• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DrDre

Patek
Trådens ämne har tangerat världsekonomin ett par ggr. För den som vill börja helgen med dyster läsning så finns här ett riktigt guldkorn. Bygger på intervjuer intervjuer med cheferna på IMF och Världsbanken.

Folk kommer att ha andra saker att bekymra sig över än 20 tkr upp eller på en GMT Master.

https://www.di.se/nyheter/imf-mansklighetens-morkaste-stund/

572EACCC-9D4E-47BA-8BF5-24EC91F5295A.jpeg

33A0B351-F251-4209-B43D-F387DE28E15F.jpeg


C26D95FF-747B-425D-A5F3-EBD042798F8A.jpeg
 
När det gäller priserna på lyxklockor som Rolex får man inte glömma valutaeffekten eftersom volatiliteten har ökat rejält den senaste tiden. T e x har den svaga svenska kronan (-17% mot euron -15% mot usd sen 2015) bidragit till prisuppgången på lyxklockor i SEK. Det ser ut som Sverige fick en av dom största prisökningarna på nya Rolex i år. En fortsatt försvagning av kronan kan dämpa ett eventuellt prisfall i svenska kronor enligt mig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
När det gäller priserna på lyxklockor som Rolex får man inte glömma valutaeffekten eftersom volatiliteten har ökat rejält den senaste tiden. T e x har den svaga svenska kronan (-17% mot euron -15% mot usd sen 2015) bidragit till prisuppgången på lyxklockor i SEK. Det ser ut som Sverige fick en av dom största prisökningarna på nya Rolex i år. En fortsatt försvagning av kronan kan dämpa ett eventuellt prisfall i svenska kronor enligt mig.
cover3.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
2020-04-02 - 2020-04-03
116610LN -16 , upplagd 2020-03-16, 105.000 kr (Sänkt från 110.000 kr) (Privat)
116610LN -20, upplagd 2020-03-10, 130.000 kr (LW)
16610 -89, upplagd 2020-03-25, 79.000 kr (LW)
16610 -88, upplagd 2020-03-31, 69.500 kr (Privat)
116613LB -14, upplagd 2020-03-31, 100.000 kr (Bergströms)
116610LN -19, upplagd 2020-04-20, 113.000 kr (Hedens Guld)

2020-04-03 - 2020-04-03
116610LV -19, upplagd 2020-03-22, 139.900 kr (Bumpad en gång till samma pris) (Jälmers Ur)
 

Henryandy

Cartier
Priserna är påväg rätt ner i toaletten, den som inte ser det är antingen blind eller rädd för fallet. Alla kapitalvaror/lyxvaror inkl bilar, båtar, bostäder kommer falla. När notan för Corona kommer så är det en ny värld som väntar. Cash is king nu.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Priserna är påväg rätt ner i toaletten, den som inte ser det är antingen blind eller rädd för fallet. Alla kapitalvaror/lyxvaror inkl bilar, båtar, bostäder kommer falla. När notan för Corona kommer så är det en ny värld som väntar. Cash is king nu.

Dessa tvärsäkra superanalyser helt utan källor, fakta eller något som ens antyder att det stämmer mer än ”såhär är det” - gör mig otroligt trött. Kan vi inte förpassa dem till Flashback?

Och nej, jag är varken blind eller rädd för ett fall på bostäder eller klockor. Inte heller har jag något emot baissare. Men för guds skull - underbygg resonemanget med iaf något. (Gäller likväl om man tror allt är guld och gröna skogar).
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Guld guld-stål kontra stålklockor! Kan intresset öka för guldklockor om priset på guld fortsätter upp låt säga 20% från dagens nivåer?

Snarare tvärt om IOM den sinnessjuka mark-up klockmärken lägger på de fåtal gram 18k de sätter i en klocka.


Skulle säga att det är fel analys, eller iaf alldeles för smal. Om vi pratar ädla Rolex från AD påverkar det säkert inte så mkt, varken pris eller efterfrågan.

Men begagnade klockor är en annan sak. Många gamla guldur säljs ju till guldvärde så de stiger precis 20%.
Om vi kollar allmänt på beggade Rollar i guld är de ju ofta prissatta lågt jämfört med stål pga masspsykosen som rådit. Min vitguldsDD ref 18239 med isad tavla kostade mig 120, när en 5siffrig Pepsi kostade samma. Guldvärdet i en DD på länk är på inget sett majoriteten av priset men inte heller en obetydande del, så om guldvärdet stiger 20% bör det rimligen påveka priset något.

Sedan tror jag personligen att det vi nu ser kommer kunna leda till trendskifte och att folk ser det helt orimliga med att en 5siffrig DD kostar ca 30% av motsvarande 6siffrigas listpris men en 5siffrig Pepsi 100%, för att inte tala om 6siffriga Pepsi etc.

Moderna StålRollar är inte speciella och i centrala Stockholm känns de ungefär lika vanliga som DW (såklart med viss överdrift men likväl sjukt vanliga), och när nu priserna faller och de inte längre är en "säker investering" tror iaf jag att man kommer värdera om klockkomplexet.

Mycket kommer nog stiga på sikt i nominella tal då vi lär få hög inflation när alla orimliga stadsskulder man nu drar på sig ska inflateras bort, men tror likväl "risken" finns att detta leder till ett trendskifte som såklart sker förr eller senare som det alltid gjort förr. Kom ihåg att en vintage Daytona kostade småpengar när bubbleback var grejen alla skulle ha.
 

Henryandy

Cartier
Dessa tvärsäkra superanalyser helt utan källor, fakta eller något som ens antyder att det stämmer mer än ”såhär är det” - gör mig otroligt trött. Kan vi inte förpassa dem till Flashback?

Och nej, jag är varken blind eller rädd för ett fall på bostäder eller klockor. Inte heller har jag något emot baissare. Men för guds skull - underbygg resonemanget med iaf något. (Gäller likväl om man tror allt är guld och gröna skogar).

Antingen är du blind eller bara korkad! Ser du inte vad som händer världen runt? Räcker att bara se i Sverige där folk blir permitterade dag för dag. Företag går i kånken som det vore en dominoeffekt. Tror du det kommer gå obemärkt förbi? Finns anledning att NK nästan kånkar nu (en granne är chef där med god insyn, de är idag under rekonstruktion) Många egenföretagare ser sitt livsverk gå åt helvete. Hämtade ut en ny BMW i Danderyd förra veckan och det var inte en käft i butiken och de sa att detta slår dom hårt, inte nu då de levererar bilar som är beställda förra året men fabriken är stängd och ingen vill idag beställa nytt. Man kan blunda men verkligheten kommer. Vi har inte sett ens början av de ekonomiska konsekvenserna än.
 

EWEA

Cartier
Antingen är du blind eller bara korkad! Ser du inte vad som händer världen runt? Räcker att bara se i Sverige där folk blir permitterade dag för dag. Företag går i kånken som det vore en dominoeffekt. Tror du det kommer gå obemärkt förbi? Finns anledning att NK nästan kånkar nu (en granne är chef där med god insyn, de är idag under rekonstruktion) Många egenföretagare ser sitt livsverk gå åt helvete. Hämtade ut en ny BMW i Danderyd förra veckan och det var inte en käft i butiken och de sa att detta slår dom hårt, inte nu då de levererar bilar som är beställda förra året men fabriken är stängd och ingen vill idag beställa nytt. Man kan blunda men verkligheten kommer. Vi har inte sett ens början av de ekonomiska konsekvenserna än.
Otrevlig ton och fortfarande bara gissningar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp