• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hade sålt för några år sedan och cashat in om jag var spekulativt lagd och investerat i annat under senare år som är mer likvida eller enklare att omvandla i likvida tillgångar.
Ah, missade att lägga in en smiley.
Gillar man klockor så är det inte avgörande hur priserna rör sig. Om man inte är serieflippare som jag är i perioder.
Priserna har ju gått upp på allt, men mycket mer på vissa klockor, och går de ner så blir det lättare att äga fler klockor samtidigt om man har kapital.. I övrigt spelar det ingen roll för mig om priserna dyker lite.
 
Ah, missade att lägga in en smiley.
Gillar man klockor så är det inte avgörande hur priserna rör sig. Om man inte är serieflippare som jag är i perioder.
Priserna har ju gått upp på allt, men mycket mer på vissa klockor, och går de ner så blir det lättare att äga fler klockor samtidigt om man har kapital.. I övrigt spelar det ingen roll för mig om priserna dyker lite.

Framgick att det var ironi i det inlägget utan en smiley. Tajmingen är ju också en aspekt i det hela.

Dyker marknaden så kommer inte jag att stå på köpsidan. Prioriteringarna kommer att ligga på annat. Klockor är extravagans precis som sportbilar och den typen av varor. Dessutom är det inget man vill synas med under en djupare lågkonjuktur. Bara se tillbaka på 90-tals krisen.

Nu har jag i huvudsak vintage klockor själv som köpts på helt andra värden än idag och mer intresserad av analoga sportbilar som inte ger samma bling faktor. Man kan komma undan med det om man sköter det snyggt.

Patek, AP och nyare bling Rolex som glänser lite extra i solskenet i combo med en modern 911, Ferrari eller ännu vulgärare Lambo. Det är inget jag personligen skulle visa mig på stan med.
 
Du kanske skulle kunna köra runt i mindre byar och små bruksorter:D

Ha ha, sant!

Sverige är inte tillräckligt stort.

Om man ska ha den livsstilen hade jag hellre haft ett alter ego liv i ett annat land utan koppling till ens vanliga liv hemma.

Det finns ju miljöer där det går hem och då tänker jag inte på att man ska köra runt på de uppenbara spoten i Sydeuropa tillsammans med ”likasinnade”. Där blir man mest påmind om hur patetiskt och fåfängt allt det där egentligen är och hur stora egon många har som prioriterar yta framför substans i sina liv.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sjukt att mitt drev funkade så bra... Ändå lite otippat?
Screenshot_20191026_183000.jpg

PS. Skojar såklart.... Ds
 
Halloj.
Jag ser fler och fler annonser på forum och auktioner på ebay med en lägre prisbild än tidigare.
Är priserna på väg ner? Är toppen nådd?
Påverkar kommande lågkonjunktur?
Inte en chans... Fortfarande hutlösa priser för klockor. Och vi går på lurendrejeriet.
Inte ens begagnatmarknaden har sjunkande priser. 15-20% "billigare" än nytt.

Nä, tror snarare att dem kommer bli dyrare. Aldrig förr i människans historia har vi spenderat så mycket pengar på materiella ting som nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så länge inte det finns efterfrågade klockor i butikerna kommer priserna öka

Det finns en brytpunkt när skillnaden mellan 1) listpris och 2) gråhandlar-, snubbeharståttiköifleraårochvillgöraettklipp-pris blir så pass stor att klockorna i kategori 2 inte kommer att säljas, eller bli så pass trögsålda att den som tänkte klippa blir nervös och sänker priset. Jag är övertygad om att medan det fortfarande kommer vara åratal i kötid och tomt i hyllorna hos AD kommer priset ibland gå upp men ibland även ner och ner en bra bit.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Snackade med Rolex AD i Munich, hans version av den begränsade tillgången av Stål Rolex var att de håller på och bygga en ny fabrik. Denna nya fabrik håller på att införlivas med den gamla vilket medför sämre tillgång på marknaden.

Han påstod även att en kombination med fabriksbygget och 2 års dammsugande på Sportisar av den ”nya medelklassen i Kina”, har skapat denna situation.
Han hävdade även bestämt att stålisar kommer att ”Spucken aus Rolex Werk” som aldrig förr när allt är klart.

De fick in 6st stål GMT om året och lovade mig en Submariner vid mitt nästa besök 2020. Byggde relation på en kvart utan att spendera en spänn. Suckers! :D
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Så länge inte det finns efterfrågade klockor i butikerna kommer priserna öka
Jag hävdar att du har fel.

Att de inte finns i butik beror minst lika mkt på begpriserna som att de är eftertraktade... Det var ju inga kölistor på stålrolex för bara några år sedan, när beg var under list...

Om begpriserna faller kommer kölistorna minska. Kölistor och prisstegringar och verkat i en "positiv" spiral där det ena göder det andra, men om det vänder kommer det rimligen bli likadant åt andra hållet.

Tänk själv - att köpa en Sub, gmt, daytona för list är helt riskfritt. Det innebär att nästan alla kan köpa den. Jag menar, det är den lättaste och säkraste investeringen med högsta avkastningen du kommer få göra i ditt liv. 100% på en dag och utan risk. Vem vill inte göra en sådan investering? Vem kan inte göra en sådan investering om de får chansen? Klart som bara den att kölistorna blir 100 år långa... Och då tror alla att "det bara kommer stiga", vilket gör att de är "ok" med att betala 200 för en Batgirl. Men nu när man får tillbaka 150 kanske inte klockan känns lika nödvändig längre.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Du kollar på hva en helt ny modell gikk for når den ble lansert og var omöjlig å få tag på mot nu når det finns en hel del på gråmarknaden og begagnad. Alle visste vel at det skulle hända.
Stämmer säkert som du säger! Har inte följt marknaden även om jag nu börjar göra det av intresse. Kollade lite på andra hajpade:
Hulk
Screenshot_20191026_212544.jpg

GMT svart
Screenshot_20191026_213307.jpg

Batman (oyster)
Screenshot_20191026_212650.jpg

Nautilus 5711
Screenshot_20191026_212735.jpg


Knappast ngn kollaps än men visst ser det skakigt ut?
 
Senast ändrad:

Brutus

Cartier
2-Faktor
Vad jag själv drar för slutsatser om prisutvecklingen:

1) priserna har ökat väldigt fort de senaste 5 åren. Många rolex modeller har tredubblats. Retailpriset har stigit men inte lika kraftigt. Det kan inte fortsätta i den takt i all evighet, det är trots allt volymklockor vi pratar om (undantaget Patek)
2) från att ha bara varit rolex daytona har i princip alla stålrolex blivit svåra att få tag på trots att det inte varit rolex intention att de inte ska finnas att tillgå. Det blir i längden väldigt konstigt att ha återförsäljare som har tomma montrar. Jag tror dem kommer att öka produktionen till viss del.
3) prisutvecklingen på gråmarknaden lockar fram spekulanter
4) det håller så länge vanliga köpare är beredda att betala långt över list - jag är inte det, det finns så många andra sjyssta klockor till ett bättre pris (har iofs redan rolex). Och jag tror inte det kommer att vara för evigt. jmf tidigare hyper kring t.ex. Panerai.
5) överlag är det trist för klockentusiaster. Personligen gillar jag inte för dyra klockor. Rånrisk, rädsla att skada klockan vid användande etc. Synd att många vintage rolex modeller är out-of-reach. Man får intressera sig för annat helt enkelt.

Inte så många år sedan man kunde fiska upp en vintage datejust för 10k, good old days!
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Vad jag själv drar för slutsatser om prisutvecklingen:

1) priserna har ökat väldigt fort de senaste 5 åren. Många rolex modeller har tredubblats. Retailpriset har stigit men inte lika kraftigt. Det kan inte fortsätta i den takt i all evighet, det är trots allt volymklockor vi pratar om (undantaget Patek)
2) från att ha bara varit rolex daytona har i princip alla stålrolex blivit svåra att få tag på trots att det inte varit rolex intention att de inte ska finnas att tillgå. Det blir i längden väldigt konstigt att ha återförsäljare som har tomma montrar. Jag tror dem kommer att öka produktionen till viss del.
3) prisutvecklingen på gråmarknaden lockar fram spekulanter
4) det håller så länge vanliga köpare är beredda att betala långt över list - jag är inte det, det finns så många andra sjyssta klockor till ett bättre pris (har iofs redan rolex). Och jag tror inte det kommer att vara för evigt. jmf tidigare hyper kring t.ex. Panerai.
5) överlag är det trist för klockentusiaster. Personligen gillar jag inte för dyra klockor. Rånrisk, rädsla att skada klockan vid användande etc. Synd att många vintage rolex modeller är out-of-reach. Man får intressera sig för annat helt enkelt.

Inte så många år sedan man kunde fiska upp en vintage datejust för 10k, good old days!

Hva baserer du punkt 2 på? Ren gissning eller fakta?
 

larkad

Omega
Många kloka och i vissa fall underbyggda kommentarer ni lämnat i ämnet klockvänner! Det är bara att konstatera att klockvärlden inte lever isolerat från sin omvärld och att det sker en avmattning för närvarande!
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Hva baserer du punkt 2 på? Ren gissning eller fakta?
Tja, jag resonerar att i förlängningen så vill nog en casual klock-kund kunna prova en klocka innan han köper? Det trodde jag var poängen med fysiska butiker. Jag har sett fysiska butiker på flygplatser med knappt en enda klocka. Jag kan inte tänka mig att det är så Rolex vill ha det.
Plus att när det är sånt sug efter klockor tror jag det är svårt för Rolex att hålla emot. Jag tror att dem är under hård press från återförsäljare som vill ha mer tilldelning. Men bevis kommer man aldrig att få, Rolex är privatägd och notoriskt hemlighetsfulla.

Jag tror (spekulation) att Rolex upptäckte vilken marknadsföringsgrej det kan vara med selektiv brist i samband med daytonan (av en slump skulle jag gissa - modellen var aldrig het innan). Men när deras basklockor (knappt ens OP) inte finns tillgängliga undrar jag vad det gör på sikt med kundintresset. Jag kan ju naturligtvis ha fel, men jag tror inte det kommer att se ut så här om 5 år. Då tror jag det finns mer klockor i butik, listpriserna kommer att vara något högre än idag (höjt ungefär med samma takt som lönerna eller lite mer), men jag tror att det inte kommer att finnas samma prisdifferens mot andrahandsmarknaden.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
2) från att ha bara varit rolex daytona har i princip alla stålrolex blivit svåra att få tag på trots att det inte varit rolex intention att de inte ska finnas att tillgå. Det blir i längden väldigt konstigt att ha återförsäljare som har tomma montrar. Jag tror dem kommer att öka produktionen till viss del.
3) prisutvecklingen på gråmarknaden lockar fram spekulanter
Det här är ju huvudproblemet. Det är helt sinnessjukt att så många köplatser, antingen direkt eller indirekt, förbrukas av grånhandlare. Här är något Rolex måste ta tag i ordentligt. Men hur? Ingen aning...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp