• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En fråga: Av er som spår framtiden. I synnerhet ni som hävdar att allt kommer gå åt helvete; hur många av er är utbildade och arbetar med de här frågorna?

De analytiker jag pratar med är jävligt försiktiga med att spekulera och sia resultaten. Det är väldigt mycket ”å ena, å andra sidan” (Och då är ändå iaf en av dem frekvent med i Dagens Industri om just detta ämne).

Vilken kunskap är det mina vänner och bekanta saknar?
F714EB7D-8044-47EB-BCE7-A7AE83BDA863.jpeg

Inte helt ovanligt att man har lite mindre personal just nu, dock. Svårt att hålla samma tider då.
Väldigt många har väldigt strikta regler med att man ska stanna hemma bara man har minsta lilla känning i lilltån.

Det sagt så verkar det som att många är väldigt snabba med att kapa också, så kan mycket väl vara det.

Inte helt ovanligt att man har lite mindre personal just nu, dock. Svårt att hålla samma tider då.
Väldigt många har väldigt strikta regler med att man ska stanna hemma bara man har minsta lilla känning i lilltån.

Det sagt så verkar det som att många är väldigt snabba med att kapa också, så kan mycket väl vara det.

Handeln går på knäna, har en bekant som arbetar på NK och de går på knäna delux. Bara ungdomar som driver då det inte kan gå i skolan. Ingen köper någonting. Butikerna har fulla lager de måste göra sig av med snart.

Lättare att kapa medan man fortfarande kan än när man måste. Tyvärr är det nog bara början.
Ooh ja.
Har bara aldrig varit med om sånt här förut, och då är det lite svårt att smälta att allting var ”all good” för kanske 1,5 veckor sedan men att det nu verkligen slaktas - över hela brädet.

Kan så klart vara så att folk yxats. Men det är onekligen så att det, för stunden, är mycket folk sjuka, alternativt ”sjuka”, också.

Blev erbjuden en 114060 idag från AD. Står på lista sedan 6 månader, skrev upp mig mest för hypen och priset. Inte för att sälja vidare utan tänkte behålla den till sonen. Även om jag tycker om modellen så har jag helt tappat suget efter hur både AD och Rolex behandlar sina kunder med listor, behålla cert o.s.v. Så jag svarade att dem kunde sälja den till någon annan på det som dem kallar "listan". Känns som helt rätt beslut även nu och jag ångrar mig inte ett smack. :cigar:

Blev erbjuden en 114060 idag från AD. Står på lista sedan 6 månader, skrev upp mig mest för hypen och priset. Inte för att sälja vidare utan tänkte behålla den till sonen. Även om jag tycker om modellen så har jag helt tappat suget efter hur både AD och Rolex behandlar sina kunder med listor, behålla cert o.s.v. Så jag svarade att dem kunde sälja den till någon annan på det som dem kallar "listan". Känns som helt rätt beslut även nu och jag ångrar mig inte ett smack. :cigar:
Vad listar en no date?

Udda köpkriterier, men valet är ju fritt.

Köper man för hajp så var det lika bra

Känns som att ADs runt om i världen prioriterat stora volymer och sålt i bulk till gråhandlare, i slutändan skapat en marknad för en onödig mellanhand.
Att Rolex sett mellan fingrarna och låtit detta fortgå istället för att ta kontroll över handlarna och se till att slutkonsumenter har en rimlig chans att köpa från AD är minst sagt pinsamt. Detta har man ju endast kunna spekulera i men när nu gråhandeln har köpstopp så verkar det finnas ett överflöd. Hur omöjligt är det att få en pepsi gmt eller daytona från ad under 2020 tro? vill man ens ha en längre... to be continued

Så du skrev upp dig för du vill ha en 114060 till din son. Sen när du väl blir erbjuden så tackar du nej pga av den icke-linjär listan som du redan visste var icke-linjär?

I mina öron låter det som att du var ute efter några snabba tusenlappar.

Känns som att ADs runt om i världen prioriterat stora volymer och sålt i bulk till gråhandlare, i slutändan skapat en marknad för en onödig mellanhand.
Att Rolex sett mellan fingrarna och låtit detta fortgå istället för att ta kontroll över handlarna och se till att slutkonsumenter har en rimlig chans att köpa från AD är minst sagt pinsamt. Detta har man ju endast kunna spekulera i men när nu gråhandeln har köpstopp så verkar det finnas ett överflöd. Hur omöjligt är det att få en pepsi gmt eller daytona från ad under 2020 tro? vill man ens ha en längre... to be continued

Precis. Men ska man betala dessa pengar så stödjer man företaget, deras tanke och deras sätt att göra affärer. En Rolex 114060 är i sig själv inte värd en tredjedel av priset. Du betalar för historia, tradition, företaget o.s.v. Ska man gå in med 85 tusen kronor så vill jag tycka om företaget jag gör affärer med. Jag tycker inte om hur Rolex jobbar nu för tiden, inte deras AD heller. Så jag valde att stå över. Bästa beslutet enligt mig. Skulle passat oavsett om det var en Hulk, Batman eller Daytona. Jag köper inte för att sälja vidare heller.

Inte alls särskilt omöjligt hade jag sagt.
Om man vill det? Tja, att döma av de flesta som blivit uppringda angående Rolex-sportstål här i tråden så... tja... nej.

Visst kan det svida lite att klocklådan är mindre värd nu än för 2 veckor sedan och visst kommer det bli värre.
De flesta begagnatsäljare har ju inte fattat ännu utan hoppas fortfarande på gamla priser.
Jag ser istället detta som ett tillfälle att reflektera och kanske njuta av vad man har, tänka på andra sidor av klockintresset.

Så du skrev upp dig för du vill ha en 114060 till din son. Sen när du väl blir erbjuden så tackar du nej pga av den icke-linjär listan som du redan visste var icke-linjär?

I mina öron låter det som att du var ute efter några snabba tusenlappar.

Jag skrev nog upp mig mest för att se hur lång tid det skulle ta, och om Rolex och AD ändrade sitt sätt att jobba under tiden. Jag räknade nog med att bli stående ett par år minst. Jag har fått mer och mer avsmak för Rolex och AD under tiden och valde att avstå. Min son får en klocka från ett annat märke med tiden.

Jag skrev nog upp mig mest för att se hur lång tid det skulle ta, och om Rolex och AD ändrade sitt sätt att jobba under tiden. Jag räknade nog med att bli stående ett par år minst. Jag har fått mer och mer avsmak för Rolex och AD under tiden och valde att avstå. Min son får en klocka från ett annat märke med tiden.
Utan att påstå att jag följer dina poster så har väl din avsmak för Rolex varit tydlig även innan? Därför känns din post mer som trollande än något annat.

Visst kan det svida lite att klocklådan är mindre värd nu än för 2 veckor sedan och visst kommer det bli värre.
De flesta begagnatsäljare har ju inte fattat ännu utan hoppas fortfarande på gamla priser.
Jag ser istället detta som ett tillfälle att reflektera och kanske njuta av vad man har, tänka på andra sidor av klockintresset.

Bra skrivet, går i precis samma tankar.

Utan att påstå att jag följer dina poster så har väl din avsmak för Rolex varit tydlig även innan? Därför känns din post mer som trollande än något annat.

Jag har ägt Rolex och gillar klockorna, kolla tidigare bild poster så ser du jag ägt flera olika modeller. Gillar inte företaget eller AD`s, än mindre nu. Hur du uppfattar min post får stå för dig. Men misstror du så sänd mig ett PM så får du AD samt säljare så kan du ta kontakt själv, tror inte det finns tysnadsplikt bland säljare så dem kan säkert konfirmera för dig hur det ligger till. I övrigt kan jag nog säga att jag inte följer dina poster heller Per...

Senast ändrad:
Jag har ägt Rolex och gillar klockorna, kolla tidigare bild poster så ser du jag ägt flera olika modeller. Gillar inte företaget eller AD`s, än mindre nu. Hur du uppfattar min post får stå för dig. Men misstror du så sänd mig ett PM så får du AD samt säljare så kan du ta kontakt själv, tror inte det finns tysnadsplikt bland säljare så dem kan säkert konfirmera för dig hur det ligger till. I övrigt kan jag nog säga att jag inte följer dina poster heller Per...
Blev bara förvånad att du köat på något som du tycker borde kosta 30k under listpris. Från ett märke som du dessutom inte gillar.

Men men; skönt att du kom på bättre tankar då. :)

Blev bara förvånad att du köat på något som du tycker borde kosta 30k under listpris. :)

Vad jag tycker spelar ingen roll. Rolex har sina priser och även om jag tycker klockan är värd runt 30kkr snarare än 85kkr så gör det ingen skillnad. Dem kommer inte säljas för mitt pris (i alla fall inte i nutid). Vi talar om en stål klocka utan komplikationer för 8 5 0 0 0 kronor. Deras prisutveckling är helt galen. Jag köade för att jag gissade att jag skulle få stå i kö i 2-4 år och att under den tiden Rolex och deras AD drastiskt skulle förändrat sitt sätt att hantera kunder, skulle detta ske skulle jag absolut kunna investera i en Rolex till min son. Som det är nu blir det en instegsmodell av Grand Seiko, en klocka av minst samma kvalitet och ett företag jag känner jag kan stå bakom och stödja.

Vad jag tycker spelar ingen roll. Rolex har sina priser och även om jag tycker klockan är värd runt 30kkr snarare än 85kkr så gör det ingen skillnad. Dem kommer inte säljas för mitt pris (i alla fall inte i nutid). Vi talar om en stål klocka utan komplikationer för 8 5 0 0 0 kronor. Deras prisutveckling är helt galen. Jag köade för att jag gissade att jag skulle få stå i kö i 2-4 år och att under den tiden Rolex och deras AD drastiskt skulle förändrat sitt sätt att hantera kunder, skulle detta ske skulle jag absolut kunna investera i en Rolex till min son. Som det är nu blir det en instegsmodell av Grand Seiko, en klocka av minst samma kvalitet och ett företag jag känner jag kan stå bakom och stödja.
Så du köade och hoppades att Rolex / ADs skulle ha hunnit bättra sig när det väl var dags för dig att köpa klockan.

Intressant strategi

Men den hade väl inte varit billigare om 4 år heller? Och du visste väl va den kosta på ett ungefär när du satte upp dig på listan?

Så du köade och hoppades att Rolex / ADs skulle ha hunnit bättra sig när det väl var dags för dig att köpa klockan.

Intressant strategi

Japp det var exakt så jag tänkte. Jag räknade med att bli stående i ett par år minst. Med tiden som gått så har jag mer och mer börjat ogilla deras sätt att göra affärer på. Speciellt detta med att sitta på cert, listor som inte existerar i verkligheten o.s.v

Intressant strategi

Alla har plötsligt ställt sig i kö och får samtidigt meddelande från AD att deras klocka har kommit bara efter bara någon vecka... :D Rolex måste ökat produktionen rejält sen covid-19 uppdagades i media ;)

Förlåt men detta låter verkligen som tappra försök att skapa ett driv i förhoppning att det skall skada märkets anseende i Sverige, enbart för man känner förakt då märket i fråga (Rolex) inte väljer att tillmötesgå efterfrågan.

Det är bara en tidsfråga innan fler butiker blir av med sina tillstånd att saluföra Rolex i Sverige, detta med syftet att följa AP, Patek, Richard Mille och deras inriktning på egna boutiques.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp