• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ähhh, svårt att se att du kan köpa en oanvänd till samma pris som för ett år sedan, men kan hitta det så får du gärna visa det. Handlar absolut inget om att försöka hypa, bara ett konstaterande från mig poppis
Du har helt rätt i att dom givetvis gått upp, och med det faktiskt ganska ordentligt, ser inte heller att dessa kommer rasa särskilt mycket när domedagen kommer då dom faktiskt inte är över list så vi njuter vidare med gott samvete du och jag.

Det märks att många inte varit med länge. Hajper kommer och går. Också på sportrollar. Dagens situation med billiga pengar är inte för evigt. Sportrollar kommer tids nog att gå att köpa his AD utan nämnvärd kö och kanske till och med rabatterade. Att tro att de alltid kommer att vara värd mer än list är naivt. Gamla Daytonan gick tex från att ha sju års kö till att säljas rabatterad under många år. Det är inte våldsamt längesedan och det kommer att ske igen.
Jag tror inte. Lyckas Rolex med det snedsteget förlorar man all status man byggt upp. Lyx betyder mer och mer idag och att ett märke i top 10 LYX ska vara billigare än list är för mig ganska osannolikt.

Jag tror inte. Lyckas Rolex med det snedsteget förlorar man all status man byggt upp. Lyx betyder mer och mer idag och att ett märke i top 10 LYX ska vara billigare än list är för mig ganska osannolikt.
Typ som en ny Ferrari? Vi pratar om jättevanliga, massproducerade prylar. Låt oss prata om sällsynta vintagerollar eller gamla 250 GTO så kan jag möjligtvis hålla med. Men en svennebananrolle som vem som helst kan köp med lite tur? I think not.

Typ som en ny Ferrari?
hahah dåligt av mig. Rolex har en kombo av hög status och "instegslyx". Den gruppen kommer alltid vara tillräckligt stor och märket vara högt rankat hos dessa. Det är vad jag tror är deras strategi och jag tror den lyckas. Därför inga mer priser under list någonsin på hype?

hahah dåligt av mig. Rolex har en kombo av hög status och "instegslyx". Den gruppen kommer alltid vara tillräckligt stor och märket vara högt rankat hos dessa. Det är vad jag tror är deras strategi och jag tror den lyckas. Därför inga mer priser under list någonsin på hype?
Trender kommer och går. Vi har sett priser vara över list förr och vi kommer att se det igen. Det är bara naivt att tro att det är för evigt.

Trender kommer och går. Vi har sett priser vara över list förr och vi kommer att se det igen. Det är bara naivt att tro att det är för evigt.
Sant, men målet är ju att nå den ultimata garantin att folk köper oavsett. Kan man nå något liknande som att det Kanye West gör säljs slut direkt. Som det var t.ex. på hans skor. Första leveranserna på senaste iPhone innan alla hade en. Jag tror att Rolex nästan har lyckats med något liknande. Men vi får se

Sant, men målet är ju att nå den ultimata garantin att folk köper oavsett. Kan man nå något liknande som att det Kanye West gör säljs slut direkt. Som det var t.ex. på hans skor. Första leveranserna på senaste iPhone innan alla hade en. Jag tror att Rolex nästan har lyckats med något liknande. Men vi får se
Grejen är att det bara är ett fåtal av Rolex modeller som idag säljer över list. Den stora massan klockor som säljs är vanliga Datejusts och liknande. Det är todays flavour som säljer dyrt och det kan vara något helt annat imorgon.

Hypade fenomen har en tendens att övergå till bli lite impopulära och emellanåt till och med patetiska. Som t.ex. tribaltatueringar eller stora hästar på Ralph Lauren tröjor. Inte för att jag tror att Rolex kommer gå ett sådant öde till mötes men nog kommer hypen lägga sig förr eller senare. Statusjakten lär aldrig lämna människan utan det är istället en fråga om hur den kommer ta sig uttryck. Kanske genom mindre materiella ateraljer à la Greta Thunberg-vågen. :woot:

Kan vi enas om en referensvaluta här? Att nyttja SEK för något som säljs världen över känns lika relevant som att nyttja Zimbabwe-dollar eller Tsarryska rubel.

Jag föreslår CHF.

Senast ändrad:
Efter en så lång högkonjuktur som vi har haft där många har kunnat unna sig excesser som exklusiva klockor, heminredning, bilar resor etc så kan man ställa sig frågan om det tillslut känns så exklusivt och om det ger tillfredställelse att fortsätta på den vägen.

Förr eller senare så börjar folk omvärdera saker och ting. Vad som verkligen är viktigt.

Efter en så lång högkonjuktur som vi har haft där många har kunnat unna sig excesser som exklusiva klockor, heminredning, bilar resor etc så kan man ställa sig frågan om det tillslut känns så exklusivt och om det ger tillfredställelse att fortsätta på den vägen.

Förr eller senare så börjar folk omvärdera saker och ting. Vad som verkligen är viktigt.
Ja, jag har gjort ett solur av bark med armband i hampa.

Vad är viktigare?

Baserat på hur det går på köp & Sälj här på KS är det iaf ganska trögt just nu. Kanske är alla panka efter jul, men dyrare ur brukar sälja ändå.

Enkla saker som välbefinnande och hälsa.

Hög materiell standard och strävan efter den gör inte nödvändigtvis människor lyckligare. De lyckligaste människorna är ofta de som nöjer sig med mindre.

Det skulle inte förvåna mig om många landar i nya insikter efter att ha levt i överflöd under många år att det inte gjort dem lyckligare. Kanske väljer de att prova en annan väg i livet där man lever enklare. Hittar andra vägar att nå välbefinnande som är mer beständigt för dem.

Det har varit så varje år, även inom retail
Har dock varit trögt ett bra tag, knappast först efter jul...

Varför vill så många blunda för faktum? Man behöver ju inte tro att priserna ska fortsätta falla, men blir ganska fjantigt när folk panikartat vill hävda att priserna inte fallit, skyller på moms vid import, höga värderingar på C24 och annat som säger noll och inget. Kolla hård fakta. De hajpade rollarna och tex Nautilus går billigare än i somras. Marknaden är trögare rent allmänt.

Det är faktum, så sluta förneka det. Argumentera då istället varför det ska vända upp igen om det är vad ni tror.

Enkla saker som välbefinnande och hälsa.

Hög materiell standard och strävan efter den gör inte nödvändigtvis människor lyckligare. De lyckligaste människorna är ofta de som nöjer sig med mindre.

Det skulle inte förvåna mig om många landar i nya insikter efter att ha levt i överflöd under många år att det inte gjort dem lyckligare. Kanske väljer de att prova en annan väg i livet där man lever enklare. Hittar andra vägar att nå välbefinnande som är mer beständigt för dem.
Självklart är hälsan viktigare. Bär klockan och låt inte klockan "bära dig".

Har dock varit trögt ett bra tag, knappast först efter jul...

Varför vill så många blunda för faktum? Man behöver ju inte tro att priserna ska fortsätta falla, men blir ganska fjantigt när folk panikartat vill hävda att priserna inte fallit, skyller på moms vid import, höga värderingar på C24 och annat som säger noll och inget. Kolla hård fakta. De hajpade rollarna och tex Nautilus går billigare än i somras. Marknaden är trögare rent allmänt.

Det är faktum, så sluta förneka det. Argumentera då istället varför det ska vända upp igen om det är vad ni tror.
Blanda inte ihop mig med dem som tror på fortsatt uppgång i all oändlighet.
Att det är rent allmänt trögt att sälja saker precis efter jul och nyår är också ett faktum.

Jag tycker att det är bra att priserna går ned.

Grejen är att det bara är ett fåtal av Rolex modeller som idag säljer över list. Den stora massan klockor som säljs är vanliga Datejusts och liknande. Det är todays flavour som säljer dyrt och det kan vara något helt annat imorgon.
Jo men jag tycker det verkar som att todays flavour är mer än så. En sportstål kommer alltid vara intressant. Kanske inte mest intressant men att den ska bli så pass ointressant att vi kommer ner till under list är att ta i lite väl. För en kille kommer sportstål alltid finnas i köptankarna om man tänker köpa Rolex + "billigaste". Med sånt tankesätt tror jag inte att det bara är en trend och en todays flavour.

Jo men jag tycker det verkar som att todays flavour är mer än så. En sportstål kommer alltid vara intressant. Kanske inte mest intressant men att den ska bli så pass ointressant att vi kommer ner till under list är att ta i lite väl. För en kille kommer sportstål alltid finnas i köptankarna om man tänker köpa Rolex + "billigaste". Med sånt tankesätt tror jag inte att det bara är en trend och en todays flavour.
Glöm inte att beg > list är undantaget, INTE regeln.

De flesta som är villiga att betala över list gör det väl för att man vill ha något som inte alla andra har. När folk ser att alla andra redan har dessa klockor så har jag svårt att se att man betalar premium för att bara bli en i mångden. Hajpen kommer att lägga sig.

De flesta som är villiga att betala över list gör det väl för att man vill ha något som inte alla andra har. När folk ser att alla andra redan har dessa klockor så har jag svårt att se att man betalar premium för att bara bli en i mångden. Hajpen kommer att lägga sig.
Det är det här som känns märkligast med att massproducerade klockor säljs för över list. Man vill betala premium för att vara.. en del i mängden?

Det är det här som känns märkligast med att massproducerade klockor säljs för över list. Man vill betala premium för att vara.. en del i mängden?
Troligen. Man gör det nog också för att man tror att det är en riskfri placering som enbart kan öka i värde. Något som nödvändigtvis inte stämmer i det långa loppet.

Troligen. Man gör det nog också för att man tror att det är en riskfri placering som enbart kan öka i värde. Något som nödvändigtvis inte stämmer i det långa loppet.
Tror absolut att folk ser det som en investering eller iaf kapitalförvaring. Tror dock inte köparna vill sticka ut, snarare tvärt om. Vara en av de coola och ha en klocka som alla känner igen. Varför skulle man annars betala mer för en massproducerad stålrolex än en DD (tex), som är ädel och mycket mindre vanlig, men ändå Rolex?

Detta har ju pågått något år nu och Rolex har kontinuerligt förlorat potentiell intäkt och därmed vinst på detta. Antingen borde man skaffa mer tillverkningskapacitet för att möta efterfrågan eller så tror Rolex att detta är en tillfällig topp som man hellre väntar ut än tar risken att expandera in i en lågkonjunktur och ev konka bolaget som följd. Vad tror ni som ev har bättre opålitliga källor? Kommer vi se ökad tillgång eller kommer den vara konstant med vikande efterfrågan på sikt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp