...daytonan (av en slump skulle jag gissa - modellen var aldrig het innan).
Daytona har varit het sedan 16520 släpptes och har med vissa få undantag aldrig gått att hitta i ett skyltfönster i världen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
...daytonan (av en slump skulle jag gissa - modellen var aldrig het innan).
Det var väl ändå bortemot 9-10 år sedan du fick det? Om man bortser från Sjölik kanske.Inte så många år sedan man kunde fiska upp en vintage datejust för 10k, good old days!
Japp, i 30 år har dem svultit marknaden på daytonas (sedan dem blev automatiska, dem manuella hävdar många var hyllvärmare). Men frågar om dem vill göra samma sak över hela sortimentet?Daytona har varit het sedan 16520 släpptes och har med vissa få undantag aldrig gått att hitta i ett skyltfönster i världen.
Kanske överdrev lite! Kikade lite säljtrådar från 2012, då fick man iaf head-only under 15k!Det var väl ändå bortemot 9-10 år sedan du fick det? Om man bortser från Sjölik kanske.
Hej Du överdrev inte Kaplans sålde min Fars DJ 2011 för 13.000 Kr Se nedan.Kanske överdrev lite! Kikade lite säljtrådar från 2012, då fick man iaf head-only under 15k!
Kanske överdrev lite! Kikade lite säljtrådar från 2012, då fick man iaf head-only under 15k!
What?Hej Du överdrev inte Kaplans sålde min Fars DJ 2011 för 13.000 Kr Se nedan.
Klockor Rolex
ROLEX, Oyster Perpetual, Datejust, Chronometer, Ref nr. 1601, Serie nr. 5054506, Cal 1570, Verk nr. D245518, Boett nr. 1601, herrur, 36 mm, stål/guld, automatisk, plexiglas, datum, skadad urtavla, Jubileelänk (skadad), Ref nr. 62523H-14 6 B/455 J, ca 1977, box.
Mvh Anders
Jaja, nu ska du inte vara så hård när grabbarna är så bussiga och backar upp mig ;-)What?
13.000 är väl ändå 30% mer än 10.000. Vilket vad var Brutus sa att en DJ kostade "för inte så många år sedan".
Procent hit och dit...What?
13.000 är väl ändå 30% mer än 10.000. Vilket vad var Brutus sa att en DJ kostade "för inte så många år sedan".
I slutet på 90- talet kostade en Daytona 56 000 kr på Nymans ur om jag inte minns fel. Det var kö om man ville sätta upp sig på den och en liten premium om man köpte en begagnad. Några tusenlappar. Det var ref 16520 med zenith urverket. Ersättaren 116520 verkade man släppa i större upplagor och där var det aldrig någon premium eller riktig hype som på zenith modellen. I samband med finanskrisen 2008 köpte man både 16520 och 116520 under och runt listpriset för en ny Daytona. Det är under senare år vansinnet började på riktigt.
Köpte en 60- tals 5513 för 20 000 kr några år in på 2000- talet. En 1675 låg under många år (t om 2013) runt 35 000 kr. En 60- 80 tals Datejust låg på 13000- 20 000 beroende på skick under den tidsramen.
I någon veva upphörde msn nytillverka stålmodellen av GMT Pepsi och så blev det spekulation på gamla stålmodellerna av Pepsi viket drog iväg priserna på den.
Många verkar vara inne i en masspsykos i att dessa klockor är investeringar. Vintage och nya. Seriöst så finns det tusentals gamla 5513, 1675, och dess fem och sexsiffriga modernare referenser.
Spekulanterna sitter på dem av girighet tills insikten når dem att det inte är de säkra investeringar de trott.
Om prisbilden blir humanare så är det något alla entusiaster tjänar på. Då kan de komma in i marknaden igen och köpa klockorna för att de verkligen vill ha dem och kanske t om använda dem viket var tanken från början. En klocka som går att använda dygnet runt året runt i ur och skur oavsett om det är en gammal eller ny Rolex. Det är ju själva tjusningen med dem. Att de är så användbara. Att det fanns ett visst värde i dem så att det var värt att serva dem.
Det är där datejust föll igenom. De blev lite för billiga och folk började med att modifiera det med målade tavlor etc. Nu betalar man mer för de fina som återstår. Vilket inte är mer än rätt. De har ju inte stuckit iväg på samma sätt heller. En fin datejust känns fortfarande prisvärd jämfört med mycket annat. En prisjustering blir ju inte så mycket på en sådan jämfört med sportmodellerna. Så en sådan kan man köpa utan att bry sig nämnvärt om marknaden är övervärderad. Det är min personliga åsikt.
Kanske överdrev lite! Kikade lite säljtrådar från 2012, då fick man iaf head-only under 15k!
Det finns ju de som är med på uppgången och verkligen inte vill missa att vara med och äga nåt coolt samt tjäna deg. Sen finns de som kommer in sist av alla och har missat hela uppgången och vill "investera".I slutet på 90- talet kostade en Daytona 56 000 kr på Nymans ur om jag inte minns fel. Det var kö om man ville sätta upp sig på den och en liten premium om man köpte en begagnad. Några tusenlappar. Det var ref 16520 med zenith urverket. Ersättaren 116520 verkade man släppa i större upplagor och där var det aldrig någon premium eller riktig hype som på zenith modellen. I samband med finanskrisen 2008 köpte man både 16520 och 116520 under och runt listpriset för en ny Daytona. Det är under senare år vansinnet började på riktigt.
Köpte en 60- tals 5513 för 20 000 kr några år in på 2000- talet. En 1675 låg under många år (t om 2013) runt 35 000 kr. En 60- 80 tals Datejust låg på 13000- 20 000 beroende på skick under den tidsramen.
I någon veva upphörde msn nytillverka stålmodellen av GMT Pepsi och så blev det spekulation på gamla stålmodellerna av Pepsi viket drog iväg priserna på den.
Många verkar vara inne i en masspsykos i att dessa klockor är investeringar. Vintage och nya. Seriöst så finns det tusentals gamla 5513, 1675, och dess fem och sexsiffriga modernare referenser.
Spekulanterna sitter på dem av girighet tills insikten når dem att det inte är de säkra investeringar de trott.
Om prisbilden blir humanare så är det något alla entusiaster tjänar på. Då kan de komma in i marknaden igen och köpa klockorna för att de verkligen vill ha dem och kanske t om använda dem viket var tanken från början. En klocka som går att använda dygnet runt året runt i ur och skur oavsett om det är en gammal eller ny Rolex. Det är ju själva tjusningen med dem. Att de är så användbara. Att det fanns ett visst värde i dem så att det var värt att serva dem.
Det är där datejust föll igenom. De blev lite för billiga och folk började med att modifiera det med målade tavlor etc. Nu betalar man mer för de fina som återstår. Vilket inte är mer än rätt. De har ju inte stuckit iväg på samma sätt heller. En fin datejust känns fortfarande prisvärd jämfört med mycket annat. En prisjustering blir ju inte så mycket på en sådan jämfört med sportmodellerna. Så en sådan kan man köpa utan att bry sig nämnvärt om marknaden är övervärderad. Det är min personliga åsikt.
Håller tummarna!Allt är svalare och saker rör sig neråt. Keramikdaytonor är mer 200 än 240 idag och tom Nautilus har backat från värsta hajpen. Saker kan bara inte fortsätta upp hur länge som helst och när priserna nu viker så kommer givetvis alla som sitter på klockor i spekulationssyfte att försöka göra sig av med dem.
Det sagt så lär vi inte se en krasch men jag är övertygad om att priserna kommer att gå ner framöver. Marknaden är redan nu väldigt trög därför att säljarna har för höga förväntningar. Det är början på ett prisfall som kommer när de som sitter på stora mängder inventory inser var marknaden är på väg. Jag tror utan problem att priserna på både nytt och gammalt kan falla 25-30%. Det som är tillräckligt rare kan säkert spjärna emot hyfsat men överlag så tror på en stor justering nedåt. Med lite tur så stärks kronan också vilket då dessutom sänker priserna lokalt.
Väl mött spekulanter!
Då är vi två iaf!Håller tummarna!
Det där bygger enbart på att det är folk som vill ha klockor som köper dem. Idag så säljs det enormt mycket hypeklockor av den enkla anledningen att folk kan tjäna pengar på det. När folk inte längre tjänar pengar på övervinster så försvinner en stor del av efterfrågan och då kommer du till slut att landa i att butikerna också har klockor att sälja till slutkonsumenter.Så länge inte det finns efterfrågade klockor i butikerna kommer priserna öka
En stärkt krona får vi nog vänta länge på. Och att Ingves skulle lyckas höja räntan i väsentlig grad känns ju uteslutet om den avmattning alla förväntar sig fortsätter.Allt är svalare och saker rör sig neråt. Keramikdaytonor är mer 200 än 240 idag och tom Nautilus har backat från värsta hajpen. Saker kan bara inte fortsätta upp hur länge som helst och när priserna nu viker så kommer givetvis alla som sitter på klockor i spekulationssyfte att försöka göra sig av med dem.
Det sagt så lär vi inte se en krasch men jag är övertygad om att priserna kommer att gå ner framöver. Marknaden är redan nu väldigt trög därför att säljarna har för höga förväntningar. Det är början på ett prisfall som kommer när de som sitter på stora mängder inventory inser var marknaden är på väg. Jag tror utan problem att priserna på både nytt och gammalt kan falla 25-30%. Det som är tillräckligt rare kan säkert spjärna emot hyfsat men överlag så tror på en stor justering nedåt. Med lite tur så stärks kronan också vilket då dessutom sänker priserna lokalt.
Väl mött spekulanter!
Må så vara men man ska inte glömma att en stärkt dollar är en hyfsat stor del i de senaste årens prisuppgång på klockor i Sverige. Vår bubbla är extra dopad sett till omvärldens.En stärkt krona får vi nog vänta länge på. Och att Ingves skulle lyckas höja räntan i väsentlig grad känns ju uteslutet om den avmattning alla förväntar sig fortsätter.
Det finns ju de som är med på uppgången och verkligen inte vill missa att vara med och äga nåt coolt samt tjäna deg. Sen finns de som kommer in sist av alla och har missat hela uppgången och vill "investera".
äntligen...nu håller vi tummarna!
Gick rätt lågt?
Priserna har redan gått nedåt?Nedåt lär väl priserna knappast gå, men möjligtvis stagneras en aning. Jag tror dock lyxmärkena som Rolex etc kommer fortsätta uppåt.
På enskilda modeller kanske men knappast överlag?Priserna har redan gått nedåt?
priserna har börjat gå nedåt och lär nog fortsätta åt det hållet, detta gäller nog överlag och inte på enskilda modeller.På enskilda modeller kanske men knappast överlag?
Jo overlag. Än så länge är det mest skakigt på vintage med väldigt varierande priser, men trenden är klart svagare även där. På moderna pjäser är det rätt solklart ned? Cartierhajpen håller sig dock stark här i Sverige så de verkar inte backat så mkt än (här hemma iaf) ?På enskilda modeller kanske men knappast överlag?
Det är gulligt att alla helt plötsligt springer runt med små fyrkantiga Cartiers högt och lågt.Jo overlag. Än så länge är det mest skakigt på vintage med väldigt varierande priser, men trenden är klart svagare även där. På moderna pjäser är det rätt solklart ned? Cartierhajpen håller sig dock stark här i Sverige så de verkar inte backat så mkt än (här hemma iaf) ?
Haha ja. Gillar iofs Cartier jag också (och insåg det när hajpen hade börjat) så jag ska inte göra mig lustig över andraDet är gulligt att alla helt plötsligt springer runt med små fyrkantiga Cartiers högt och lågt.