• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Yes! Men jag skulle inte bli förvånad om en eller flera som jobbar där "råkar" sprida siffrorna till vänner och bekanta.
Läckor är som sagt anekdotiska, men läckor, om de nu existerar, kan väl lika gärna komma från Rolex som COSC?

Fast förut kunde man hänvisa till just antal inlämnade klockor för cosc-cert., medan nu är det som du säger, anekdotiskt
Jag tror aldrig att COSC-cert statistiken varit offentlig? Däremot kunde man väl med Rolex tidigare serienumrering uppskatta antalet per år? Eller?

Läckor är som sagt anekdotiska, men läckor, om de nu existerar, kan väl lika gärna komma från Rolex som COSC?

Jag tror aldrig att COSC-cert statistiken varit offentlig? Däremot kunde man väl med Rolex tidigare serienumrering uppskatta antalet per år? Eller?
Den var offentlig till och med 2015. Det året certifierade COSC 795 716 urverk åt Rolex. Numer finns det bara offentlig statistik på hur många som totalt certfiferas av COSC utan nedbrytning per tillverkare.

Den var offentlig till och med 2015. Det året certifierade COSC 795 716 urverk åt Rolex. Numer finns det bara offentlig statistik på hur många som totalt certfiferas av COSC utan nedbrytning per tillverkare.
Jag säger inte att du har fel, men vad har du för källa på det?

I epostet jag publicerade tidigare efterfrågades data för 2015, men COSC vägrade uppge detta. Självklart kan ett missförstånd ha skett i epostkonversationen.

Nej det gör de ju inte men de kanske håller lite koll genom div forum mm för att just kunna utestänga dessa som köper till list och sedan flippar för vinst.

Jag har själv pratat med en tjej som menade att de (ADs) försöker att hålla koll på vilka som flippar "listklockor" och om de får reda på att en kund gör detta och kam bekräfta det så är denne inte längre välkommen att ställa sig på intresselistor etc hos dem mer, man blir även bortplockad från de man redan ev står på.
Jag fick det inte bekräftat, men jag fick känslan av att ADs även för diskussioner med varandra för att få bort dessa flippare från marknaden helt då flera av dem har en ganska bra historik hos div AD eftersom de köper och säljer och köper igen.

Klart det är svårt att veta vem som säljer vad. Men de har nog sina sätt..
Skulle tro att AD vet exakt vilka personer det handlar om.
Risken att drabbas som "oskyldig" är nog låg.

Skulle tro att AD vet exakt vilka personer det handlar om.
Risken att drabbas som "oskyldig" är nog låg.
Ja den risken är nog mer eller mindre obefintlig. Om du har klockan kvar och ändå skulle få ett mail om att de tror att du sålt den så ska det väl intw vata några stora problem att visa dem att så inte är fallet, eftersom alla klockor är numrerade. Eller hur. och HAR man sålt klockan för vinst så anser jag personligen att det är bra om man blir bortplockad från framtida "listor" så får folk som vill köpa för att bruka en större chans att köpa till listpris

Ja den risken är nog mer eller mindre obefintlig. Om du har klockan kvar och ändå skulle få ett mail om att de tror att du sålt den så ska det väl intw vata några stora problem att visa dem att så inte är fallet, eftersom alla klockor är numrerade. Eller hur. och HAR man sålt klockan för vinst så anser jag personligen att det är bra om man blir bortplockad från framtida "listor" så får folk som vill köpa för att bruka en större chans att köpa till listpris
Jag är kluven. Det är ju inte så att ADs inte redan varit medvetna om vilka personer som köper orimligt mycket klockor för "privat bruk". Tvärtom har det ju varit ett sätt att få ut volymer av klockor om man inte klarat det på "vanligt sätt". Nu svänger man svinfort 180 grader. Tycker dock inte "synd" om någon men kan notera att det är rätt tvära kast.

Hur länge måste man bruka innan AD tycker det är okej att sälja? Många här har ju en stor omsättning på klockor, billiga/dyra oftast med förlust men säkert med vinst ibland. Anses man oseriös eller som en illojal kund då? Eller undertecknar man något avtal tills döden skiljer en åt?

Hur länge måste man bruka innan AD tycker det är okej att sälja? Många här har ju en stor omsättning på klockor, billiga/dyra oftast med förlust men säkert med vinst ibland. Anses man oseriös eller som en illojal kund då? Eller undertecknar man något avtal tills döden skiljer en åt?
Tror inte det är svårt att veta vilka som säljer för att finansiera en ny klocka och vilka som gör det för att tjäna pengar. En "vanlig" kund handlar inte 5 rolex om året så att säga. Om man är orolig för att drabbas så finns nog en anledning till det.

Tror inte det är svårt att veta vilka som säljer för att finansiera en ny klocka och vilka som gör det för att tjäna pengar. En "vanlig" kund handlar inte 5 rolex om året så att säga.
Å andra sidan är det en hårfin gräns mellan att vara en god kund och persona non grata med den definitionen. ;) Jag tror faktiskt inte att ADs är ett dugg sugna på att ägna sig åt häxjakt och att vägra sälja till vissa kunder men med tanke på hur strikta Rolex har blivit på senare tid så verkar man nästan göra vad som helst för att få fortsätta att representera kronan.

Menar du att jag ska svara på det där?

Jag vet faktiskt inte svaren på någon av dina frågor. Men om du ställer sig i kl på mer eller mindre ALLA klockor som kostar premium beg, för att kort senare, ibland samma vecka lägga ut den OANVÄND så tycker jag nog att det utan tvekan är klargjort att din avsikt med köpet var att tjäna pengar.

Å andra sidan är det en hårfin gräns mellan att vara en god kund och persona non grata med den definitionen. ;) Jag tror faktiskt inte att ADs är ett dugg sugna på att ägna sig åt häxjakt och att vägra sälja till vissa kunder men med tanke på hur strikta Rolex har blivit på senare tid så verkar man nästan göra vad som helst för att få fortsätta att representera kronan.
Precis så. AD vill ha iväg sina klockor med minsta möjliga ansträngning.

Menar du att jag ska svara på det där?

Jag vet faktiskt inte svaren på någon av dina frågor. Men om du ställer sig i kl på mer eller mindre ALLA klockor som kostar premium beg, för att kort senare, ibland samma vecka lägga ut den OANVÄND så tycker jag nog att det utan tvekan är klargjort att din avsikt med köpet var att tjäna pengar.
Det är ju bara en fortsättning på att en del ADs börjat hålla in cert och även plasta av i butik för att göra det svårare att sälja direkt när man går ut ur butiken.

Det är ju bara en fortsättning på att en del ADs börjat hålla in cert och även plasta av i butik för att göra det svårare att sälja direkt när man går ut ur butiken.
Personligen skulle jag som jag nämnt förut intw ha något emot att låta de behålla certet ett år eller två, så länge de gav mig det om jag bad om det. Det är ju ändå min klocka och jag har all rätt att sälja den om jag vill. Men vet jag om certer så är det troligtvis för att sälja och då får jag väl räkna med att jag kanske nekas att ställa mig som intressent på en kommande intressant klocka?
Det skulle uppenbarligen göra det lättare att komma åt de som köper just för att sälja.
Men iofs så betalar du för certet så det är DITT och du har ingen skyldighet att lämna det hos din AD, å andra sidan så har de i sin tur ingen skyldighet att låta dig köpa efterfrågade modeller heller...

Klart jag förstår att vissa ställer sig i kö hos flera AD runt om i världen för att tjäna pengar. Men det är lite underligt att man nästan ska behöva gå och be om lov för att få sälja sin klocka som man köpt för sina egna pengar? Ska AD diktera vad jag gör med min egendom och min ekonomi? Lite märkligt inflytande man tycker att AD ska ha över en...det är trots allt bara en klocka :)

Edit: Jag går inte och ber om lov från tex Audi/Volvo/Bmw om att få sälja min bil heller för den delen.

Nypriset på en discontinued Seamaster quartz är tydligen på väg upp i alla fall :p

71832EC5-59F0-4885-B78E-7E396BDFCAB1.png

Klart jag förstår att vissa ställer sig i kö hos flera AD runt om i världen för att tjäna pengar. Men det är lite underligt att man nästan ska behöva gå och be om lov för att få sälja sin klocka som man köpt för sina egna pengar? Ska AD diktera vad jag gör med min egendom och min ekonomi? Lite märkligt inflytande man tycker att AD ska ha över en...det är trots allt bara en klocka :)

Edit: Jag går inte och ber om lov från tex Audi/Volvo/Bmw om att få sälja min bil heller för den delen.

De har inget som helst inflytande över vad du gör med din klocka/egendom. Det de har inflytande över är om du får köpa fler klockor av eftertraktad modell hos just dem... Vill du inte det så är det ju totalt skitsamma eller hur?
Rolex själva säger att max 2 klockor/kund/kvartal är tillåtet, oavsett modell. Detta för att stävja uppköpare etc som reser runt och storhandlar på marknader som sverige där valutan är kass och momsen hög.

Det kryper sakta men säkert neråt.
Daytona kommer kanske ha problem med fakehistorierna, som kan addera till en tuff utgångspunkt.

Blir hur som intressant att följa utvecklingen nu när börserna faller hårt. Klockmarknaden kommer säkert vara seg men bör följa efter tids nog om inte börsen vänder upp igen...
Med brasklapp att ännu mer sänkta räntor kan ge motsatt effekt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp