• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför äger man ens en dyr klocka när man måste sälja så fort cykeln går sönder eller dylik. Köp något man har råd med istället. Vem försöker man lura egentligen?
Sig själv! När jag var i början av 20-års åldern och klockintresset tog fart så levde jag helt klart på styva linan med mina klockköp. Tur det, för annars hade jag spenderat mina pengar på sprit, kvinnor och snabba mopeder. Resten hade jag slösat bort.

Så här med facit i hand var det ett bra val. I dag tänker jag däremot annorlunda.

Sig själv! När jag var i början av 20-års åldern och klockintresset tog fart så levde jag helt klart på styva linan med mina klockköp. Tur det, för annars hade jag spenderat mina pengar på sprit, kvinnor och snabba mopeder. Resten hade jag slösat bort.

Så här med facit i hand var det ett bra val. I dag tänker jag däremot annorlunda.
Jag tror många köper lyxklockor för att flasha och inte för att man har ett genuint intresse.

Genuint intresse för att flasha med klockor är väl inte vare sig mer eller mindre genuint än att vara intresserad av att samla på/meka med/investera i klockor. Att leva på gränsen ekonomiskt är lika dumt oavsett bakomliggande motivation.
Fast man måste ju vara ärlig med sig själv även utan att leva på gränsen. För mig i alla fall är det en märkbar skillnad att lägga 50k på en klocka om jag vet att den håller samma värde än om den sjunker 25 tusen på ett par år. Sånt märks även "om man har råd".

Genuint intresse för att flasha med klockor är väl inte vare sig mer eller mindre genuint än att vara intresserad av att samla på/meka med/investera i klockor. Att leva på gränsen ekonomiskt är lika dumt oavsett bakomliggande motivation.
Man kan ha ett genuint intresse av klockor och flasha med dom men det betyder inte att bara för att man flashar med klockor, att man har ett genuint intresse av dom.

Fast man måste ju vara ärlig med sig själv även utan att leva på gränsen. För mig i alla fall är det en märkbar skillnad att lägga 50k på en klocka om jag vet att den håller samma värde än om den sjunker 25 tusen på ett par år. Sånt märks även "om man har råd".

Fast det där är kanske inte är en given förutsättning. Jag har klockor som troligen sjunker 25 tusen på ett par år och där jag är ok med det för att det är min hobby och jag kommer att njuta av att äga och använda dem.

/B

Om jag bara hade köpt klockor när det var ekonomiskt lämpligt hade min klocklåda varit relativt tom :) Trots att jag har köpt flertalet klockor när det har varit på gränsen har jag ännu aldrig saknat mat på bordet eller tak över huvudet. Jag är 100% säker på att jag ALDRIG, sorry för versaler, hade haft en buffert eller ett sparande för samma värde som mina klockor har idag och jag är även ytterst tveksam om de pengarna hade gått till något speciellt minnesvärt.

Skönt med lite nedgång på stålrollar så alla knäppisar som tror att klockor är nån slags investering försvinner. Kommentarsfält på forum som handlar om Rolex är lika mycket foliehatt som WT-trådar på Flashback.

Nu är jag inte en av dem. Men ska vi vara ärliga så tror jag det är fler som ser klockor som just investeringar än dem som inte gör det. Nästan varenda välkänd samlare world wide pratar om klockor som investeringar.

Nu är jag inte en av dem. Men ska vi vara ärliga så tror jag det är fler som ser klockor som just investeringar än dem som inte gör det. Nästan varenda välkänd samlare world wide pratar om klockor som investeringar.

Self-selection bias? Samlare som inte ser sin samling som investeringar kanske inte är typen som är ute efter att vara ”välkända samlare”.

Är det bara jag som tycker att klockorna ligger längre på säljavdelningen här på KS? Folk köper inte klockor likt innan sommaren.
Som flera har varit inne på så känns det som att vi är inne i en period där många vill sälja och få vill köpa. Man tycker inte att en högtid som julen skulle påverka köpkraften i sådan grad att det märks av men det verkar ändå göra det. Vissa menar att det går i perioder och vissa menar att det finns specifika månader som är trögare resp. lättare än andra men vi kan nog alla enas om att annonser verkar ligga ute ovanligt länge just nu oavsett anledning.

Som flera har varit inne på så känns det som att vi är inne i en period där många vill sälja och få vill köpa. Man tycker inte att en högtid som julen skulle påverka köpkraften i sådan grad att det märks av men det verkar ändå göra det. Vissa menar att det går i perioder och vissa menar att det finns specifika månader som är trögare resp. lättare än andra men vi kan nog alla enas om att annonser verkar ligga ute ovanligt länge just nu oavsett anledning.
Tycker det gått segt sen innan sommaren men jag har inte haft stenkoll - Dock känslan jag fått även via andra.

Typ så jag resonerar också. Jag vill helst inte att klockorna ska kosta mig särskilt mycket mer än förlorad avkastning då de binder kapital.

Någon annan resonerar annorlunda och är ok med femsiffriga värdetapp då det är en kostnad för hobbyn. Väldigt personligt och inget av synsätten som är fel får man ju säga :)

Just 41an verkar ju ha drabbats lite lätt av hypnosen också men den skall man nog kunna få för listpris om man letar/väntar lite. Dessutom tror jag den blir svårare att bli av med framöver än 36an.

”Hypnosen” kring datejusts (både 36 och 41) under 2019 är nog inte bara overspill från sportmodellerna, utan snarare för att fler modeller har gått över till 3235-urverket inkl DJ41 i fjol och DJ36 i år. Rolex har troligen haft svårt att prångla ut tillräckligt många 32XX-urverk. Man får anta att det kommer att rättas till i takt med att produktionskapaciteten utökas.

Blir spännande att se vad denna landar på
https://www.bukowskis.com/en/auctions/E438/lots/1179578-patek-philippe-nautilus-wristwatch-40-mm
11773585_bukobject.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp