• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tänkte mest på miljonärerna, eller snarare den grupp som sitter på oanvända klockor som väljer att inte sälja. De som har klockorna I bankfacket. De lär knappast börja använda klockorna nu, det är sälja eller vänta som gäller.
Angående prisvansinnet är det nog bara en tidsfråga, sånt där går i cykler.
Miljonärer som köper klockor är nog smartare än att de köper massproducerade stålklockor över list som investering.

Jag tror tyvärr det är lite för många som köpt klockor de ej har råd med med motivering att de bara stiger i pris.

Vad jag har förstått är det väl bara submariners som erbjuds? Ingen som får samtal om daytonas Aquanauts och nautilus?
Om du läser lite högre upp har folk fått samtal om Nautilus och Aquanaut. Det är nog bara en tidsfråga innan folk får samtal om Daytona. Självklart blir de mindre hajpade tillgängliga först.

Hur som verkar den gissning som vissa av oss hade - att kötiden skulle falla dramatiskt när priserna skakar - blivit verklighet. Det finns en lag som redan nämnts men om man nu måste sälja en hajpad stålklocka snabbt lär man få acceptera ett rätt mkt lägre pris än de vi ser i annonser. När det ligger mängder och åter mängder av likvärdiga klockor till försäljning lär ju inte köparna stressköpa dyrt.

Jag tänkte mest på miljonärerna, eller snarare den grupp som sitter på oanvända klockor som väljer att inte sälja. De som har klockorna I bankfacket. De lär knappast börja använda klockorna nu, det är sälja eller vänta som gäller.
Angående prisvansinnet är det nog bara en tidsfråga, sånt där går i cykler.
Ja de som har såpass mkt pengar att det inte märks om de låter klockan ligga kvar i bankfacket kommer nog göra det.
Men de flesta är nog vanliga svenssons som vill göra sig en hacka och hade hoppats på fortsatt ökning, med tanken på hur det sett ut de senaste tre åren så kan man väl förstå att många kanske investerar i just klockor. Men de kanske inte har råd att vänta 2 ellwr 5 ellwr 10(?) År på att marknaden aka åtwrhämta sig och återgår till hur den var för en månad sedan.

Personligen hoppas jag att priserna faller såpass att begagnat får "begagnatpriser", oavsett Rolex, Patek eller Cartier.

Roligare om klockorna kan vara tillgängliga för de som vill bruka dem ist för att de ska försvinna in i nåt bankfack eller kassaskåp direkt efter köp.

Miljonärer som köper klockor är nog smartare än att de köper massproducerade stålklockor över list som investering.

Jag tror tyvärr det är lite för många som köpt klockor de ej har råd med med motivering att de bara stiger i pris.
Visst. Men nu gissade jag inte kring vem som har sportRolex i bankfacket utan en annan grej. Jag fattar att de flesta inte är miljonärer utan helt vanliga människor som spekulerat lite.

Jag personligen har av just principer aldrig köpt en klocka av en gråhandlare eller betalat premium. Jag har såklart prutat hos AD, men vem gör inte det då?
Enda undantaget där jag faktiskt övervägt att betala premium för en "ny" klocka har varit Pateks Aquanaut. Men inte heller där pratar vi många tusenlappar över.

Anledningen för mig har helt enkelt varit att jag dela vill bygga upp en relation, dels vill jag ha full garanti hos AD. Att jag ALDRIG har betalat premium beror som sagt helt på att jag onte vill stödja den här utvecklingen, vilket såklart även betyder att jag aldrig skulle plocka ut en klocka med avsikt att sälja över list.
(Undantaget vore naturligtvis om jag köpte en klocka som råkade vara en stålsport etc och sedan efter ett tag inse att den faktiskt inte var för mig så blev jag ju "tvungen" att sälja till marknadspris). Jag kan ju inte skänka bort 30, 50 eller 100k kr, och isåfall till vem? "En lycklig vinnare"?

Men i övrigt är jag lika intresserad av samma modeller nu aom jag var för 2 månader sedan.
Kanske tom att en Aquanaut skulle kunna komma att ägnas en tanke om den faller till runt list!

Tror Du, @Whedda (eller någon annan lite mer erfaren klockkonnäsör) att detta är möjligt, att vi får se även stålpatek till acceptabla priser framöver? Med "acceptabla" så menar jag runt list, kanske lite över, som det var innan vansinnet började och klockor blev mer investeringar än köp.

Jag så hoppas jag att priserna på beg armbandsur går ner rejält så vi som gillar dessa faktiskt kan ha råd att köpa en klocka utan att behöva välja bort bilen eller huset..

Jag tror på kort sikt att alla hypade sportklockor i stål kommer sjunka i pris pga osäkerheten men då de flesta verkar överens om att det inte rör sig om systemiska fel (snarare 9/11 än Lehman Brothers) så tror jag inte effekterna blir lika långsiktiga som t ex 2008.

Om vi tittar på Patek så känns det som att även om de mest ambitiösa premium försvinner (+50k € för en 5711 tex) så är tilldelningen fortfarande extremt låg och priserna har legat över list i ganska många år på såväl 5711 och 5167. Om listan inte ens fanns för 6 mån sen så kanske man kan få en realistisk horisont nu (jag fick min 5711 efter 3 år t ex). Däremot tror jag att ädelmetall och andra modeller som dragits med in i listhysterin pga de två mest hypade modellerna blir mer tillgängliga och återgår till list eller strax under.

däremot tror jag att stålsport från Rolex där det faktiskt produceras en hel del klockor kommer riskera att ligga kring list eller t om under. Framför allt pga det @Per nämnde att intresset från de större handlarna minskar och lägg där till vanliga spekulanter som skrev upp sig för att göra 30-70tkr på en dag. Kvar finns entusiaster likt du själv som åtminstone tycker klockan är värd sitt listpris och även om den säljs i framtiden kan man leva med en mindre förlust.

Om du läser lite högre upp har folk fått samtal om Nautilus och Aquanaut. Det är nog bara en tidsfråga innan folk får samtal om Daytona. Självklart blir de mindre hajpade tillgängliga först.

Hur som verkar den gissning som vissa av oss hade - att kötiden skulle falla dramatiskt när priserna skakar - blivit verklighet. Det finns en lag som redan nämnts men om man nu måste sälja en hajpad stålklocka snabbt lär man få acceptera ett rätt mkt lägre pris än de vi ser i annonser. När det ligger mängder och åter mängder av likvärdiga klockor till försäljning lär ju inte köparna stressköpa dyrt.
Har missat aqua och nautilus, köpte dom då?
Om man börjar hetsa med att annonsera ut sina klockor bara för att det är lite skakigt hade man nog för lite cash från början

Jag tror på kort sikt att alla hypade sportklockor i stål kommer sjunka i pris pga osäkerheten men då de flesta verkar överens om att det inte rör sig om systemiska fel (snarare 9/11 än Lehman Brothers) så tror jag inte effekterna blir lika långsiktiga som t ex 2008.

Om vi tittar på Patek så känns det som att även om de mest ambitiösa premium försvinner (+50k € för en 5711 tex) så är tilldelningen fortfarande extremt låg och priserna har legat över list i ganska många år på såväl 5711 och 5167. Om listan inte ens fanns för 6 mån sen så kanske man kan få en realistisk horisont nu (jag fick min 5711 efter 3 år t ex). Däremot tror jag att ädelmetall och andra modeller som dragits med in i listhysterin pga de två mest hypade modellerna blir mer tillgängliga och återgår till list eller strax under.

däremot tror jag att stålsport från Rolex där det faktiskt produceras en hel del klockor kommer riskera att ligga kring list eller t om under. Framför allt pga det @Per nämnde att intresset från de större handlarna minskar och lägg där till vanliga spekulanter som skrev upp sig för att göra 30-70tkr på en dag. Kvar finns entusiaster likt du själv som åtminstone tycker klockan är värd sitt listpris och även om den säljs i framtiden kan man leva med en mindre förlust.
Tack för ett utförligt svar!
Mvh

Allt går över för eller senare, frågan är vilken effekt Corona plus lågkonjuntur ger...

Jo, förr eller senare återgår det till det normala men ibland blir det väldigt sent. Efter den stora kraschen 1929 så tog det ca 25 år för Dow Jones (alltså ungefär USA-börsen) att nå samma nivå igen.
7DB76552-7DDE-4644-BC9E-4A826871CFE0.jpeg

Jo, förr eller senare återgår det till det normala men ibland blir det väldigt sent. Efter den stora kraschen 1929 så tog det ca 25 år för Dow Jones (alltså ungefär USA-börsen) att nå samma nivå igen.
Själva kraschen var 3 år då, återhämtningen tog 8-9x den tiden. Går det att tillämpa den matematiken nu?

Själva kraschen var 3 år då, återhämtningen tog 8-9x den tiden. Går det att tillämpa den matematiken nu?

Ingen aning. Alla kriser (och andra händelser också, för den delen), har ju något unikt inslag som gör att de inte är exakt likadana som de efterföljande. Jag gillar diagrammet eftersom det visar tydligt att "allt kan hända", dvs vi kan ser mkt större förändringar än vad folk vanligtvis kan föreställa sig. "Sanningar" som att "börsen går alltid upp", börsens sjuårscykler osv stämmer inte alltid och det kan vara värt att beakta det ibland. Ffa när man funderar på hur mkt risk man vill ta.

Smart drag för övrigt att strypa tillgången ytterligare när efterfrågan sjunker, skulle knappast vara bra för märkets popularitet om det blev trångt i hyllorna.
Du menar att det är en bra idé att strypa tillgången på klockor som få vill ha? Och AD ska locka köpare med tomma hyllor när ingen efterfrågan finns? Intressant strategi ;)

Självklart kan det skilja från kris till kris men att jämföra utvecklingen 1929 med 2020 blir svår då så mycket hänt kring globaliseringen. Jämför man övriga krascher/fall så som svarta måndagen, 9/11, Lehman och typ Brexit så har ju marknaden återhämtat sig förvånansvärt snabbt. Sen kan man aldrig säga någonting med säkerhet men det pratas inte om något systemfel den här gången så när kulmen av viruset passerat borde marknaden teoretiskt kunna hämta sig. Exakt när och hur många som drabbats vid det laget är såklart svårt att säga. Jag tror inte på år av finanskris och oavsett vad man tycker om det så verkar mänskligheten snabb på att glömma vilket talar för att priserna på klockor mycket väl kan återhämta sig.

Du menar att det är en bra idé att strypa tillgången på klockor som få vill ha? Och AD ska locka köpare med tomma hyllor när ingen efterfrågan finns? Intressant strategi ;)

Om man utgår från att Rolex valt att hålla tilldelningen låg på stålsport (vilket jag tror) för att stärka varumärket är det väl i högsta grad en bra idé att anpassa tillgången efter efterfrågan. Det är inte direkt ett företag på ruinens brant och så som Rolex agerat tidigare känns det som de värderar sitt långsiktiga varumärkeskapital högre än kortsiktig försäljning. Vilket man får säga att de lyckats bra med då mer eller mindre varenda stålklocka har haft högre efterfrågan än tillgång de senaste åren.

Jag tror inte på år av finanskris och oavsett vad man tycker om det så verkar mänskligheten snabb på att glömma vilket talar för att priserna på klockor mycket väl kan återhämta sig.
Återhämta sig eller återgå till normalt? Det är väl käckfrågan när det kommer till nya klockor som ibland kostar under listpris och andra gånger kostar mer än dubbla listpriset. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp