• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror vi ska undvika de politiska diskussionerna. Dessutom tror jag att @EWEA skämtade...
Inte diskuterat. Sade bara att massan nog sket i Rolexpriser så att påstå att folk skulle bry sig lika mkt om det som om bostadspriser (som lett till stora klyftor) tror jag ej. Jag lade ingen värdering i det (även om jag som de flesta har en åsikt i frågan). Visst var det kanske ett skämt, men jag trodde jämförelsen var seriös.

Om man tänker på lyxklockorna (rolex mfl) måste det vara en ständig kamp att balansera priserna kontra begmarknande. Och andra sidan är de ju själva skyldiga till prissättningen på beg.marknaden när utbudet är begränsat av tillverkarna själva. Men över tid (5-10år) kommer ju priserna inte att gå ned nämnvärt.

Många pratar också om bubblor, men vad menas här? För att en bubbla ska finnas och spricka måste ju något kraftfull och underliggande förändras i grunden? Att nå jämvikt är ju inte riktigt samma sak

Många pratar också om bubblor, men vad menas här? För att en bubbla ska finnas och spricka måste ju något kraftfull och underliggande förändras i grunden? Att nå jämvikt är ju inte riktigt samma sak
En stor del av alla dessa Rolex som finns till salu är rena spekulationsköp baserade på att det ska gå att ta ut ett premium vid vidareförsäljning. När jag tittade på C24 nyligen fanns det över 1000st nya och oanvända Rolex till salu samtidigt som de i stort sett är omöjliga att få tag i hos AD men många verkar glömma att det måste finnas en efterfrågan för att det ska gå att ta ut dessa priser, det räcker inte med att hänvisa till 40 liknande annonser på C24 som har samma orimligt höga prissättning om köparna sviker.

Vi har sett en väldigt kraftig prisökning de senaste åren och det finns bara ett begränsat antal personer som är villiga att punga ut 100% över nypris bara för att få klockan här och nu. Vad händer när den delen av marknaden är mättad samtidigt som Rolex höjer listpriserna? Det självklara svaret är att de kommer att störtdyka ner mot list för vem vill betala extra för att få en ett år gammal klocka uttagen av någon annan i ett främmande land om/när tillgängligheten ökar hos AD och de faktiskt går att få tag i med rimlig väntetid?

Folk tenderar att glömma den enskilt största faktorn i ekvationen vilket är ökad efterfrågan från en ny och enorm medelklass i Kina. Om efterfrågan därifrån tryter får klocktillverkarna problem illa kvickt. När diskussionen snarare kretsar kring vad en beggad subb säljs för på Klocksnack blir det lätt att vara närsynt.

Med det sagt är det inte nödvändigtvis så att Rolex är de som faller hårdast i ett sådant scenario. Tvärtom kan det tänka sig att det bildas ett A-lag och ett B-lag typ som i övrig lyxretail där LVMH och Hermes tycks vara vattentäta samtidigt som många av de andra fått stora problem i takt med att kineserna blir mer världsvana och mera kräsna med sina lyxköp.

En stor del av alla dessa Rolex som finns till salu är rena spekulationsköp baserade på att det ska gå att ta ut ett premium vid vidareförsäljning. När jag tittade på C24 nyligen fanns det över 1000st nya och oanvända Rolex till salu samtidigt som de i stort sett är omöjliga att få tag i hos AD men många verkar glömma att det måste finnas en efterfrågan för att det ska gå att ta ut dessa priser, det räcker inte med att hänvisa till 40 liknande annonser på C24 som har samma orimligt höga prissättning om köparna sviker.

Vi har sett en väldigt kraftig prisökning de senaste åren och det finns bara ett begränsat antal personer som är villiga att punga ut 100% över nypris bara för att få klockan här och nu. Vad händer när den delen av marknaden är mättad samtidigt som Rolex höjer listpriserna? Det självklara svaret är att de kommer att störtdyka ner mot list för vem vill betala extra för att få en ett år gammal klocka uttagen av någon annan i ett främmande land om/när tillgängligheten ökar hos AD och de faktiskt går att få tag i med rimlig väntetid?

Du har en poäng med volymerna när vi pratar om "marknadspriset". (Jfr "orderdjup" inom aktiehandel). Det är en sak att något hundratal klockor byter ägare för exempelvis 150 tkr, och att det då är "marknadspriset", men det innebär inte att Rolex per automatik skulle kunna kränga 50-100 000 klockor till samma pris.

Förstår vad du menar, visste inte att de låg så högt över listpriser. Intressant är ju att fenomenet inte är låst till klockor heller när jag tänker efter.

Dock är fenomenet begränsat till marknaden för ”nya” begagnade, dvs att man tar kål på hela den svängen?

Senast ändrad:
Att en stor marknad öppnades i Kina är nog bara en delförklaring varför efterfrågan och "bubblan" har uppstått. Huvudskälet är ändå att vi allt sedan finanskrisen under 2008/2009 har översköljts med billiga krediter globalt. Man kunde köpa Daytonas och annat under listpris begagnade innan och under finanskrisen. Runt 2013 så ökade priserna på vintage klockor, vintage och semi-klassiska bilar för att sedan även gå över och gälla nytillverkade saker där utbudet var lägre än efterfrågan ungefär som Ferrari alltid gjort och hypen var igång.

Fler lyxtillverkare har höjt priserna. Det fungerar tills det inte längre fungerar. Det vill säga om man inte har ett ständigt tillflöde av kapital.

Hur som helst. Jag betalar hellre ett högre nypris från Rolex om det nu drar undan mattan för spekulanterna på marknaden som kanske blir osäkra.

966C8034-25BA-4C58-80B7-0D192BFDC1CF.png

... men som någon redan påpekat, tråden handlade (i alla fall från början), om begagnatpriser, inte listpriser.

Märkligt ändå, daytona 12600 euro och 142000 sek, stor skillnad
De flesta länder i Europa har lägre momssats än vad vi har så om man räknar bort ~20% på europriset och lägger på våra 25% hamnar vi på drygt 138' så inte jättelångt ifrån. Lite höjd för eventuella valutaförändringar på det så är det i stort sett +/-0. :)

Orka att diskutera något som inte ens finns till försäljning. Nyttiga idioter:). Rolex kan ju höja 50% om det säljs beggade på den nivån (men då dödar man hypen).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp