• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Krympande is skapar större ytor
Arktis består till stor del av norra ishavet och skulle detta krympa så höjs den globalattemperaturen (pga jorden absorbera mer värm (mindre solljus reflekteras ut i rymden)) med ökad havsnivån från den smältande grönlandsisen som resultat. Om så sker bedöms havsnivån stiga med 6 meter om Grönlandsisen smälter och 60 meters om Antarktis smälter (under bl.a förutsättningen att salinitet inte förändrats och gulfströmen fortsätter att leverera värme till våra breddgrader (troligen inte utan vi kommer att ha kastas in i en ny istid långt innan)).

Tycker att det har varit en spännande tråd att följa men den skulle må bättre om det som skrivs backades upp med källor/välargumenterad hypoteser istället för domendagsprofetia som inte bidra med annat än skapa panik och rensning av bl.a toalettpapper i en Ica nära dig!

Låt inte klocksnack missuppfattas för flashback.

https://www.nesdis.noaa.gov/content/five-things-you-didnt-know-about-north-pole

https://nsidc.org/cryosphere/quickfacts/icesheets.html

https://www.nasa.gov/feature/goddard/warming-seas-and-melting-ice-sheets

Du är medveten om att du är på ett forum som rör armbandsur va? Det är klart folk spekulerar, gissar och har personliga åsikter. Vill du ha exakt information får du nog söka dig till andra kanaler, men jag betvivlar du kan få exakta svar där heller. Att vi troligen går mot en kris som ingen sett i mannaminne kan vi nog alla vara överens om.

Goddag yxskaft.

Jag hade köpt. Köpte en annan Rolex sportis i torsdags :)

Bara att gratulera din hängivenhet. Hade nog hållit huvudet kallt och allokerat annorlunda. Öppnas många alternativa möjligheter om det här fördjupas.

Enda nya Rolex jag hade kunnat tänka mig är en Daytona. Annars är jag mer för vintage. Allt har sin tid och plats.

Tror som sagt att fler människor ändrar sina mönster i tider som dessa. Det ser man inte minst nu i dessa dagar. Hur man beter sig i affärer etc. Jorden går inte under, men folk handlar och hamstrar som det vore deras sista veckor innan allt brakar fullständigt.

Vi får se hur det slutar. Jag är förhoppningsfull på att vi tar oss igenom det här också genom att vara solidariska mot varandra.

Bara att gratulera din hängivenhet. Hade nog hållit huvudet kallt och allokerat annorlunda. Öppnas många alternativa möjligheter om det här fördjupas.

Enda nya Rolex jag hade kunnat tänka mig är en Daytona. Annars är jag mer för vintage. Allt har sin tid och plats.

Tror som sagt att fler människor ändrar sina mönster i tider som dessa. Det ser man inte minst nu i dessa dagar. Hur man beter sig i affärer etc. Jorden går inte under, men folk handlar och hamstrar som det vore deras sista veckor innan allt brakar fullständigt.

Vi får se hur det slutar. Jag är förhoppningsfull på att vi tar oss igenom det här också genom att vara solidariska mot varandra.
Du får det att låta som att jag är all in på klockor. Har ju ett hus att underhålla också :)

Arktis består till stor del av norra ishavet och skulle detta krympa så höjs den globalattemperaturen (pga jorden absorbera mer värm (mindre solljus reflekteras ut i rymden)) med ökad havsnivån från den smältande grönlandsisen som resultat. Om så sker bedöms havsnivån stiga med 6 meter om Grönlandsisen smälter och 60 meters om Antarktis smälter (under bl.a förutsättningen att salinitet inte förändrats och gulfströmen fortsätter att leverera värme till våra breddgrader (troligen inte utan vi kommer att ha kastas in i en ny istid långt innan)).

Tycker att det har varit en spännande tråd att följa men den skulle må bättre om det som skrivs backades upp med källor/välargumenterad hypoteser istället för domendagsprofetia som inte bidra med annat än skapa panik och rensning av bl.a toalettpapper i en Ica nära dig!

Låt inte klocksnack missuppfattas för flashback.

https://www.nesdis.noaa.gov/content/five-things-you-didnt-know-about-north-pole

https://nsidc.org/cryosphere/quickfacts/icesheets.html

https://www.nasa.gov/feature/goddard/warming-seas-and-melting-ice-sheets

Hmm 60m
Finns inte en möjlighet, då jag räknar mellan tummen och pekfingret.
Med all den havsyta som existerar och den yta som är i form av is, så måste det vara enormt tjock is.
Det kanske det är. Men i dessa tider så har vi nog reducerat utsläppen mer än vad Greta önskade.

Snett bredvid ämnet sitter jag på en gedigen mängd av skithuspapper, Classic franskrost och gulaschsoppa på burk. Trejdar en åtta lambi dubbelvikt mot en LNIB Pepsi, bara att skicka PM.

Jag hoppas ingen blir så desperat. Själv hade jag en tanke att kunna använda min 5513 som likvid om något gick åt skogen på någon resa i mer underutvecklade delar av världen. Tänkte den kunde lösa en flygresa hem eller så. Då var klockan inte värd en bråkdel av dagens värde (pre Corona viruset). Kanske 20’ eller så.

Du får se om någon skickar dig ett PM ;-)
Sista desperata idiotien är inte född än. Man ska aldrig säga aldrig.

Hmm 60m
Finns inte en möjlighet, då jag räknar mellan tummen och pekfingret.
Med all den havsyta som existerar och den yta som är i form av is, så måste det vara enormt tjock is.
Det kanske det är. Men i dessa tider så har vi nog reducerat utsläppen mer än vad Greta önskade.

Vore givande för konversationen om du inkludera åtminstone en källa som backar ditt påstående alternativt förklara vilka matematiska modeller du använt som grund, inte nödvändigtvis för att jag misstror dig utan främst för mig att inte sprida sånt som inte är sant om dina beräkningar stämmer.
Termodynamikens andra huvudsats skulle nog inte hålla med dig om att det inte finns en möjlighet och median-djup av isen i antarctika är 2016 m, 4776 m på djupaste punkten. Vet inte om du läste de källor jag hänvisade till men jag bedömer att Nasa har tillräckligt kompetent personal och adekvat mätinstrument att framställa tillförlitlig underlag för sin slutsats. Tidskriften Nature är peer-reviewed och är en pålitlig källa för evidensbaserad forskning.

Jag drar mig tillbaka från att spekulera i vad en modig tonårstjej önskar/anser vara tillräckligt reducerat utsläpp.

https://www.nasa.gov/topics/earth/features/20100108_Is_Antarctica_Melting.html

http://www.antarctica.gov.au/about-antarctica/environment/sea-ice/ice-sheet

https://www.nature.com/articles/s41586-018-0179-y.epdf

Blev lite off-topic nu men vi kan fortsätta diskussionen via pm.

Senast ändrad:
En fråga: Av er som spår framtiden. I synnerhet ni som hävdar att allt kommer gå åt helvete; hur många av er är utbildade och arbetar med de här frågorna?

De analytiker jag pratar med är jävligt försiktiga med att spekulera och sia resultaten. Det är väldigt mycket ”å ena, å andra sidan” (Och då är ändå iaf en av dem frekvent med i Dagens Industri om just detta ämne).

Vilken kunskap är det mina vänner och bekanta saknar?

Det är väl så att den som med hygglig säkerhet kan förutspå börsen kan snabbt bli världens rikaste man. Vi övriga får ägna oss åt att gissa (och titta på hur stora risker vi vågar ta).

Senast ändrad:
Frågan är om man hade köpt en Daytona till listpris om en handlare ringde imorgon. Inte för att jag sitter i någon kö. Hade valt att allokera pengarna på annat i dagsläget. Tror inte jag är ensam om att resonera så.
Jag hade det. Den och Pepsi hade jag köpt om de erbjöd mig.
För att behålla naturligtvis, så för MIN DEL spelar priset på andrahandsmarknaden mindre roll. Så länge de inte är hälften så mycket på ett begagnat ex i nyskick. Det hade känts dumt.
Men iaf. Jag hade köpt om de ringde imorgon.

Jag hade det. Den och Pepsi hade jag köpt om de erbjöd mig.
För att behålla naturligtvis, så för MIN DEL spelar priset på andrahandsmarknaden mindre roll. Så länge de inte är hälften så mycket på ett begagnat ex i nyskick. Det hade känts dumt.
Men iaf. Jag hade köpt om de ringde imorgon.

Jag hade också köpt något eftertraktad som jag ville ha till listpris. Det sjuka är ju andrahandsmarknaden där det ibland är dubbla listpriset som gäller. 15 % upp på listpriset och 15 % ner på andrahandspriset innebär ju ändå att många klockor är dyrare på andrahandsmarknaden.

Jag hade också köpt något eftertraktad som jag ville ha till listpris. Det sjuka är ju andrahandsmarknaden där det ibland är dubbla listpriset som gäller. 15 % upp på listpriset och 15 % ner på andrahandspriset innebär ju ändå att många klockor är dyrare på andrahandsmarknaden.
Måste ändå kännas lite lockande att sälja när man kan göra sån avans utan större ansträngning?

Ja så är det. Men min poäng var att jag eg intw bryr mig om huruvida tex Daytona (som jag själv väntar på) fortsätter att vara värda 250k ellet om de sjunker 50 eller 100k på beg marknaden eftersom jag köper för min egen skull och för att använda klockan inte för att sälja den med förtjänst.
Med det sagt, skulle jag i framtiden få för mig att sälja den så fick den såklart gärna vara värt 10 ggr listpriset.
Men återigen, jag ska nyttja den för att jag gillar den, så begagnatpriserna spelar väldigt liten roll för mig så länge man inte kan köpa en i nyskick till halva listpriset, då gjorde jag såklart det. Men annars- 150 eller 250k, spelar som sagt ingen roll iom att jag kommer betala 142k.

Frågan är om man hade köpt en Daytona till listpris om en handlare ringde imorgon. Inte för att jag sitter i någon kö. Hade valt att allokera pengarna på annat i dagsläget. Tror inte jag är ensam om att resonera så.

med all respekt för den privatekonomiska oro som finns hos många för tillfället så tycker jag det känns ganska talande att många förmodligen resonerar som du säger.

Det har pratats om hur dåligt Rolex och AD’s sköter den limiterade tilldelningen men om det nu visar sig att folk inte ens skulle handla till listpris om möjligheten fanns så känns det som majoriteten som stod på dessa listor snarare gjorde det av spekulativa skäl än för att de ville ha klockan.

sen är jag den första att förstå att man kanske prioriterar annat än en lyxklocka om det blir kärvt men där är vi inte än.

Sant, man får inte glömma att vi såklart har vitt skilda förutsättningar. Tänkte mest att många nog skulle lockas av att sälja även om man inte tänkt det utan egentligen vill behålla den för att beundra och bruka själv.
Ja såklart. ALLA har en gräns för vad man anser en stålpepsi, Hulk eller Daytona med keramiskt insert i vridringen får "kosta, jag kan säga att om jag hämtade ut en klocka för 140k och växel och den sedan steg till 5 eller 10 ggr listpriset (och det faktiskt betalades) så hade jag varken tyckt jlockan vara värd en miljon eller vågat gå runt med den och vara bekväm. Således hade jag sålt den.
Men, DET kommer inte att hända. Måhända ligger de kvar såhär pass högt ett tag till, eller sjunker och återgår till dessa priser ett tag, men sedan kommer de återgå till mer realistiska priser.

Det prova vad jag tror.

Även om priserna kanske inte har gått ner så har det kommit ut mer Rolex än vanligt på KS den senaste veckan. Åtminstone känns det som det.

Även om priserna kanske inte har gått ner så har det kommit ut mer Rolex än vanligt på KS den senaste veckan. Åtminstone känns det som det.
Ja, det är klart fler annonser ute nu. Nån skulle sälja sin Hulk för att gå in på börsen med mer stålar.. Skulle behålla hulken I detta läge jag. :)

Märken såsom DW och liknande som köper billiga klockor från kina och rebrandar dem har nog en jobbig uppförsbacke nu. Tror inte DW stryker med men andra små med samma affärsidé
Om du läser artikeln så ser du att det gäller hela "Swiss Made"... I princip hela industrin köper majoriteten av delar utanför Schweiz. Vill man på allvar ha in-house är det Seiko som gäller, men det vet väl alla vid detta laget ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp