• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hur tolkar du meningar som "det tror jag inte" "det vet vi inte"? Det var just det som dessa proffs yttrade!
Tror du att de skulle yttra sig om de visste att börsen skulle ner 50%?
Vad skulle ett sådant uttalande innebära för deras karriär?
Det enda jag litar på är att göra exakt tvärtemot vad politiker och msm säger!

Inte för att vara den som är den, men samma experter kunde heller inte förutspå finanskrisen. Allt är en gamble i denna branschen.

Den smällde ju från ingenstans. Viss skillnad mot nu, tycker du inte? Det här är ju: tror vi att detta kommer påverka våra finanser kraftigt och isf leder det till en finanskris?

2008 var det snarare ”vafan händer och varför?” (Vilket vi fick svaret på först senare).

Hur tolkar du meningar som "det tror jag inte" "det vet vi inte"? Det var just det som dessa proffs yttrade!
Tror du att de skulle yttra sig om de visste att börsen skulle ner 50%?
Vad skulle ett sådant uttalande innebära för deras karriär?
Det enda jag litar på är att göra exakt tvärtemot vad politiker och msm säger!
Du verkar ha koll. Vad skulle hända med deras karriär?

Ar det nagot jag har riktigt svart for sa ar det att lita pa de sk "experterna"

Den som pastar sig vara expert och auktoritet ska klar riktigt hard granskning och svara fragor.
Sa fort en sadan borjar med "Jag TROR" eller "Som det set ut just nu ANTAR jag/vi..." sa stanger jag av.

DU pastar DU ar expert och att vi andra hjon skall lyssna till dina visdomsord,anda gissar du bara och har du fel sa stalls du inte till svars. Vad F-N ska jag da lyssna pa dig for?
Gissa kan jag gora sjalv,och ar jag intresserad av nagot sa tar jag sjalv reda pa sa mycket fakta som mojligt och baserar mitt beslut darefter,inte pga av vad nagon lillpojk med handerna i kakburken tycker jag ska gora.

Dessutom nagon som sjalvmant uttalar sig i en tidning som AB ska man nog vara extra forsiktig med att ens fundera pa att ta rad av.

Ar det nagot jag har riktigt svart for sa ar det att lita pa de sk "experterna"
Den som pastar sig vara expert och auktoritet ska klar riktigt hard granskning och svara fragor.
Sa fort en sadan borjar med "Jag TROR" eller "Som det set ut just nu ANTAR jag/vi..." sa stanger jag av.

DU pastar DU ar expert och att vi andra hjon skall lyssna till dina visdomsord,anda gissar du bara och har du fel sa stalls du inte till svars. Vad F-N ska jag da lyssna pa dig for?
Gissa kan jag gora sjalv,och ar jag intresserad av nagot sa tar jag sjalv reda pa sa mycket fakta som mojligt och baserar mitt beslut darefter,inte pga av vad nagon lillpojk med handerna i kakburken tycker jag ska gora.

Dessutom nagon som sjalvmant uttalar sig i en tidning som AB ska man nog vara extra forsiktig med att ens fundera pa att ta rad av.

Alla gissar ju?
Men det kanske bara är preppers och självutbildade googlare som får gissa på forum?

Den smällde ju från ingenstans. Viss skillnad mot nu, tycker du inte? Det här är ju: tror vi att detta kommer påverka våra finanser kraftigt och isf leder det till en finanskris?

2008 var det snarare ”vafan händer och varför?” (Vilket vi fick svaret på först senare).
Så detta kom inte från ingenstans? Varför fick vi så kraftigt fall om vi såg det komma?

En intressant detalj är att en del länder nu ”stänger ner” vilket får tillföljd att konsumtionen av allt annat än basvaror minskar rejält. Tror vi kommer se många handlare i dessa länder som får lida och kanske överväger att sälja vi nätet till lägre priser än tidigare.

Så detta kom inte från ingenstans? Varför fick vi så kraftigt fall om vi såg det komma?

som en naturlig konsekvens av att produktionskedjorna var brutna och att detta spred sig över hela världen till skillnad från SARS och fågelinfluensan?

Igen, jag är ingen ekonomisk expert. Jag frågar för att det förhoppningsvis finns mer kvalificerade människor än jag här och att jag vill veta mer.

som en naturlig konsekvens av att produktionskedjorna var brutna och att detta spred sig över hela världen till skillnad från SARS och fågelinfluensan?

Igen, jag är ingen ekonomisk expert. Jag frågar för att det förhoppningsvis finns mer kvalificerade människor än jag här och att jag vill veta mer.
Man trodde helt enkelt att det inte var ett reellt problem och sen tog det alla på sängen. Inte ens experterna ser krascher komma, annars blir det liksom ingen krasch då förväntningarna på marknaden hinner minska successivt innan.

SAS permittering av 10 000 personer är tyvärr bara början på ett stålbad för turist- och servicenäringen. Börjar pengarna ta slut när man ska betala hyran för tredje månaden utan jobb ryker lyxvarona. Jag ber till gudarna att detta blir kortvarigt men om inte, blir det trångt i dörren när alla måste sälja. :/

SAS permittering av 10 000 personer är tyvärr bara början på ett stålbad för turist- och servicenäringen. Börjar pengarna ta slut när man ska betala hyran för tredje månaden utan jobb ryker lyxvarona. Jag ber till gudarna att detta blir kortvarigt men om inte, blir det trångt i dörren när alla måste sälja. :/

Det var ett väntat beslut. De är permitterade inte uppsagda - än så länge.

Restaurangnäringen har sett ett stort bortfall av gäster senaste dagarna. Både lunch och kvällsgäster. Många där har väldigt lösa anställningsformer.

Hotellkedjorna har varslat om uppsägning.

I några länder har man stängt ner det mesta utom livsmedel, apotek och bensinstationer.

Vi får hoppas att det inte blir långvarigt som du säger.

Senast ändrad:
Frågan är om man hade köpt en Daytona till listpris om en handlare ringde imorgon. Inte för att jag sitter i någon kö. Hade valt att allokera pengarna på annat i dagsläget. Tror inte jag är ensam om att resonera så.

En fråga: Av er som spår framtiden. I synnerhet ni som hävdar att allt kommer gå åt helvete; hur många av er är utbildade och arbetar med de här frågorna?

De analytiker jag pratar med är jävligt försiktiga med att spekulera och sia resultaten. Det är väldigt mycket ”å ena, å andra sidan” (Och då är ändå iaf en av dem frekvent med i Dagens Industri om just detta ämne).

Vilken kunskap är det mina vänner och bekanta saknar?

Du är medveten om att du är på ett forum som rör armbandsur va? Det är klart folk spekulerar, gissar och har personliga åsikter. Vill du ha exakt information får du nog söka dig till andra kanaler, men jag betvivlar du kan få exakta svar där heller. Att vi troligen går mot en kris som ingen sett i mannaminne kan vi nog alla vara överens om.

Frågan är om man hade köpt en Daytona till listpris om en handlare ringde imorgon. Inte för att jag sitter i någon kö. Hade valt att allokera pengarna på annat i dagsläget. Tror inte jag är ensam om att resonera så.

Det är väl så den genomsnittlige Rolex-köparen kommer tänka, efter portföljen är ner 30 % och någon negativ nyhet om bostadsmarknaden. Vi på Klocksnack kommer såklart slå till! Folk måste dock kunna titta på frågan ur fler synvinklar.

Det är väl så den genomsnittlige Rolex-köparen kommer tänka, efter portföljen är ner 30 % och någon negativ nyhet om bostadsmarknaden. Vi på Klocksnack kommer såklart slå till! Folk måste dock kunna titta på frågan ur fler synvinklar.

Är inte så säker på att folk på klocksnack eller annat entusiastforum väljer att resonera annorlunda under dessa omständigheter generellt sett. Har de 150’ över så lägger de troligtvis det på annat än en klocka i dagsläget. I synnerhet om det här drar ut på tiden. Vi får hoppas att så inte blir fallet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp