• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En fråga: Av er som spår framtiden. I synnerhet ni som hävdar att allt kommer gå åt helvete; hur många av er är utbildade och arbetar med de här frågorna?

De analytiker jag pratar med är jävligt försiktiga med att spekulera och sia resultaten. Det är väldigt mycket ”å ena, å andra sidan” (Och då är ändå iaf en av dem frekvent med i Dagens Industri om just detta ämne).

Vilken kunskap är det mina vänner och bekanta saknar?

Man ser väl olika på det men jag anser inte att priset har sjunkit om begpriset är oförändrat men listpriset ökat.
Nä såklart men ett svaghetstecken.

Om du däremot kollar på hajpade modeller som Batman tex så har de ju även fallit.

Hur som får man leta för att hitta styrketecken bland 6siffriga stålRolex

En fråga: Av er som spår framtiden. I synnerhet ni som hävdar att allt kommer gå åt helvete; hur många av er är utbildade och arbetar med de här frågorna?

De analytiker jag pratar med är jävligt försiktiga med att spekulera och sia resultaten. Det är väldigt mycket ”å ena, å andra sidan” (Och då är ändå iaf en av dem frekvent med i Dagens Industri om just detta ämne).

Att jag påstår att saker går i cykler beror på erfarenhet. Sedan beror det väl lite på vad du menar med att gå åt helvete. Klockor kommer inte att bli värdelösa bara för att efterfrågan minskar. De kommer däremot knappast att kosta mycket mer än vad de gör i butik när utbud och efterfrågan möts.

Att jag påstår att saker går i cykler beror på erfarenhet. Sedan beror det väl lite på vad du menar med att gå åt helvete. Klockor kommer inte att bli värdelösa bara för att efterfrågan minskar. De kommer däremot knappast att kosta mycket mer än vad de gör i butik när utbud och efterfrågan möts.

Nu menade jag snarare: ”2008 är en smekning i jämförelse men vad som kommer” och liknande kommentarer. Åt helvete menar jag rejält åt helvete. Inte en sättning i ekonomin. :)

Det är väl logisk att klockor och lyxkonsumtion minskar under såna här tider vi upplever idag. Folk mister jobbet inom olika branscher. Bankerna måste ta större risker med att låna ut pengar, UD avråder från reser osv. När man läser om allt på olika nyhetsmedier så klart faller intresset för klockor. Allt är i dagsläget ostadigt. Ingen vet något. Alla pressar alla. Folk bunkrar, andra länder tar stora beslut, journalister pressar våra expert med att jämföra vad övriga länder gör.

Klart som fan minskar efterfrågan på klockor. Minskar efterfrågan så är plötsligt tillgången större och de som är behov av pengar lär nog flippa klockorna till billigare pris.

Nu menade jag snarare: ”2008 är en smekning i jämförelse men vad som kommer” och liknande kommentarer. Åt helvete menar jag rejält åt helvete. Inte en sättning i ekonomin. :)
Ingen vet var vi landar. Däremot så har det ju inte varit 2008. Att börsen faller är vad det är. Än så länge så är det bara en korrigering sett till senaste årens uppgång.

När det gäller lyxkonsumtion så vet vi att det är bland det första som faller när det blir tuffare tider. Låt oss hålla oss till klockor och låta andra diskutera makroeffekter. :)

Ingen vet var vi landar. Däremot så har det ju inte varit 2008. Att börsen faller är vad det är. Än så länge så är det bara en korrigering sett till senaste årens uppgång.

När det gäller lyxkonsumtion så vet vi att det är bland det första som faller när det blir tuffare tider. Låt oss hålla oss till klockor och låta andra diskutera makroeffekter. :)
Tummen upp!

Kunskapen i att kasta pil lika bra som en chimpans.
Med den kunskap dom besitter så räknar jag med att kontona är 9-siffriga och ökar stadigt.

Ingen, absolut ingen, vet vart det kommer landa. Det enda vi vet än så länge är att vi står i/inför den största krissituation sedan andra världskriget. Det är inte på långa vägar över så ingen vet hur stora effekterna blir.
Utifrån det måste man ju själv skapa sig en uppskattning (spekulera) om hur detta påverkar marknaden. Ingen har facit och det är allt för många variabler inblandade för att ”gissa”.

Tror vi svensken kommer behöva sälja sin 166500LN för FYNDpris och visa hela forumet att man "egentligen" inte hade råd? Eller kommer man göra sig av med annat?

Man kan gå tillbaka i historien och se hur människor påverkas av kriser när ekonomin är osäker och undergångsrubrikerna är bläcksvarta och pessimismen tilltar.

Vi får hoppas att det här inte blir så djupt och allvarligt som alarmisterna gör gällande.

Ingen, absolut ingen, vet vart det kommer landa. Det enda vi vet än så länge är att vi står i/inför den största krissituation sedan andra världskriget. Det är inte på långa vägar över så ingen vet hur stora effekterna blir.
Utifrån det måste man ju själv skapa sig en uppskattning (spekulera) om hur detta påverkar marknaden. Ingen har facit och det är allt för många variabler inblandade för att ”gissa”.
Att det är en stor kris håller jag med om. Skillnaden gentemot tex 2008 är att det nu så kraftigt haltar produktionen i världen och resandet stannas i X antal veckor/månader med allvarliga konsekvenser som följd. Men folk kommer att få immunitet och produktionen kommer tillbaka.
2008 så kollapsade förtroendet för det ekonomiska systemet mellan banker och institut.

Jag tror att effekterna av den här krisen måhända kan vara kraftigare men de kommer vara mer kortvariga än 2008.

Att det är en stor kris håller jag med om. Skillnaden gentemot tex 2008 är att det nu så kraftigt haltar produktionen i världen och resandet stannas i X antal veckor/månader med allvarliga konsekvenser som följd. Men folk kommer att få immunitet och produktionen kommer tillbaka.
2008 så kollapsade förtroendet för det ekonomiska systemet mellan banker och institut.

Jag tror att effekterna av den här krisen måhända kan vara kraftigare men de kommer vara mer kortvariga än 2008.

Den stora risken är vad som händer med Italiens och Spaniens redan ansträngda banker pga nedstängningen. Om de hamnar på obestånd så triggas konsekvenser som nog ingen kan riktigt kan överblicka.

Frågade en seriös dealer:
Finns säkert fler "sanningar" men detta stämmer rätt bra med min bild.
Screenshot_20200315_151340.jpg

Nu säger några att 15-25% är "tillnyktring" men på börsen är samma nedgång tydligen världens kollaps och kris.

Edit: Han tycker alltså 15% med på SportRolex samtidigt som list stigit 15%.

Intressant. Vet vi vilken prisbild de procenten är baserade på? Prisbilden på de ovannämnda modellerna är ganska spridda

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp