• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De flesta ADs har hållit på heta modeller och släppt iväg dem till gråhandlare i paket. Dvs sålt en het klocka tillsammans med ett gäng svårsålda. Det är något som blir svårare i en fallande marknad av uppenbara skäl och då ökar givetvis tillgängligheten för vanliga dödliga på väntelistan.

Läser man lite på internationella entusiastforum i lyxkonsumtionsegmetet på bilar och klockor så verkar det vara många som avbryter sina beställningar (bilar) och tänker avstå om de blir uppringda av t ex Rolex återförsäljaren och blir erbjuden en klocka de stått i kö för. De har andra prioriteringar nu. Oro för jobbsituationen, förlorat mycket pengar på börsen, oro för anhörigas ekonomiska situation även om de själva sitter tryggt etc.

Vi får helt enkelt se hur det blir.

Läser man lite på internationella entusiastforum i lyxkonsumtionsegmetet på bilar och klockor så verkar det vara många som avbryter sina beställningar (bilar) och tänker avstå om de blir uppringda av t ex Rolex återförsäljaren och blir erbjuden en klocka de stått i kö för. De har andra prioriteringar nu. Oro för jobbsituationen, förlorat mycket pengar på börsen, oro för anhörigas ekonomiska situation även om de själva sitter tryggt etc.

Vi får helt enkelt se hur det blir.
Klart priserna nu kommer gå ned. Gråisarna försöker ju dock fortfarande försöka hålla uppe prisbilden men många privata annonser börjar ju nu krypa nedåt sakta men säkert. Är säkert bara en tidsfråga innan man kan pruta lite hos AD också. ;)

Efter knappt en månad på väntelista....tror vi kan konstatera att priserna ska ner.

F6FB1818-4676-462B-9E22-5405B223DA82.jpeg
Sånt här blir jag glad av att se! Jag hoppas jag kan få ett erbjudande snart jag också!
De första veckorna med en ny klocka är så mysiga, man (läs jag) är - nästan iaf - OWG, även om andra klockor används så får en ny klocka nästan alltid handledstid varje dag i början.
För att inte tala om hur många ggr i timmen jag känner behovet av att kolla tiden, eller bara följa sekundvisaren ett varv.

Eftersom jag inte håller på med några "börsspekulationer" (eller klockspekulationer) så får de gärna höra av sig till mig så jag kan få glassa in våren! ❤

Krons ringde igår om en OP 114200 med grön tavla.

Inte lika svår att få tag på som många andra stålsport men upplever ändå att det kom lite väl "lägligt"... Stått på väntelista sedan oktober.

De håller den till söndag, skall dit och klämma lite på den i helgen och ta beslut. Hade det varit en månad sedan skulle jag inte tvekat, men nu vill jag in med så mycket pengar som möjligt på börsen...

Om du är intresserad kan du skicka PM så kan jag snacka med Krons när jag är där och be dem hålla till dig. :)

Leo

Ja, imorgon räknar åtminstone jag med en ok uppgång på börsen.
Fredag nedgång. Köp vid 14-tiden idag och sälj redan innan lunch imorgon.

Skulle tro att man kan köpa 114060, 116610LN och mindre hajpade under list inom en månad. Mer hajpade kanske inte faller under list så fort, men med allt detta vi ser nu kan väl ingen tro att priserna på sportstål ska hålla sig uppe?

Edit: ändå lite komiskt, när jag skrev efter sommaren att jag trodde priserna skulle falla, att många sade att det aldrig kunde ske... Nu är väntetiden obefintlig och en efter en tackar nej.

Jag menar inte att jag kan spå i framtiden, men vi kan ju alla lära oss att Inga tillgångar än imuna mot nedgångar. Man brukar ju säga "risk and reward" och att man då inte inser risken i något som stigit kopiöst fort är enligt mig galet. Klockor har ju dessutom typ inget fundamentalt värde, så varför de skulle vara okänsliga för ekonomiska kriser har för mig alltid varit obegripligt...

Senast ändrad:
Spontant tycker jag nästan aldrig de angivna marknadspriserna stämmer i dessa inlägg. Det är fantasisummor från handlare på objekt som förblivit osålda även när marknaden var som högst.
Absolut, dessa inlägg är ju gjorda för att bygga hajp i de flesta fall.
Tyckte det var lite passande ändå att lägga upp bilden i den här tråden när den dök upp i mitt instaflöde då den ju faktiskt visade på en minskning av värde. Tror faktiskt det var första gången jag såg det? Trendbrott.

De flesta ADs har hållit på heta modeller och släppt iväg dem till gråhandlare i paket. Dvs sålt en het klocka tillsammans med ett gäng svårsålda. Det är något som blir svårare i en fallande marknad av uppenbara skäl och då ökar givetvis tillgängligheten för vanliga dödliga på väntelistan.
Du vet att de flesta svenska AD:s jobbar så? Finns ju inte så många. Pratar du 3/4 AD:s eller vad betyder de flesta?

Spontant tycker jag nästan aldrig de angivna marknadspriserna stämmer i dessa inlägg. Det är fantasisummor från handlare på objekt som förblivit osålda även när marknaden var som högst.
Det kan ju omöjligt vara som så att man vill elda på marknaden genom att få folk att tro på guld och gröna skogar? Det är lite som bitcoin-skojare..

Duktiga dealers klarar sig i både upp- och nedgång. De behöver inte att inventoryt ökar massor varje år. De tjänar pengar på att köpa lågt och sälja dyrare.

Detta stålbad kommer att städa upp branschen. Både på dåliga hobbydealers och på giriga spekulanter. Tyvärr så är baksidan med krisen elakare utanför klockbubblan. :(

Du vet att de flesta svenska AD:s jobbar så? Finns ju inte så många. Pratar du 3/4 AD:s eller vad betyder de flesta?
Branschen i stort fungerar så. Sedan så finns det säkert vissa som inte gör det. Jag har en viss insyn i ämnet och andelen nya klockor hos gråhandlare kommer från andra än privatpersoner som köat hos AD.

De ADs som inte maximerat värdet på sina klockor har rent krasst varit dumma.

Branschen i stort fungerar så. Sedan så finns det säkert vissa som inte gör det. Jag har en viss insyn i ämnet och andelen nya klockor hos gråhandlare kommer från andra än privatpersoner som köat hos AD.

De ADs som inte maximerat värdet på sina klockor har rent krasst varit dumma.
Jag tänker att det är en hyfsat stor anklagelse man vill veta med säkerhet stämmer och gäller de flesta innan man skriver den. Jag har ändå gissat att detta inte gäller de svenska AD:s för just Rolex i alla fall. Nymans/Krons, Bergströms och Rob. Det är alla vi har väl?
Rob har väl iofs blivit ertappade med Omega. Men det är ändå inte "de flesta" AD:s.
Man kanske är naiv.

Jag tänker att det är en hyfsat stor anklagelse man vill veta med säkerhet stämmer och gäller de flesta innan man skriver den. Jag har ändå gissat att detta inte gäller de svenska AD:s för just Rolex i alla fall. Nymans/Krons, Bergströms och Rob. Det är alla vi har väl?
Rob har väl iofs blivit ertappade med Omega. Men det är ändå inte "de flesta" AD:s.
Man kanske är naiv.
Ja. Kolla bara på deras siffror på tex Allabolag så är det snabbt konstaterat att inte alla klockor går ut genom butiksdörren. Sedan om de anställda har koll eller ej vet jag inte men kölistor är inget som fungerar i verkligheten.

Jag tycker att man redan nu någon vecka in på krisen ser ett ökat utbud bland vanliga dödliga. Både här och på internationella forum så finns det exempel på folk som köat kort och länge som helt plötsligt, och oväntat, erbjuds heta modeller.

Det är knappast beroende på ökad allokering till AD. Det är troligare beroende på att få, eller inga, handlare är intresserade av att köpa paket från ADs längre. Då kan AD lika gärna sälja klockorna till vanliga konsumenter istället.

Tråkigt att se men så här stort utbud av Rolex och Pateks stålmodeller har vi inte sett på länge. Säger en del om hur mycket som spekuleras i branschen.

Fortsätter det så här så ligger nog Rolex stål på en bra bit under list om några veckor och Pateks eftertraktade modeller lär ligga marginellt över. Får kanske ta tillbaka vad jag skrivit tidigare, snart börjar det på riktigt bli intressant att köpa Klockor i investeringssyfte:greedy:

Och vilken model var det?
Och tackade @Hans B 1955 ja? :)

Edit: För övrigt så tror jag inte att vi kommer att se den totala effekten av prisnedgången förrän om någon månad när folk är mer medvetna om hur deras ekonomi kommer att se ut framöver.

Att efterfrågan på nya klockor minskar just nu är inte så konstigt, alla håller i sina pengar. Men när vi sedan får en högre arbetslöshet och klockor säljs för att frigöra kapital så kommer det stora prisraset.

Var ju väldigt många Svensson som förra året bedyrade att man väldigt gärna skulle köpa en Rolex till listpris om man fick så dessa lär väl glatt tacka ja om AD ringer nu.
För det var ju själva klockan alla ville ha :)

Exakt min tanke... är i och för sig inte förvånad då samma personer som hatade på ADs för 6 månader sen var de som några år tidigare aldrig skulle gå till AD och betala list då gråhandlare var billigare på i princip allt.
Jag har inget emot att man inte vill betala mer än nödvändigt men att kritisera ADs för att inte gynna kunder som aldrig gynnat dem är för mig bara märkligt.
Nu kommer klockorna finnas tillgängliga så vi får väl se hur intressant det var när man inte längre kunde flippa till 30% vinst när man kom utanför dörren utan tvärtom faktiskt riskerade en förlust på ett klockköp (ve och fasa)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp