• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan någon bara berätta för mig när jag kan köpa en 16520 under aktuell list för keramisk
Konstig fråga? o_O
16520 har väl inte tillverkats och sålts på många år? Den har väl heller inte keramisk ring.

Om du istället menar den nyaste modellen, så varför/hur skulle någon kunna hjälpa dig med det? Den säljs ju fortfarande med enormt stort premium på andrahandsmarknaden (även om priserna kanske är på väg ner), så varför skulle någon som har tillgång till en ge bort pengar till dig?
 
Konstig fråga? o_O
16520 har väl inte tillverkats och sålts på många år? Den har väl heller inte keramisk ring.

Om du istället menar den nyaste modellen, så varför/hur skulle någon kunna hjälpa dig med det? Den säljs ju fortfarande med enormt stort premium på andrahandsmarknaden (även om priserna kanske är på väg ner), så varför skulle någon som har tillgång till en ge bort pengar till dig?
Förmodligen någon som vill vara en lustigkurre...
 
Den här tråden saknar ju kul och originella skämt
Tulpanrolle.jpg
 
- Inlägget var tänkt att vara lite ironiskt, men funkade inte. Jag tillhör dem som hållit på med klockor i många år och sett trender komma och gå. Har haft många Rolex, trevliga klockor med mycket hög kvalitet. Imagen har alltid varit att "man har pengarna kvar" och det har ju oftast stämt. Tidigare kunde man som (även nybliven) entusiast gå in till AD och köpa den man gillade, tom med rabatt, som iofs varierade med modell. Efter ett tag blev man sugen på nåt annat och man började "byta upp sig" utan att förlora pengar på sin egen om det gått ett tag (läs prishöjningar). När jag förra året köpte en stålSub hos den AD jag alltid handlat hos var det nya tongångar. Visst kunde jag få köpa en direkt, men då enbart om jag lovade att inte sälja den vidare. Ville jag byta sen tog de gärna tillbaka den, men långt under listpris i inbytesvärde.
Vad har då detta med den här tråden att göra?
Jo, jag tycker det är tråkigt att "nya" klockentusiaster inte kan gå in till AD och få köpa en klocka de vill ha.
Jag tycker också det är tråkigt att flera som vill köpa sin första Rolex förut frågade mig: vilken modell tycker du passar mig? idag frågar: vilken skall jag köpa för att tjäna mest pengar framöver?
Det här fenomenet är ju till nittiofem procent kopplat till Rolex, därför följer jag intresserat åsikterna här. Jag har heller aldrig påstått att Rolexfansen är sämre eller bättre människor än andra klockentusiaster, men det är ju uppenbart att prisförändringar är viktigare för dem än de som gillar andra märken.
Mvh
Tror de flesta skriver under på det du skriver. Din ”ironiska” kommentar kändes bara inte vidare ironisk.
 
Jag brukar alltid hävda att inga träd växer till himlen och att priserna är en bubbla men ibland tvekar jag. Nollränta flera år till, börser som rusar trots lågkonjuktur runt hörnet och denna rubrik idag. Varför skulle priserna på just klockor vara på väg ner?
68EAD5E2-39F0-44EA-B151-3B94FA847E52.jpeg

Troligare då att det slutar med en rejäl krasch när vi minst anar det.
 
Jag brukar alltid hävda att inga träd växer till himlen och att priserna är en bubbla men ibland tvekar jag. Nollränta flera år till, börser som rusar trots lågkonjuktur runt hörnet och denna rubrik idag. Varför skulle priserna på just klockor vara på väg ner?
68EAD5E2-39F0-44EA-B151-3B94FA847E52.jpeg

Troligare då att det slutar med en rejäl krasch när vi minst anar det.
När man läser sådana där artiklar ska man vara medvetna om att de har en avsändare. En avsändare som har en poäng med att få ut ett visst budskap. Artiklar om bopriser har alltid sitt ursprung i märklarkontor eller bankers PR-avdelningar. Bolag som lever på att att marknaden rör på sig och det gör den främst när bilden är att man får bra betalt.
 
När man läser sådana där artiklar ska man vara medvetna om att de har en avsändare. En avsändare som har en poäng med att få ut ett visst budskap. Artiklar om bopriser har alltid sitt ursprung i märklarkontor eller bankers PR-avdelningar. Bolag som lever på att att marknaden rör på sig och det gör den främst när bilden är att man får bra betalt.
Så klar det är så. Swedbank har ingen kristallkula. Dom har ett syfte. Det fungerar uppenbarligen... och spiller av sig på andra områden, som klockpriser
 
Ditt argument håller inte. Det totala utbudet är oförändrat. Om gråhandlare har färre klockor att sälja vilket skapar en prispress uppåt, kommer den andel av utbudet som består av privatpersoner som flippar sin dinka till andra privatpersoner eller återförsäljare i sin tur att öka. Jämviktspriset påverkas knappast av att AD väljer att begränsa mängdköp vilket var vad du påstod.

Sedan kan jämviktspriset röra sig upp eller ner beroende på en massa andra faktorer, men att japanska AD kan rubba det genom att ransonera försäljningen till listpris, det köper jag inte.
Hur kan du vara så säker på att de privatpersoner som väl får klockor flippar?
En del gör det men väldigt många köper för att de vill ha den klocka som alla andra har och som syns mest i sociala medier
 
Har iofs mest koll på det jag själv köpt/sålt. I början på året köptes en 214270 mk2 för 52. Såldes för typ samma ett par månader senare. Nu ser det ut som en mk2 går för drygt 60. Vet iofs inte om de sålts för det som står i annonserna men... En del kan väl förklaras med den svaga kronan antar jag. Annars kul hobby om man kan byta utan större förlust vilket jag hoppas kan fortsätta.
 
Senast ändrad:
Hur kan du vara så säker på att de privatpersoner som väl får klockor flippar?
En del gör det men väldigt många köper för att de vill ha den klocka som alla andra har och som syns mest i sociala medier

För att klockor inte är nåt bissarrt unikum till vara som lyder under andra lagar än resten av världsekonomin. Om något händer som rubbar jämviktspriset uppåt kommer befintliga ägares incitament att sälja ökas vilket ökar utbudet vilket i sin tur för jämviktspriset tillbaka till tidigare nivå eftersom det totala utbudet och efterfrågan är (antas vara) oförändrad. Detta då japanska ADs inte säljer färre klockor bara för att de selekterar köpare på ett annat sätt.

Om man ska dra det här med att endast utvalda kunder får köpa något till förmånligt listpris kan man studera hur Hermes har gjort med sina två signumväskor Birkin och Kelly, som inte ens marknadsförs och som uttryckligen endast erbjuds eller ens visas upp för kunder som har mycket omfattande köphistoria hos märket. Trots det följer priserna konjukturen, precis som det ska. Och inte kan du påstå att dessa skulle ha en mindre ”jag vill ha för att alla andra har”-faktor eller instagrampotential jämfört med en Rolex.
 
Senast ändrad:
Ett bättre selekterat urval av köpare kommer givetvis att leda till att färre klockor Säljs till Gråhandlare för profit

Du får tro vad du vill
 
Ett bättre selekterat urval av köpare kommer givetvis att leda till att färre klockor Säljs till Gråhandlare för profit

Du får tro vad du vill
Gråhandlarna får sina klockor direkt från AD. Inte från svennebanan som köper och sedan säljer vidare. AD låter gråhandlarna köpa heta modeller mot att de också köper en massa annat som inte är hett.
 
Ett bättre selekterat urval av köpare kommer givetvis att leda till att färre klockor Säljs till Gråhandlare för profit

Du får tro vad du vill

du har fortfarande inte förklarat hur detta skulle leda till höjt marknadspris. Tror du på allvar att gråhandlares tillgång till klockor påverkas av att AD begränsar försäljning till enskilda privatpersoner?
 
Minskad tillgång till Gråhandlare = högre pris

Har du någonsin sett tomma hyllor hos gråhandlare? Var Burlington Arcade i London barskrapat när brittiska AD började hålla inne cert på nysålda klockor? Inte? Isåfall är ditt argument irrelevant i och med att begränsning i försäljning =/= minskad tillgång till gråhandlare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp