• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Screenshot_20191127_213856.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1193423-audemars-piguet-royal-oak-armbandsur-35-mm
Nå vad, säger expertisen?
Inte så dyrt med 46k plus avgifter för en RO i ganska fint skick?
Jag själv köpte en Connie som såldes typ samtidigt som gick sjukt billigt...

Vad borde man betala för en 33-36mm TT royal oak om man vill ha vit tavla?
Brett spann men om man radar upp de olika storlekarna och automat kontra quartz.
Tycker quartz kan vara bekvämt på icke varje dag klockor. Det som inte är bekvämt är ap service på vintage royal oaks
Edit: läste bara ovan och trodde jag var i AP tråden. Kanske ger bättre utdelning där

Har dessa varit så dyra ens? Är väl typ den minst populära RO modellen pga two-tone, kvarts och 35mm?

Two tone i quartz 35mm är ju inte superpopulärt :)

Vad borde man betala för en 33-36mm TT royal oak om man vill ha vit tavla?
Brett spann men om man radar upp de olika storlekarna och automat kontra quartz.
Tycker quartz kan vara bekvämt på icke varje dag klockor. Det som inte är bekvämt är ap service på vintage royal oaks
Edit: läste bara ovan och trodde jag var i AP tråden. Kanske ger bättre utdelning där

Inte så populär modell som sagt, sen sticker ju packningarna ut runt hela glasringen :hungover:

Har blivit erbjuden den klockan för 18k. Tackade nej. Väldigt liten, kändes risig i länken och skicket var inget vidare. Helhetsintrycket var helt enkelt inget vidare. Quartsverk.

Oj nä uppenbarligen inte :)
Har själv inte så bra koll på just tvåton kvarts men antog att de skulle ligga högre än såhär med tanke på att min gamla bruna 35mm (som till synes var i sämre skick) såldes i våras till dealer för 106 och han polerade den och sålde betydligt dyrare (150?), och det var inte på toppen... Så nog trodde jag att denna skulle kosta mer än en tredjedel av en 35mm automatiskt i stål, om än betydligt billigare såklart....

@Fixxxer Att packningen syns är vanligt då de blir mjuka med åren men det går ju att byta.
@ScubaKing jag antar att det var ett tag sedan? Knappast hade säljaren erbjudit dig att köpa den för 18 idag? Att en klocka var billigare för x år sedan vet alla.

Ja men man kunde ju köpa en Daytona för 2k för 30 år sedan.

Mycket möjligt att den inte blev "billig" men att dne kostade 18 för ett antal är sedan säger inte så mycket om priset idag?
Jag har hört att man under en period fick Daytona gratis när man köpte tex en Sub, säkert bara en skröna.

Hong Kong ner 30% jämfört med oktober förra året.
https://www.hodinkee.com/articles/hong-kong-crisis-batters-swiss-watch-exports

Oroligheterna innebär förhoppningsvis att de stora tillverkarna styr om sina leveranser till USA och Europa.
Det står i artikeln att efterfrågan har flyttats till andra marknader som t.ex. Japan, USA, UK m.fl. och då borde även tilldelningen i dessa länder öka.

Desperata ADs börjar kanske vända sig till gråisar för att kunna exportera klockorna om det nu går så pass illa med försäljningen? Efterfrågan har förmodligen inte minskat utan det är väl snarare bara så att försäljningskanalerna har skiftat från fysiskt till digitalt.

Det står i artikeln att efterfrågan har flyttats till andra marknader som t.ex. Japan, USA, UK m.fl. och då borde även tilldelningen i dessa länder öka.

Desperata ADs börjar kanske vända sig till gråisar för att kunna exportera klockorna om det nu går så pass illa med försäljningen? Efterfrågan har förmodligen inte minskat utan det är väl snarare bara så att försäljningskanalerna har skiftat från fysiskt till digitalt.
Om du tänker på Hong Kong så håller nog de flesta fysiska butikerna stängt för tillfället.

Om du tänker på Hong Kong så håller nog de flesta fysiska butikerna stängt för tillfället.
De tvingas hålla sina fysiska butiker stängda p.g.a. orolighetena men önskar säkert att det var business as usual, därav spekulationen kring om vissa av dem kommer att vända sig till gråhandlare och nätet för att bli av med sina varor och hålla verksamheten lönsam. ;)

Oj nä uppenbarligen inte :)
Har själv inte så bra koll på just tvåton kvarts men antog att de skulle ligga högre än såhär med tanke på att min gamla bruna 35mm (som till synes var i sämre skick) såldes i våras till dealer för 106 och han polerade den och sålde betydligt dyrare (150?), och det var inte på toppen... Så nog trodde jag att denna skulle kosta mer än en tredjedel av en 35mm automatiskt i stål, om än betydligt billigare såklart....

@Fixxxer Att packningen syns är vanligt då de blir mjuka med åren men det går ju att byta.
@ScubaKing jag antar att det var ett tag sedan? Knappast hade säljaren erbjudit dig att köpa den för 18 idag? Att en klocka var billigare för x år sedan vet alla.
Att packningen sticker ut sådär är pga att auktionshusen drar åt skruvarna för hårt efter de inspekterat urverken

Fult är det oavsett :(
Visst är det så.
Ställde mig mest lite emot att det ganska ofta när ngt går billigt (även om denna nu kke inte gjorde det) blir så att folk säger att det beror på ditten eller datten detaljer (typ detta, fel krona, fel clasp etc). Visst har allt ett värde och klockan bör kosta mindre än en med fin packning, men en täthetsservice kostar några tusingar och då får man en ny packning, så prisskillnaden mot en som har fin packning kke ska vara 3k, men ibland verkar folk tro att en klocka kan gå till halva normalpriset för att kronan är fel etc, vilket väldigt sällan stämmer. Om man avfärdar en annars fin klocka som man vill ha för att packningen sitter knas eller kronan är fel tycker jag det är mkt märkligt...

Som sagt kanske dessa 35mm kvarts tvåton kostar dryga 50 i relativt fint skick, men tycker det låter lågt med tanke på att 35mm stål (automat) ligger långt över 100 idag. Men har kke fel där...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp