ChumpTime
Silver
Såsom att bygga sin identitet och levebröd på gissningar, menar du?Hela den här tråden handlar ju om gissningar. Vissa tar sig själv och sina gissningar på lite för stort allvar bara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Såsom att bygga sin identitet och levebröd på gissningar, menar du?Hela den här tråden handlar ju om gissningar. Vissa tar sig själv och sina gissningar på lite för stort allvar bara.
Ping SMHISåsom att bygga sin identitet och levebröd på gissningar, menar du?
Ping SMHI
Spontant känns det rätt chill att vara meteorolog. Det var ju ett år då SMHI bara hade 50% rätt när de skulle förutspå sommarvädret.Just det. För det finns ingen gradskillnad mellan ”kvalificerade” gissningar och annorstädes. Väder måste vara världens mest diskuterade ämne. Är allt sånt onödigt eftersom allt ju bara är gissningar?
Hahaha!Ping SMHI
Pengar brukar dra fram dom allra bästa sidor hos människor.Uppenbarligen är inget på lika blodigt allvar som Rolex och priser.
Fast då läste du nog inte det orimliga antagandet som ifrågasattes av tjaeng.Hela den här tråden handlar ju om gissningar. Vissa tar sig själv och sina gissningar på lite för stort allvar bara.
Orimligt? Enligt vem?Fast då läste du nog inte det orimliga antagandet som ifrågasattes av tjaeng.
Bra snackSådana här trådar är hopplösa egentligen. Även om vi skulle spendera 10 sidor till att bena ut priselasticitet och produktionsoptimum så kommer någon och säger ”jag tror att det alltid finns rika personer som vill köpa Rolex så jag gissar att priserna inte går ner” och så är man tillbaka på ruta ett. Om priserna dessutom skulle gå ner, kommer nog trådar som denna dessutom spåra ur ganska snabbt.
-Ja, men det är ju ganska lätt att konstatera att den fråga som engagerar Rolexfansen mest är ju: går priserna upp eller ner framöver? Sedan får ju alla tycka vad de vill om vad deras klockintresse oftast baseras på.Sådana här trådar är hopplösa egentligen. Även om vi skulle spendera 10 sidor till att bena ut priselasticitet och produktionsoptimum så kommer någon och säger ”jag tror att det alltid finns rika personer som vill köpa Rolex så jag gissar att priserna inte går ner” och så är man tillbaka på ruta ett. Om priserna dessutom skulle gå ner, kommer nog trådar som denna dessutom spåra ur ganska snabbt.
Tycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.Att det går trögt just nu beror även på att folk preppar inför julen. Bara att kolla gamla annonser. Alltid lite stiltje vid denna tid. Och efter jul och nyår.
Alla tänkande människor.Orimligt? Enligt vem?
Alla tänkande människor.
Goddag yxskaft. Oavsett vad som händer med priserna kan skeendet tolkas på alla möjliga sätt. Med tanke på att du inte är intresserad av att diskutera mer än på meta-nivå ens nu ser jag inte direkt varför du skulle ha något vettigt argument för din ståndpunkt om ett år heller. Om du vill backa upp ditt påstående om att det enda som kan rubba marknadspriserna för vore produktionsökningar från Rolex sida så är jag villig att läsa och begrunda dina argument.
Vilken trevlig tråd detta är, riktigt härlig stämning.
Om du vill föra en saklig diskussion med någon bör du nog dra ner på den aggressiva tonen? Jag skulle i alla fall inte vara så intresserad av delta i ett sådant meningsutbyte.
Min känsla är att det oftast är enklare att sälja klockor februari-april och september-november.Tycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.
Tror alltså inte gruppen som hänger här på forumet är speciellt årstidskänsliga när det kommer till klockköp utan det är mer långvariga cykler, trender och vad som är hajpat på KS just nu som påverkar och nu är det definitivt oro på sportstålmarknaden med konstaterat stagnerande priser.
Välkommet enligt mig och jag hoppas vi slipper spekulationsbeteendet i klockvärlden snart och att det återgår till mer entusiasm för klockor istället för pengar.
Tycker din känsla är helt rätt, upplever precis samma sak.Min känsla är att det oftast är enklare att sälja klockor februari-april och september-november.
Såklart bara min personliga ej statistiskt uppbyggda känsla.
Denna tråd är lite som den sista angående väntelistan. Rundgång in absurdum.Alla tänkande människor.
Som sagt, lite som mathissen i Jönsonligan.Denna tråd är lite som den sista angående väntelistan. Rundgång in absurdum.
Fast du säger att det enda som påverkar priset är hur många de tillverkar? Det tror jag inte ens du själv tror på? Du svarar ju inte ens på frågorna?Denna tråd är lite som den sista angående väntelistan. Rundgång in absurdum.
Som sagt, min gissning är att Rolex styr tillgången och därmed prisläget efter marknaden. Nu snackar vi nya klockor. De tjänar enormt på hypen som byggts upp kring stålmodellerna och säljer mindre populära modeller utan att behöva rabattera dem. Marknaden är dessutom världsomspännande och lika het överallt. Ska det bli en signifikant dipp så krävs det att hela världsmarknaden för Rolex dippar och det finner jag inte troligt i dagsläget. Att vissa modeller tappat några tusenlappar under den senaste månaden ser jag inte som början på en nedgång.Fast du säger att det enda som påverkar priset är hur många de tillverkar? Det tror jag inte ens du själv tror på? Du svarar ju inte ens på frågorna?
Ja, de perioderna låter rimliga att vara mer sälj/köpvänliga men en enkel sökning visar att man i inlägg här på forumet tycker det är trögsålt både i oktober och mars också så jag köper inte riktigt det argumentet.Min känsla är att det oftast är enklare att sälja klockor februari-april och september-november.
Såklart bara min personliga ej statistiskt uppbyggda känsla.
Nja, skulle det vara svårsålt i de perioderna så tycker jag att beskyllningar på årscykeln är fel. Troligtvis snarare pris eller modell som inte matchar eventuella köpare... Eller en sättning i hela marknaden oavsett tid på året.Ja, de perioderna låter rimliga att vara mer sälj/köpvänliga men en enkel sökning visar att man i inlägg här på forumet tycker det är trögsålt både i oktober och mars också så jag köper inte riktigt det argumentet.
Tillgång och efterfrågan är direkt kopplade. Klart efterfrågan sänks när pengar blir dyrare. En ”bubbla” behöver ofta bara ett litet stick för att brista så de är inte lätta att förutse, men det är bara spekulation för hur den tokiga hype-marknaden funkar idag vet vi inte. Att du sedan tror Rolex strypt tillgången på alla sportmodeller får vara din hypotes. Det är självklart att alla tillverkare har ett produktionstak, frågan är bara när man når det och hur snabbt man kan höja det. Om man nu vill höja dvs.Som sagt, min gissning är att Rolex styr tillgången och därmed prisläget efter marknaden. Nu snackar vi nya klockor. De tjänar enormt på hypen som byggts upp kring stålmodellerna och säljer mindre populära modeller utan att behöva rabattera dem. Marknaden är dessutom världsomspännande och lika het överallt. Ska det bli en signifikant dipp så krävs det att hela världsmarknaden för Rolex dippar och det finner jag inte troligt i dagsläget. Att vissa modeller tappat några tusenlappar under den senaste månaden ser jag inte som början på en nedgång.
När det börjar dippa för alla modeller och under en längre period så är jag nog också beredd att stämma i kören. Men just nu ser jag inte dem tendenserna.
Det är så jag upplever det i alla fall. Har jobbat inom retail, och där var det ungefär samma mönsterTycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.
Tror alltså inte gruppen som hänger här på forumet är speciellt årstidskänsliga när det kommer till klockköp utan det är mer långvariga cykler, trender och vad som är hajpat på KS just nu som påverkar och nu är det definitivt oro på sportstålmarknaden med konstaterat stagnerande priser.
Välkommet enligt mig och jag hoppas vi slipper spekulationsbeteendet i klockvärlden snart och att det återgår till mer entusiasm för klockor istället för pengar.