr (Hedens Guld)
116610LV -20, upplagd 2020-04-05, 150.000 kr (Privat)

Om det inte var en enda mellan lördag och söndag så är det desto fler mellan söndag och måndag.
Händerna upp, alla som trott att jag skulle tröttnat vid detta laget. ;)

2020-04-05 - 2020-04-06
116613LB -17, upplagd 2020-03-12, 129.000 kr (Privat)
16613 -02, upplagd 2020-03-14, 98.000 kr (LW)
114060 -16, upplagd 2020-03-26, 84.000 kr (Bumpad från 85.000 kr) (Privat)
116613LB -19, upplagd 2020-03-21, 125.000 kr (Privat)
16610 -92, upplagd 2020-03-31, 75.000 kr (Privat)
116613LB -18, upplagd 2020-04-02, 124.000 kr (Hedens Guld)
116610LV -20, upplagd 2020-04-05, 150.000 kr (Privat)

Om det inte var en enda mellan lördag och söndag så är det desto fler mellan söndag och måndag.
Händerna upp, alla som trott att jag skulle tröttnat vid detta laget. ;)
Nu vänder det, priserna börjar gå upp ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp