• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Antingen ljuger folk att ADs har kontaktat de för att hämta ut sin sportrolle. Eller så har AD hela tiden haft sportrollar inne och ljugit om att de ej har det.

Kunde inte sagt det bättre själv. Dock är det ett känt faktum att butiker aldrig står tomma, man har alltid en eller två premium som kan erbjudas i kombination med klockor alt att någon känd person/kompis till butiksägaren erbjuds denna i marknadsföringssyfte eller motsvarande.

Jag kan inte tala för andra givetvis. Men jag fick erbjudandet per telefon. Är någon intresserad av från var och vem så sänd ett PM.

Förstår inte varför man skulle skriva det om det inte var så. Inte så att det på något sätt påverker Rolex.

Sedan detta med att "trasha" märket, jag äger flera Rolex, kolla gärna alla bilder jag postat. Gillar dem och planerar inte att sälja dem, men gillar inte hur dem behandlar kunder. Det betyder inte att klockorna på något sätt är dåliga. Men skulle inte köpa fler heller.

Alla har plötsligt ställt sig i kö och får samtidigt meddelande från AD att deras klocka har kommit bara efter bara någon vecka... :D Rolex måste ökat produktionen rejält sen covid-19 uppdagades i media ;)

Förlåt men detta låter verkligen som tappra försök att skapa ett driv i förhoppning att det skall skada märkets anseende i Sverige, enbart för man känner förakt då märket i fråga (Rolex) inte väljer att tillmötesgå efterfrågan.

Det är bara en tidsfråga innan fler butiker blir av med sina tillstånd att saluföra Rolex i Sverige, detta med syftet att följa AP, Patek, Richard Mille och deras inriktning på egna boutiques.

Med hela 8 stycken totala poster på forumet tror jag du behöver skapa dig en uppfattning om folk här och forumet före du yttrar dig. Börja med nybörjartrådarna och läs in dig, se vad folk skrivit och postat tidigare. Eller läs i alla fall posterna i denna tråd.....

Exakt min tanke... är i och för sig inte förvånad då samma personer som hatade på ADs för 6 månader sen var de som några år tidigare aldrig skulle gå till AD och betala list då gråhandlare var billigare på i princip allt.
Jag har inget emot att man inte vill betala mer än nödvändigt men att kritisera ADs för att inte gynna kunder som aldrig gynnat dem är för mig bara märkligt.
Nu kommer klockorna finnas tillgängliga så vi får väl se hur intressant det var när man inte längre kunde flippa till 30% vinst när man kom utanför dörren utan tvärtom faktiskt riskerade en förlust på ett klockköp (ve och fasa)
Jag personligen har av just principer aldrig köpt en klocka av en gråhandlare eller betalat premium. Jag har såklart prutat hos AD, men vem gör inte det då?
Enda undantaget där jag faktiskt övervägt att betala premium för en "ny" klocka har varit Pateks Aquanaut. Men inte heller där pratar vi många tusenlappar över.

Anledningen för mig har helt enkelt varit att jag dela vill bygga upp en relation, dels vill jag ha full garanti hos AD. Att jag ALDRIG har betalat premium beror som sagt helt på att jag onte vill stödja den här utvecklingen, vilket såklart även betyder att jag aldrig skulle plocka ut en klocka med avsikt att sälja över list.
(Undantaget vore naturligtvis om jag köpte en klocka som råkade vara en stålsport etc och sedan efter ett tag inse att den faktiskt inte var för mig så blev jag ju "tvungen" att sälja till marknadspris). Jag kan ju inte skänka bort 30, 50 eller 100k kr, och isåfall till vem? "En lycklig vinnare"?

Men i övrigt är jag lika intresserad av samma modeller nu aom jag var för 2 månader sedan.
Kanske tom att en Aquanaut skulle kunna komma att ägnas en tanke om den faller till runt list!

Tror Du, @Whedda (eller någon annan lite mer erfaren klockkonnäsör) att detta är möjligt, att vi får se även stålpatek till acceptabla priser framöver? Med "acceptabla" så menar jag runt list, kanske lite över, som det var innan vansinnet började och klockor blev mer investeringar än köp.

Jag så hoppas jag att priserna på beg armbandsur går ner rejält så vi som gillar dessa faktiskt kan ha råd att köpa en klocka utan att behöva välja bort bilen eller huset..

Nä. Men vissa tror ju att det ska falla mer än så över en natt. Det kommer att ta tid då de flesta fortfarande inte måste sälja på studs. Även tillgängligheten hos AD kommer att ta ett tag innan du ser klockor i montrar.

Efterfrågan är lägre. Den finns dock fortfarande.
Visst är det så!
Man kan väl säga att köparnas bids har fallit som en sten över natten, men säljarna offers har inte fallit. Värdet har fallit men annonspriserna kommer vara tröga. Det intressanta blir om köparna eller säljarna håller ut längst. Jag tror köparna drar det längsta strået denna gång.

Jag tycker diskussionen börjar bli lite väl svart/ vit.

Klart det är tråkigt att marknaden hajpats så hårt senaste åren att man inte kunnat köpa den klocka man vill ha över disk. Men det är tyvärr lite så det fungerar, där det finns pengar att tjäna kommer folka nyttja.

För mig personligen - och säkert för många andra - känns det ju såklart surt att för bara några veckor sedan köpt en klocka till långt över listpris och nu inom kort förmodligen knappt kunna sälja den till list.

Men det är lite så det fungerar, lyxkonsumtion är just det - konsumtion.

Man får stå sitt kast och acceptera att sånt händer. Alternativt dra lärdom av det. Jag ville ha en 114060 och betalade marknadspriset. Nu vill jag hellre in med pengarna på börsen och får ta förlusten helt enkelt. Kan jag inte få klockan såld till en "rimlig förlust" behåller jag den då avkastningen på 3-4 år inte kommer täcka för mellanskillnaden inköp/ sälj med hänsyn till hur mycket jag ändå kan spara från lön per månad.

Så resonerar jag. :)

Simma lugnt kära vänner och gläds och att marknaden nu [förhoppningsvis] balanseras lite. Personligen hoppas jag på både AP och Patek till listpris inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visst kan det svida lite att klocklådan är mindre värd nu än för 2 veckor sedan och visst kommer det bli värre.
De flesta begagnatsäljare har ju inte fattat ännu utan hoppas fortfarande på gamla priser.
Jag ser istället detta som ett tillfälle att reflektera och kanske njuta av vad man har, tänka på andra sidor av klockintresset.
Ja. Man är kanske inte lika skitnödig över att använda sin stålklocka (som bevisligen håller i 50+ år, när man tittar på vintage) för att man är orolig att (vadå egentligen?) Den ska gå sönder/bli repig?

Kul om folk faktiskt använder det de här öst för att beundra foton av den i mobilen och veta att den ligger tryggt i bankfacket! :)

Senast ändrad:
Ja. Mannen kanske inte lika skitnödig över att använda sin stålklocka (som bevisligen håller i 50+ år, när man tittar på vintage) för att man är orolig att (vadå egentligen?) Den ska gå sönder/bli repig?

Kul om folk faktiskt använder det de här öst för att beundra foton av den i mobilen och veta att den ligger tryggt i bankfacket! :)
Jag tror dessvärre att de som köpt som investering och inte behöver få loss pengar kommer behålla sina klockor i bankfacket tills värdet går upp igen.

Ja. Mannen kanske inte lika skitnödig över att använda sin stålklocka (som bevisligen håller i 50+ år, när man tittar på vintage) för att man är orolig att (vadå egentligen?) Den ska gå sönder/bli repig?

Ser fram emot färre inlägg från nya användare där man frågar om tips på klockor man ska investera i

Sund inställning @L.A.P
För oss som verkligen vill använda klockan så spelar det mindre roll om värdet går upp eller ned.

Det är desto svettigare för er andra som köpte på toppen för att det var en säker "investering"

6B4069A7-7F84-44A2-AEF7-C4FC924CEE72.jpeg

Med noll köpstarka turister och svenska kunder som står på listor för att sedan tacka nej förstår nog de flesta att handlarna är i en helt ny situation.
Det verkar vara många här som är (väldigt) skadeglada, men jag har en känsla av att den här ekonomiska krisen kommer att drabba oss alla på något sätt. Är nog därför klokt att vara lite ödmjuk.
Fortsätter det här gissar jag på att det kommer bli en helt ny situation för många, lite som jag upplevde i Malaysia 2004 = Alla ADs har sportrolex hemma och alla är villiga att ge just dig ett special price.
Eller tror vi att Rolex kommer justera ner listpriset även om det är för högt för marknaden?

Fortsätter det här gissar jag på att det kommer bli en helt ny situation för många, lite som jag upplevde i Malaysia 2004 = Alla ADs har sportrolex hemma och alla är villiga att ge just dig ett special price.
Man behöver inte gå tillbaka så långt som till 2004, även 2014 fanns Rolex stålsportare på hyllan hos AD.
Tittar man på beg-priserna innan bubblan tog fart inser man att fallhöjden för priserna är enorm.
Sjukt ändå att Kineserna är orsaken både till bubblan OCH viruset .

Jag tror dessvärre att de som köpt som investering och inte behöver få loss pengar kommer behålla sina klockor i bankfacket tills värdet går upp igen.
Ja må hända, men tror du att priserna kommer att gå tillbaka till det vansinne vi har sett de senaste tre åren? Och OM, hur många tror du har råd att sitta med 100 - 200k investerade i en klocka för att den FÖRHOPPNINGSVIS kommer att stiga 20% över vad du betalade?
Och hur länge tror du folk i allmänhet tycker det är värt att ha 100 papp bundet i en klocka som inte alls är garanterad att stiga i värde? Miljonärer, ja kanske. Men vanliga knegare som köpt klockan för att det var en "säker investering" kommer med stor sannolikhet att försöka sälja och acceptera förlust. Jäkligt tråkigt att ha 150k bundet i en klocka som inte intresserar dig mer än som investering i 5år, för att kanske få tillbaka dina 150 eller ytterligare 50k k vinst. Många kommer nog acceptera ett tapp på 20 - 30% (som för vilken annan köocka som helst) för att få loss pengar till annat (resor, kläder, bilar, dildos, mm).
Det tror jag jag.

Antingen ljuger folk att ADs har kontaktat de för att hämta ut sin sportrolle. Eller så har AD hela tiden haft sportrollar inne och ljugit om att de ej har det.
Eller så har Rolex tillfälligt styrt om sina leveranser pga covid19 eftersom detta har vart ett problem i Kina längre än europa, kanske betydligt längre än vad som vart allmänt känt tom. Jag läste att Rolex stoppat sin produktion tillfälligt nu med anledning av covid19 så det dröjer nog inte länge innan hyllorna står tomma igen. Smart drag för övrigt att strypa tillgången ytterligare när efterfrågan sjunker, skulle knappast vara bra för märkets popularitet om det blev trångt i hyllorna.
Egentligen tror jag problematiken kring tillgången till stor del beror på ad och det är klart att det skulle vart bra om tillverkarna piskade ad att räta in sig i ledet.
För min egen del skiter jag egentligen i detta, jag köper det jag tycker om.

Senast ändrad:
De som har köpt klockor och annan lyxkonsumtion i tron att det är investeringar kommer givetvis att få ett uppvaknande nu om den här Corona krisen blir långvarig. Om det inte hade varit Corona hade det kommit något annat. Högkonjukturer kommer och går. Sverige har kommit lindrigt undan i de senaste kriserna. De drabbade andra länder hårdare med bostadsprisfall, arbetslöshet och företagskonkurser. Diskussionen på de internationella forumen genomsyrar en större insikt än vad vi ser här. Ingen hoppas att det ska bli utdraget men de förbereder sig för det.

Som många skrivit sedan trådstarten om man har köpt sin klocka för att man tycker om den och har haft avsikten att behålla den kanske livet ut så har det ju ingen betydelse vad som händer idag med marknadspriserna.

Jag har all respekt för dem som
kommer att behöva sälja. De har sina skäl.

Vi ska vara ödmjuka inför det här. Inte önska någon annan olycka.

Ja må hända, men tror du att priserna kommer att gå tillbaka till det vansinne vi har sett de senaste tre åren? Och OM, hur många tror du har råd att sitta med 100 - 200k investerade i en klocka för att den FÖRHOPPNINGSVIS kommer att stiga 20% över vad du betalade?
Och hur länge tror du folk i allmänhet tycker det är värt att ha 100 papp bundet i en klocka som inte alls är garanterad att stiga i värde? Miljonärer, ja kanske. Men vanliga knegare som köpt klockan för att det var en "säker investering" kommer med stor sannolikhet att försöka sälja och acceptera förlust. Jäkligt tråkigt att ha 150k bundet i en klocka som inte intresserar dig mer än som investering i 5år, för att kanske få tillbaka dina 150 eller ytterligare 50k k vinst. Många kommer nog acceptera ett tapp på 20 - 30% (som för vilken annan köocka som helst) för att få loss pengar till annat (resor, kläder, bilar, dildos, mm).
Det tror jag jag.
Jag tänkte mest på miljonärerna, eller snarare den grupp som sitter på oanvända klockor som väljer att inte sälja. De som har klockorna I bankfacket. De lär knappast börja använda klockorna nu, det är sälja eller vänta som gäller.
Angående prisvansinnet är det nog bara en tidsfråga, sånt där går i cykler.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp