• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta har ju pågått något år nu och Rolex har kontinuerligt förlorat potentiell intäkt och därmed vinst på detta. Antingen borde man skaffa mer tillverkningskapacitet för att möta efterfrågan eller så tror Rolex att detta är en tillfällig topp som man hellre väntar ut än tar risken att expandera in i en lågkonjunktur och ev konka bolaget som följd. Vad tror ni som ev har bättre opålitliga källor? Kommer vi se ökad tillgång eller kommer den vara konstant med vikande efterfrågan på sikt?
Min gissning är att vi ser en ökad tillgång inom snar framtid. Med detta sagt tror jag inte att vi kommer se klockor i drivor hos varenda AD men jag tror vissa modeller kommer att finnas alternativt betydligt kortare kötider.
 
Senast redigerad av en moderator:
Detta har ju pågått något år nu och Rolex har kontinuerligt förlorat potentiell intäkt och därmed vinst på detta. Antingen borde man skaffa mer tillverkningskapacitet för att möta efterfrågan eller så tror Rolex att detta är en tillfällig topp som man hellre väntar ut än tar risken att expandera in i en lågkonjunktur och ev konka bolaget som följd. Vad tror ni som ev har bättre opålitliga källor? Kommer vi se ökad tillgång eller kommer den vara konstant med vikande efterfrågan på sikt?
Rolex är världens kanske mest kända varumärke. De kan utan problem bevisligen höja sina priser med 10-15% per år utan att sälja mindre.
Stiftelsen skulle antagligen kunna ha ett eget värmeverk vid fabriken som eldades med dollarsedlar och de skulle ändå göra vinst.
Min gissning är att de inte kommer att öka produktionen eftersom risken är att underminera varumärket på sikt och deras horisont för affärsbeslut är inte ett par år utan decennier.
 
Rolex är världens kanske mest kända varumärke. De kan utan problem bevisligen höja sina priser med 10-15% per år utan att sälja mindre.
Stiftelsen skulle antagligen kunna ha ett eget värmeverk vid fabriken som eldades med dollarsedlar och de skulle ändå göra vinst.
Min gissning är att de inte kommer att öka produktionen eftersom risken är att underminera varumärket på sikt och deras horisont för affärsbeslut är inte ett par år utan decennier.
Samtidigt är det ingen som verkligen vet produktionen så de kan väl höja den med rätt många procent utan att det märks nämnvärt. Sedan med problemen i Hongkong lär vi väl se en relativt större andel gå till andra delar av världen.

Sedan skulle man kanske inte förstöra varumärket bara för att folk kan köpa sin sub över disk, det är ändå så det brukar ha varit historiskt, och är det långsiktigt rimliga. Det skulle knappast döda deras varumärke men det skulle ta bort alla spekulanter som köper för profit. Kanske skulle det snarare innebära att Rolexköparna blir förmögna personer snarare än 20+ studenter som investerar sina sparpengar...
 
Samtidigt är det ingen som verkligen vet produktionen så de kan väl höja den med rätt många procent utan att det märks nämnvärt. Sedan med problemen i Hongkong lär vi väl se en relativt större andel gå till andra delar av världen.

Sedan skulle man kanske inte förstöra varumärket bara för att folk kan köpa sin sub över disk, det är ändå så det brukar ha varit historiskt, och är det långsiktigt rimliga. Det skulle knappast döda deras varumärke men det skulle ta bort alla spekulanter som köper för profit. Kanske skulle det snarare innebära att Rolexköparna blir förmögna personer snarare än 20+ studenter som investerar sina sparpengar...
I detalj är det nog få utanför Rolex som känner till mängden men på grund av COSC-certifieringen säger folk i branschen att det rör sig om 800.000 - 1.000.000 klockor per år. Men hjälp av lite kunskap om branschens fördelning mellan tillverkarna och de officiella siffrorna på export går det säkert att pricka ganska rätt:
https://www.fhs.swiss/eng/statistics.html

Men jag håller med om att vi knappast skulle märka av höjningar av produktionen med enstaka procent. Däremot tror jag att branschen och entusiasterna skulle märka av om de plötsligt skulle dyka upp 20% fler Daytonas, Subbar osv.

Jag skrev inte "döda" varumärket men med den lilla kunskap jag har om lyxvaror så vill tillverkarna inte att kreti och pleti ska gå runt med deras produkter. Då försvinner mycket av märkets prestige och status. Jämför med tex LV, Hermés, Chanel mfl. Du kan få tag på nästan alla deras produkter men de har satt priser som gör att "vanligt folk" inte har råd. De skulle kunna sälja ofantligt mycket mer i det korta perspektivet genom att sänka priserna men skulle då underminera sitt varumärke och få väldigt svårt att återfå sin status.

PP är ett annat exempel på en tillverkare där efterfrågan överträffar produktionen med råge. Deras mål, om jag förstått deras CEO rätt, är inte att sälja sina billigaste stålklockor i stora mängder. De skulle säkert relativt enkelt kunna ställa om sin produktion till att mest vara Aquanaut och Nautilus i stål men det rimmar inte med deras företagsfilosofi. PP ska vara exklusivt och för de rikaste under flera kommande generationer.
 
I detalj är det nog få utanför Rolex som känner till mängden men på grund av COSC-certifieringen säger folk i branschen att det rör sig om 800.000 - 1.000.000 klockor per år. Men hjälp av lite kunskap om branschens fördelning mellan tillverkarna och de officiella siffrorna på export går det säkert att pricka ganska rätt:
https://www.fhs.swiss/eng/statistics.html

Men jag håller med om att vi knappast skulle märka av höjningar av produktionen med enstaka procent. Däremot tror jag att branschen och entusiasterna skulle märka av om de plötsligt skulle dyka upp 20% fler Daytonas, Subbar osv.

Jag skrev inte "döda" varumärket men med den lilla kunskap jag har om lyxvaror så vill tillverkarna inte att kreti och pleti ska gå runt med deras produkter. Då försvinner mycket av märkets prestige och status. Jämför med tex LV, Hermés, Chanel mfl. Du kan få tag på nästan alla deras produkter men de har satt priser som gör att "vanligt folk" inte har råd. De skulle kunna sälja ofantligt mycket mer i det korta perspektivet genom att sänka priserna men skulle då underminera sitt varumärke och få väldigt svårt att återfå sin status.

PP är ett annat exempel på en tillverkare där efterfrågan överträffar produktionen med råge. Deras mål, om jag förstått deras CEO rätt, är inte att sälja sina billigaste stålklockor i stora mängder. De skulle säkert relativt enkelt kunna ställa om sin produktion till att mest vara Aquanaut och Nautilus i stål men det rimmar inte med deras företagsfilosofi. PP ska vara exklusivt och för de rikaste under flera kommande generationer.
Med risk att låta dryg tycker jag känns det som att Rolex, på grund av de stigande andrahandspriserna, just bärs av "kreti och pleti". Innan var Rolex för rika och man sade "om du frågar om pris har du inte råd". Idag investerar/förvarar medelklassen sina sparpengar (som mycket kommit av stigande bostadspriser och sjunkande räntor) i en Rolex istället för sparkonto.
 
Med risk att låta dryg tycker jag känns det som att Rolex, på grund av de stigande andrahandspriserna, just bärs av "kreti och pleti". Innan var Rolex för rika och man sade "om du frågar om pris har du inte råd". Idag investerar/förvarar medelklassen sina sparpengar (som mycket kommit av stigande bostadspriser och sjunkande räntor) i en Rolex istället för sparkonto.
Vet inte om jag håller med, visst har låg ränta och stigande bopriser och aktiemarknad gjort pengar billigare.
Men det är fortfarande få vanliga svensson som har råd att lägga 80-100-120k+ på en instegsrolex som de kostar idag.

Det var nog i stora drag samma personer som köpte Rolex för 20-30k för 5-10år sedan som idag. Skillnaden är väl att handlare och asiatiska köpkrafter har sett chansen att tjäna pengar på dessa.
 
Med risk att låta dryg tycker jag känns det som att Rolex, på grund av de stigande andrahandspriserna, just bärs av "kreti och pleti". Innan var Rolex för rika och man sade "om du frågar om pris har du inte råd". Idag investerar/förvarar medelklassen sina sparpengar (som mycket kommit av stigande bostadspriser och sjunkande räntor) i en Rolex istället för sparkonto.

Spontant tror jag inte att speciellt många Svenssons är medvetna om prisrallyt på Rolex och än färre som faktiskt förmår sig att köa och köpa i rent spekulationssyfte.

Merparten av de som idag inte investerar på traditionellt vis konsumerar nog snarare resor och övriga upplevelser i större utsträckning än materiella tillgångar likt klockor.
Värt att ha med sig är att trots en ökning av disponibel inkomst av tjänst eller kapital är det skrämmande få hushåll som kan täcka en oväntad utgift över 30’.
 
Vet inte om jag håller med, visst har låg ränta och stigande bopriser och aktiemarknad gjort pengar billigare.
Men det är fortfarande få vanliga svensson som har råd att lägga 80-100-120k+ på en instegsrolex som de kostar idag.

Det var nog i stora drag samma personer som köpte Rolex för 20-30k för 5-10år sedan som idag. Skillnaden är väl att handlare och asiatiska köpkrafter har sett chansen att tjäna pengar på dessa.
Kanske men jag håller inte med. Kolla bara på forumet. För ett antal år sedan kändes Rolex exklusivt och ovanligt. Idag not so mutch.
Boendekostnad som andel av disponibel inkomst har fallit kraftigt på 10 år särkslit för de som köpte Brf med låg avgift för 10+ år sedan. De har idag väldigt låg boendekostnad och måste inte amortera ngt. Då får man med medelinkomst snabbt ihop en stålrolex om man hushåller lite. Eller kan man ju alltid renovera köket och höja bostadslånet en hel del, så man kan köpa en Rolex.

Oavsett vilka som köper Rolex idag är det idag mycket lättare för gemene man att "unna sig" en stålRolex till listpris, än det var för 10 år sedan. Gäller såklart inte alla, men har du en medelinkomst och haft en bostadsrätt i flera år kan du mkt lättare unna sig en Stålrolex idag, jämfört med för 10 år sedan. Tycker det märks tydligt. För ett antar är sedan blev jag lite impad när jag träffade någon med Rolex. Nu ser man Rolexar varje dag, på nästan varje möte etc. Visst träffar jag kanske andra personer i min vardag idag än för 10 år sedan, men vill helt klart hävda att fler medelklass köper Rolex.

Helt enkelt, om man idag gjorde en undersökning där man tittade på vilka som köper en stålrolex, är jag tämligen övertygad om att det skulle vara en mycket större andel köpare i medelinkomstspannet än för 10 år sedan
 
Detta har ju pågått något år nu och Rolex har kontinuerligt förlorat potentiell intäkt och därmed vinst på detta. Antingen borde man skaffa mer tillverkningskapacitet för att möta efterfrågan eller så tror Rolex att detta är en tillfällig topp som man hellre väntar ut än tar risken att expandera in i en lågkonjunktur och ev konka bolaget som följd. Vad tror ni som ev har bättre opålitliga källor? Kommer vi se ökad tillgång eller kommer den vara konstant med vikande efterfrågan på sikt?
Förlorat intäkT?? De säljer ju som aldrig förr. För Rolex så stärks ju varumärket med all hajp, så de är nog jäkligt nöjda. De kommer ju sälja när det vänder också. Långa listor som ska betas av.
 
Förlorat intäkT?? De säljer ju som aldrig förr. För Rolex så stärks ju varumärket med all hajp, så de är nog jäkligt nöjda. De kommer ju sälja när det vänder också. Långa listor som ska betas av.
Rolex skulle utan tvekan kunna skruva upp produktionen x antal procent och öka omsättningen utan att det skulle vara negativt för "hajpen". Det kan ju fortfarande finnas listor men 5 mån istället för 3år tex.
 
Spontant tror jag inte att speciellt många Svenssons är medvetna om prisrallyt på Rolex och än färre som faktiskt förmår sig att köa och köpa i rent spekulationssyfte.

Merparten av de som idag inte investerar på traditionellt vis konsumerar nog snarare resor och övriga upplevelser i större utsträckning än materiella tillgångar likt klockor.
Värt att ha med sig är att trots en ökning av disponibel inkomst av tjänst eller kapital är det skrämmande få hushåll som kan täcka en oväntad utgift över 30’.
Det är såklart en väldigt liten andel av befolkningen som har en Rokex, och såklart en väldigt liten andel som bryr sig om priserna, men jag tror att den andelen i större utsträckning än för 10 år sedan är "medelklass". Med det sagt tror jag inte att alla Rolexägare kan ta en oväntad utgift på 30k, utan att sälja ngt eller låna. Man kan ha en stålrolex utan att ha 30+ i cash.
 
Det som känns klart ovärt var ju prishöjningen på 16% på alla guldrollar. Det var ju inte så kul, för min del så betyder det 60k extra. Nu kommer jag att leta något annat i guld i stället. Så där tappade ju Rolex en kund.
 
Det som känns klart ovärt var ju prishöjningen på 16% på alla guldrollar. Det var ju inte så kul, för min del så betyder det 60k extra. Nu kommer jag att leta något annat i guld i stället. Så där tappade ju Rolex en kund.
Guldet har ju stigit kraftigt så inte så konstigt?
Köp beggat?
Där funkar ju marknaden på rimligt vis med begpriser långt under list.
 
Det som känns klart ovärt var ju prishöjningen på 16% på alla guldrollar. Det var ju inte så kul, för min del så betyder det 60k extra. Nu kommer jag att leta något annat i guld i stället. Så där tappade ju Rolex en kund.
Min kollega ska eventuellt sälja sin 116618LN om du är sugen? ;)
 
Kanske men jag håller inte med. Kolla bara på forumet. För ett antal år sedan kändes Rolex exklusivt och ovanligt. Idag not so mutch.
Boendekostnad som andel av disponibel inkomst har fallit kraftigt på 10 år särkslit för de som köpte Brf med låg avgift för 10+ år sedan. De har idag väldigt låg boendekostnad och måste inte amortera ngt. Då får man med medelinkomst snabbt ihop en stålrolex om man hushåller lite. Eller kan man ju alltid renovera köket och höja bostadslånet en hel del, så man kan köpa en Rolex.

Oavsett vilka som köper Rolex idag är det idag mycket lättare för gemene man att "unna sig" en stålRolex till listpris, än det var för 10 år sedan. Gäller såklart inte alla, men har du en medelinkomst och haft en bostadsrätt i flera år kan du mkt lättare unna sig en Stålrolex idag, jämfört med för 10 år sedan. Tycker det märks tydligt. För ett antar är sedan blev jag lite impad när jag träffade någon med Rolex. Nu ser man Rolexar varje dag, på nästan varje möte etc. Visst träffar jag kanske andra personer i min vardag idag än för 10 år sedan, men vill helt klart hävda att fler medelklass köper Rolex.

Helt enkelt, om man idag gjorde en undersökning där man tittade på vilka som köper en stålrolex, är jag tämligen övertygad om att det skulle vara en mycket större andel köpare i medelinkomstspannet än för 10 år sedan
Ja det skulle helt klart vara roligt att veta hur fördelningen ligger nu kontra för 5-10år sedan. Säkerligen beror det på i vilka kretsar man rör sig men jag har fortfarande väldigt få bekanta som ens kan eller skulle tänka tanken att spendera 80-100k på en instegsrolex. Även om de skulle tro att det är en "bra investering" eller för att tjäna pengar.
Är väl kanske bara jag som inte rör mig i de kretsarna men så mycket Rolex ser jag faktiskt inte på personer som inte har bra med pengar eller ett stort klockintresse. Tror som någon nämnde tidigare att dagens billigare pengar spenderar folk snarare på resor, högre levnadsvanor eller renoveringar etc.
 
Lite intressant info saxat ifrån Expressen:

2019 ökade lyxkonsumtionen med 4 procent och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Men det är inte en trend i alla länder. Kina står nämligen för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.
I Europa var ökningen mindre, där låg den på en procent. Det var framför allt konsumenterna i Spanien och Storbritannien som valde att lyxa till handeln.
– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat.
Men i Europa ser konsumtionen annorlunda ut.
Enligt Sofia Ulver går tillväxten ner och lyxmärkerna satsar på asiater i stället för européer. Hon säger att den privilegierade medelklassen i Europa för länge sedan har börjat tycka att den sortens varumärken är ganska ointressanta.
– Man ser det lite som en nyrik blingbling-konsumtion. Som man inte alls vill identifiera sig med i den klimatvarnade verklighet vi lever i, säger hon till SVT nyheter.
En annan typ av konsumtion som ökar är andrahandhandeln. Den klimatvärnande marknaden ökade med 36 miljarder euro 2019.
https://www.expressen.se/dinapengar/lyxkonsumtionen-okade-globalt-2019/
 
Vet inte om jag håller med, visst har låg ränta och stigande bopriser och aktiemarknad gjort pengar billigare.
Men det är fortfarande få vanliga svensson som har råd att lägga 80-100-120k+ på en instegsrolex som de kostar idag.

Det var nog i stora drag samma personer som köpte Rolex för 20-30k för 5-10år sedan som idag. Skillnaden är väl att handlare och asiatiska köpkrafter har sett chansen att tjäna pengar på dessa.

Det är förvånansvärt många vanliga svenssons som har 80-120k att lägga på vad som helst. Att det blir en Rolex är som många påpekat innan;
1. det har varit en säker investering, med chans till avkastning.
2. den är mer praktiskt att flasha med än ett ISK-konto.

Jag vet inte vilka personer du syftar på, men jag kan lova dig att majoriteten av ägare till dagens stålrolex inte var personer som köpte Rolex för 5-10 år sedan.

Vad är det man brukar säga? När grannen pratar om att börja köpa aktier då är det dags att sälja ;)
När random snubbe börjar prata om att det är dags för en riktig klocka och funderar på en ny submariner, men är osäker på om den verkligen går att bada med och ifall den behöver årlig service precis som med bilen... ja... då är det som det är nu.

Nu pratar vi inte majoriteten i samhället, utan en stor del av dem som faktiskt köpt en Rolex senaste åren.
 
Det är förvånansvärt många vanliga svenssons som har 80-120k att lägga på vad som helst. Att det blir en Rolex är som många påpekat innan;
1. det har varit en säker investering, med chans till avkastning.
2. den är mer praktiskt att flasha med än ett ISK-konto.
---klipp---
Precis så tänker jag. Man kan ju inte gå runt och visa sitt kontoutdrag för folk, det blir bara konstigt.
 
Lite intressant info saxat ifrån Expressen:

2019 ökade lyxkonsumtionen med 4 procent och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Men det är inte en trend i alla länder. Kina står nämligen för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.
I Europa var ökningen mindre, där låg den på en procent. Det var framför allt konsumenterna i Spanien och Storbritannien som valde att lyxa till handeln.
– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat.
Men i Europa ser konsumtionen annorlunda ut.
Enligt Sofia Ulver går tillväxten ner och lyxmärkerna satsar på asiater i stället för européer. Hon säger att den privilegierade medelklassen i Europa för länge sedan har börjat tycka att den sortens varumärken är ganska ointressanta.
– Man ser det lite som en nyrik blingbling-konsumtion. Som man inte alls vill identifiera sig med i den klimatvarnade verklighet vi lever i, säger hon till SVT nyheter.
En annan typ av konsumtion som ökar är andrahandhandeln. Den klimatvärnande marknaden ökade med 36 miljarder euro 2019.
https://www.expressen.se/dinapengar/lyxkonsumtionen-okade-globalt-2019/
Hade varit intressant att veta vad som definieras med lyxkonsumtion. Jag tänker att man, lite som de är inne på, i tex Sverige (lyx)konsumerar annorlunda. Innan var det väl lyx att köpa dyra märkeskläder som man använde en gång och sedan köpte fler, gärna med stora märken som visade din dyra tröja? Nu tror jag de flesta mest tycker sådan konsumtion är fjantig och definitivt inte visar att du har pengar. Nu ska man snarare ha fin bostad med dyrt kök, fin bil och kanske en dyr klocka/väska och välskräddade men diskreta kläder. Folk verkar ju renovera badrum ungefär som man förut tapetserade om. Hermesväskor och Rolex/AP/PP klockor säljer som vi vet som smör i solsken. MTMkostymer verkar också sälja bra.
Guccitröjör med stor logga etc kan jag dock tänka mig säljer sämre....?

Jag tror definitivt att man köper mindre av vissa lyxprylar, och kanske mer av sådant som inte faller in i deras definition av lyxkonsumtion?
 
  • Like
Reactions: HSK
Hade varit intressant att veta vad som definieras med lyxkonsumtion. Jag tänker att man, lite som de är inne på, i tex Sverige (lyx)konsumerar annorlunda. Innan var det väl lyx att köpa dyra märkeskläder som man använde en gång och sedan köpte fler, gärna med stora märken som visade din dyra tröja? Nu tror jag de flesta mest tycker sådan konsumtion är fjantig och definitivt inte visar att du har pengar. Nu ska man snarare ha fin bostad med dyrt kök, fin bil och kanske en dyr klocka/väska och välskräddade men diskreta kläder. Folk verkar ju renovera badrum ungefär som man förut tapetserade om. Hermesväskor och Rolex/AP/PP klockor säljer som vi vet som smör i solsken. MTMkostymer verkar också sälja bra.
Guccitröjör med stor logga etc kan jag dock tänka mig säljer sämre....?

Jag tror definitivt att man köper mindre av vissa lyxprylar, och kanske mer av sådant som inte faller in i deras definition av lyxkonsumtion?
Reagerade också till vad är det som definierar lyxkonsumtion.
 
Lite intressant info saxat ifrån Expressen:

2019 ökade lyxkonsumtionen med 4 procent och omsatte 1,3 biljoner euro globalt. Men det är inte en trend i alla länder. Kina står nämligen för 90 procent av ökningen, enligt konsultfirman Bain & Company.
I Europa var ökningen mindre, där låg den på en procent. Det var framför allt konsumenterna i Spanien och Storbritannien som valde att lyxa till handeln.
– Det stöder den allmänna uppfattningen om att det är medelklassen som fram till nu har fortsatt att öka i Asien som har lett till att lyxkonsumtionen ökat.
Men i Europa ser konsumtionen annorlunda ut.
Enligt Sofia Ulver går tillväxten ner och lyxmärkerna satsar på asiater i stället för européer. Hon säger att den privilegierade medelklassen i Europa för länge sedan har börjat tycka att den sortens varumärken är ganska ointressanta.
Man ser det lite som en nyrik blingbling-konsumtion. Som man inte alls vill identifiera sig med i den klimatvarnade verklighet vi lever i, säger hon till SVT nyheter.
En annan typ av konsumtion som ökar är andrahandhandeln. Den klimatvärnande marknaden ökade med 36 miljarder euro 2019.
https://www.expressen.se/dinapengar/lyxkonsumtionen-okade-globalt-2019/
Det kanske är så som det beskrivs i det fetmarkerade.. Men det är ju nonsens. Folk köper ny telefon varje år, smartwatches och annat skrot men en klocka man kan behålla i en livstid är klimatovänlig?
 
Hade varit intressant att veta vad som definieras med lyxkonsumtion. Jag tänker att man, lite som de är inne på, i tex Sverige (lyx)konsumerar annorlunda. Innan var det väl lyx att köpa dyra märkeskläder som man använde en gång och sedan köpte fler, gärna med stora märken som visade din dyra tröja? Nu tror jag de flesta mest tycker sådan konsumtion är fjantig och definitivt inte visar att du har pengar. Nu ska man snarare ha fin bostad med dyrt kök, fin bil och kanske en dyr klocka/väska och välskräddade men diskreta kläder. Folk verkar ju renovera badrum ungefär som man förut tapetserade om. Hermesväskor och Rolex/AP/PP klockor säljer som vi vet som smör i solsken. MTMkostymer verkar också sälja bra.
Guccitröjör med stor logga etc kan jag dock tänka mig säljer sämre....?

Jag tror definitivt att man köper mindre av vissa lyxprylar, och kanske mer av sådant som inte faller in i deras definition av lyxkonsumtion?

Frågan är väl hur mycket av det som räknas som lyxkonsumtion när det är helt galet billigt att få bra avbetalningsalternativ. Tänker på bostäder, kök och bilar främst. Men idag finns även förmånliga avbetalningsalternativ för inköp av kläder och accessoarer. Väskor osv. säljs ju via kölistor och med högre andrahandsvärden.

Lyxkonsumtion idag känns som första klass med emirates eller en söndagsmiddag på frantzens. MTM kostymer i övre segmentet får väl också anses som förbrukade även om de återanvänds efter investeringen.

Men sånt som är ren konsumtion och där kapitalet är helt förbrukat utan något restvärde. Det är väl verklig lyx i dagens högkonjunktur.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp