• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kommer sakta att komma ner på mer humana prisnivåer på allt i samhället så är det bara. Man skall inte fånga en fallande, genom att toksänka räntorna som FED vill göra nu ;)

Hur mycket tror ni att veckans börsras (och om det fortsätter) kommer påverka prisbilden på rolex?

kommer folk hålla i slantarna så att prisbilden går ner eller kommer man se en klocka som en ”alternativ” placering där man åtminstone har kvar en fysisk vara vid ett ras?

personligen lutar jag nog åt det senare. Vad tror ni andra?

nej inte som en säker investering utan snarare som en roligare investering än aktier. Jag menar försvinner värdet har man iallafall klockan kvar
Screenshot_20200310_215119.jpg

@MrAvenger skynda höj priset nu eftersom börsraset ska leda till högre Rolexpriser ;)

Screenshot_20200310_215119.jpg

@MrAvenger skynda höj priset nu eftersom börsraset ska leda till högre Rolexpriser ;)
Man kan ju missförstå på olika sätt.

Låt mig förklara.

om du investerar 1mkr och gör det i ett av följande alternativ:

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

om vi rent hypotetiskt säger att det blir en ekonomisk undergång och alla tillgångar ovan blir värda 0kr vilken av punkterna ovan är då tråkigast att äga?

om vi istället ser en nedgång på låt säga 20%. Vilken av punkterna ovan tror ni/du då har svårast att återhämta sig?

personligen anser jag det vara roligare att äga en klocka även om den sjunker i värde än att äga aktier som sjunker lika mycket i värde.

Låt mig förklara.

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

om vi rent hypotetiskt säger att det blir en ekonomisk undergång och alla tillgångar ovan blir värda 0kr vilken av punkterna ovan är då tråkigast att äga?

om vi istället ser en nedgång på låt säga 20%. Vilken av punkterna ovan tror ni/du då har svårast att återhämta sig?

personligen anser jag det vara roligare att äga en klocka även om den sjunker i värde än att äga aktier som sjunker lika mycket i värde.
Detta är förutsatt att du köpt klockan som investering och inte för att konsumera den. Jag är samlare, brukare och konsument. Investera gör jag i andra ting än min hobby.

1A7D260C-9E44-4BA2-A62D-7AC4CB0E4EA9.jpeg

Låt mig förklara.

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

Personligen skulle jag aldrig investera med samma mjuka värden som när jag väljer klocka. Förstår inte hur ni kan blanda ihop investeringar med konsumtionsvaror?
Det finns såklart undantag men att köpa en stålsub för 100k och sedan använda den och titta på när värdet åker upp (och ner) och känna att man har gjort en bra investering. Hur tänker ni då? Att det är en fin klocka som skänker njutning till bäraren är självklarheter och där kan jag inte annat än hålla med!

Räkna ränta på ränta under en 20 års period, 100k med en rätt sopig snittavkastning blir nästan 500k. Tror ni som "investerar" i klockor att ni har samma utveckling på en standardklocka som produceras i stora volymer? Att klockor och andra konsumtionsvaror följer marknadspriser är självklart, när det är svårt att få tag på stiger priset men värdet bygger på en fortsatt hög efterfrågan och en återhållsam produktion. Räcker med ett generationsskifte hos Rolex och fritt fram på produktionssidan för att mätta behovet. Osannolikt men knappast omöjligt, speciellt inte om man beaktar deras intresse i att maximera sina intäkter. När det är så små faktorer som styr priset blir det onekligen ganska hög risk att investera i klockor. Skulle du räkna med en avkastning som avspeglar samma höga risk i andra placeringar kan du minst 10 dubbla 100k på lång sikt.

Med detta menar jag såklart inte att man inte ska beakta värdeutveckling på en produkt vid ett eventuellt köp men att prata om bruksklockor som investeringar blir bara dumt.

Vid eventuell undergång där värdet på ovan nämnda är noll skulle jag välja fastigheter (boende) bil/båt (transport) då jag hungrig och frysandes har svårt att se att klocksamlingen kommer hjälpa mig.

Låt mig förklara.

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

Menar du en ekonomisk undergång där värdet på varor blir noll, allt annat är sig likt?

Är det bara jag som upplever prisnedgångar på samtliga klockor. Känns som att det ”prisbumpas” allt oftare och att säljarna verkar vara allt mer ”desperata”. Allt från blocket, Instagram, ch24 och KS.....
Köpte man för list 2019 och kan sälja för priserna som nu annonseras hoppar man av tåget med 20% geschäft. Inte så hemskt när allt kommer omkring.

Det är generellt så med all handel i hela världen just nu. Många avstår från såväl hus, bilköp som resor och konsumtionsvaror.
Finns där ingen efterfrågan så störtdyker priserna. Dom som har kapital kan snart göra fina affärer i vilken bransch som helst. :)

Är det bara jag som upplever prisnedgångar på samtliga klockor. Känns som att det ”prisbumpas” allt oftare och att säljarna verkar vara allt mer ”desperata”. Allt från blocket, Instagram, ch24 och KS.....

Frågan är om det inte alltid varit så? Köparsidan lyckas hitta ett lägre pris på ett exemplar någonstans i världen som han använder som referens och samma sak, men omvänt, med säljaren som hittat ett dyrare ex som kommer att utgöra hans måttstock.

Den sportrollemodellen jag följer har fallit tillbaka lite i pris sedan toppen för några månader sedan, men den har inte fallit något de senaste veckorna, sett till billigaste pris på Chrono24.

Frågan är om det inte alltid varit så? Köparsidan lyckas hitta ett lägre pris på ett exemplar någonstans i världen som han använder som referens och samma sak, men omvänt, med säljaren som hittat ett dyrare ex som kommer att utgöra hans måttstock.

Den sportrollemodellen jag följer har fallit tillbaka lite i pris sedan toppen för några månader sedan, men den har inte fallit något de senaste veckorna, sett till billigaste pris på Chrono24.
Vad är det för klocka du följer?
Att bara kolla billigaste exemplar verkar lite vanskligt i mina ögon. Man behöver nog ställa siktet lite bredare tror jag. Jag menar alltså att jag tror du behöver ett bredare urval för att få en mer rättvis bild av läget.
Jag har själv bla en Hulk som enligt C24 nu ligger på typ all time high. Detta sett i SEK dock; jag har lite dålig koll på hur kronans värde rört sig de senaste veckorna. Den rasar säkert snart som allt annat, men den har iaf enligt C24 inte sjunkit än i genomsnittligt begärt pris.

Jag ser fram emot en framtid då det blir som förr vad gäller klockor. Man köpte det man gillade, och man kunde räkna med att förlora på alla inköp, i alla fall lite. Det gjorde inget, det var en hobby, inte en investeringsdisciplin.
Den världen finns fortfarande kvar. Bara att gå förbi hyenornas hage så finns Edens Lustgård alldeles bakom.

Det är generellt så med all handel i hela världen just nu. Många avstår från såväl hus, bilköp som resor och konsumtionsvaror.
Finns där ingen efterfrågan så störtdyker priserna. Dom som har kapital kan snart göra fina affärer i vilken bransch som helst. :)

Betvivlar att alla varulager säljs ut i panik. Tror alla sitter rätt stilla i båten tills man börjar få en bättre bild av läget.

Kanske, men först måste det vara kris ett tag för att priserna verkligen skall sjunka på bred front. Sen får man det ofta att låta så självklart att man kan göra "fina affärer" på en svag marknad när det förutsätter att man vet att:
1. Marknaden kommer återhämta sig till tidigare nivåer
2. Ungefär när detta kommer ske.

Annars spekulerar man ju bara på uppgång, som vanligt. Specifikt när det gäller klockor finns det områden som haft höga priser men där botten gått ur och samma värden inte visat sig igen.

Men visst. Har du 100K att köpa klocka för så kanske du kommer du ha ett bredare urval på en svag marknad. Men samtidigt kanske du då inte är lika benägen att lägga. 100K på en klocka.. Så helt enkelt är det inte.

Låt mig förklara.

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

Haha roligt perspektiv! ja du har rätt att jag hellre har klockor än aktier/fonder i en värld som kraschat fullständigt. Men ekonomisk undergång och allt är värt 0kr så tror jag inte det är klockor du ska investera i för att säkra överlevnad :)

Haha roligt perspektiv! ja du har rätt att jag hellre har klockor än aktier/fonder i en värld som kraschat fullständigt. Men ekonomisk undergång och allt är värt 0kr så tror jag inte det är klockor du ska investera i för att säkra överlevnad :)
Nej så är det men om jag säljer aktier och köper en klocka har jag ju ”något kvar” om allt skiter sig.

Tror nog priserna på begmarknaden kommer sjunka i spåren av den ekonomiska krisen av flera skäl.
1. Nyförsäljningen sjunker då färre lägger 100 K på en ny klocka, finns andra hål att fylla före vilket gör att det går att köpa till listpris.
2. Färre kommer vara villiga att köpa begagnat till höga priser av samma skäl som ovan.
3. Gråhandlare med stora lager börjar svettas och vill inte sitta sist kvar med Svarte Petter utan sänker priserna för att rädda likviditeten.
4. Många som jagar/har sportrolex idag gör det i spekulation och när utsikterna ser sämre ut för bra avkastning ratas den.

Men hur stor korrigeringen i pris blir det återstår att se. Spännande är det i varje fall

Fortsätter marknaden så här kommer vi kunna köpa sportstål både på och under list inom en månad.

Låt oss hoppas att du har rätt. Någonting säger dock mig att de märken du vill ha sportstål av har en rätt stadig kassa och kan vänta ur år av oro om de så önskar.

PP, Rolex och AP är inte direkt noterade och har inga krav på att växa.

Beror nog lite på hur USA klarar Corona och hur snabbt Kina återhämtar sig nu. Den här slakten av börsen känns sjukt överdriven av det man kan läsa om Corona. Om ett litet tag kan man nog börja positionera sig i bolag för att va med på en återhämtning. Eller så går det käpprätt å helvete ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp