• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Två Dj41 i stål i Nymans Ur Västerås fönster. Ingen jätteindikation men de fanns inte i överflöd i butiken för några månader sedan.

Denna är ju intressant, någon fick sig ett rejält kap. Detta pris med provision inkluderat också...

F09E377F-F705-46B1-B8DB-A43DC37712C4.png

Hur tar man hänsyn till ”faktiska försäljningspriser” för att ta fram nuvarande värdering? Dessutom står det ju uttryckligen att algoritmen inkluderar nuvarande annonser också och endast tidigare annonser (dvs sånt som blev sålt snabbt...?) när det inte finns tillräckligt mycket data att gå på annars. Någonstans kan man ju misstänka att drt blir skevt med tanke på att det finns drösar med 5711 som är utannonserade för 800kkr+ på C24.
När affärerna sker via C24s plattform så ser de ju försäljningspriset.

Exakt hur de räknar kan jag så klart inte svara på. Du får maila dem!

När affärerna sker via C24s plattform så ser de ju försäljningspriset.

Exakt hur de räknar kan jag så klart inte svara på. Du får maila dem!

Är som med inflationssiffror och all annan forecasting: hur långt bak måste man gå för att få tillräckligt mycket data, hur långt bak kan man gå innan datan blir icke-representativ för nutid? Vi har ingen aning om hur C24s algoritm ser ut vilket således gör deras siffror mindre trovärdiga än faktiska avslut på auktioner. Tycker jag.

Är som med inflationssiffror och all annan forecasting: hur långt bak måste man gå för att få tillräckligt mycket data, hur långt bak kan man gå innan datan blir icke-representativ för nutid? Vi har ingen aning om hur C24s algoritm ser ut vilket således gör deras siffror mindre trovärdiga än faktiska avslut på auktioner. Tycker jag.
Vi kan vara överens om att vi inte riktigt är överens men vi är eniga om att priserna för tillfället är på väg ner! :)

Yes tror vi kan konstatera "kollaps"
Vad jag absolut tror är en seriös dealer säljer nu denna för 46500 gbp (574k) och man ju oftast pruta... Och som sagt. Dealer som såklart har generellt högre priser än vad gemene man får...
Screenshot_20191212_165550.jpg

Man kan ju fundera på vad han köpte den för... Verkar vara i mkt bra skick och bara 1 år gammal.

Ca 200k ned på 6 månader. Är inte det kollaps vet jag inte vad..

Vad jag absolut tror är en seriös dealer säljer nu denna för 46500 gbp (574k) och man ju oftast pruta... Och som sagt. Dealer som såklart har generellt högre priser än vad gemene man får...

Man kan ju fundera på vad han köpte den för... Verkar vara i mkt bra skick och bara 1 år gammal.

Yes, frågan är bara hur långt ned de ska. Gärna en bra bit till så man kan köpa och framförallt våga använda..... :)

Kollaps är väl lite att ta i, men många handlare börjar ju lista de för att sälja nu, inte bara ett galet pris i montern/siten etc.

Listade handlare verkligen 5711 för 780k för 2 månader sen? Känns lite väl no?

För några veckor sen var jag med familjen på Hede Outlet utanför Kungsbacka. När vi åt lunch så hamnade en kille och en tjej på vårt 6-bord. Jag överhörde deras samtal och det handlade en del om klockor. Hon berättade att hennes kille sagt upp sig från sitt jobb och höll på att lansera en klockkollektion. Hon hade en på armen som hon visade och som såg ut som mycket annat, DW-style. De skulle lansera i Korea och allt vad det nu var.
Efter hennes story så berättade killen om sin grej som han körde på sidan av. Han och några kompisar ska starta klocklotteri från Manchester. De ska sälja tusen lotter á 40 GBP och lotta ut en Batman 116710 BLNR. Han berättade stolt som en tupp att ”de kostar 90’000:- men de går inte att få tag i för de pengarna så vi fick betala 164’000:- för det är vad de går för.” Nu låg visst klockan i bankfack i väntan på att den ska lottas ut. Jag tänkte för mig själv att ”Grattis - du har köpt den dyraste Batman som nånsin sålts, och framför att grattis till säljaren...”
Lotteriet heter Getmywatchworld och det verkar inte ha kommit igång än, ni kan själva googla. Undrar om det kommer bli nån kommers på lotterna.

För några veckor sen var jag med familjen på Hede Outlet utanför Kungsbacka. När vi åt lunch så hamnade en kille och en tjej på vårt 6-bord. Jag överhörde deras samtal och det handlade en del om klockor. Hon berättade att hennes kille sagt upp sig från sitt jobb och höll på att lansera en klockkollektion. Hon hade en på armen som hon visade och som såg ut som mycket annat, DW-style. De skulle lansera i Korea och allt vad det nu var.
Efter hennes story så berättade killen om sin grej som han körde på sidan av. Han och några kompisar ska starta klocklotteri från Manchester. De ska sälja tusen lotter á 40 GBP och lotta ut en Batman 116710 BLNR. Han berättade stolt som en tupp att ”de kostar 90’000:- men de går inte att få tag i för de pengarna så vi fick betala 164’000:- för det är vad de går för.” Nu låg visst klockan i bankfack i väntan på att den ska lottas ut. Jag tänkte för mig själv att ”Grattis - du har köpt den dyraste Batman som nånsin sålts, och framför att grattis till säljaren...”
Lotteriet heter Getmywatchworld och det verkar inte ha kommit igång än, ni kan själva googla. Undrar om det kommer bli nån kommers på lotterna.
Du borde sagt något, eller åtminstone lämnat en lapp på vägen ut. Roligt skryt dock.

Du borde sagt något, eller åtminstone lämnat en lapp på vägen ut. Roligt skryt dock.
Jag hade på mig min Hulk och den såg han ju, så han sa till tjejen att ”här sitter en som har koll på Rolex” så det blev lite surr faktiskt. Jag sade åt honom att jag hoppades att han inte trodde att han skulle kunna sälja den med förtjänst iaf...

Jag hade på mig min Hulk och den såg han ju, så han sa till tjejen att ”här sitter en som har koll på Rolex” så det blev lite surr faktiskt. Jag sade åt honom att jag hoppades att han inte trodde att han skulle kunna sälja den med förtjänst iaf...
"Som har koll". Skön lirare ändå.

Den här diskussionen påminner om bostadsdiskussionen i Sthlm. När priserna balanserades med 10-15% började folk direkt prata om att ”bostadsbubblan brister”.

Att en helt bisarrt överprissatt 5711 går ner från 700-500k (eller mer än dubbla retailpriset) eller att Rolex sportmodeller ”bara” säljs för 50-70% över retailpriset är inte annat än ett sundhetstecken. Bägge exemplen avser dessutom klockor som fortfarande tillverkas.

Noterar för övrigt att AP royal oak fortsatt går starkt. 15400 upp 30% bara i år. Detsamma gäller 15300. (Enl. Chrono 24).

Personligen blir jag nästan bara glad när hypen lägger sig och icke-klockintresserade försvinner från ”branschen” och vi kan lägga idén om klockor som investering åt sidan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp