• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänk om Saida ändå hade varit i livet, då hade vi fått svart på vitt!

189920.t5506e1b5.m1200.wsjobergwatermarkbottom.tif.xAdt2bhFI.jpg

Stenhårt argument :hilarious:

”Supply and demand for Rolex Oystersteel Professional watches will start to move towards balance in two years’ time because it must.
Det låter inte som något vidare seriöst argument men utan att vara särskilt insatt i Rolex PR-material kan jag tycka att han har en poäng i att Rolex uppenbarligen själva ser tillgången som ett problem om de nu inte längre marknadsför de modeller som är svåra att få tag i.

Det låter inte som något vidare seriöst argument men utan att vara särskilt insatt i Rolex PR-material kan jag tycka att han har en poäng i att Rolex uppenbarligen själva ser tillgången som ett problem om de nu inte längre marknadsför de modeller som är svåra att få tag i.

Klart det är det han syftar på men samtidigt säger han själv att det inte finns något underlag för själva tidsramen. Varför två år? Och märker du att han säger ”start to move towards balance”?

Klart det är det han syftar på men samtidigt säger han själv att det inte finns något underlag för själva tidsramen. Varför två år? Och märker du att han säger ”start to move towards balance”?
Artikeln i övrigt har så klart ingen substans och är precis som denna tråd fylld med gissningar, jag tyckte bara att det var en intressant reflektion som tyder på att även Rolex själva ser det som ett problem vilket många här verkar förneka.

Artikeln i övrigt har så klart ingen substans och är precis som denna tråd fylld med gissningar, jag tyckte bara att det var en intressant reflektion som tyder på att även Rolex själva ser det som ett problem vilket många här verkar förneka.

Inget tyder på att Rolex ser det som ett problem, inte i hans artikel i alla fall. Och att ADs hyllor är tomma är väl ADs fel - de håller på och fyller gråhandlarnas lager.

Inget tyder på att Rolex ser det som ett problem, inte i hans artikel i alla fall. Och att ADs hyllor är tomma är väl ADs fel - de håller på och fyller gråhandlarnas lager.
Många verkar tro att Rolex är nöjda med hur varumärket hypas som aldrig förr och menar att de medvetet stryper tillgången för att hålla efterfrågan uppe men det känns ju i så fall märkligt om de samtidigt endast framhäver svalare modeller i PR-sammanhang. Om de nu var nöjda med det så skulle de rimligtvis fortsätta att lägga upp bilder och skriva om sina allra mest eftertraktade modeller kan man tycka?

Visst, det skulle kunna tolkas som att de allra hetaste modellerna bär upp hypen av sig själva men jag tolkar det inte så (förutsatt att informationen kring tryckt reklam, Instagram osv. stämmer). Men vad vet jag? :)

Många verkar tro att Rolex är nöjda med hur varumärket hypas som aldrig förr och menar att de medvetet stryper tillgången för att hålla efterfrågan uppe men det känns ju i så fall märkligt om de samtidigt endast framhäver svalare modeller i PR-sammanhang. Om de nu var nöjda med det så skulle de rimligtvis fortsätta att lägga upp bilder och skriva om sina allra mest eftertraktade modeller kan man tycka?

Visst, det skulle kunna tolkas som att de allra hetaste modellerna bär upp hypen av sig själva men jag tolkar det inte så (förutsatt att informationen kring tryckt reklam, Instagram osv. stämmer).
hypade prylar säljer sig själva, svalare modeller får man jobba lite med att sälja, ingen aning men för mig låter det logiskt

Nedan modeller har aldrig sålts dyrare än just nu och just idag. Visst det sker en tillnyktring av priser på Nautlis/Aquanaut/Hulk vilket också är otroligt rimligt då bruset var *extra* stort här. Det vore även rimligt på nedan bifogade klockor. Min take på det hela är att priserna inte är på väg ner än. Även om det vore rimligt :) viss tillnyktring sker på vissa modeller, ja.

Bilagor

• DF78DA7E-7E25-48AE-9465-1D309567D42B.png
    DF78DA7E-7E25-48AE-9465-1D309567D42B.png
    29 KB · Visningar: 1
  • 228D4056-C952-4925-8068-EE0621C84C2D.png
    228D4056-C952-4925-8068-EE0621C84C2D.png
    26.8 KB · Visningar: 2
  • 014003A0-7563-42D6-A093-2DA6285248E4.png
    014003A0-7563-42D6-A093-2DA6285248E4.png
    26.1 KB · Visningar: 1
  • 598C0217-84E6-4A6E-BD39-99A955EE5FF5.png
    598C0217-84E6-4A6E-BD39-99A955EE5FF5.png
    28 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Nedan modeller har aldrig sålts dyrare än just nu och just idag. Visst det sker en tillnyktring av priser på Nautlis/Aquanaut/Hulk vilket också är otroligt rimligt då bruset var *extra* stort här. Det vore även rimligt på nedan bifogade klockor. Min take på det hela är att priserna inte är på väg ner än. Även om det vore rimligt :) viss tillnyktring sker på vissa modeller, ja.
Fast det stämmer ju inte. Alla utom en har backat (om än marginellt) senaste stunden... Men än så länge har det väl mest fallit på de mest hajpade och marknaden är trög.

Fast det stämmer ju inte. Alla utom en har backat (om än marginellt) senaste stunden... Men än så länge har det väl mest fallit på de mest hajpade och marknaden är trög.
Det är ett följande mönster som inte skiljer sig historiskt. Menar du att priserna ska ha ”varit på väg ner” ett par gånger i veckan senaste åren? Och dagens datum syns aldrig i graferna, exkluderas av någon anledning(alla peakar). Det är just det här jag menar, är detta verkligen vad som grundas till att det skrivs att ”priserna är på väg neråt”? Jag kan agree to disagree isåfall, ville bara förstå hur det resoneras. Men då är jag med :) Min bild är oförändrad.

Senast ändrad:

Visst, det skulle kunna tolkas som att de allra hetaste modellerna bär upp hypen av sig själva men jag tolkar det inte så (förutsatt att informationen kring tryckt reklam, Instagram osv. stämmer). Men vad vet jag? :)

Bara en ren gissning, men guld/stål säljer nog bättre/snabbare idag än vad de gjort tidigare, och marginalerna är betydligt högre för klockor i ädelmetall. *Jag får inte tag i GMT’n i stål, så då köper jag rootbeer i guld/stål istället*. Det skulle kunna vara ett skäl till varför "oattraktiva" klockor syns så ofta i annonser.

Om de gör det eller ej är svårt att veta men man bör tänka sig att de om de uttalar sig gör de uttalanden de anser strategiskt riktiga och inte nödvändigtvis är några absoluta sanningar de avslöjar.
De är väl ganska hemlighetsfulla...

Det är ett följande mönster som inte skiljer sig historiskt. Menar du att priserna ska ha ”varit på väg ner” ett par gånger i veckan senaste åren? Och dagens datum syns aldrig i graferna, exkluderas av någon anledning(alla peakar). Det är just det här jag menar, är detta verkligen vad som grundas till att det skrivs att ”priserna är på väg neråt”? Jag kan agree to disagree isåfall, ville bara förstå hur det resoneras. Men då är jag med :) Min bild är oförändrad.
Trenden är klart svagare nu än var den varit senaste åren. Senaste 3 månaderna har de de hajpade Rolexarna samt 5711 backat signifikant, och de du hänvisar till har backat marginellt eller stannat.
Tex Batman. Hur kan du mena att det inte är ett trendbrott...?
Och kom då ihåg att folk nu inte får i närheten av 145. Såldes precis en på auktion för 116 tex
Screenshot_20191109_115759.jpg
Screenshot_20191109_115746.jpg

Trenden är klart svagare nu än var den varit senaste åren. Senaste 3 månaderna har de de hajpade Rolexarna samt 5711 backat signifikant, och de du hänvisar till har backat marginellt eller stannat.
Tex Batman. Hur kan du mena att det inte är ett trendbrott...?
Och kom då ihåg att folk nu inte får i närheten av 145. Såldes precis en på auktion för 116 tex
Screenshot_20191109_115759.jpg
Screenshot_20191109_115746.jpg
Att 4 klockor har stannat i pris, alternativt tillnyktrar på grund av *extra hype* betyder inte att ”priserna är på väg neråt”. Allt jag säger :) Men jag lämnar där.

Och asking price på C24 är nödvändigtvis inte ett mått av efterfrågan och faktiska säljpriser. :)

Med tiden så visar det sig. Klockhobbyn överlever nog både upp- och nedgångar. Så länge som man inte säljer så spelar inte det aktuella värdet någon större roll.

Välgörenhet och rika människor som får flexa. Säger inte mycket om marknaden i stort när det är unika klockor som säljs.
Däremot blir höstens auktioner intressanta. Än så länge tycker jag mest det är skakigt och saker går både högt och lågt utan förklaring i skick. Men tycker också för visso snittpriset är lägre. Detta gäller då de klockor jag har span på...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp