• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag ändrar till euro får jag €69.475 som topp i augusti och €66.829 som nuvarande värde på en ny 5711. Det är en nedgång på knappt 4%.

För övrigt skriver de så här om det uppskattade värdet:
Det uppskattade värdet räknas ut med hjälp av olika prisuppgifter. Till dessa hör de faktiska försäljningspriserna samt priserna i aktuella annonser på Chrono24. Om dessa uppgifter inte är tillräckliga, tar vi dessutom hänsyn till priser i tidigare annonser. Med hjälp av den empiriska variansen räknar vi också ut en marginal, inom vilken värdet på din klocka rimligtvis ligger.
Det är ju bra men i ett läge som detta är ju säljarnas och köparnas uppfattning om värdet så långt isär att det inte borde ske några affärer alls.

Det jag menar är att bubblan skapades på väldigt kort tid, prisuppgången var lika snabb som prisnedgången.
Bubbla eller ej, priserna på de hajpade modellerna tror jag kommer fortsätta neråt till de nivåer de låg på innan den kraftiga ökningen för 2-3 år sedan och stabiliseras där.
Ja vi håller nog med varandra. De mest hajpade har varit den största Bubblan och troligen de som rasar mest när Bubblan spricker. Om de faller till nivån för 2-3 år sedan har vi ju verkligen sett en prisslakt.

Ja, om man utgår från auktionerna. Ingen av oss vet väl hur många 5711 som säljs på C24?
Nej, det är sant att vi inte vet hur många 5711 som säljs på C24. Däremot vet vi om slutbuden på auktionerna och dessa visar ganska tydligt vilken betalningsvilja som finns just nu. Om inte säljare och köpare är överens om värdet på objekten får vi vad fastighetsmäklare kallar "en trög marknad", dvs. en period när få eller inga avslut görs. Detta tillstånd består tills dess att köpare och säljare återigen kan enas om ett pris. Min åsikt och tro är att inga eller väldigt få 5711 säljs via C24 just nu och om det sker försäljningar så ligger det i säljarens intresse att mörka priset.

Om jag ändrar till euro får jag €69.475 som topp i augusti och €66.829 som nuvarande värde på en ny 5711. Det är en nedgång på knappt 4%.

För övrigt skriver de så här om det uppskattade värdet:
Det uppskattade värdet räknas ut med hjälp av olika prisuppgifter. Till dessa hör de faktiska försäljningspriserna samt priserna i aktuella annonser på Chrono24. Om dessa uppgifter inte är tillräckliga, tar vi dessutom hänsyn till priser i tidigare annonser. Med hjälp av den empiriska variansen räknar vi också ut en marginal, inom vilken värdet på din klocka rimligtvis ligger.

Nu var det ju iofs så att mitt inlägg avsåg hur prisbilden i Sverige sett ut mtp auktionsresultaten. Att du byter till EUR för både dåvarande och nuvarande C24-värdering säger ju inte emot det jag skrev, dvs att priserna i Sverige tycks ha tappat mer än ”ett fåtal procent” sedan sommaren baserat på vad man fick ge då/vad säljarna ville ha från auktionsobjekten ifråga samt vad folk tycks villiga att betala idag. Den som har följt prissättningarna hos div gråhandlare kan se att det efterfrågade priset på 5711 har dippat rejält, särskilt den för vita.

Nu var det ju iofs så att mitt inlägg avsåg hur prisbilden i Sverige sett ut mtp auktionsresultaten. Att du byter till EUR för både dåvarande och nuvarande C24-värdering säger ju inte emot det jag skrev, dvs att priserna i Sverige tycks ha tappat mer än ”ett fåtal procent” sedan sommaren baserat på vad man fick ge då/vad säljarna ville ha från auktionsobjekten ifråga samt vad folk tycks villiga att betala idag. Den som har följt prissättningarna hos div gråhandlare kan se att det efterfrågade priset på 5711 har dippat rejält, särskilt den för vita.
Det var du som påtalade att kronkursen stärkts så det var därför jag ändrade till euro vilket torde vara en betydligt mer använd valuta på C24.

Hur många är dessa 5711 som auktionerats ut i Sverige sen i somras och som inte sålts?

Jag räknar till minst 6. Vilket nog får anses vara ganska många i förhållande till hur stor den potentiella marknaden i Sverige är.
Där har du lite av pudelns kärna. Den svenska marknaden är minimal.
Visst, den kan säkert säga något men man får nog titta på lite större länder för att se en tydlig tendens.

Till skillnad från C24?

Som jag ser det så är självklart C24 ett riktpris. Men där går det ju inte att se det faktiska slutpriset till skillnad mot auktion.

Jag arbetar till exempel med bilar. De priserna på blocket är inte de priserna jag faktiskt köper bilen för. Ligger oftast 10-15% under det.

Bara en tanke :)

”Hypnosen” kring datejusts (både 36 och 41) under 2019 är nog inte bara overspill från sportmodellerna, utan snarare för att fler modeller har gått över till 3235-urverket inkl DJ41 i fjol och DJ36 i år. Rolex har troligen haft svårt att prångla ut tillräckligt många 32XX-urverk. Man får anta att det kommer att rättas till i takt med att produktionskapaciteten utökas.

Men vad ska man köpa. 41 eller 36?

Strunta i vad framtiden har att erbjuda vid eventuell försäljning. Köp det du själv vill ha.

En Datejust är en klassisk tidlös modell som man kan ha hela livet. En klocka som passar både vid formella och informella tillfällen utan att sticka ut.

Personligen föredrar jag Rolex klassiska mått på modellerna. I Datejust fall 36mm.

Strunta i vad framtiden har att erbjuda vid eventuell försäljning. Köp det du själv vill ha.
Nu är ju det där med storlek rätt uttjatat o visst har armens omkrets betydelse o allt det där men just DJ tycker jag är given i 36mm alldeles oavsett.
En Datejust är en klassisk tidlös modell som man kan ha hela livet. En klocka som passar både vid formella och informella tillfällen utan att sticka ut.

Personligen föredrar jag Rolex klassiska mått på modellerna. I Datejust fall 36mm.

Till skillnad från C24?
En marknad har i min mening både köpare och säljare. En auktion är därmed en marknad, K&S är en marknad men C24 har ju bara säljare och man ser där bara de priser säljarna vill ha. I en likvid marknad kommer det vara nära det köparna vill betala men som det verkar nu vill säljarna ha mkt mer än köparna vill betala, varför man ej enbart kan kolla på vad säljarna vill ha. Om det fanns mängder av köpannonser på C24 så man såg vad folk ville betala hade man kunnat skapa sig en bild.

Testa att ringa en dealer och fråga vad han betalar för en 5711 så får vi se var köparna är. Troligen bjuder han lååångt under de priser du ser på C24. Bara en gissning men om de var beredda att betala mer hade de väl köpt den på Buckan. Buckan och Kaplans har en stor andel internationella köpare så de är i en internationell marknad. De visar både vad säljarna vill ha och vad köparna vill ge. Säljarna vill uppenbarligen att köparna ska betala ca 735 men de vill bara betala 540 ca.

Som jag ser det så är självklart C24 ett riktpris. Men där går det ju inte att se det faktiska slutpriset till skillnad mot auktion. Jag arbetar till exempel med bilar. De priserna på blocket är inte de priserna jag faktiskt köper bilen för. Ligger oftast 10-15% under det. Bara en tanke :)
Se ett av mina tidigare inlägg. C24 tar hänsyn till det faktiskt försäljningspriserna.
De tar ju provision på försäljningen så ingen vill väl ange ett för högt pris till dem.

En marknad har i min mening både köpare och säljare. En auktion är därmed en marknad, K&S är en marknad men C24 har ju bara säljare och man ser där bara de priser säljarna vill ha. I en likvid marknad kommer det vara nära det köparna vill betala men som det verkar nu vill säljarna ha mkt mer än köparna vill betala, varför man ej enbart kan kolla på vad säljarna vill ha. Om det fanns mängder av köpannonser på C24 så man såg vad folk ville betala hade man kunnat skapa sig en bild.

Testa att ringa en dealer och fråga vad han betalar för en 5711 så får vi se var köparna är. Troligen bjuder han lååångt under de priser du ser på C24. Bara en gissning men om de var beredda att betala mer hade de väl köpt den på Buckan. Buckan och Kaplans har en stor andel internationella köpare så de är i en internationell marknad. De visar både vad säljarna vill ha och vad köparna vill ge. Säljarna vill uppenbarligen att köparna ska betala ca 735 men de vill bara betala 540 ca.
Med risk för missförstånd: Jag skrev tidigare hur C24 gör sin "värdering" av en klocka. Det är framförallt vad modellen sålts för som ligger till grund för deras värdering.

Det vi troligtvis är överens om är att priserna för tillfället är på väg ner på de populäraste stålmodellerna från Rolex, AP och PP :)

Med risk för missförstånd: Jag skrev tidigare hur C24 gör sin "värdering" av en klocka. Det är framförallt vad modellen sålts för som ligger till grund för deras värdering.

Det vi troligtvis är överens om är att priserna för tillfället är på väg ner på de populäraste stålmodellerna från Rolex, AP och PP :)
Jag såg det men skulle inte lita på en sådan värdering. Om det säljs få kollar man på tidigare försäljningar. Om man hamnar i en situation som vi verkar ha nu när säljarna begär mkt och köparna lyser med sin frånvaro kommer man alltså kolla på vad säljarna vill ha samt vad klockorna såldes för tidigare. Alltså stor risk för att bli helt missvisande när få klockor säljs och de som ligger osålda är dyra samt de som såldes för 6 månader sedan var mkt dyrare än vad köparna betalar nu. Man får då en fördröjd effekt i värderingen.

Exempel. 100st ligger till salu för 700k. 2 har sålt typ nu för 600k. Det såldes många för 700k för ett antal månader sedan. Då blir nog värderingen typ 700 fast det är helt fel och bulken av köpare inte ens betalar 600.

Min far sade alltid när man pratade om värde att en pryl helt enkelt är värd det som den högst betalande köparen är beredd att betala. Punkt. Nu verkar det vara 540 ca. Att man för 6 månader sedan fick 750 eller att handlarna vill ha 700 säger föga om värdet då ingen längre betalar det.

Jag såg det men skulle inte lita på en sådan värdering....
Håller med dig i stort, köparna avgör priset, men ingen av oss vet hur många som säljs på C24 eller till exakt vilka priser.

Jag ser deras värdering av klockor som en indikator på vart marknaden är på väg.
Auktioner är en annan indikator på samma sak.

Håller med dig i stort, köparna avgör priset, men ingen av oss vet hur många som säljs på C24 eller till exakt vilka priser.

Jag ser deras värdering av klockor som en indikator på vart marknaden är på väg.
Den stora skillnaden är att det finns en helt annan tröghet i prisutvecklingen på chrono24 jämfört med vanliga auktioner. Auktioner innebär förmodligen ett mindre statistiskt underlag men man får en mer uppdaterad/aktuell bild av läget.

Som nämnt tidigare var jag nyligen i kontakt med en dansk gråhandlare som sa att de inte tar in Patek längre (sportstål), varken köp eller inbyte. Detta för att de är ”omöjliga” att sälja på den nivån säljaren önskar/har förväntningar.

Tycker det säger allt om priserna idag :)

Förstår hur du tänker! Vi vet såklart som du säger inte hur många som säljs eller till vad. Synd att inte C24 visar senaste försäljningarna.

Det jag säger är att värderingen riskerar att lagga marknaden när den är illikvid. Om det är så att få klockor säljs och de som säljs gör det långt under tidigare priser / begärda priser, kommer värderingen vara helt fel. Det finns fog för att tro att marknaden nu är illikvid (nästan alla nauti i höst på auktionerna i Sverige har blivit osålda), och om så är fallet är deras värdering helt fel.

Se ett av mina tidigare inlägg. C24 tar hänsyn till det faktiskt försäljningspriserna.
De tar ju provision på försäljningen så ingen vill väl ange ett för högt pris till dem.

Hur tar man hänsyn till ”faktiska försäljningspriser” för att ta fram nuvarande värdering? Dessutom står det ju uttryckligen att algoritmen inkluderar nuvarande annonser också och endast tidigare annonser (dvs sånt som blev sålt snabbt...?) när det inte finns tillräckligt mycket data att gå på annars.

Någonstans kan man ju misstänka att drt blir skevt med tanke på att det finns drösar med 5711 som är utannonserade för 800kkr+ på C24.

Det är ganska svårvärderat med Patek i synnerhet just nu. Finns ju massor med seriösa handlare som inte listar på chrono, de har ju i princip 10-15% under chrono men sitter ändå på prylarna. Jag tror även att rånelementet på dessa klockor som inte bara gäller i Sverige är en bidragande faktor. Sportpatek är risky business just ju på väldigt många sätt.

Det ligger en jäkla massa Hulkar på Blocket för tillfället. Jag kan tänka mig att detta är klockor som folk/handlare inte vågar sitta på i väntan på att de eventuellt kommer att rasa i pris.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp