• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Beror nog lite på hur USA klarar Corona och hur snabbt Kina återhämtar sig nu. Den här slakten av börsen känns sjukt överdriven av det man kan läsa om Corona. Om ett litet tag kan man nog börja positionera sig i bolag för att va med på en återhämtning. Eller så går det käpprätt å helvete ;)
Det är jävligt trångt vid utgången för både värdepapper och övervärderade stålklockor nu. Andas man lite och ser långsiktigt är det köpläge bigtime snart.

Jag tror det krävs litet grundläggande fakta här...
1. Klockor möter inte företagsekonomiska normer för att räknas som en investering.
2. Trots det kan man i undantagsfall tjäna pengar på dom.
3. Lyxkonsumtionsvarors pris påverkas starkt av den allmänna konjunkturen och folks tro på framtiden.
4. Den allmänna konjunkturen o folks tro på framtiden är just nu lägre än på länge
Ergo.... Påverkas priserna på klockor nedåt? Go figure... :rolleyes:

Vad är det för klocka du följer?
Att bara kolla billigaste exemplar verkar lite vanskligt i mina ögon. Man behöver nog ställa siktet lite bredare tror jag. Jag menar alltså att jag tror du behöver ett bredare urval för att få en mer rättvis bild av läget.
Jag har själv bla en Hulk som enligt C24 nu ligger på typ all time high. Detta sett i SEK dock; jag har lite dålig koll på hur kronans värde rört sig de senaste veckorna. Den rasar säkert snart som allt annat, men den har iaf enligt C24 inte sjunkit än i genomsnittligt begärt pris.
Givetvis finns faktorer som skick etc, men vid det billigaste priset på tex aktier sker ju affärerna. Tittar man på blocket eller chrono24, vad är det man ser då? Jo en lista på alla bilar eller klockor som INTE blivit sålda.

Givetvis finns faktorer som skick etc, men vid det billigaste priset på tex aktier sker ju affärerna. Tittar man på blocket eller chrono24, vad är det man ser då? Jo en lista på alla bilar eller klockor som INTE blivit sålda.
Du menar alltså att man bör kolla lägsta pris på respektive produkt och ha det som värdemätare?
Jag håller med om att det ligger en massa osålda produkter ute till fel pris, men någonstans däremellan brukar man i min värld finna sanningen för det man söker.

Gissar folk med lite pengar över just nu hellre passar på att investera i aktier för att kunna göra sig en hacka framöver?
Lyxkonsumtionen kan ju alltid vänta lite...
Jag tippar att gråhandlare med mycket personal, dyr lokalhyra och stora lager kanske inte känner sig helt lugna i dessa Corona-tider.
Men förhoppningsvis har de en bra buffert och klarar sig.

Gissar folk med lite pengar över just nu hellre passar på att investera i aktier för att kunna göra sig en hacka framöver?
Lyxkonsumtionen kan ju alltid vänta lite...
Jag tippar att gråhandlare med mycket personal, dyr lokalhyra och stora lager kanske inte känner sig helt lugna i dessa Corona-tider.
Men förhoppningsvis har de en bra buffert och klarar sig.
Jag tror LW klarar sig. Finns nog en grupp som kan stödköpa för bra priser som vi inte får reda på och då klarar de sig.

Låt oss hoppas att du har rätt. Någonting säger dock mig att de märken du vill ha sportstål av har en rätt stadig kassa och kan vänta ur år av oro om de så önskar.

PP, Rolex och AP är inte direkt noterade och har inga krav på att växa.
Jag hoppas verkligen inte att jag har rätt. Då lär vi ha större bekymmer att hantera.

Haha roligt perspektiv! ja du har rätt att jag hellre har klockor än aktier/fonder i en värld som kraschat fullständigt. Men ekonomisk undergång och allt är värt 0kr så tror jag inte det är klockor du ska investera i för att säkra överlevnad :)
Det absolut bästa att investera i borde helt enkelt vara mark. Vår Herre skapade bara en viss yta, som dessutom krymper med smältande isar etc. Befolkningen ökar och eb massa annat.

Så personligen tror jag att mark kan vara det absolut bästa/viktigaste att investera i på lång sikt. Även om banker mm skulle krascha så har du din inhägnade markplätt där du skulle kunna bygga ett litet självförsörjande samhälle (om vi nu ser till den mktvyroliga "zombieapokalypsen") tex.

Klockor, ja. Nog jade jag hellre ennmille investerad i mark än i klockor om "allting rasade. Men jag hade gärna haft klockorna OCKSÅ. Eftersom jag gillar klockor, och cognac, vackra kvinnor, vita stränder och en rövare ibland.
Men särskilt klockor!

Jag tror det krävs litet grundläggande fakta här...
1. Klockor möter inte företagsekonomiska normer för att räknas som en investering.
2. Trots det kan man i undantagsfall tjäna pengar på dom.
3. Lyxkonsumtionsvarors pris påverkas starkt av den allmänna konjunkturen och folks tro på framtiden.
4. Den allmänna konjunkturen o folks tro på framtiden är just nu lägre än på länge
Ergo.... Påverkas priserna på klockor nedåt? Go figure... :rolleyes:
Skall bli mycket intressant detta.

Min teori är som följer.

1. Kommer finnas möjlighet att finna vissa kap då personer och företag med pengabehov säljer av i panik*
2. Samtidigt kommer de med ett större ekonomiskt utrymme behålla det de sitter på - "vänta ut stormen"
3. De med ett ännu större ekonomiskt utrymme kommer se till att köpa på sig det som förstnämnda säljer av
4. Så snart det vänder (om 1 vecka till 3 år) kommer vi ha en marknad med ännu skevare prisbild och ännu lägre utbud då en liten del av marknadsaktörerna sitter inne på en stor del av "kapitalet".

*D v s ett tillfälligt överutbud. Man får inte glömma att prisbilden de facto beror på att utbudet [Patek och Rolex] helt enkelt inte är tillräckligt stort för att täcka efterfrågan. Något jag tror att de båda kommer kunna klara att hålla tack vare deras marknadsföring. Säga vad man vill om deras klockor, men båda aktörerna är minst lika bra på media som klocktillverkning.

Mycket talar väl för att vi slungas in i en lågkonjunktur. Gissa om lyxklockor kommer att vara fokus då?

Priserna går i cykler också denna gång. Vill man köpa och har medlen för det så kommer tillfällen att komma när spekulationen går ur marknaden och få nya pengar kommer in i den.

Skall bli mycket intressant detta.

Min teori är som följer.

1. Kommer finnas möjlighet att finna vissa kap då personer och företag med pengabehov säljer av i panik*
2. Samtidigt kommer de med ett större ekonomiskt utrymme behålla det de sitter på - "vänta ut stormen"
3. De med ett ännu större ekonomiskt utrymme kommer se till att köpa på sig det som förstnämnda säljer av
4. Så snart det vänder (om 1 vecka till 3 år) kommer vi ha en marknad med ännu skevare prisbild och ännu lägre utbud då en liten del av marknadsaktörerna sitter inne på en stor del av "kapitalet".

*D v s ett tillfälligt överutbud. Man får inte glömma att prisbilden de facto beror på att utbudet [Patek och Rolex] helt enkelt inte är tillräckligt stort för att täcka efterfrågan. Något jag tror att de båda kommer kunna klara att hålla tack vare deras marknadsföring. Säga vad man vill om deras klockor, men båda aktörerna är minst lika bra på media som klocktillverkning.

Mycket talar väl för att vi slungas in i en lågkonjunktur. Gissa om lyxklockor kommer att vara fokus då?

Priserna går i cykler också denna gång. Vill man köpa och har medlen för det så kommer tillfällen att komma när spekulationen går ur marknaden och få nya pengar kommer in i den.

Ja. Går vi in i en längre lågkonjunktur kommer priserna nog gå ned. Jag är dock inte så säker att vi är där än. Samtliga styrande riksbanker runt om i världen verkar sedan finanskrisen 2008 kunna göra precis vad som helst för att säkerställa tillväxt.

Skulle inte förvåna mig om "stimulanser" sätts till nu (fed har väl redan sänkt räntan...) för att mota nedgången och fortsätta uppåt ett tag till. För att om flera år krascha hårdare än någonsin. "The great depression" all over again så att säga. Men längre fram, när "bubblan" är ännu mer omfattande...

Ja. Går vi in i en längre lågkonjunktur kommer priserna nog gå ned. Jag är dock inte så säker att vi är där än. Samtliga styrande riksbanker runt om i världen verkar sedan finanskrisen 2008 kunna göra precis vad som helst för att säkerställa tillväxt.

Skulle inte förvåna mig om "stimulanser" sätts till nu (fed har väl redan sänkt räntan...) för att mota nedgången och fortsätta uppåt ett tag till. För att om flera år krascha hårdare än någonsin. "The great depression" all over again så att säga. Men längre fram, när "bubblan" är ännu mer omfattande...
Snöbollen är i rullning. Svårt att se att riksbankerna kan styra upp denna oro. Inte heller som att lågkonjunkturen kommer från ingenstans. Den har kommit krypande i flera år. Nuvara kris är enbart en trigger för det många väntat på.

Det kan bli ett blodbad. Vi har haft högkonjunktur så länge att folk glömt hur världen fungerar. Många (90-talister mfl) har inte ens upplevt en. Och konjunkturen går alltid upp och ner. Även om vi lyckats rida på nuvarande högkonjunktur extremt länge.

Det absolut bästa att investera i borde helt enkelt vara mark. Vår Herre skapade bara en viss yta, som dessutom krymper med smältande isar etc. Befolkningen ökar och eb massa annat.

Så personligen tror jag att mark kan vara det absolut bästa/viktigaste att investera i på lång sikt. Även om banker mm skulle krascha så har du din inhägnade markplätt där du skulle kunna bygga ett litet självförsörjande samhälle (om vi nu ser till den mktvyroliga "zombieapokalypsen") tex.

Klockor, ja. Nog jade jag hellre ennmille investerad i mark än i klockor om "allting rasade. Men jag hade gärna haft klockorna OCKSÅ. Eftersom jag gillar klockor, och cognac, vackra kvinnor, vita stränder och en rövare ibland.
Men särskilt klockor!

Krympande is skapar större ytor

Snöbollen är i rullning. Svårt att se att riksbankerna kan styra upp denna oro. Inte heller som att lågkonjunkturen kommer från ingenstans. Den har kommit krypande i flera år. Nuvara kris är enbart en trigger för det många väntat på.

Det kan bli ett blodbad. Vi har haft högkonjunktur så länge att folk glömt hur världen fungerar. Många (90-talister mfl) har inte ens upplevt en. Och konjunkturen går alltid upp och ner. Även om vi lyckats rida på nuvarande högkonjunktur extremt länge.

Intressant läge nu. Har inte varit med länge nog för att veta hur snacket gick runt 08 och tidigare krascher men tycker det är många som pratat självsäkert om att det skulle vara dags för en ordentlig krasch/sättning. Just nu pekar det ju söderut och denna trigger skulle mycket väl kunna vara gnistan som tuttar fjutt på alltihop. Men än är ju alla marknadsrörelser relaterat till rädsla och förväntningar snarare än realekonomi, så det blir väldigt intressant att se hur det till slut faller ut.

Intressant läge nu. Har inte varit med länge nog för att veta hur snacket gick runt 08 och tidigare krascher men tycker det är många som pratat självsäkert om att det skulle vara dags för en ordentlig krasch/sättning. Just nu pekar det ju söderut och denna trigger skulle mycket väl kunna vara gnistan som tuttar fjutt på alltihop. Men än är ju alla marknadsrörelser relaterat till rädsla och förväntningar snarare än realekonomi, så det blir väldigt intressant att se hur det till slut faller ut.
Jag tror inte att det kraschar som 2008. Jag tror bara att priserna går tillbaka. Det känns inte orimligt att AD återigen måste anstränga sig lite för att faktiskt sälja klockor. Det kommer inte längre att vara som en lottovinst att få tilldelning.

Efterfrågan på klockor kommer och går. Det är inte första gången som klockor gått från att vara rabatterade till att kosta stora premium över list. Och precis som förr så kommer priserna också att gå tillbaka under vissa perioder. Även om folk gärna glömmer hur cykler fungerar.

Ser ut att prånglas ut väldigt mycket pengar nu, eftersom samma mekanism hittills eldat på aktier, fastigheter (och klockor) kan den trenden tänkas fortsätta.

Jag tror inte att det kraschar som 2008. Jag tror bara att priserna går tillbaka. Det känns inte orimligt att AD återigen måste anstränga sig lite för att faktiskt sälja klockor. Det kommer inte längre att vara som en lottovinst att få tilldelning.

Efterfrågan på klockor kommer och går. Det är inte första gången som klockor gått från att vara rabatterade till att kosta stora premium över list. Och precis som förr så kommer priserna också att gå tillbaka under vissa perioder. Även om folk gärna glömmer hur cykler fungerar.

Låter rimligt. Att se det cykliska i detta är förmodligen det mest sunda. Och trösten är att bra grejer även i framtiden kommer vara bra och betinga ett värde. Pendeln svänger fram och tillbaka. Isolerat till klockor är det enligt mig bara gött om priserna kyls ner lite.

Tittar i min spåkula och ser följande:
7880955F-713A-4FB0-A135-3AF283D12C22.jpeg
A9172032-BA2D-4CAB-89FC-65B051B96222.jpeg

Kände precis tvärtom, tycker det är färre nya än vanligt och undrade om folk väljer att hålla på annonserna till bättre tider. Dock många bumpade så uppenbart en avvaktande marknad

Kände precis tvärtom, tycker det är färre nya än vanligt och undrade om folk väljer att hålla på annonserna till bättre tider. Dock många bumpade så uppenbart en avvaktande marknad

Har man behov av stålar om man blir arbetslös så är det nog bäst att sälja idag.
Den dagen man är tvungen att sälja, om det brakar vidare, så lär man ha decimerat priset rejält. Den dagen är det fint att ha en stridskassa då man kan fynda på marknaden.

Personligen skulle jag aldrig investera med samma mjuka värden som när jag väljer klocka. Förstår inte hur ni kan blanda ihop investeringar med konsumtionsvaror?
Det finns såklart undantag men att köpa en stålsub för 100k och sedan använda den och titta på när värdet åker upp (och ner) och känna att man har gjort en bra investering. Hur tänker ni då? Att det är en fin klocka som skänker njutning till bäraren är självklarheter och där kan jag inte annat än hålla med!

Räkna ränta på ränta under en 20 års period, 100k med en rätt sopig snittavkastning blir nästan 500k. Tror ni som "investerar" i klockor att ni har samma utveckling på en standardklocka som produceras i stora volymer? Att klockor och andra konsumtionsvaror följer marknadspriser är självklart, när det är svårt att få tag på stiger priset men värdet bygger på en fortsatt hög efterfrågan och en återhållsam produktion. Räcker med ett generationsskifte hos Rolex och fritt fram på produktionssidan för att mätta behovet. Osannolikt men knappast omöjligt, speciellt inte om man beaktar deras intresse i att maximera sina intäkter. När det är så små faktorer som styr priset blir det onekligen ganska hög risk att investera i klockor. Skulle du räkna med en avkastning som avspeglar samma höga risk i andra placeringar kan du minst 10 dubbla 100k på lång sikt.

Med detta menar jag såklart inte att man inte ska beakta värdeutveckling på en produkt vid ett eventuellt köp men att prata om bruksklockor som investeringar blir bara dumt.

Vid eventuell undergång där värdet på ovan nämnda är noll skulle jag välja fastigheter (boende) bil/båt (transport) då jag hungrig och frysandes har svårt att se att klocksamlingen kommer hjälpa mig.
Rätt ”sopig” avkastning? Blir enl snabbräkning typ årlig avkastning på 12,2% exkl skatt, 8,2% inkl skatt. Jag tar gärna lite pointers av dig gällande placeringar :) Den avkastningen på tillgångar med garanterad årlig uppräkning av riktpris/kurs om ca 5% och med försumbar historisk risk tar jag som sagt gärna emot. :D

Senast ändrad:
Har man behov av stålar om man blir arbetslös så är det nog bäst att sälja idag.
Den dagen man är tvungen att sälja, om det brakar vidare, så lär man ha decimerat priset rejält. Den dagen är det fint att ha en stridskassa då man kan fynda på marknaden.
De e den. Om jag får fråga, för en DayC, vilket pris kan räknas som fynd enligt dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp