• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...oooch tusenkronorsfrågan: vill handlarägda C24 helst att det ser ut som om priserna är höga/stigande eller som om priserna är låga och/eller på väg ned?
Med tanke på att fokus idag är på prisökningar så har de säkerligen motiv att visa på just det. Dagens köpare vill så gärna tro att priserna alltid ökar. Ingen vill köpa något som eventuellt blir värt mindre. Hela idén med att se värdet på sin samling är knappast att följa det neråt.

Med tanke på att fokus idag är på prisökningar så har de säkerligen motiv att visa på just det. Dagens köpare vill så gärna tro att priserna alltid ökar. Ingen vill köpa något som eventuellt blir värt mindre. Hela idén med att se värdet på sin samling är knappast att följa det neråt.
Mmm, precis. Det finns inget som helst incitament för C24 att ens antyda att priserna går ”fel”. Jag skulle inte bli helt förvånad om verktyget för prisutveckling gjordes om eller helt togs bort när sjunkande (eller icke-ökande) priser händer.

Det märks att många inte varit med länge. Hajper kommer och går. Också på sportrollar. Dagens situation med billiga pengar är inte för evigt. Sportrollar kommer tids nog att gå att köpa his AD utan nämnvärd kö och kanske till och med rabatterade. Att tro att de alltid kommer att vara värd mer än list är naivt. Gamla Daytonan gick tex från att ha sju års kö till att säljas rabatterad under många år. Det är inte våldsamt längesedan och det kommer att ske igen.
Det är många fler som köper lyxprylar nu än det var för 5år sedan så jag är tveksam till att det kommer att dippa så mycket.

Detta har ju diskuterats 1000 gånger.
Kan vi inte alla bara vara helt överens om att C24 är den sämsta måttstocken som finns.
I synnerhet vid värdering av vad man kan få för sin egna privatsålda klocka (även om diskussionen gällde annat).
Så tröttsamt...
Enda relevanta man kan få ut där är om ens relativt ovanliga klocka är värd 10 000:- eller 100 000:-.
Förr tyckte jag C24 var helt hutlöst dyrt. Nu känns det som att det inte sällan är billigare än forumet. Prisuppgångarna har gjort många till semidealers. Inte konstigt att många verkar rädda över prisfall...

Det är många fler som köper lyxprylar nu än det var för 5år sedan så jag är tveksam till att det kommer att dippa så mycket.
Så länge som pengar är billigt och räntorna obefintliga så unnar sig vissa och andra ”investerar”. När konjunkturen vänder och när de som spekulerar ser att priserna inte alltid ökar så kommer priserna att falla. Varför skulle de inte göra det när det alltid annars gjort just det? Vad är different denna gång?

Så pass? Vilka syftar du då på? Idag kan du hitta keramiska daytonor för 200. Jag vill minnas att de för en stund var uppe över 250.
De med ett några år på nacken kanske, nya/oanvända får du fortfarande hosta upp 250K+ för?
Oysterflex modellerna har blivit dyrare sedan förra året, finns dock rätt få av dem ute till salu jämfört med stålisarna

Förr tyckte jag C24 var helt hutlöst dyrt. Nu känns det som att det inte sällan är billigare än forumet. Prisuppgångarna har gjort många till semidealers. Inte konstigt att många verkar rädda över prisfall...

Jag har sällan sett att något varit billigare på C24 än forumet.
Och då tittar jag inte bara på Rolex osv.
Hela grejen är att priserna inte är relevanta att jämföra.
Eftersom vi pratar en affärsverksamhet med kostnader, beskattning och krav på lönsamhet.

Jag har sällan sett att något varit billigare på C24 än forumet.
Och då tittar jag inte bara på Rolex osv.
Hela grejen är att priserna inte är relevanta att jämföra.
Eftersom vi pratar en affärsverksamhet med kostnader, beskattning och krav på lönsamhet.
På den goda tiden, dvs 3-4 år sedan - var c24 ofta billigare än forumet. Gvs större utbud också.
På den tiden köpte jag allt 20+ på C24. Den tiden är såklart förbi.

Syftar du på svensk moms? Vi pratar vad saker kostar. Inte vad de kostar att ta till Sverige. Prisläget var klart högre också i USA för ett år sedan.
Vi pratar väl ändå vad de kostar att köpa i Sverige.
Med den logiken kan vi ju dra av 25% på alla priser och säga att de kostar så.

Vi kan väl iaf enas om att priserna i tex USA och Asien gått ner?
Jag har ingen aning om priserna på Daytona, om de så gått upp eller ner och jag orkar inte engagera mig i det heller.
Det jag syftade på är att det inte blir rättvist att länka en annons från ett land där man som köpare får räkna på 25% på summan från likvärdigt ex i EU.

Jag har ingen aning om priserna på Daytona, om de så gått upp eller ner och jag orkar inte engagera mig i det heller.
Det jag syftade på är att det inte blir rättvist att länka en annons från ett land där man som köpare får räkna på 25% på summan från likvärdigt ex i EU.
Well.. Med tonvis kring 200 i USA och i Japan så tror jag nog att Europa också lndar där tids nog. Det finns italienare kring 210 om det gör diskussionen mer relevant. Jag tror det bara är en tidsfråga innan de är under 200.

Well.. Med tonvis kring 200 i USA och i Japan så tror jag nog att Europa också lndar där tids nog. Det finns italienare kring 210 om det gör diskussionen mer relevant. Jag tror det bara är en tidsfråga innan de är under 200.
Du har säkert rätt i det. Jag har ingen aning som sagt

De med ett några år på nacken kanske, nya/oanvända får du fortfarande hosta upp 250K+ för?
Oysterflex modellerna har blivit dyrare sedan förra året, finns dock rätt få av dem ute till salu jämfört med stålisarna
;) samtidigt kan man ju inte sålla in daytona på OF som en speciellt hypad modell då den inte säljs beggad för över list (där drar jag min gräns för ”hypade modeller”, har väll aldrig gjorts men bra försök!

;) samtidigt kan man ju inte sålla in daytona på OF som en speciellt hypad modell då den inte säljs beggad för över list (där drar jag min gräns för ”hypade modeller”, har väll aldrig gjorts men bra försök!
Ähhh, svårt att se att du kan köpa en oanvänd till samma pris som för ett år sedan, men kan hitta det så får du gärna visa det. Handlar absolut inget om att försöka hypa, bara ett konstaterande från mig poppis

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp