• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Väldigt intressant tråd! Efter många om och men bestämde jag mig i somras/höstas för att slå till på en BLNR eller en 15450 (min första dyra klocka). Dock så hejdade jag mig när jag faktiskt tyckte mig se att BLNR:en har tickat nedåt i pris vilket gjorde mig lite nervös. Men det kan givetvis va mitt egenintresse som spökar.

Jag vet inte hur relevant det är men den senaste tidens positiva macrohändelser (tänker mest på handelsavtalet) har väl minskat risken för en lågkonjunktur (kortsiktigt) och gett gott börssentiment om det kan ha någon inverkan på kort sikt.

Nymans Sthlm hade i går en Explorer, 216570 Polar framme. Det har jag inte sett sedan mitt
Klocknörderi tog fart. en hel del DJ stål men ingen blå tavla dock. De har ju väldigt mkt Rolex jämfört med många andra butiker/länder. Snart kanske man får köpa den klocka man verkligen vill ha!!

Nymans Sthlm hade i går en Explorer, 216570 Polar framme. Det har jag inte sett sedan mitt
Klocknörderi tog fart. en hel del DJ stål men ingen blå tavla dock. De har ju väldigt mkt Rolex jämfört med många andra butiker/länder. Snart kanske man får köpa den klocka man verkligen vill ha!!
När tog det fart då? Kan inte minnas att 216570 har varit så värst hajpad

Väldigt intressant tråd! Efter många om och men bestämde jag mig i somras/höstas för att slå till på en BLNR eller en 15450 (min första dyra klocka). Dock så hejdade jag mig när jag faktiskt tyckte mig se att BLNR:en har tickat nedåt i pris vilket gjorde mig lite nervös. Men det kan givetvis va mitt egenintresse som spökar.

Jag vet inte hur relevant det är men den senaste tidens positiva macrohändelser (tänker mest på handelsavtalet) har väl minskat risken för en lågkonjunktur (kortsiktigt) och gett gott börssentiment om det kan ha någon inverkan på kort sikt.
Du avstod för att den plötsligt var lite billigare än när du bestämde dig för att köpa? Eftersom det antyder att det kan falla mer och du vill inte förlora pengar?

Korrekt. Man kan väl säga att jag blev feg.
Förstår dig!
Dock är det lite komiskt eftersom du agerar precis så som jag tidigare beskrivit att jag tror folk gör, vilket också (tillsammans med annat) ledde till min slutsats att priserna på Patek och Rolex sportstål skulle falla kraftigt framöver.

Antar att jag bara är lite självgod. Sorry för det men denna marknad är sjuk och den behöver nog vakna. :)

Förstår dig!
Dock är det lite komiskt eftersom du agerar precis så som jag tidigare beskrivit att jag tror folk gör, vilket också (tillsammans med annat) ledde till min slutsats att priserna på Patek och Rolex sportstål skulle falla kraftigt framöver.

Antar att jag bara är lite självgod. Sorry för det men denna marknad är sjuk och den behöver nog vakna. :)
Hehe, jo men det stämmer säkert. Även om jag inte primärt ser klockköpet som en investering så vore det ju väldigt tråkigt om klockan föll x % kort efter inköpet. :nailbiting: Tror många resonerar på samma sätt.

Det skedde ju någon slags creep från 2016 och framåt där Svart GMT, Yachtmasters, Explorer I, Explorer II och sedermera till och med vissa DJ41 stål successivt blev svåra att hitta. Den enda sportmodellen som aldrig klättrade över listpris på andrahandsmarknaden var väl Milgauss.

Det skedde ju någon slags creep från 2016 och framåt där Svart GMT, Yachtmasters, Explorer I, Explorer II och sedermera till och med vissa DJ41 stål successivt blev svåra att hitta. Den enda sportmodellen som aldrig klättrade över listpris på andrahandsmarknaden var väl Milgauss.
Det kan nog stämma att de har varit lite svårare att få tag på. Upplever dock inte att de är så hajpade.
Det händer även att folk delar med sig av att de brukar se de klockorna i skyltfönstret, och det är de klockorna som ADs har försökt styra mig över till när jag har frågat om de mer populära modellerna.

Minns när en medlem försökte hajpa upp Expy II bara för att han hade köpt en. Gick inte så bra :)

Det kan nog stämma att de har varit lite svårare att få tag på. Upplever dock inte att de är så hajpade.
Det händer även att folk delar med sig av att de brukar se de klockorna i skyltfönstret, och det är de klockorna som ADs har försökt styra mig över till när jag har frågat om de mer populära modellerna.

Minns när en medlem försökte hajpa upp Expy II bara för att han hade köpt en. Gick inte så bra :)
Inte bara Expy II för den delen.
Typ.. Alla klockor någonsin.

Hehe, jo men det stämmer säkert. Även om jag inte primärt ser klockköpet som en investering så vore det ju väldigt tråkigt om klockan föll x % kort efter inköpet. :nailbiting: Tror många resonerar på samma sätt.
Ja det är min övertygelse att många tänker lika - man är beredd att betala 100% över list av orsaken att man tror premiet består eller ökar. Om man börjar tro att priserna faller, kanske ända ned till list, inser man att det inte är värt en så hög kostnad bara för att ha en hajpad stålrolex...
Moderna sportstålisar från PP och Rolex är för mig tydligaste beviset på en rejäl bubbla. Det finns lixom inget sansat med detta. Fortfarande massproducerade stålklockor som för bara några år sedan kostade väsentligt mindre än sina respektive listpriser. Det är det rimliga långsiktigt och i en någorlunda effektiv marknad måste dagens bisarra premium över list försvinna. Premiet hålls och stiger av en orsak. Inte lågt utbud etc, utan att man förväntar sig att det fortsätter stiga eller i alla fall ligga kvar. Man kan ju själv fundera på om man är berädd att betala 90k över nypris för en beggad stålrolex, förutsatt att man torskar hela Premiet på några år. Troligen finns det endast väldigt få personer som tycker det känns ok att torska 90k på en beggad massproducerad stålrolex. Då kanske man hellre väntar några år?

Enda andra (än kollaps) utvägen jag ser är kraftigt höjda listpriser, men misstänker att Rolex bedömer att folk inte skulle vara så pigga på att köpa en batman för 200k.

Så för att göra en lång historia kort - jag blir också spyfärdig :)
Men om/när lågkonjunkturen är här kanske du kan köpa en 5711 under list igen ;)

Håller med. I köp & sälj ser man detta beteendet varje dag. Det är nästan ett privilegium att få köpa någons klocka som bumpats i många månader med några hundralappars prissänkning där utgångspriset är tiotusentals kronor.
”Eftertraktad modell som bara kommer öka i värde.”

”Dessa börjar bli dyra nu.”

”Först till kvarn!”

”Släpper motvilligt denna fina pjäs.”

Jag letade som tusan efter den. Varför togs den bort? Någon skrev t.ex. opolerad i annonsen medan andra medlemmar med bättre kunskap kunde peka på felaktigheter.
Kombinationen lättkränkta säljare och tangentbordskrigare dränkte dessvärre de positiva inslagen och skapade dålig stämning på forumet plus att det var en massa arbete att moderera tråden.
Jag tycker den borde fått vara kvar, man lärde sig mycket om man kunde låta bli att tjafsa själv.

Det är inte så länge, denna hösten. Men under den tiden har Explorer 2 inte gått att köpa/beställa hos de jag pratat med. Nu är inte så längre. Min förhoppning är att det lugnar ner sig så man kan köpa en klocka man verkligen vill ha utan stor premie. Men självklart har du rätt i att den inte vart ”superhypad” som många andra stål.

Mm, blir ju helt absurt när man sätter det i liknande sammanhang.

Step 1. Annons på hemnet -> ute i 112 dagar -> hota med prishöjning efter nästa visning.

Step 2. ???

Step 3. Profit.

Håller med men såg faktiskt en Hemnet-annons där det fungerade nästan så.

1. Lägg ut för 3,2
2. Starta budgivning och få ett bud på utropspris 3,2
3. Dra tillbaka
4. Lägg ut igen några veckor senare för 3,9
5. Starta budgivning och få bud under utropspris - 3,7
6. Profit!

En annan hoppas så klart priserna blir lägre.
Jag handlar för stunden, ser jag något jag vill ha så har ja köpt det utan tanke på framtida värde. Har dock inga klockor för över 80k.
Så är varken en expert eller investerare, men tycker klockor är i särklass den snyggaste accessoar man kan ha följt av en grym slipsnål/klämma och manchettknappar :)
En DJ36 eller 41 är nästa mål till samlingen:happyhappy:

Håller med men såg faktiskt en Hemnet-annons där det fungerade nästan så.

1. Lägg ut för 3,2
2. Starta budgivning och få ett bud på utropspris 3,2
3. Dra tillbaka
4. Lägg ut igen några veckor senare för 3,9
5. Starta budgivning och få bud under utropspris - 3,7
6. Profit!

Nja, det är inte samma sak. Grejen med att hota om kommande prishöjning är ju ett försök att efterapa FOMO-triggers i stil med ”X personer har bokat det här hotellet” eller ”skynda fynda bara en kvar” på resesajter. Fast det funkar ju bara om det inte redan är uppenbart att produkten ifråga inte är så het.

Nja, det är inte samma sak. Grejen med att hota om kommande prishöjning är ju ett försök att efterapa FOMO-triggers i stil med ”X personer har bokat det här hotellet” eller ”skynda fynda bara en kvar” på resesajter. Fast det funkar ju bara om det inte redan är uppenbart att produkten ifråga inte är så het.
Håller helt med. Tycker också det är tramsigt att se alla hot om prishöjningar. :) Det var bara en kul grej jag såg, ibland fungerar högst tveksamma försäljningsknep.

En artikel (som också länkar till ytterligare en) på temat klockor som investeringar.

https://timeandtidewatches.com/recommended-reading-how-watches-became-financial-assets/
85B637BE-1BBB-43A9-B2E2-C98997A55B9E.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp