S
Staafen
Guest
Är inte detta ämne uttömt snart?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen vet ju med säkerhet om det är så att produktionen är strypt på stålmodeller eller inte men det låter ju väldigt rimligt med tanke på hur effekten blivit för Rolex. De säljer allt de kan tillverka och behöver inte rabattera något.Tillgång och efterfrågan är direkt kopplade. Klart efterfrågan sänks när pengar blir dyrare. En ”bubbla” behöver ofta bara ett litet stick för att brista så de är inte lätta att förutse, men det är bara spekulation för hur den tokiga hype-marknaden funkar idag vet vi inte. Att du sedan tror Rolex strypt tillgången på alla sportmodeller får vara din hypotes. Det är självklart att alla tillverkare har ett produktionstak, frågan är bara när man når det och hur snabbt man kan höja det. Om man nu vill höja dvs.
Så länge det finns folk som vill betala mer än list så kommer marknadspriserna att ligga över den nivån. Diskussionen handlar inte om Rolex kan sälja sin stålsport för listpris. När marknadspriset går ner så är det stor risk att de som köpt på sig inventory dyrt för att sälja vidare med profit blir oroliga och vill komma ur sina placeringar. Då går en keramikdaytona snabbt från att kosta 270 till 240 och sedan till 200 och därefter kanske ner till 150 eller rent av till listpriset. Det är det som diskuteras. Marknaden de senaste åren har byggt på att alla som köpt vissa klockor utgått ifrån att klockorna ska fortsätta öka i pris. När de inte längre gör det så finns det de som hellre tar sina pengar och ”investerar” i annat.Ingen vet ju med säkerhet om det är så att produktionen är strypt på stålmodeller eller inte men det låter ju väldigt rimligt med tanke på hur effekten blivit för Rolex. De säljer allt de kan tillverka och behöver inte rabattera något.
Det kan ju vara så att Kina sväljer allt men vi ska också komma ihåg att hypen och tillgången skapades i stort sett över en natt i samband med släppet av 116500 2016. Bara det talar för en ändrad marknadsstrategi av Rolex.
Varför den tråkiga tonen? Diskussionen handlar om potentiellt uppblåsta priser. Något som går att applicera på långt mer än Rolex. Om du inte har intresse av den så är det bara att låta bli.Kanske dags för en ny tråd?
”Världsmarknadens utveckling och hur värdet på min/mina Rolex förändras”
Det är ju inte inom något annat klockmärke som detta så ängsligt debatteras, där pratar man entusiastiskt om klockorna ;-)
Ingen vet ju med säkerhet om det är så att produktionen är strypt på stålmodeller eller inte men det låter ju väldigt rimligt med tanke på hur effekten blivit för Rolex. De säljer allt de kan tillverka och behöver inte rabattera något.
Det kan ju vara så att Kina sväljer allt men vi ska också komma ihåg att hypen och tillgången skapades i stort sett över en natt i samband med släppet av 116500 2016. Bara det talar för en ändrad marknadsstrategi av Rolex.
Det vet bara Rolex. Hur mycket tror du ett företag som Rolex kan öka sin produktionstakt på ett år? Pratades om en 20% ökning för Rolex försäljning. Svårt att matcha den om man redan kör fabriken på max? Spekulation men man bör vara ärlig i sitt resonemang.Grejen är att Rolex har själva valt att ha det så, dvs "strypa" tillverkning -> mindre utbud -> större efterfråga -> högre priser.
Har en bra kontakt på en Rolex AD och han säger att priser lär inte öka mer, botten är nådd. Det kan man också se på tex Blocket.
Valt och valt. Det är nog inte bara att vrida reglaget till 11, så spottas det ut fler stålisarGrejen är att Rolex har själva valt att ha det så, dvs "strypa" tillverkning -> mindre utbud -> större efterfråga -> högre priser.
Har en bra kontakt på en Rolex AD och han säger att priser lär inte öka mer, botten är nådd. Det kan man också se på tex Blocket.
Det vet bara Rolex. Hur mycket tror du ett företag som Rolex kan öka sin produktionstakt på ett år? Pratades om en 20% ökning för Rolex försäljning. Svårt att matcha den om man redan kör fabriken på max? Spekulation men man bör vara ärlig i sitt resonemang.
Spelar ingen roll hur stor en fabrik är, är man nära produktionstaket så är man rätt låst för stunden. Vi vet inte heller vad flaskhalsen är, om det nu finns en flaskhals.Ett stort företag som Rolex tror jag kan göra precis vad som helst tänker jag, de borde kunna ha gjort något åt produktionen då detta har varit så i flera år.
Det är iaf min åsikt.
Hur menar du med "Spekulation men man bör vara ärlig i sitt resonemang"?
Spelar ingen roll hur stor en fabrik är, är man nära produktionstaket så är man rätt låst för stunden. Vi vet inte heller vad flaskhalsen är, om det nu finns en flaskhals.
Du skrev att Rolex gjort ett val att begränsa tillverkningen. Detta vet du inte och jag tror motsatsen.
Ingen vet men det mest logiska är att Rolex själva strypt tillgången för att bygga denna hype som härjat ett bra tagSpelar ingen roll hur stor en fabrik är, är man nära produktionstaket så är man rätt låst för stunden. Vi vet inte heller vad flaskhalsen är, om det nu finns en flaskhals.
Du skrev att Rolex gjort ett val att begränsa tillverkningen. Detta vet du inte och jag tror motsatsen.
Ganska risky att strypa produktion i hopp om hype?Ingen vet men det mest logiska är att Rolex själva strypt tillgången för att bygga denna hype som härjat ett bra tag
Rolex strategi vet bara de själva. Det har dock lett till att rabatter slutat existera och att Rolex säljer mer guldmodeller än tidigare. En trolig utveckling är också att man framöver kommer att kunna sänka ADs marginaler när de inte längre behöver rabattera klockor.Ingen vet men det mest logiska är att Rolex själva strypt tillgången för att bygga denna hype som härjat ett bra tag
Nu ska vi inte sänka den intellektuella nivån ytligare.Det där har man nästan lust att citera Annie Lööf på
Gissningar och förhoppningar är vad den här och många andra trådar består av till större del. Att det reageras nu kan bero på att gissningen inte går den väg du gissar på.Snarare tröttsamt då att kasta ur sig påståenden utan underliggande resonemang på ett diskussionsforum för att sedan dra till med false equivalency när du blir emotsagd. Din business och dess framtid är alltså baserat på ”bara gissningar”?
Enligt dig ja. Jag tror aldrig de tillverkat så många klockor som de gör just nu.Ingen vet men det mest logiska är att Rolex själva strypt tillgången för att bygga denna hype som härjat ett bra tag
Gissningar och förhoppningar är vad den här och många andra trådar består av till större del. Att det reageras nu kan bero på att gissningen inte går den väg du gissar på.
Om nästan alla diskussioner ang. Rolex oavsett forum alltid landar i ekonomi och värdeökning så är väl inte det så konstigt?Varför den tråkiga tonen? Diskussionen handlar om potentiellt uppblåsta priser. Något som går att applicera på långt mer än Rolex. Om du inte har intresse av den så är det bara att låta bli.
För min egen del så finner jag den intressant. Och ja; jag tror att de flesta som känner mig kan intyga att jag har ett osunt stort klockintresse. Oavsett värde på klockorna jag själv råkar äga.
Diskussionen handlar inte om vem som är bäst klockentusiast där rolexägare per automatik alltid kommer sist.. Det om något är tröttsamt.
Ingen vet men det mest logiska är att Rolex själva strypt tillgången för att bygga denna hype som härjat ett bra tag
Nej vi vet inte, men känns så.
Jag har hört det av flera kontakter inom olika AD. Jag skrev"strypa", dvs medvetet säga att väntetiden är lång. Men som sagt det är vad jag fått höra av några ADs.
Ingen aning. Att en tråd som handlar om en prisnedgång diskuterar Rolex och andra hajpade klockor så som tex Patek Philippe Nautilus det är inte konstigt alls med tanke på att det är här som den största prisökningen varit. Det är också svårt att hålla någon typ av nivå när vissa användare hellre vill diskutera annat än just ämnet i tråden.Om nästan alla diskussioner ang. Rolex oavsett forum alltid landar i ekonomi och värdeökning så är väl inte det så konstigt?
Ingen aning. Att en tråd som handlar om Rolex och en prisnedgång handlar om just det är inte konstigt alls. Den har också svårt att hålla någon typ av nivå när vissa användare hellre vill diskutera annat i tråden.
Jag editerade mitt svar. Vi diskuterar klockor som ökat mycket i värde och nu vänder. Däribland Rolex.Nu är det här iofs en generell tråd om priser om man ska gå från TS rubrik och första inlägg, men jag håller med om nivån.
Och du sitter på en annan sanning?Enligt dig ja. Jag tror aldrig de tillverkat så många klockor som de gör just nu.
Tror nog de vet exakt vad de pysslar medGanska risky att strypa produktion i hopp om hype?
Verkar som jag lever i en annan verklighet än dig, men har inte lagt fram någon sanning vad jag vet?Och du sitter på en annan sanning?
De säljer iaf Rolex klockor, daligen 300+ dagar plus om året. Så de har nog bättre koll än du och jag Eller vad tror du?Upplys oss gärna om hur denna mest logiska logik är uppbyggd.
Och du tror att dessa AD har insyn i strategiska produktions- och distributionsbeslut hos Rolex?
Fortfarande inte AD som sätter marknadspriserna idag. De är som bekant långt över listpriset på många modeller.De säljer iaf Rolex klockor, daligen 300+ dagar plus om året. Så de har nog bättre koll än du och jag Eller vad tror du?
De enda som vet hur det verkligen ligger till är de inom Rolex väggar, allt annat är spekulationerVerkar som jag lever i en annan verklighet än dig, men har inte lagt fram någon sanning vad jag vet?