• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De säljer iaf Rolex klockor, daligen 300+ dagar plus om året. Så de har nog bättre koll än du och jag :) Eller vad tror du?

Jag tror att Rolex är lika ogenomskinligt som det alltid har varit och att auktoritetsargument med AD som förment auktoritet inte ger din gissning ökad trovärdighet. Ipse dixit ”men alltså min grannes pappas svåger är samlare/gråhandlare/AD/Hans Wilsdorfs spöke och han säger att...”
 
Rolex har varit med så pass länge under olika konjunkturer. Det ligger knappast i deras intresse att öka produktionen mer än vad den globala marknaden långsiktig klarar av. En del av Rolex styrkor har varit att de har varit värdestabila. Ökar de produktionen för att maximera vinsten i en högkonjuktur biter de sig i svansen när konjunkturen vänder. Då konkurrerar begagnat marknaden med deras nyproduktion. Säga vad man vill. Jag tror Rolex har rätt klart för sig hur de ska agera sedan länge. Om folk bränner sig på att spekulera i de hetaste modellerna är det inget som Rolex kan styra eller ta ansvar för.
 
För att ta ett annat exempel än Rolex på en bubbla som spruckit eller i allafall pyst ur rejält är vintage Heuer Autavia. Sjuk prisökning för några år sen som nu avtagit rejält eller vänt neråt. Liten marknad för vintage Heuer i Sverige så det har inte märkts så mycket på KS. Rätt intressant läsning här som kanske kan vara på väg att hända även för vintage Rolex. http://www.heuerpriceguide.com/newpage
 
Återigen så är inte diskussionen om Rolex. Den handlar om att folk är villiga att betala över listpris för klockor. Oavsett om det är en Rolex, Patek eller AP. Varför gör man det?

- Man är inte priskänslig
- Man ska prompt bara ha det hetaste oavsett pris
- Man tror att värdet ska fortsätta uppåt eller iaf ligga kvar i värsta fall

För grupp 1 och 2 så går ekvationen ihop. Då kan priserna fortsätta upp för evigt. För grupp 3 som antingen är gråhandlare, hobbydealer, hobbyinvesterare eller vanlig konsument som då och då byter klocka så har man ett incitament att klockan ska öka i värde. När den då tappar värde så blir det problem. Har man kvar så riskerar man att förlora än mer pengar så därför blir det bråttom att sälja först. Det blir snabbt ett race to the bottom när alla vill kliva ur så fort som möjligt. Kvar finns enbart köparna i grupp 1 och 2. De täcker förmodligen långt ifrån alla som vill sälja och komma ur en fallande marknad. Om de gör det så stannar prisnedgången. Om de inte gör det så kan priserna falla ner till listpris och eventuellt än längre; till normala begagnatnivåer liknande andra typer av föremål. Prylarna vi talar om är varken ovanliga eller unika. Dagens pris består enbart av en förväntad framtida nivå som är högre.

Jag förstår att det är roligare att spekulera i roliga klockor än mycket annat. Det finns däremot väldigt lite substans så länge som vi talar om serieproducerade bruksur som går att köpa i butik för en lägre peng än idag.
 
Jag tycker att det nästan mest intressanta med Rolex-hypen är hypen över deras marknadsföringsgenialitet.
Att så många är övertygade om att dagens pris- och tillgångsutveckling på Rolex, både nya och begagnade, beror på ett gäng genier som sitter med all upptänklig information om världsläget i stort och smått.
Dessa genier styr sedan produktionen med exakt järnhand, ned på antal producerade enheter per dag.

Geniernas underhuggare ”läker” sedan information till olika AD, perfekt avvägd för att i kombination med antal exemplar av modeller för att ge exakt det intryck man vill förmedla.

Genierna följer en hundraårsplan för produktionen som förutsäger framtiden, och dessutom med enkla medel kan justeras utefter alla förkommande variationer.

Mest imponerande är ändå geniernas bakåtpåverkan, de kan i efterhand justera produktionen och marknadsföringen för till exempel 2007, så att den passar med det högre syftet.
 
Jag tycker att det nästan mest intressanta med Rolex-hypen är hypen över deras marknadsföringsgenialitet.
Att så många är övertygade om att dagens pris- och tillgångsutveckling på Rolex, både nya och begagnade, beror på ett gäng genier som sitter med all upptänklig information om världsläget i stort och smått.
Dessa genier styr sedan produktionen med exakt järnhand, ned på antal producerade enheter per dag.

Geniernas underhuggare ”läker” sedan information till olika AD, perfekt avvägd för att i kombination med antal exemplar av modeller för att ge exakt det intryck man vill förmedla.

Genierna följer en hundraårsplan för produktionen som förutsäger framtiden, och dessutom med enkla medel kan justeras utefter alla förkommande variationer.

Mest imponerande är ändå geniernas bakåtpåverkan, de kan i efterhand justera produktionen och marknadsföringen för till exempel 2007, så att den passar med det högre syftet.

:rolex: = Illuminati confirmed. :nailbiting:
 
:rolex: = Illuminati confirmed. :nailbiting:
Nja. Handlar mest bara om naiva och okunniga personer som försöker göra sig en hacka. Dealers är ursäktade men de lär kunna tjäna pengar oavsett då deras business bör handla om att köpa billigt och sälja dyrt. Har man en affärsverksamhet som bygger på värdeökning så bör man ha någon typ av intel i botten och inte enbart hålla tummarna och hoppas på att priserna går upp för evigt.
 
Fortfarande inte AD som sätter marknadspriserna idag. De är som bekant långt över listpriset på många modeller.
Helt rätt, köparna som styr priset. En vara är värd vad köparen är villig att betala. Handlar om utbudet och efterfrågan.

Tror du missade vad jag sa, jag nämnde om deras sätt att tillhandahålla klockor till AD. Inte att AD bestämmer priserna.
 
Helt rätt, köparna som styr priset. En vara är värd vad köparen är villig att betala. Handlar om utbudet och efterfrågan.

Tror du missade vad jag sa, jag nämnde om deras sätt att tillhandahålla klockor till AD. Inte att AD bestämmer priserna.
Och vi duskuterar marknadspriset. Inte listpriset. :)

Det är ingen utbudskris på något sätt. Du kan köpa valfri hulk, batman, daytona du vill om du bara är villig att betala för dig. Rolex vill bara kränga klockor och de bryr sig föga om gråhandlare eller konsumenter tjänar pengar på att köpa deras klockor.
 
Jag editerade mitt svar. Vi diskuterar klockor som ökat mycket i värde och nu vänder. Däribland Rolex.

Att börja tramsa om intresse kan man göra i en tråd som handlar om det. För de flesta av oss som gillar dyrare ur så är pris en faktor i vårt samlande. Inte nödvändigtvis för profit utan för att det är något som begränsar oss i vårt samlande då pengar tyvärr ofta är en bristvara.
Däribland? Framförallt Rolex om man läser tråden och inte bara rubriken.
Jag personligen hade gärna sett en rejäl dipp i marknaden så några utav dom klockor som idag ligger utanför min ekonomiska ”comfort zone” blir mer tillgängliga.
Sen att det verkar vara många ömma tår i den här tråden tolkar iaf. jag som att många har ett stort intresse i värdet på sin (Rolex)samling.
 
Däribland? Framförallt Rolex om man läser tråden och inte bara rubriken.
Jag personligen hade gärna sett en rejäl dipp i marknaden så några utav dom klockor som idag ligger utanför min ekonomiska ”comfort zone” blir mer tillgängliga.
Sen att det verkar vara många ömma tår i den här tråden tolkar iaf. jag som att många har ett stort intresse i värdet på sin (Rolex)samling.
Ja jag är övertygad om att många köpt en hutlöst dyr klocka med motivation att de stiger i värde, så den "kostar" inget att äga. Snarare tvärt om tjänar man ju faktiskt på sin klocka. Bara titta på vilka som äger en Rolex idag kontra 10-20 år sedan. Trots att de stigit i pris mkt mer än lönerna är det väldigt många fler som har "råd". Det klassiska uttrycket "om du undrar vad den kostar har du inte råd" antyder ju att det var de rika som hade råd med Rolex. Idag är Rolex knappat enbart för rika... Folk på studiebidrag rockar ju en Batman. De har väl förhoppningsvis kapital av en eller annan orsak men man hade nog inte för 20 år sedan tyckt det ä var rimligt att konsumera sina sparpengar på klockor. Jag tänker att man köpte klockor på lön, och man ska ha ganska bra lön för att köpa en Batman för 100-150k om det inte ska vara en betydande del av ens nettoårslön man pungar ut...
Många har nog inte råd att ha sina dyra klockor om de börjar kosta pengar att äga.
 
Senast ändrad:
Ja jag är övertygad om att många köpt en hutlöst dyr klocka med motivation att de stiger i värde, så den "kostar" inget att äga. Snarare tvärt om tjänar man ju faktiskt på sin klocka. Bara titta på vilka som äger en Rolex idag kontra 10-20 år sedan. Trots att de stigit i pris mkt mer än lönerna är det väldigt många fler som har "råd". Det klassiska uttrycket "om du undrar vad den kostar har du inte råd" antyder ju att det var de rika som hade råd med Rolex. Idag är Rolex knappat enbart för rika... Folk på studiebidrag rockar ju en Batman. De har väl förhoppningsvis kapital av en eller annan orsak men man hade nog inte för 20 år sedan tyckt det ä var rimligt att konsumera sina sparpengar på klockor. Jag tänker att man köpte klockor på lön, och man ska ha ganska bra lön för att köpa en Batman för 100-150k om det inte ska vara en betydande del av ens nettoårslön man pungar ut...
Många har nog inte råd att ha sina dyra klockor om de börjar kosta pengar att äga.
Haha, nä tänk om man nu måste lägga ut pengar på att serva sin klocka..
 
Däribland? Framförallt Rolex om man läser tråden och inte bara rubriken.
Jag personligen hade gärna sett en rejäl dipp i marknaden så några utav dom klockor som idag ligger utanför min ekonomiska ”comfort zone” blir mer tillgängliga.
Sen att det verkar vara många ömma tår i den här tråden tolkar iaf. jag som att många har ett stort intresse i värdet på sin (Rolex)samling.
Men då är det väl egenintresse ändå i "en rejäl dipp"? Hur mycket väntar du dig det ska gå ner för att det ska vara vettigt att köpa? En depression av 30-talssnitt? Det är nog mindre troligt, men vem vet. Ska det spela så stor roll för flertalet om en klocka kostar 180 eller 150k, lika onödigt och dyrt i vilket fall. Är det avgörande annat än om man förväntar/spekulerar i en uppgång utefter det man köpt för eller av klockintresse?

Själv har jag ingen Rolexsamling och inte heller nåt i den storleksordningen som planerar säljas så jag bryr mig inte för egen del men det är lite lustigt att bland de mest... offensiva, i diskussionen tycks de finnas som verkar förvänta sig, alternativt hoppas på, något slags armageddon.

Då är det bättre att spekulera i konserver, vapen, bränsle och mark. Inte ens guld går att äta;)
 
Senast ändrad:
Men då är det väl egenintresse ändå i "en rejäl dipp"? Hur mycket väntar du dig det ska gå ner för att det ska vara vettigt att köpa? En depression av 30-talssnitt? Det är nog mindre troligt, men vem vet. Ska det spela så stor roll för flertalet om en klocka kostar 180 eller 150k, lika onödigt och dyrt i vilket fall. Är det avgörande annat än om man förväntar en uppgång utefter det man köpt för eller av klockintresse?

Själv har jag ingen Rolexsamling och inte heller nåt i den storleksordningen som planerar säljas så jag bryr mig inte för egen del men det är lite lustigt att bland de mest... offensiva, i diskussionen tycks de finnas som verkar förvänta sig, alternativt hoppas på, något slags armageddon.

Då är det väl bättre att spekulera i konserver, vapen, bränsle och mark. Inte ens guld går att äta;)

Ja? Jag gillar klockor. Lägre priser gör att jag kan få tillgång till fler klockor. Borde vara ett ganska okontroversiellt uttalande på ett klockforum?!?
Om anledningen till att klockan kostar 180k eller 150k är en upptrissad marknad så spelar det roll. Jag tror att bubblan kommer att spricka, det är bara en tidsfråga. Att då betala nuvarande marknadens överpris för något är i min värd vansinne. Jag skiter inte pengar vilket väldigt få gör. Den här tråden och alla heta känslor är ett bevis på det.

Håller helt med. Att investera sina pengar klockor gör bara den här hobbyn sämre. Börjar handla mer om pengarna än genuint klockintresse.
 
Här har vi någon som har levt över sina tillgångar

74F51EA0-F626-4069-A53F-1A7BD1DD8017.jpeg
 
Däribland? Framförallt Rolex om man läser tråden och inte bara rubriken.
Jag personligen hade gärna sett en rejäl dipp i marknaden så några utav dom klockor som idag ligger utanför min ekonomiska ”comfort zone” blir mer tillgängliga.
Sen att det verkar vara många ömma tår i den här tråden tolkar iaf. jag som att många har ett stort intresse i värdet på sin (Rolex)samling.
Inte som att vi kan påverka här. Vi pratar bara.

Gällande annat som är hajpat så har du allt möjligt. Det som är tydligast är givetvis det som är dyrast. Sportpatek, sportrolex, Richard Mille, FP Journe, AP Royal Oak mm. Det finns också sånt som är underprisat så som dresspateker mm.

Även om alla vill köpa sina favoriter billigt så tolkade iaf jag tråden som något där vi diskuterar sånt som faktiskt händer. Inte sånt som vi vill ska hända.
 
Men då är det väl egenintresse ändå i "en rejäl dipp"? Hur mycket väntar du dig det ska gå ner

Jag tror att vi kan välja bort alternativet ”egenintresse”. Tugget här på KS påverkar inte priserna i någon nämnvärd omfattning. Önsketänkande? Kanske. Man kan nog se diskussionerna som som ett rätt roande utbyte av tankar, samtidigt som vi bör inse att ingen har en aning om hur framtiden ser ut.
 
Det är gulligt att alla helt plötsligt springer runt med små fyrkantiga Cartiers högt och lågt. :)

Plötsligt? Njä. Naturligt?Ja. Vi är lite långsamma här på forumet med att fatta Cartiers storthet. Och även i denna gulliga tråd snackas det huvudsakligen om Rolex vintage/sportstål.
En liten fyrkantig Cartier. Nästan tre gången utropspriset... och mer än 30% uppgång sedan sista auktionen...

Screenshot 2019-11-06 at 18.40.50.png
 
Inte som att vi kan påverka här. Vi pratar bara.

Gällande annat som är hajpat så har du allt möjligt. Det som är tydligast är givetvis det som är dyrast. Sportpatek, sportrolex, Richard Mille, FP Journe, AP Royal Oak mm. Det finns också sånt som är underprisat så som dresspateker mm.

Även om alla vill köpa sina favoriter billigt så tolkade iaf jag tråden som något där vi diskuterar sånt som faktiskt händer. Inte sånt som vi vill ska hända.

Absolut, det är ju i slutändan bara ett internetforum för klockentusiaster. Inte ens Rolex själva kan styra marknaden så att man i en lågkonjunktur inte påverkas, oavsett vad vissa verkar tro.
Är fullt medveten om att det finns mycket som är hypat i dagsläget. Men det är inte mycket som får den fokus som Rolex, inte bara här utan även utanför våran lilla internetbubbla.
Trådens rubrik är ”Priser på väg ner?” att då diskutera vad man tror kommer att hända är knappast OT. Sen att man har ett ekonomiskt intresse som gör att man inte vill se verkligheten för vad den är och att det speglar en kommentarer här är knappast konstigt.
 
För att vara ett ämne som skall spegla folks ”girighet” eller brist på genuint klockintresse genom spekulationsköp och rädsla för prisnedgångar gällande Rolex och andra hypade modeller...

Så är det anmärkningsvärt många som ändå är villiga att diskutera ämnet och dessutom ha en rätt bestämd åsikt.

Som @Per säger så ser jag personligen inga konstigheter med att vara intresserad av priserna på marknaden och samtidigt vara genuint intresserad av produkterna.

Skulle nästan säga att nyfikenhet och efterforskning kring ämnet tyder på det ett faktiskt stort intresse :)
 
Jag tror att vi kan välja bort alternativet ”egenintresse”. Tugget här på KS påverkar inte priserna i någon nämnvärd omfattning.
Hur menar du nu?
Nog är det egenintresse att önska "en rejäl dipp" så man kan köpa helst billigt eller mycket billigare. Förmodar helst på botten inför värdeökning. Behöver inte vara nåt fel i mina ögon med det men ungefär samma sak som att spekulera vid högre prisnivåer. Ser inte att det ena är bättre ur "klockintresse"synpunkt än det andra eller nån värdemätare på det.

Om den här tråden påverkar något lr ej har jag inte kommenterat.
 
Senast ändrad:
Priserna ner? Nej verkligen inte. Än. Ni som sett sportrolex lite billigare förmodar jag sett nya GMT:s och eventuellt hulk/Batman då dessa blint övervärderats i hypen och som nu nyktras till. Submariners peakar ännu, ihop med många fler...
 
Det där väl säger väl ingenting om ”nedgång eller uppgång” när marknadspriset > ADs listpris? Sålänge som det finns arbitragepotential så kommer efterfrågan hos AD överstiga tillgången.

Klart det gör, blir det fler som behåller klockorna blir det rimligtvis färre klockor på grå marknaden ie högre grå/begpriser
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp