• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Klart det gör, blir det fler som behåller klockorna blir det rimligtvis färre klockor på grå marknaden ie högre grå/begpriser

Och vad får dig att tro att fler behåller klockor bara för att köpkvoten hos AD ransoneras? De som köar för kvotklockor från AD är inte de som driver på flödet av produkter ut på gråmarknaden. Dessutom har detta tilltag av japanerna snarare att göra med det faktum att trycket från Kinesiska turister är hårdare sedan de inte åker till Hong Kong i lika stor utsträckning som förr pga oroligheterna. Aggregerad efterfrågan är troligtvis oförändrad.
 
Och vad får dig att tro att fler behåller klockor bara för att köpkvoten hos AD ransoneras? De som köar för kvotklockor från AD är inte de som driver på flödet av produkter ut på gråmarknaden. Dessutom har detta tilltag av japanerna snarare att göra med det faktum att trycket från Kinesiska turister är hårdare sedan de inte åker till Hong Kong i lika stor utsträckning som förr pga oroligheterna. Aggregerad efterfrågan är troligtvis oförändrad.

Hur skulle köpkvoten ransonera? Tilldelningen blir ju den samma men antagligen ett större antal som stannar hos första köparna om de som köpt tidigare inte får köpa igen

Finns garanterat sätt att komma runt det oxå sånt brukar ju lösa sig
 
Prisfallet beror återigen inte på utbudet. Det beror på att efterfrågan sjunker. Risken är också att det faller ytterligare när de som köpt på spekulation ser att priserna faller fastän de köpt för att de ska öka. Då vill de snabbt komma ur sina placeringar vilket leder till att priserna faller ytterligare.

Rolex utbud i butik driver inte efterfrågan. Marknadspriset över list bygger enbart på att folk är villiga att betala för luft. Något som riskerar att försvinna om priserna väl faller. Om morgondagens pris är lägre än nuvarande så är det nog få som vill överbetala för en klocka idag.
 
Hur skulle köpkvoten ransonera? Tilldelningen blir ju den samma men antagligen ett större antal som stannar hos första köparna om de som köpt tidigare inte får köpa igen

Finns garanterat sätt att komma runt det oxå sånt brukar ju lösa sig

Okej, vi utgår ifrån ditt antagande. Tilldelningen ändras alltså inte, och samma mängd klockor cirkulerar, med skillnaden att fler förstaköpare hos AD är privatpersoner istället för gråhandlarproxy. Med andra ord så har fler personer som vill ha en Rolex sportstål och som annars hade varit hänvisade till gråmarknaden, nu istället fått köpa till listpris. Förklara hur detta skulle leda till högre marknadspriser?
 
Okej, vi utgår ifrån ditt antagande. Tilldelningen ändras alltså inte, och samma mängd klockor cirkulerar, med skillnaden att fler förstaköpare hos AD är privatpersoner istället för gråhandlarproxy. Med andra ord så har fler personer som vill ha en Rolex sportstål och som annars hade varit hänvisade till gråmarknaden, nu istället fått köpa till listpris. Förklara hur detta skulle leda till högre marknadspriser?

Jag tror att Per menar att det prisfallet som vi redan kan se har inte berott på ökat utbud från tillverkarna (PP, AP, Rolex) utan har orsakats av något svalare efterfrågan på överprisade modeller.
 
Jag tror att Per menar att det prisfallet som vi redan kan se har inte berott på ökat utbud från tillverkarna (PP, AP, Rolex) utan har orsakats av något svalare efterfrågan på överprisade modeller.
Vill du vara snäll och berätta vilka AP’s som gått ner i pris? Antar vi pratar om nedgång över minst 5% om det ska tyda på förändrad efterfråga och köpvilja öht :)
 
Vill du vara snäll och berätta vilka AP’s som gått ner i pris? Antar vi pratar om nedgång över minst 5% om det ska tyda på förändrad efterfråga och köpvilja öht :)
5711 tex.. 5.5% ;)
Screenshot_20191107_075948.jpg

Sedan underskattar nog denna verkligheten då det säkert även är så att klockorna inte säljs i samma utsträckning längre.

Vill även hävda att typ alla 5 och 6siffriga Rolex redan backat om än inte så mkt som Batman etc bara att inte alla inser det än. I början är det mest trögrörligt. Kolla på vårt forum - moderna stålrolex bumpas och prissänks väldigt friskt tycker jag. Ngn dag när jag kollade på K&S vad 6 av de 10 senast bumpade annonserna 6siffriga SportRolex.
 
Okej, vi utgår ifrån ditt antagande. Tilldelningen ändras alltså inte, och samma mängd klockor cirkulerar, med skillnaden att fler förstaköpare hos AD är privatpersoner istället för gråhandlarproxy. Med andra ord så har fler personer som vill ha en Rolex sportstål och som annars hade varit hänvisade till gråmarknaden, nu istället fått köpa till listpris. Förklara hur detta skulle leda till högre marknadspriser?

Färre klockor kommer att gå till gåmarknad och efterfrågan är fortfarande löjligt hög

Folk frågar efter nya Pepsi, hulk, Batman och Daytona varje dag

Hade de fått info från rolex att alla på väntelistorna får sina klockor inom, säg, 3 månader då hade jag trott mer på ett rejält prisras
 
5711 tex.. 5.5% ;)
Screenshot_20191107_075948.jpg

Sedan underskattar nog denna verkligheten då det säkert även är så att klockorna inte säljs i samma utsträckning längre.

Vill även hävda att typ alla 5 och 6siffriga Rolex redan backat om än inte så mkt som Batman etc bara att inte alla inser det än. I början är det mest trögrörligt. Kolla på vårt forum - moderna stålrolex bumpas och prissänks väldigt friskt tycker jag. Ngn dag när jag kollade på K&S vad 6 av de 10 senast bumpade annonserna 6siffriga SportRolex.
Håller inte alls med.. 114060 och 116610 har aldrig sålts dyrare tex. Detta var ju PP du delade, inte AP - men visst.. klockan kostar 680(nu 650k), klart det sker tillnyktringar emellanåt. Annat vore konstigt. Att GMT’s och hulk/batman ligger lite lägre tror jag till 99% handlar om att man blint trissat upp dessa priser i en över-hype och att det även där sker en tillnyktring på kanske 5-10%.

Har efterfrågan och köpviljan minskat, det tror jag inte. Time will tell :)
 
Prisfallet beror återigen inte på utbudet. Det beror på att efterfrågan sjunker. Risken är också att det faller ytterligare när de som köpt på spekulation ser att priserna faller fastän de köpt för att de ska öka. Då vill de snabbt komma ur sina placeringar vilket leder till att priserna faller ytterligare.

Rolex utbud i butik driver inte efterfrågan. Marknadspriset över list bygger enbart på att folk är villiga att betala för luft. Något som riskerar att försvinna om priserna väl faller. Om morgondagens pris är lägre än nuvarande så är det nog få som vill överbetala för en klocka idag.

Håller med i en del du säger.
Men detta känns felaktigt, citat:
Rolex utbud i butik driver inte efterfrågan.

Hade alla modeller funnits i butik så hade folket köpt dem där till listpris och då hade inte gråhandlarna/privatpersoner kunnat ta ett så högt pris som de gör idag.
Vilket betyder att marknadspriset (läs: vad folk är villiga att betala) hade varit lägre.
Vilket hade skapat en lägre efterfrågan då vem som helst hade kunnat knalla in och köpa en till listpris hos AD.

Jag håller däremot med att om utbudet på andrahandsmarknaden ökar pga. sämre tider så kommer marknadspriset och efterfrågan att sjunka. Men inte att detta skulle vara den enda anledningen :)
 
Håller med i en del du säger.
Men detta känns felaktigt, citat:
Rolex utbud i butik driver inte efterfrågan.

Hade alla modeller funnits i butik så hade folket köpt dem där till listpris och då hade inte gråhandlarna/privatpersoner kunnat ta ett så högt pris som de gör idag.
Vilket betyder att marknadspriset (läs: vad folk är villiga att betala) hade varit lägre.
Vilket hade skapat en lägre efterfrågan då vem som helst hade kunnat knalla in och köpa en till listpris hos AD.

Jag håller däremot med att om utbudet på andrahandsmarknaden ökar pga. sämre tider så kommer marknadspriset och efterfrågan att sjunka. Men inte att detta skulle vara den enda anledningen :)
Well.. Priserna sjunker nu. Det beror inte på ett ökat utbud.
 
Well.. Priserna sjunker nu. Det beror inte på ett ökat utbud.

I min mening så sjunker priserna för att de har stigit för kraftigt senaste tiden.

Q1: 110k
Q2: hm, vi testar 120k
Q3: kan vi verkligen få 130k?
Q4: ok, lite väl galet, vi kör på 125k

Med ovanstående illustration så menar jag inte att något drastiskt i marknaden behöver vara orsaken till att vi idag ser en någon lägre prisbild än all-time high. Toppen kan mycket väl vara nådd (för stunden), men det är ju långt ifrån att anta ett total haveri?

Men vad som verkligen hade triggat är ju om AD under en längre tid skulle få in stora kvantiteter av de populära modellerna. Då pratar jag inte om en ”short refill” för det hade dammsugits upp direkt av kölistan och andra handlare. Precis som den andel ängsliga privatpersoner som måste sälja sitt spekulationsköp.
 
I min mening så sjunker priserna för att de har stigit för kraftigt senaste tiden.

Q1: 110k
Q2: hm, vi testar 120k
Q3: kan vi verkligen få 130k?
Q4: ok, lite väl galet, vi kör på 125k

Med ovanstående illustration så menar jag inte att något drastiskt i marknaden behöver vara orsaken till att vi idag ser en någon lägre prisbild än all-time high. Toppen kan mycket väl vara nådd (för stunden), men det är ju långt ifrån att anta ett total haveri?

Men vad som verkligen hade triggat är ju om AD under en längre tid skulle få in stora kvantiteter av de populära modellerna. Då pratar jag inte om en ”short refill” för det hade dammsugits upp direkt av kölistan och andra handlare. Precis som den andel ängsliga privatpersoner som måste sälja sitt spekulationsköp.
Mycket handlar väl om folk köpt för att ha eller köpt för att tjäna pengar. Om det är det senare så behöver det inte hända mycket för att priserna ska gå ner. Jag tvivlar att vidare många värderar en keramisk Daytona till över 200k. Vill man då riskera att sitta fast med den för 150? Jag är tveksam.
 
Vill du vara snäll och berätta vilka AP’s som gått ner i pris? Antar vi pratar om nedgång över minst 5% om det ska tyda på förändrad efterfråga och köpvilja öht :)

Håller inte alls med.. 114060 och 116610 har aldrig sålts dyrare tex. Detta var ju PP du delade, inte AP - men visst.. klockan kostar 680(nu 650k), klart det sker tillnyktringar emellanåt. Annat vore konstigt. Att GMT’s och hulk/batman ligger lite lägre tror jag till 99% handlar om att man blint trissat upp dessa priser i en över-hype och att det även där sker en tillnyktring på kanske 5-10%.

Har efterfrågan och köpviljan minskat, det tror jag inte. Time will tell :)
Jag håller inte all med dig här.. det är faktum att priserna sjunker...se bara på vårt lilla forum..kolla senaste annonserna på subs...

Kanske du som är rädd nu när du lagt upp din AP till försäljning?
 
Jag håller inte all med dig här.. det är faktum att priserna sjunker...se bara på vårt lilla forum..kolla senaste annonserna på subs...

Kanske du som är rädd nu när du lagt upp din AP till försäljning?
Nejdå, jag har surfat på klockvågen länge, så jag är inte förvånad att det sker en tillnyktring. Men du får gärna länka en 6-siffror submariner som tyder på att priserna sjunker. Alla har sålts för rekordpriser vad jag vet och kan se :)
 
Med den tonen kan man nästan tro att du skulle ha ett egenintresse i att priserna inte sjunker...
Det är väl ingen hemlighet att min klocksamling är värd del. Men tro mig, det är inte därför jag la mig i här - jag handlar för de summorna jag också har råd att förlora. Jag är dock ute efter övertygelser till att priserna sjunker i denna tråd, för det köper jag inte, än. Däremot är det väl på sin plats med en tillnyktring av upptrissade priser. Alla verkar vara överens om att priserna sjunker, och jag håller med er när jag fått tydliga indikationer på det :)
 
Vad jag kan se så såldes de 2 senaste 114060 för 84' resp. 85'. Och 116610 mellan 95'-100'. Men jag kanske bara är lite för dum för att se det alla andra verkar se.. :woot:
Nu är väl knappast de de mest uppblåsta priserna. Kolla snarare på Daytona, hulk, pepsi, Nautilus mm.

Jag ska dock inte säga hur det ser ut här. Priser mellan dealers och internationellt är på g ner. Hur mycket? Who knows.. De som köpt på spek lär knappast sitta lugna och se sin investering minska i värde. Det kan påskynda ett prisfall.
 
Priserna sjunker inte gubben. Kallar du 5% tillnyktring för att ”priserna sjunker”? somna om.. :)
vi är bara i början av dippen så ingen vet var detta slutar men att priserna kommer sjunka är väl ändå det mest troliga, vi går in i en lågkonjuktur och du tror att priserna kommer vara stabila eller rentav fortsätta öka?
 
Vad jag kan se så såldes de 2 senaste 114060 för 84' resp. 85'. Och 116610 mellan 95'-100'. Men jag kanske bara är lite för dum för att se det alla andra verkar se.. :woot:

Känns som att folk fortfarande är lite fartblinda vad gäller de "heta" modellerna, de kanske har hört från sina kompisar/på omvägar att det finns pengar att göra och vill även ha en bit av kakan.

Det är ju inte så att denna tråden startades för att försöka skada för andra utan den startades för att man sett att prisbilden förändrats.. de som är mer insatta och följer auktioner/slutpriser har sett marknaden är lite trögare, det kanske inte är så smart att ta på skygglapparna och blunda.

Med det sagt så kommer givetvis klockorna fortsatt att säljas, det är trevliga klockor, men inte till de rekordpriser du pratar om.
 
Färre klockor kommer att gå till gåmarknad och efterfrågan är fortfarande löjligt hög

Folk frågar efter nya Pepsi, hulk, Batman och Daytona varje dag

Hade de fått info från rolex att alla på väntelistorna får sina klockor inom, säg, 3 månader då hade jag trott mer på ett rejält prisras

Ditt argument håller inte. Det totala utbudet är oförändrat. Om gråhandlare har färre klockor att sälja vilket skapar en prispress uppåt, kommer den andel av utbudet som består av privatpersoner som flippar sin dinka till andra privatpersoner eller återförsäljare i sin tur att öka. Jämviktspriset påverkas knappast av att AD väljer att begränsa mängdköp vilket var vad du påstod.

Sedan kan jämviktspriset röra sig upp eller ner beroende på en massa andra faktorer, men att japanska AD kan rubba det genom att ransonera försäljningen till listpris, det köper jag inte.
 
Varför den tråkiga tonen? Diskussionen handlar om potentiellt uppblåsta priser. Något som går att applicera på långt mer än Rolex. Om du inte har intresse av den så är det bara att låta bli.

För min egen del så finner jag den intressant. Och ja; jag tror att de flesta som känner mig kan intyga att jag har ett osunt stort klockintresse. Oavsett värde på klockorna jag själv råkar äga.

Diskussionen handlar inte om vem som är bäst klockentusiast där rolexägare per automatik alltid kommer sist.. Det om något är tröttsamt.

- Inlägget var tänkt att vara lite ironiskt, men funkade inte. Jag tillhör dem som hållit på med klockor i många år och sett trender komma och gå. Har haft många Rolex, trevliga klockor med mycket hög kvalitet. Imagen har alltid varit att "man har pengarna kvar" och det har ju oftast stämt. Tidigare kunde man som (även nybliven) entusiast gå in till AD och köpa den man gillade, tom med rabatt, som iofs varierade med modell. Efter ett tag blev man sugen på nåt annat och man började "byta upp sig" utan att förlora pengar på sin egen om det gått ett tag (läs prishöjningar). När jag förra året köpte en stålSub hos den AD jag alltid handlat hos var det nya tongångar. Visst kunde jag få köpa en direkt, men då enbart om jag lovade att inte sälja den vidare. Ville jag byta sen tog de gärna tillbaka den, men långt under listpris i inbytesvärde.
Vad har då detta med den här tråden att göra?
Jo, jag tycker det är tråkigt att "nya" klockentusiaster inte kan gå in till AD och få köpa en klocka de vill ha.
Jag tycker också det är tråkigt att flera som vill köpa sin första Rolex förut frågade mig: vilken modell tycker du passar mig? idag frågar: vilken skall jag köpa för att tjäna mest pengar framöver?
Det här fenomenet är ju till nittiofem procent kopplat till Rolex, därför följer jag intresserat åsikterna här. Jag har heller aldrig påstått att Rolexfansen är sämre eller bättre människor än andra klockentusiaster, men det är ju uppenbart att prisförändringar är viktigare för dem än de som gillar andra märken.
Mvh
 
Senast ändrad:
Opopulär åsikt

Priserna kommer fortfarande vara "höga" på grund av klocknördarna och deras prissättning på 5-siffriga. 5-siffriga är för oattraktiva hos nya kunder med dessa priser vilket gör att efterfrågan inte sjunker tillräckligt på de nya. Hade priserna varit lägre hade nog en del "nöjt" sig med en 5:a.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp