• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I andan av tråden läste jag https://www.ablogtowatch.com/who-will-save-swiss-made/
Ariel verkar hyfsat säker på att det kommer försvinna en del aktörer i coronavirusets dyningar, vad tror KS? Vilka eventuella märken försvinner?
Utan att ha någon aning så tänker jag spontant på Chopard, Ulysse Nardin. Dyra märken som jag (utan att vara speciellt insatt) sällan ser/hör talas om utanför Basel. Men jag tänker att dyrare, smalare märken får det svårt och att de stora klarar sig.

med all respekt för den privatekonomiska oro som finns hos många för tillfället så tycker jag det känns ganska talande att många förmodligen resonerar som du säger.

Det har pratats om hur dåligt Rolex och AD’s sköter den limiterade tilldelningen men om det nu visar sig att folk inte ens skulle handla till listpris om möjligheten fanns så känns det som majoriteten som stod på dessa listor snarare gjorde det av spekulativa skäl än för att de ville ha klockan.

sen är jag den första att förstå att man kanske prioriterar annat än en lyxklocka om det blir kärvt men där är vi inte än.

Det är tidigt att säga hur kärvt det här kommer att bli. Det här kommer att drabba hela samhället. Så jag tror många kommer att avvakta med onödiga köp tills saker lugnar ner sig lite. Finns viktigare saker nu än en klocka.

Men jag håller med dig om att många troligtvis endast sitter i kö på de hajpade klockorna på grund av ekonomisk vinning. T ex kanske de lyckas få tilldelning på en GMT som de flippar omgående för att använda den likviden på något annat de hellre vill ha. Samma med Daytonas.

Hade jag köpt en Daytona så hade jag aldrig sålt den. Har aldrig sålt en klocka jag köpt. De är inga investeringar. Men i tider som dessa kan man använda likviditet till bättre saker än nöjen.

De som spekulerat lär vara försiktiga nu. Därför vore det konstigt om priserna på sånt som är relativt massproducerat håller sig över list länge till. Dessa individer är snarare säljare än köpare idag så efterfrågan från deras sida lär vara ca noll. Något som kommer att göra det enklare att få köpa för list och därmed också något som kommer att öka tillgängligheten för de som fortfarande vill köpa.

Det sker inte över en natt men det lär ske under det kommande året.

Den här tråden alltså. Förstår inte hetsen kring priser som snart genomsyrar i princip varje tråd på KS.

Även om en hajpad 116500LN skulle tappa 30% handlar det ändå om endast ca 60k. Har man köpt en klocka för 200k+ hoppas jag man har lite marginaler.

Klockors eventuella prisnedgång/uppgång som det tjatas om här borde inte vara någon stressfaktor, annat är det tex nu i Foliehatt/Coronatider jmf med:
- Driver/äger företag - minskad efterfrågan är långt mer än 100k vi pratar om..
- Sportbilar - garanterat 5k+ tusen värdeminskning varje månad.
- Bostadsmarknad - objekt i innerstan för minst 5-6 mkr med prisnedgång på 5-10%
- Aktier/fonder etc: kan röra sig om rätt större summor än så, för en del.

Lite fördomsfullt tänker jag att de som blev ”intresserade av klockor” och klev in sent/högt är här för att göra vinst på hajpen. De kan gott bränna sig.

De som varit med tidigare men köpt sådana objekt har väl varit med om/åtnjutit en prisuppgång och det blir nog ingen större förlust. Eller att de som hade intresset tidigt faktiskt har genuint intresse :)

/hejdå tråden

Senast ändrad:
Inte för att jag är någon samlare eller kan mycket, men en av de bästa råden jag har fått har varit "köp alltid det du tycker är snyggt". Även om priserna kraschar, så kan ju ändå njuta av det som sitter på handleden? Att priserna går ner slår hårdare mot den som spekulerar skulle jag vilja hävda. (Sen om du sitter på en högt belånad aktieportfölj eller lgh, d e en annan diskussion)

En iakttagelse om mig själv som överraskade mig lite...
Jag har alltid tänkt att jag ska köpa ngn fin klocka när marknaden faller mkt (dock ingen Hajprolle), men nu när det väl sker känner jag mig ändå ganska nöjd med min samling... Varför? För att jag känner mig mer sugen på att köpa fonder, ny bostad eller varför inte sommarhus (ja jag är tämligen säker på att även den evigt stigande bostadsmarknad får sig en smäll nu med alla varsel...

Är jag ensam om att prioritera bort klockköp på ett oväntat sätt?

PS. Jag vet att säljarna fortfarande vill ha nära all time high men det finns nog väldigt få som betalar det idag.

Och visst kan man köpa för arr man vill ha och man har råd, men ingen känner sig väl stressad nu...? DS

En iakttagelse om mig själv som överraskade mig lite...
Jag har alltid tänkt att jag ska köpa ngn fin klocka när marknaden faller mkt (dock ingen Hajprolle), men nu när det väl sker känner jag mig ändå ganska nöjd med min samling... Varför? För att jag känner mig mer sugen på att köpa fonder, ny bostad eller varför inte sommarhus (ja jag är tämligen säker på att även den evigt stigande bostadsmarknad får sig en smäll nu med alla varsel...

Är jag ensam om att prioritera bort klockköp på ett oväntat sätt?

PS. Jag vet att säljarna fortfarande vill ha nära all time high men det finns nog väldigt få som betalar det idag.

Och visst kan man köpa för arr man vill ha och man har råd, men ingen känner sig väl stressad nu...? DS
Nja jag vet inte, jag har en bostad och kommer ju inte köpa en ny om priserna går ner, jag har fonder och det kommer jag köpa mer på vägen ner och på vägen upp och jag sitter och kollar på klockor lika mkt varje dag. Känns inte som intresset svalnat för att det är som det är i världen nu.

Efter knappt en månad på väntelista....tror vi kan konstatera att priserna ska ner.

F6FB1818-4676-462B-9E22-5405B223DA82.jpeg

Ang. Nymans så har en hel del hamnat på väntelistor sen långt (veckor/månader) innan Corona. (Till mitt stora förtret, ska tilläggas).
En herre jag känner blev lovad en Daytona på 1 års vänta. i januari. (Med kass/medioker köphistorik)

Nog fan är det knas på stan vilket lär påverka priserna men just detta vet jag inte om man ska dra alltför stora växlar på.

Konstigt.. kill-gissning men antar att många slutade skriva upp sig tillslut efter det härliga mottagandet många fick från AD
Det är två olika saker. Det ena rör anställda i plural som av vissa anledningar kan ha uppfattats som korta i ton, vilket f.ö inte hindrat den större massan från att skriva upp sig ändå. Det andra rör en favorisering av uppskrivna på dessa listor.

Det är två olika saker. Det ena rör anställda i plural som av vissa anledningar kan ha uppfattats som korta i ton, vilket f.ö inte hindrat den större massan från att skriva upp sig ändå. Det andra rör en favorisering av uppskrivna på dessa listor.

Det visste jag inte. Men intressant!

Skulle inte förvåna någon tror jag, favoriseringar av köpare har man hört talas om. Är man redo och spendera och gör det successivt hos ADs, är det inte konstigt om man landar lite högre upp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp