• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Just det. För det finns ingen gradskillnad mellan ”kvalificerade” gissningar och annorstädes. Väder måste vara världens mest diskuterade ämne. Är allt sånt onödigt eftersom allt ju bara är gissningar?
Spontant känns det rätt chill att vara meteorolog. Det var ju ett år då SMHI bara hade 50% rätt när de skulle förutspå sommarvädret.

När det kommer till Rolex priser. Rent logiskt kan det såklart inte gå upp i all evighet. Frågan är när "bubblan" spricker. Om ett par månader? Om fem år?

Jag har svårt att se att man kan handla för under list igen, men skulle absolut inte ha något emot det.

Att det går trögt just nu beror även på att folk preppar inför julen. Bara att kolla gamla annonser. Alltid lite stiltje vid denna tid. Och efter jul och nyår.
 
Sådana här trådar är hopplösa egentligen. Även om vi skulle spendera 10 sidor till att bena ut priselasticitet och produktionsoptimum så kommer någon och säger ”jag tror att det alltid finns rika personer som vill köpa Rolex så jag gissar att priserna inte går ner” och så är man tillbaka på ruta ett. Om priserna dessutom skulle gå ner, kommer nog trådar som denna dessutom spåra ur ganska snabbt.
 
Sådana här trådar är hopplösa egentligen. Även om vi skulle spendera 10 sidor till att bena ut priselasticitet och produktionsoptimum så kommer någon och säger ”jag tror att det alltid finns rika personer som vill köpa Rolex så jag gissar att priserna inte går ner” och så är man tillbaka på ruta ett. Om priserna dessutom skulle gå ner, kommer nog trådar som denna dessutom spåra ur ganska snabbt.
Bra snack
 
Sådana här trådar är hopplösa egentligen. Även om vi skulle spendera 10 sidor till att bena ut priselasticitet och produktionsoptimum så kommer någon och säger ”jag tror att det alltid finns rika personer som vill köpa Rolex så jag gissar att priserna inte går ner” och så är man tillbaka på ruta ett. Om priserna dessutom skulle gå ner, kommer nog trådar som denna dessutom spåra ur ganska snabbt.
-Ja, men det är ju ganska lätt att konstatera att den fråga som engagerar Rolexfansen mest är ju: går priserna upp eller ner framöver? Sedan får ju alla tycka vad de vill om vad deras klockintresse oftast baseras på.
 
Att det går trögt just nu beror även på att folk preppar inför julen. Bara att kolla gamla annonser. Alltid lite stiltje vid denna tid. Och efter jul och nyår.
Tycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.

Tror alltså inte gruppen som hänger här på forumet är speciellt årstidskänsliga när det kommer till klockköp utan det är mer långvariga cykler, trender och vad som är hajpat på KS just nu som påverkar och nu är det definitivt oro på sportstålmarknaden med konstaterat stagnerande priser.

Välkommet enligt mig och jag hoppas vi slipper spekulationsbeteendet i klockvärlden snart och att det återgår till mer entusiasm för klockor istället för pengar.
 
Goddag yxskaft. Oavsett vad som händer med priserna kan skeendet tolkas på alla möjliga sätt. Med tanke på att du inte är intresserad av att diskutera mer än på meta-nivå ens nu ser jag inte direkt varför du skulle ha något vettigt argument för din ståndpunkt om ett år heller. Om du vill backa upp ditt påstående om att det enda som kan rubba marknadspriserna för vore produktionsökningar från Rolex sida så är jag villig att läsa och begrunda dina argument.

Om du vill föra en saklig diskussion med någon bör du nog dra ner på den aggressiva tonen? Jag skulle i alla fall inte vara så intresserad av delta i ett sådant meningsutbyte.
 
Tycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.

Tror alltså inte gruppen som hänger här på forumet är speciellt årstidskänsliga när det kommer till klockköp utan det är mer långvariga cykler, trender och vad som är hajpat på KS just nu som påverkar och nu är det definitivt oro på sportstålmarknaden med konstaterat stagnerande priser.

Välkommet enligt mig och jag hoppas vi slipper spekulationsbeteendet i klockvärlden snart och att det återgår till mer entusiasm för klockor istället för pengar.
Min känsla är att det oftast är enklare att sälja klockor februari-april och september-november.

Såklart bara min personliga ej statistiskt uppbyggda känsla.
 
Prisfallet är en realitet. Vintagemarknaden har varit supertrög senaste året och även nya klockor som ökat enormt har stannat upp. Ser man inte det så har man helt enkelt inte tittat runt. Exempel på vintage är svårt iom allt handlar om kvalitet men de som rör sig i branschen lär ha koll. På nya klockor så är det enklare att se att keramikdaytonor, batmans, hulkar mm bromsat in. Samma sak med den senaste hajpen, Nautilus.

Detta har skett i god tid innan jul och är hyfsat självklart då saker dels inte kan öka med massor i pris för evigt och dels för att ekonomin överlag börjar bromsa in på många håll.

Kan inte riktigt se att det är gissningar. Att folk fortfarande är galna i att få köpa nytt beror på att det fortfarande är ett stort glapp mellan heta modellers listpris vs marknadspris. Folk försöker profitera. Regardless om de är kineser eller ej.
 
Detta är ingen raketforskning.
Vi har en konjunkturnedgång på väg in, då ökar sparandet och konsumtion minskar.
Marknaden blir trög och priser kommer sjunka.

I denna kompotten har vi Brexit, Trump, Kina och förra konjunkturnedgången som spökar i bakgrunden.
Här har ingen av oss någon kristallkula, detta avgör hur hårt neggången kommer slå.
 
Fast du säger att det enda som påverkar priset är hur många de tillverkar? Det tror jag inte ens du själv tror på? Du svarar ju inte ens på frågorna?
Som sagt, min gissning är att Rolex styr tillgången och därmed prisläget efter marknaden. Nu snackar vi nya klockor. De tjänar enormt på hypen som byggts upp kring stålmodellerna och säljer mindre populära modeller utan att behöva rabattera dem. Marknaden är dessutom världsomspännande och lika het överallt. Ska det bli en signifikant dipp så krävs det att hela världsmarknaden för Rolex dippar och det finner jag inte troligt i dagsläget. Att vissa modeller tappat några tusenlappar under den senaste månaden ser jag inte som början på en nedgång.

När det börjar dippa för alla modeller och under en längre period så är jag nog också beredd att stämma i kören. Men just nu ser jag inte dem tendenserna.
 
Min känsla är att det oftast är enklare att sälja klockor februari-april och september-november.

Såklart bara min personliga ej statistiskt uppbyggda känsla.
Ja, de perioderna låter rimliga att vara mer sälj/köpvänliga men en enkel sökning visar att man i inlägg här på forumet tycker det är trögsålt både i oktober och mars också så jag köper inte riktigt det argumentet.
 
Ja, de perioderna låter rimliga att vara mer sälj/köpvänliga men en enkel sökning visar att man i inlägg här på forumet tycker det är trögsålt både i oktober och mars också så jag köper inte riktigt det argumentet.
Nja, skulle det vara svårsålt i de perioderna så tycker jag att beskyllningar på årscykeln är fel. Troligtvis snarare pris eller modell som inte matchar eventuella köpare... Eller en sättning i hela marknaden oavsett tid på året.
 
Senast ändrad:
Som sagt, min gissning är att Rolex styr tillgången och därmed prisläget efter marknaden. Nu snackar vi nya klockor. De tjänar enormt på hypen som byggts upp kring stålmodellerna och säljer mindre populära modeller utan att behöva rabattera dem. Marknaden är dessutom världsomspännande och lika het överallt. Ska det bli en signifikant dipp så krävs det att hela världsmarknaden för Rolex dippar och det finner jag inte troligt i dagsläget. Att vissa modeller tappat några tusenlappar under den senaste månaden ser jag inte som början på en nedgång.

När det börjar dippa för alla modeller och under en längre period så är jag nog också beredd att stämma i kören. Men just nu ser jag inte dem tendenserna.
Tillgång och efterfrågan är direkt kopplade. Klart efterfrågan sänks när pengar blir dyrare. En ”bubbla” behöver ofta bara ett litet stick för att brista så de är inte lätta att förutse, men det är bara spekulation för hur den tokiga hype-marknaden funkar idag vet vi inte. Att du sedan tror Rolex strypt tillgången på alla sportmodeller får vara din hypotes. Det är självklart att alla tillverkare har ett produktionstak, frågan är bara när man når det och hur snabbt man kan höja det. Om man nu vill höja dvs.
 
Tycker man hör detta argument rätt ofta men det verkar gälla mer eller mindre alla tider på året. Trögt runt jul/nyår, trögt på våren eftersom folk sparar ihop till semestern, stilltje under semestern för folk gör annat, trögt efter semestern för folk har brännt alla pengar etc,etc. Man hör aldrig nån som talar om att det är speciellt lättsålt någon viss tid på året.

Tror alltså inte gruppen som hänger här på forumet är speciellt årstidskänsliga när det kommer till klockköp utan det är mer långvariga cykler, trender och vad som är hajpat på KS just nu som påverkar och nu är det definitivt oro på sportstålmarknaden med konstaterat stagnerande priser.

Välkommet enligt mig och jag hoppas vi slipper spekulationsbeteendet i klockvärlden snart och att det återgår till mer entusiasm för klockor istället för pengar.
Det är så jag upplever det i alla fall. Har jobbat inom retail, och där var det ungefär samma mönster
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp