Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det har alltid varit en ganska sval modell vilket jag har svårt att förstå då jag själv tycker att det är en fullträff men man kan ju tänka sig att intresset kanske ökat i takt med att utbudet av andra modeller minskat (läs: ökat i pris).Vad är er tanke på Explorer II? Tycker att det verkar som att den fortfarande går ständigt uppåt. I alla referenser.
Edit: Frågetecken
Tycker det är märkligt att den fortfarande kostar 50% av motsvarande GMTVad är er tanke på Explorer II? Tycker att det verkar som att den fortfarande går ständigt uppåt. I alla referenser.
Edit: Frågetecken
Testa att lägga upp en köpesannonsÄr det bara jag eller känns det som FS-annonser av Daytona, Pepsi etc knappt existerar längre i Sverige efter att AD’s börjat dela ut röda kort?
Röda kort?Är det bara jag eller känns det som FS-annonser av Daytona, Pepsi etc knappt existerar längre i Sverige efter att AD’s börjat dela ut röda kort?
= svarta kamelerRöda kort?
Tycker att den är för stor. Gamla reffen är mycket bättre i så fallDet har alltid varit en ganska sval modell vilket jag har svårt att förstå då jag själv tycker att det är en fullträff men man kan ju tänka sig att intresset kanske ökat i takt med att utbudet av andra modeller minskat (läs: ökat i pris).
Haha exakt!= svarta kameler
Flippat och flippat, efter ett års ägande tycker jag det kan kallas för vanlig försäljning.Haha exakt!
Bonumm: Du kanske har missat att AD's har börjat blacklista folk som flippar sina BLRO's osv?
Ja ”pre owned” hos AD är verkligen att kasta sten i glashus! Undrar vad de har för ”kriterier” där?Flippat och flippat, efter ett års ägande tycker jag det kan kallas för vanlig försäljning.
Fortfarande ett ohyggligt märkligt beteende med tanke på vilka bundlingar man sett dyka in hos gråisar. Eller för den delen vilka ”Pre Owned” som AD själva säljer vidare.
Second that!Ja ”pre owned” hos AD är verkligen att kasta sten i glashus! Undrar vad de har för ”kriterier” där?
https://www.est1905.com/about-rolex/rolex-in-numbers/
Kan också göra det ännu lättare för dig;
*har alltså tagit höjd med 1m, 800k är deras spekulation (dec 2018).
Flippat och flippat, efter ett års ägande tycker jag det kan kallas för vanlig försäljning.
Fortfarande ett ohyggligt märkligt beteende med tanke på vilka bundlingar man sett dyka in hos gråisar. Eller för den delen vilka ”Pre Owned” som AD själva säljer vidare.
Hänger inte riktigt med här. Är det du som skickat mailet och fått svaret?Kolla aldrig en bra story @Perczek
För den som är bara lite bekant med Schweiz och schweizare kan räkna ut med sitt lillfinger att COSC stats för olika märken är en siffra som är hemlig, och att den storyn du länkar till är LÖGN!
Direkt från en Directeur på COSC! Se nedan.
Alltså, Rolex produktionssiffror är hemliga. Siffran en miljon per år har upprepats så många gånger att den har blivit sanning.
Extradetalj:
https://www.rolex.com/watches/cellini/m50535-0002.html
Cellinina är certade, även om det inte står på urtavlan. Dock är de så få att deras påverkan på produktionstotalen är minimal.
------------------------------
Le 05.03.20 06:32 X a écrit :
Dear COSC,
Could you please tell me how many watches that Rolex had certified as
chronometers at COSC for the years 2015 and 2018?
I've heard that these numbers are public?
-----------------------
Dear Sir,
You will have been misinformed. These data are not public. They are the property of the brands. If you need it, we invite you to contact the brand directly.
Meilleures salutations / Best regards / Freundliche Grüsse
Andreas WYSS
COSC – Contrôle officiel suisse des chronomètres
Directeur
Avenue Léopold-Robert 65
CH–2300 La Chaux-de-Fonds
-------------------------
,
Fast förut kunde man hänvisa till just antal inlämnade klockor för cosc-cert., medan nu är det som du säger, anekdotisktHänger inte riktigt med här. Är det du som skickat mailet och fått svaret?
I så fall är det ju inget märkligt och det finns garanterat folk som pratar bredvid munnen vilket gett upphov till siffran 800.000-1.000.000.
Yes! Men jag skulle inte bli förvånad om en eller flera som jobbar där "råkar" sprida siffrorna till vänner och bekanta.Fast förut kunde man hänvisa till just antal inlämnade klockor för cosc-cert., medan nu är det som du säger, anekdotiskt
Inget stor fan av sidan men intressant läsning då de ta upp problemet dels med inhemsk efterfrågan i Kina men även efterfrågan av resande kineser. Ser mörkt ut för industrin om det fortsätter ett tag till...
https://www.hodinkee.com/articles/baselworld-is-canceled-now-what
Hong Kong and China together account for nearly one-quarter (23%) of Switzerland's total watch exports....
In recent years, Chinese tourists have been a boon to Swiss watch sales in Paris, New York, London, Tokyo, and other top tourist destinations. (Including Switzerland: 70% of retail watch sales in Lucerne, for example, are to Chinese tourists, sources say.
Är inte lika säker på att det blir så. Om Kinas ekonomi går sämre borde det avspegla sig på invånarnas konsumtion.Finns dock en uppdämd efterfrågan som kommer att leda till ett eller ett par rekordkvartal när virusskräcken i Kina väl släpper. När det nu blir.
Visst kommer det ta tid för att deras ekonomi ska stabiliseras igen, men när den väl gör det så tror jag att det kommer säljas en hel del klockor!Är inte lika säker på att det blir så. Om Kinas ekonomi går sämre borde det avspegla sig på invånarnas konsumtion.
Någon gång lär klockindustrin återhämta sig men det kanske dröjer längre än många tror.
Visst kommer det ta tid för att deras ekonomi ska stabiliseras igen, men när den väl gör det så tror jag att det kommer säljas en hel del klockor!
Så kan det nog bli, men jag tror att de större jättarna kommer kunna stå sig ändå!Under tiden blir det intressant att se hur många av märken klarar krisen samt hur många AD's och gråhandlare överlever......
De stora blir nog kvar men en utdragen kris får nog många mindre micromärken och butiker att gå i graven.
Läste att det hänt någon i Norge bara. Hur har AD koll på vem som säljer på KS? Skulle jag sälja så vet ju inte AD vem som döljer sig bakom mitt Alias.Haha exakt!
Bonumm: Du kanske har missat att AD's har börjat blacklista folk som flippar sina BLRO's osv?
Nej det gör de ju inte men de kanske håller lite koll genom div forum mm för att just kunna utestänga dessa som köper till list och sedan flippar för vinst.Läste att det hänt någon i Norge bara. Hur har AD koll på vem som säljer på KS? Skulle jag sälja så vet ju inte AD vem som döljer sig bakom mitt Alias.
Det räcker egentligen med grundläggande info som t.ex. vilken månad den är utplockad (eller till och med kvartal/år för vissa modeller) för att kunna vara relativt säker på vem det gäller med tanke på att tilldelningen är minimal och som Hela dagen nämnde så känns det som att man numera har kontakt ADs emellan i den här typen av ärenden men om man gör det på eget initiativ eller för att man (mer troligt) blir tvingad till det är en annan fråga.Läste att det hänt någon i Norge bara. Hur har AD koll på vem som säljer på KS? Skulle jag sälja så vet ju inte AD vem som döljer sig bakom mitt Alias.
Nej det gör de ju inte men de kanske håller lite koll genom div forum mm för att just kunna utestänga dessa som köper till list och sedan flippar för vinst.
Jag har själv pratat med en tjej som menade att de (ADs) försöker att hålla koll på vilka som flippar "listklockor" och om de får reda på att en kund gör detta och kam bekräfta det så är denne inte längre välkommen att ställa sig på intresselistor etc hos dem mer, man blir även bortplockad från de man redan ev står på.
Jag fick det inte bekräftat, men jag fick känslan av att ADs även för diskussioner med varandra för att få bort dessa flippare från marknaden helt då flera av dem har en ganska bra historik hos div AD eftersom de köper och säljer och köper igen.
Klart det är svårt att veta vem som säljer vad. Men de har nog sina sätt..
Om det funkar så är det ju bra, tydligen gör det ju det om man kollar lite vad som listas på KS.Det räcker egentligen med grundläggande info som t.ex. vilken månad den är utplockad (eller till och med kvartal/år för vissa modeller) för att kunna vara relativt säker på vem det gäller med tanke på att tilldelningen är minimal och som Hela dagen nämnde så känns det som att man numera har kontakt ADs emellan i den här typen av ärenden men om man gör det på eget initiativ eller för att man (mer troligt) blir tvingad till det är en annan fråga.
Inte direkt. I höstas var det 0-6mån beroende på utförandeLite off-topic men ni som verkar ha koll på Rolex, är det lång väntetid på DJ och OP också?