• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Desto större yta och längre från centrum man trycker med den där maskinen lär ju öka felprocenten.
Nu börjar detta kanske bli rejält off topic och borde tas i en Annan tråd...
Men, nä, så funkar det inte. "bollen" man använder har en form som kompenserar för skillnaden i tryck över ytan. Googla Hertz kontakttryck. Om du kollar noga så ser du att formen är "eliptisk" och inte rund.

Men, nä, så funkar det inte. "bollen" man använder har en form som kompenserar för skillnaden i tryck över ytan. Googla Hertz kontakttryck. Om du kollar noga så ser du att formen är "eliptisk" och inte rund.
Precis korrekt, och det finns olika kuddar för att trycka på olika ytor som tar hänsyn till form, storlek osv. Vi trycker en plastkåpa på jobbet till en ganska känd produkt. Den har en etsad, välvd yta. Kudden ser ut ungefär som ett båtskrov, fast den är helt symmetrisk. Texten blir inte utdragen eller konstig trots att ytan alltså är BETYDLIGT svårare än en enkel, plan urtavla.

Mycket tal om att Rolex vill hålla efterfråga uppe, strypa produktionen osv.

Personligen tror jag inte att Rolex vill ha den marknad vi sett senaste åren där gråhandlare och privatpersoner säljer klockor lååångt över listpris. Rolex är enormt fokuserade på sitt varumärke och senaste årens marknad är knappast något som gynnar dem.

Med det inte sagt att de inte vill ha en hög efterfrågan och exklusivitet, men en balanserad sådan.

Alltså tror jag inte att Rolex kommer strypa sin tillverkning för att hålla kvar den skeva marknaden vi haft senaste åren. Snarare försöka passa på att balansera den så att man hamnar i ett läge där "Rolex är alltid Rolex och behåller sitt värde bra". Inte "Rolex är = grym investering och omöjlig att köpa i butik. Vill du ha en Rolex? Good luck...".

Mycket tal om att Rolex vill hålla efterfråga uppe, strypa produktionen osv.

Personligen tror jag inte att Rolex vill ha den marknad vi sett senaste åren där gråhandlare och privatpersoner säljer klockor lååångt över listpris. Rolex är enormt fokuserade på sitt varumärke och senaste årens marknad är knappast något som gynnar dem.

Med det inte sagt att de inte vill ha en hög efterfrågan och exklusivitet, men en balanserad sådan.

Alltså tror jag inte att Rolex kommer strypa sin tillverkning för att hålla kvar den skeva marknaden vi haft senaste åren. Snarare försöka passa på att balansera den så att man hamnar i ett läge där "Rolex är alltid Rolex och behåller sitt värde bra". Inte "Rolex är = grym investering och omöjlig att köpa i butik. Vill du ha en Rolex? Good luck...".
Det var väl snack om att Rolex skulle införa digitala cert från och med i år för att ha bättre insyn i gråhandel osv.?

Inget jag känner till men låter väl inte helt orimligt.
Jag har för mig att det var @Zed från Swissera som skrev om det. Det kanske var i Rolextråden? Det är bara ett verktyg och man kan så klart inte kontrollera marknaden med hjälp av det men det öppnar för möjligheten att indirekt göra det genom att hålla koll på var klockorna hamnar, vilka ADs som avviker från normen sett till försäljningsmönster osv.

Det var väl snack om att Rolex skulle införa digitala cert från och med i år för att ha bättre insyn i gråhandel osv.?

Det kan man egentligen tycka att alla kändare märken borde ha som komplement. Det skulle försvåra förfalskning osv avsevärt. Dock tycker i varje fall jag att det är kul och viktigt med ett fysiskt cert också!:)

Helt klart känns det som att gemene man håller lite hårdare i pengarna just nu. Ekonomin som helhet är ju rejält osäker och många som i vanliga fall hade valt att unna sig något håller nog gärna i pengarna som lite extra buffert. Frågan är bara hur länge säljarna vågar/kan hålla ut innan prissänkningar.

Jag är väldigt nyfiken på att se vad som händer klockmarknaden framöver då den bör påverkas i lika stor omfattning som övrig lyxkonsumtion men ingen sitter på facit.

Tror först och främst spekulations klockorna (de märken som köpts upp pga potentiell värdeökning och med tanke på att sälja vidare, ni vet själva vilka de är) blir hårdast drabbade. Rariteter och verklig high end blir minst påverkade medan massan faller 50% i värde och spekulationsmärkena allra mest . Det är min helt ovetenskapliga magkänsla.

Tror först och främst spekulations klockorna (de märken som köpts upp pga potentiell värdeökning och med tanke på att sälja vidare, ni vet själva vilka de är) blir hårdast drabbade. Rariteter och verklig high end blir minst påverkade medan massan faller 50% i värde och spekulationsmärkena allra mest . Det är min helt ovetenskapliga magkänsla.
Håller med, tror inte heller att de riktiga high end-klockorna påverkas i samma utsträckning. Däremot tror jag att den generella efterfrågan kommer krympa mycket om börsen fortsätter falla. Många som står utanför börsen lär köpa aktier snarare än klockor under en period, och de som har pengar på börsen sen tidigare kommer knappast vlika sälja av sitt innehav för att köpa en klocka nu. Så tror inte att det är helt osannolikt att även vissa Rolex-modeller påverkas.

Ja det tror jag också kan stämma. Helt klart är att rariteter och high-end bör klara sig bäst då det alltid finns en finansiell elit som inte direkt behöver snåla oavsett konjuktur:D

Dock tror jag att en generell sättning av ekonomin gör att alternativ kostnaden för ett dyrare ur känns mer. Det blir helt enkelt inte lika lockande att köpa en klocka för 150K när du kan få en kul sportbil för samma pengar om vi leker med tanken på att priserna på begagnade bilar skulle få sig en törn. Jag menad såklart inte att efterfrågan kommer att försvinna och att värdet blir 0 utan mera att prisnivån på dyra lyxartiklar/hobbies/leksaker/intressen på någon nivå hänger ihop och till viss del konkurrerar om samma målgrupp/plånbok.

Definiera high-end. Pratar vi en modern platina-Daytona eller en Rolex 6062 i mint skick? Enda moderna rollen jag kan tänka mig som high-end är rainbow-daytonan.

Definiera high-end. Pratar vi en modern platina-Daytona eller en Rolex 6062 i mint skick? Enda moderna rollen jag kan tänka mig som high-end är rainbow-daytonan.
Nja tänkte inte alls på Rolex utan high end för mig är exempelvis tourbillioner som RM , Patek, Ulysse Nardin osv. Rolex är för mig det märke som kommer rasa mest (du hör kanske att jag inte precis är någon fan...) så klart påverkar det min åsikt.

Nja tänkte inte alls på Rolex utan high end för mig är exempelvis tourbillioner som RM , Patek, Ulysse Nardin osv. Rolex är för mig det märke som kommer rasa mest (du hör kanske att jag inte precis är någon fan...) så klart påverkar det min åsikt.
High-end Patek känns också som relativt unika pjäser. Inte valfri sportmodell eller annat som varit hett. Där är fallhöjden lika hög.

Under en djup allvarlig och långvarig kris så drabbades även det som betraktas som blue ship tillgångar/investeringar. Man är naiv om man tror något annat.

De flesta klockor såväl vintage som nya vi diskuterar är massproducerade i olika stor utsträckning. De har aldrig varit svåra att få tag i om man har varit beredd att betala aktuellt marknadspris. De kommer inte att vara svåra att få tag i under en lågkonjuktur heller. Kommer alltid att finnas de som av olika skäl måste sälja.

Under en djup allvarlig och långvarig kris så drabbades även det som betraktas som blue ship tillgångar/investeringar. Man är naiv om man tror något annat.

De flesta klockor såväl vintage som nya vi diskuterar är massproducerade i olika stor utsträckning. De har aldrig varit svåra att få tag i om man har varit beredd att betala aktuellt marknadspris. De kommer inte att vara svåra att få tag i under en lågkonjuktur heller. Kommer alltid att finnas de som av olika skäl måste sälja.
Absolut. Dock tenderar mycket av det som kan anses vara investeringar att bli kvar i kassaskåpet under en kris. Men det som landar på marknaden ska vara bra jäkla unikt för att inte påverkas av en nedgång i ekonomin.

Överlag så är det väldigt få människor som äger saker som kan klassas som investeringar. Klockor är konsumtion för i princip alla.

Skulle DJ bli svår att köpa och sportstål lätt så torde sannolikheten vara hög att många helt plötsligt tycker att det är the shit att köpa.
Hulk etc såldes under list för några år sedan, när de blev svåra att köpa så var det, överraskande nog, många som helt plötsligt tyckte att den var helt fantastisk och värt en redig premium... :oldman:
så var det på

https://www.uretvintage.se/kopa-klocka.html#!find/br=1073&s=0&d=0&isi=0

UretVintage sitter på en gedigen samling begagnade Rolex. Det kan vara en god idé att ta efter Gripenbro och sänka priserna en aning.
Det beror nog på hur deras likviditet ser ut, det är troligtvis de små handlarna som måste sänka först. Rullar corona över rätt snabbt lär vi få ett grymt rally med priserna tillbaka där de var eller högre, när folk får pengar + inser sin egen dödlighet.

2020-03-29 - 2020-03-30

116613LB -17 126.500 kr (sänkt från 127.500 kr)
116610LN -16 90.000 kr (sänkt från 100.000 kr, via 95.000 kr)
116610LN -19 105.000 kr
16610LV -08 138.500 kr

2020-03-30 - 2020-03-31
116613LN -17, upplagd 2020-03-20, 119.900 kr (Företag)
16618 -08, upplagd 2020-03-27, 218.800 kr (Privat)

Som sagt omöjligt att veta hur mycket pengar som egentligen byter händer.
Men åtminstone jag förutsätter att något som legat till salu i elva dagar (116613 ovan) inte säljs för hela annonspriset.

Igår kom det för övrigt upp en 114060 för 115.000 kr.
Känns... Tufft... Alldeles oavsett hur oanvänd den är.
Men - Nån måste vara dyrast. ;)

Självklart försöker de kompensera för detta. Men min intuitiva känsla säger mig ändå att det oftare blir fel desto längre från centrum man kommer. Tex vinkelfel eller oscillationer i vinkeln större längre från centrum.

Motbevisa mig gärna genom att länka till en (akademisk) artikel i ämnet. :)

Precis korrekt, och det finns olika kuddar för att trycka på olika ytor som tar hänsyn till form, storlek osv. Vi trycker en plastkåpa på jobbet till en ganska känd produkt. Den har en etsad, välvd yta. Kudden ser ut ungefär som ett båtskrov, fast den är helt symmetrisk. Texten blir inte utdragen eller konstig trots att ytan alltså är BETYDLIGT svårare än en enkel, plan urtavla.

Självklart försöker de kompensera för detta. Men min intuitiva känsla säger mig ändå att det oftare blir fel desto längre från centrum man kommer. Tex vinkelfel eller oscillationer i vinkeln större längre från centrum.

Inte för att vara sån, men du pratar om din intitiva känsla samtidigt som du tycker att någon annan ska servera dig en akademisk artikel.

Absolut. Dock tenderar mycket av det som kan anses vara investeringar att bli kvar i kassaskåpet under en kris. Men det som landar på marknaden ska vara bra jäkla unikt för att inte påverkas av en nedgång i ekonomin.

Överlag så är det väldigt få människor som äger saker som kan klassas som investeringar. Klockor är konsumtion för i princip alla.

Jag håller med dig. De som sitter på bra tillgångar övervintrar om de kan. De som måste sälja får räkna med att få sämre betalt. Köpare vill inte betala mer än de måste även på unika saker.

I den här tråden får man uppfattningen att många har ”investerat” i sina klockor. De har sett dem som pengar i banken med bra ränta och skattefria vinster vid avyttring.

När jag köpte min vintage Rolex Submariner 5513 var priset en mindre del av en begagnad safirmodell som i sin tur var betydligt billigare än en ny. Rolex höjde nypriset och de begagnade ökade lite i värde. På den nivån var det. De som hade köpt sin vintage modell och ägt den i 30 år hade sett värdet öka i nominella tal. Därifrån kommer nog mantrat att Rolex ökar i värde. Inte det vi sett de senaste 7-8 åren.

Det som har hänt vid tidigare kriser upprepar sig. Folk har trott sig sitta på säkra tillgångar som har ökat i värde år efter år. Sedan kommer något de inte förutsett som en blixt från en klar himmel. Beteendemönstret från tidigare kriser är bekant om man har varit med förr. Så man är inte särkilt förvånad över den förnekelsefas vissa går igenom nu.

Ju större yta du har att trycka desto större "kudde". Du komprimerar inte kudden mer för att få ett större tryck. Jag tycker resonemanget låter lika konstigt som att tidningar skulle vara oläsliga i kanterna, eller kanske ett potatistryck. Haha, svårt att sätta ord på processen, och jag hittar inget bra. Du får lita på kompetensen ;)

Har inte superkoll på refen i fråga samt aktuella växlingskurser men detta är väl relativt låg prissättning i förhållande till vad man sett dom gå för tidigare? Skriver ej i egenskap av köpare/intressent.
7D535FA4-23C6-4204-9F7C-E9D2DBE5D1E1.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp