• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rätt ”sopig” avkastning? Blir enl snabbräkning typ årlig avkastning på 12,2% exkl skatt, 8,2% inkl skatt. Jag tar gärna lite pointers av dig gällande placeringar :) Den avkastningen på tillgångar med garanterad årlig uppräkning av riktpris/kurs om ca 5% och med försumbar historisk risk tar jag som sagt gärna emot. :D

rätt sopig var dumt uttryckt men utgick från risk. Räknade på 8%, är ganska standard vid långsiktigt sparande vid räkneexempel. Om det sen är 6 eller 10 är mindre viktigt, min poäng var att klockor som investering både är väldigt hög risk och inte ger enorm avkastning jämfört med andra alternativ som dessutom är förknippat med lägre risk.

Har såklart ingen spåkula men för egen del försöker jag frigöra så mycket jag kan för att i omgångar placera på börsen framöver.

Hoppas såklart precis som dom flesta andra här inne att våra kära klockor håller sitt värde framöver.

Med tanke på marknadsoron på börsen och att det här kanske leder till att folk förlorar sina arbeten om det blir långvarigt lär klockpriserna vara det minsta bekymret.

Många ser nog om sina prioriteringar var de lägger sina pengar framöver. Jag tror inte lyxkonsumtion kommer att stå högt upp på ett tag.

Man kan ju missförstå på olika sätt.

Låt mig förklara.

om du investerar 1mkr och gör det i ett av följande alternativ:

1) aktier och fonder
2) fastigheter
3) bilar och båtar
4) elektronik
5) klockor

om vi rent hypotetiskt säger att det blir en ekonomisk undergång och alla tillgångar ovan blir värda 0kr vilken av punkterna ovan är då tråkigast att äga?

om vi istället ser en nedgång på låt säga 20%. Vilken av punkterna ovan tror ni/du då har svårast att återhämta sig?

personligen anser jag det vara roligare att äga en klocka även om den sjunker i värde än att äga aktier som sjunker lika mycket i värde.

Hur mycket tror ni att veckans börsras (och om det fortsätter) kommer påverka prisbilden på rolex?

kommer folk hålla i slantarna så att prisbilden går ner eller kommer man se en klocka som en ”alternativ” placering där man åtminstone har kvar en fysisk vara vid ett ras?

personligen lutar jag nog åt det senare. Vad tror ni andra?

Du antyder ju iaf att priserna ska stiga när börsen faller för att folk springer och köper klockor...

Naturligtvis har man kvar klockan men det faktumet är knappast intressant i diskussionen om prisutvecklingen.

Finanskrisen 2008 kommer framstå som en smekning i jämförelse... Tror ingen nu levande människa har varit i närheten av en finanskris som den som kommer.
Jag har mer än gärna fel dock.

Oavsett kommer vi ha en kris, svårt att se att det inte händer! Säg att börserna backar med -30 % till samt en rejäl lågkonjuktur. Vad tror ni det gör med bostadspriserna och känslan av att ha råd att lyxkonsumera? Noll turism i Stockholm närmsta 6 månader lär också bidra.

Ja, sen köpte den, oklart men den går inte minus iaf.
Priset är inte på väg ner
Som med börsen. Alla ser att den är högre än för 5 år sedan..
Screenshot_20200315_103039.jpg

Du säger att priserna inte faller pga av att de är högre idag än för några år sedan. Jag påvisade bara att resonemanget är helt utan logik.

Nu kke folk (säkert mest säljarna) spekulerar i att Hulk ska tas ur produktion, men om vi diskuterar priserna utveckling kan du inte kolla på C24 värdering jämfört med ett par år gamla priser.

Sedan tycker jag många här krampartat håller i vad som hållas kan. Det blir väldigt onyanserat.

Om man vill testa marknaden kan man ju bara skicka pm till en dealer och fråga vad han betalar för sin Hajprolle (batman, Pepsi, Daytona, Hulk etc). Betalar han fortfarande all time high? Eller har hans bid sjunkit en del?

Om man behöver sälja får man sälja på det högsta pris ngn vill köpa för, vilket i dessa tider kan vara en bra bit under de uppblåsta priserna man ser på C24....

Att priserna på de flesta Hajprollarna har fallit kan inte längre vara en diskussion. Hur mycket de har fallit eller kommer faller är nästa fråga.

Men intressant iakttagelse är ju att prishöjningen på 15% inte verkar gått vidare till andrahandsmarknaden som de innan gjort med direkt effekt. Det är ett svaghetstecken för mig iaf... Nu ligger väl en fin beggad 16610 på list eller under

Det konstiga är ju att Hulken faktiskt ökar enligt Chrono24, den har faktiskt enligt dom bara ökat i värde även om mina fonder går åt helvete så står den iaf ännu stabilt

Du säger att priserna inte faller pga av att de är högre idag än för några år sedan. Jag påvisade bara att resonemanget är helt utan logik.

Nu kke folk (säkert mest säljarna) spekulerar i att Hulk ska tas ur produktion, men om vi diskuterar priserna utveckling kan du inte kolla på C24 värdering jämfört med ett par år gamla priser.

Sedan tycker jag många här krampartat håller i vad som hållas kan. Det blir väldigt onyanserat.

Om man vill testa marknaden kan man ju bara skicka pm till en dealer och fråga vad han betalar för sin Hajprolle (batman, Pepsi, Daytona, Hulk etc). Betalar han fortfarande all time high? Eller har hans bid sjunkit en del?

Om man behöver sälja får man sälja på det högsta pris ngn vill köpa för, vilket i dessa tider kan vara en bra bit under de uppblåsta priserna man ser på C24....

Att priserna på de flesta Hajprollarna har fallit kan inte längre vara en diskussion. Hur mycket de har fallit eller kommer faller är nästa fråga.

Men intressant iakttagelse är ju att prishöjningen på 15% inte verkar gått vidare till andrahandsmarknaden som de innan gjort med direkt effekt. Det är ett svaghetstecken för mig iaf... Nu ligger väl en fin beggad 16610 på list eller under
Vanliga Sub kostar väl runt list nu för att de höjt listpriset med 15+%, inte för att beg priset sjunkit.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp