• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Chrono24 tycks ju inte tyda på någon sänkning av priserna. Den här tråden är väl bara luft.
Exempel, 114060:
59E79A2F-48EF-4E1B-9074-28348923E441.jpeg

Chrono24s statistik har diskuterats tidigare i tråden, skulle inte säga att deras uppskattning är optimal eller att de är helt transparent hur de skattar sina grafer.
Men vi kan vara överens om att utbud och efterfrågan råder? Om nu klockor inte säljs på Chrono24 hade de inte lagts ut till det pris som de läggs ut för. Det här är ju det närmaste vi kommer faktiska siffror, även om man kan spekulera om att Chrono24 mixtrar med siffrorna och köra lite foliehatt. Att det ligger 1000 nya Rolex på Chrono24 säger inte så mycket om vi inte har dels siffror historiskt på hur många nya Rolex som brukar läggas ut och kan ställa det relativt till hur många som sålts vid vardera tidpunkt.

Det märks att många inte varit med länge. Hajper kommer och går. Också på sportrollar. Dagens situation med billiga pengar är inte för evigt. Sportrollar kommer tids nog att gå att köpa his AD utan nämnvärd kö och kanske till och med rabatterade. Att tro att de alltid kommer att vara värd mer än list är naivt. Gamla Daytonan gick tex från att ha sju års kö till att säljas rabatterad under många år. Det är inte våldsamt längesedan och det kommer att ske igen.

Men vi kan vara överens om att utbud och efterfrågan råder? Om nu klockor inte säljs på Chrono24 hade de inte lagts ut till det pris som de läggs ut för. Det här är ju det närmaste vi kommer faktiska siffror, även om man kan spekulera om att Chrono24 mixtrar med siffrorna och köra lite foliehatt. Att det ligger 1000 nya Rolex på Chrono24 säger inte så mycket om vi inte har dels siffror historiskt på hur många nya Rolex som brukar läggas ut och kan ställa det relativt till hur många som sålts vid vardera tidpunkt.
Vi kan så klart inte veta hur många som faktiskt säljs men om vi bara ser till det befintliga utbudet så tycks ju utbudet uppenbarligen överstiga efterfrågan med råge? Att det ligger så pass många osålda tyder väl snarare på att de generellt inte säljs på denna prisnivå även om enstaka exemplar givetvis gör det.

Det märks att många inte varit med länge. Hajper kommer och går. Också på sportrollar. Dagens situation med billiga pengar är inte för evigt. Sportrollar kommer tids nog att gå att köpa his AD utan nämnvärd kö och kanske till och med rabatterade. Att tro att de alltid kommer att vara värd mer än list är naivt. Gamla Daytonan gick tex från att ha sju års kö till att säljas rabatterad under många år. Det är inte våldsamt längesedan och det kommer att ske igen.
Ja det tror jag inte att det är någon här som ifrågasätter :)

Om efterfrågan var så stor och det säljs massvis med Rolex borde det rimligtvis inte finnas 1000st ute till försäljning?
Med den logiken så borde ju hela klockmarknaden vara på total dekis eftersom det finns sjukt många klockor på Chrono24. Som sagt, du kan inte dra några slutsatser alls enkom på den siffran.

Med den logiken så borde ju hela klockmarknaden vara på total dekis eftersom det finns sjukt många klockor på Chrono24. Som sagt, du kan inte dra några slutsatser alls enkom på den siffran.
Ja, det är min spaning vad gäller Rolex. Det som skiljer just Rolex jämfört med i stort sett alla andra märken på C24 är att de knappt går att köpa i butik. Vad är din egna åsikt i frågan? :)

Ja, det är min spaning vad gäller Rolex. Det som skiljer just Rolex jämfört med i stort sett alla andra märken på C24 är att de knappt går att köpa i butik. Vad är din egna åsikt i frågan? :)
Jag har ingen aning, tycker inte om att sitta och gissa utan något stöd för det. Det är väl bra om det blir en bättre balans på marknaden. Tiden får utvisa det :)

Jag vet inte vad du menar med en hajprolle, en googling här från Costa Rica tycks visa att du är den enda personen i världen som någonsin skrivit ordet :D
Well.. Du får helt enkelt tro mig eller så får du göra lite research på egen hand. Priserna på keramiska Daytona, Hulk och nya pepsin är klart lägre. Jag gissar också att Batman är klart billigare idag än tidigare. Även om det säkerligen finns massor med säljare som hoppas på gårdagens priser.

Well.. Du får helt enkelt tro mig eller så får du göra lite research på egen hand. Priserna på keramiska Daytona, Hulk och nya pepsin är klart lägre. Jag gissar även att Batman är klart billigare idag än tidigare. Även om det säkerligen finns massor med säljare som hoppas på gårdagens priser.
Kan ju vara så att god smak gjort att trycket på Daytona gått ned också, det var ju poppis med bootcutbyxor ett tag också och den trenden har ju som tur var också dött ;)

Jag har ingen aning, tycker inte om att sitta och gissa utan något stöd för det. Det är väl bra om det blir en bättre balans på marknaden. Tiden får utvisa det :)
Rätt motsägelsefullt med tanke på att du engagerar dig i en diskussion där vi spekulerar kring om priser är på väg ner eller ej, tycker du inte? ;) Enda skillnaden är att du hänvisar till påstådda försäljningar som kanske eller kanske inte har skett medan jag istället hänvisar till det faktiska utbudet som tycks vara ganska stort för tillfället.

Grafen bygger väl för övrigt bara på folks asking price? Säger noll om vad som säljer eller ej. På Chrono24 så finns det sällan ens en klocka bakom nyklocksannoserna. Ofta är det bara en produktbild och ett högt pris. Om någon är villig att betala det höga priset så köper handlaren bara klockan av någon annan och gör snabbt arbitrage. Därav det enorma utbudet av nya klockor till höga priser där det oftast inte ens finns en riktig bild i annonsen.

Annonser kostar bara när något säljer. Då är det riskfritt att ha hundratals och ibland till och med tusentals annonser från samma säljare.

Chrono24 är därför bara en indikation av prisläget. Det säger ingenting om efterfrågan.

Senast ändrad:
Grafen bygger väl för övrigt bara på folks asking price? Säger noll om vad som säljer eller ej. På Chrono24 så finns det sällan ens en klocka bakom nyklocksannoserna. Ofta är det bara en produktbild och ett högt pris. Om någon är villig att betala det höga priset så köper handlaren bara klockan av någon annan och gör snabbt arbitrage. Därav det enorma utbudet av nya klockor till höga priser där det oftast inte ens finns en riktig bild i annonsen.

Annonser kostar bara när något säljer. Då är det riskfritt att ha hundratals och ibland till och med tusentals annonser från samma säljare.

Chrono24 är därför bara en indikation av prisläget. Det säger ingenting om efterfrågan.
Om du bläddrar bak lite i tråden så ser du att vi diskuterat just detta tidigare och C24 tar med avslutade köp i sin statistik.

Detta har ju diskuterats 1000 gånger.
Kan vi inte alla bara vara helt överens om att C24 är den sämsta måttstocken som finns.
I synnerhet vid värdering av vad man kan få för sin egna privatsålda klocka (även om diskussionen gällde annat).
Så tröttsamt...
Enda relevanta man kan få ut där är om ens relativt ovanliga klocka är värd 10 000:- eller 100 000:-.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp