• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Konstigt att alla som hela tiden ”haft rätt” att priserna kommer gå ner har eller hör folk som helt plötsligt blir erbjudna Nautilus, Daytona och GMT från ad.
Medans alla som fortfarande vill köpa dessa och stått på listan flera år inte blir erbjudna.

Om man utgår från att Rolex valt att hålla tilldelningen låg på stålsport (vilket jag tror) för att stärka varumärket är det väl i högsta grad en bra idé att anpassa tillgången efter efterfrågan. Det är inte direkt ett företag på ruinens brant och så som Rolex agerat tidigare känns det som de värderar sitt långsiktiga varumärkeskapital högre än kortsiktig försäljning. Vilket man får säga att de lyckats bra med då mer eller mindre varenda stålklocka har haft högre efterfrågan än tillgång de senaste åren.
Fast tillgången har ju varit jättestor, annars hade hyllorna hos Gråisar också gapat tomma tänker jag.

Konstigt att alla som hela tiden ”haft rätt” att priserna kommer gå ner har eller hör folk som helt plötsligt blir erbjudna Nautilus, Daytona och GMT från ad.
Medans alla som fortfarande vill köpa dessa och stått på listan flera år inte blir erbjudna.
Jag köar inte men jag hade inga problem alls att få tag på en sportrolle i höstas när en närstående ville ha en. Överlag så har väl många med insyn i marknaden också kontakter i densamma. Inga direkta konstigheter.

Även om jag har haft en negativ syn på priser så vågar jag nog lova att jag är en av de med mest pengar allokerade i dyra rollar på forumet. Något som nödvändigtvis inte är bra business just nu. Det sagt så har jag heller inga planer på att minska mitt innehav så det är lite skitsamma. Jag köper gärna mer om rätt tillfälle dyker upp.

Alla åsikter handlar inte alltid om egenintresse.

Självklart kan det skilja från kris till kris men att jämföra utvecklingen 1929 med 2020 blir svår då så mycket hänt kring globaliseringen. Jämför man övriga krascher/fall så som svarta måndagen, 9/11, Lehman och typ Brexit så har ju marknaden återhämtat sig förvånansvärt snabbt. Sen kan man aldrig säga någonting med säkerhet men det pratas inte om något systemfel den här gången så när kulmen av viruset passerat borde marknaden teoretiskt kunna hämta sig. Exakt när och hur många som drabbats vid det laget är såklart svårt att säga. Jag tror inte på år av finanskris och oavsett vad man tycker om det så verkar mänskligheten snabb på att glömma vilket talar för att priserna på klockor mycket väl kan återhämta sig.

Det finns (som vanligt) olika uppfattningar om hur läget för landet är. Tino Sanandaji lyfter upp ett antal faktorer som talar för att det nog kan bli värre. Jag vet inte hur stor sannolikheten är att han får rätt, men han har doktorerat i NEK vid Univ of Chicago (världens mest respekterade univ inom nationalekonomi) så han har väl lite mer på fötterna än den genomsnittlige taxichauffören i alla fall.
DA4B726B-BAB9-46CB-AF7D-65BB988A5E49.jpeg

Det finns (som vanligt) olika uppfattningar om hur läget för landet är. Tino Sanandaji lyfter upp ett antal faktorer som talar för att det nog kan bli värre. Jag vet inte hur stor sannolikheten är att han får rätt, men han har doktorerat i NEK vid Univ of Chicago (världens mest respekterade univ inom nationalekonomi) så han har väl lite mer på fötterna än den genomsnittlige taxichauffören i alla fall.
Tino brukar skriva vettiga saker och ha båda fötterna på jorden. Skillnaden med den här krisen är att 2,5 miljarder experter sitter på Facebook och skriker om att stänga gränser, sätta medborgare i karantän osv. Tyvärr så lyssnar politikerna och fattar korkade beslut.

Tror framtidens dom mot dagens politiker och deras hanterande av Covid-19 kommer att bli hård.

Fast Tino har ett egenintresse i att saker går åt helvete, han lever av böcker som går ut på just det.

Det är väl inte riktigt helt sant. Med sin utbildning och före böckerna kan han knappats ha haft några problem med försörjningen.

Jag tror knappast han går på knäna utan böckerna. Men de säljer väldigt bra och har en dystopisk utsikt på Svenskt samhälle och ekonomi.

Missförstå mig rätt - jag är absolut inte ”anti-Tino”. Tvärt om tycker jag att han är en frisk fläkt.

Jag tror knappast han går på knäna utan böckerna. Men de säljer väldigt bra och har en dystopisk utsikt på Svenskt samhälle och ekonomi. Missförstå mig rätt - jag är absolut inte ”anti-Tino”. Tvärt om tycker jag att han är en frisk fläkt.
Han har ju varnat länge att Sverige är på väg åt fel håll, ekonomiskt, och vi är nog många som instämmer.
Sverige har under 10-20 år styrts av människor som litar mer på känslor och sin egen humanism än kalla hårda siffror.

Jag köar inte men jag hade inga problem alls att få tag på en sportrolle i höstas när en närstående ville ha en. Överlag så har väl många med insyn i marknaden också kontakter i densamma. Inga direkta konstigheter.

Även om jag har haft en negativ syn på priser så vågar jag nog lova att jag är en av de med mest pengar allokerade i dyra rollar på forumet. Något som nödvändigtvis inte är bra business just nu. Det sagt så har jag heller inga planer på att minska mitt innehav så det är lite skitsamma. Jag köper gärna mer om rätt tillfälle dyker upp.

Alla åsikter handlar inte alltid om egenintresse.
Uppenbarligen finns ju de som fortfarande vill köpa hypade modeller till listpris hos AD som inte får.
Och uppenbarligen finns de som får köpa men inte vill.

Jag har inte den insikten i marknaden för att kunna avgöra vilket som är verkligheten idag men har svårt att tro att tråden speglar den helt.

För några månader sedan var flockbeteendet att majoriteten trodde på ihållande priser och gärna skulle köpa till list på hypade modeller medans några få trodde på sjunkande.

Nu är det snarare tvärtom att majoriteten tror att det är och blir ett riktigt ras där AD får rea ut hypade modeller medans några få gärna vill köpa om de får chansen sen om de tror på ihållande/stigande eller sjunkande priser vet framgår inte.

Läste lite här i tråden och hmm kanske ska se om man kan ställa sig i kö på submariner ändå. Har fått nej innan av min AD jag köpt ny Rolex från nämligen.
Men så ser jag att den listar nästan hundra tusen ju!
Förstår att AD får ringa runt lite mer än tidigaremed denna prisbild.

Fast Tino har ett egenintresse i att saker går åt helvete, han lever av böcker som går ut på just det.

Att en forskare skriver böcker som pekar på problem skulle göra att han har ett så stort egenintresse att man inte kan lita på honom/henna får nog ses som rätt långsökt.

En motsvarighet (och betydligt tyngre källa än Tino) är Robert Schiller som skrivit ett par böcker om betydande problem i USAs ekonimi (Irrational Exuberance är den mest välkända) och hans uppfattningar värderas ändå väldigt högt.

Att en forskare skriver böcker som pekar på problem skulle göra att han har ett så stort egenintresse att man inte kan lita på honom/henna får nog ses som rätt långsökt.

En motsvarighet (och betydligt tyngre källa än Tino) är Robert Schiller som skrivit ett par böcker om betydande problem i USAs ekonimi (Irrational Exuberance är den mest välkända) och hans uppfattningar värderas ändå väldigt högt.

Fast Tino driver politiska teser stenhårt. Hela avslutningen i ”massutmaning” är ett politiskt manifest med åtgärdsförslag.

Det handlar inte om att han skriver en bok som objektivt avhandlar ekonomin och som råkar vara negativ.

Skit samma, jag är rätt off topic nu. Vi får ta det i en annan tråd

Uppenbarligen finns ju de som fortfarande vill köpa hypade modeller till listpris hos AD som inte får.
Och uppenbarligen finns de som får köpa men inte vill.

Jag har inte den insikten i marknaden för att kunna avgöra vilket som är verkligheten idag men har svårt att tro att tråden speglar den helt.

För några månader sedan var flockbeteendet att majoriteten trodde på ihållande priser och gärna skulle köpa till list på hypade modeller medans några få trodde på sjunkande.

Nu är det snarare tvärtom att majoriteten tror att det är och blir ett riktigt ras där AD får rea ut hypade modeller medans några få gärna vill köpa om de får chansen sen om de tror på ihållande/stigande eller sjunkande priser vet framgår inte.
Det är nog ganska så enkelt. Andelen som vill köpa klockor för att ha är ungefär lika stor. Vissa kanske inte längre kan prioritera det men flertalet är nog fortfarande intresserade.

Däremot så är nog en stor andel av de som ville köpa för att det var en instant profit borta idag. De som var mer intresserade av gratis pengar än av klockor. Varför skulle de idag vilja ta en risk som för en månad sedan inte fanns? Även dealers som profiterade på denna hajp är försiktigare och låter bli att köpa iom ingen vet vad morgondagens pris kommer att vara.

Där hittar du säkerligen en stor anledning till att telefonen nu helt plötsligt ringer hos folk. AD behöver fortfarande sälja klockor. Oavsett om det är till gråmarknaden eller till genuina klocksamlare. Degen ska in...

Någon som tror att Tino någonsin kommer att ha en annan världsuppfattning? Right or wrong kvittar men han lär fortsätta hitta samma problem oavsett hur världen ser ut.

Någon som tror att Tino någonsin kommer att ha en annan världsuppfattning? Right or wrong kvittar men han lär fortsätta hitta samma problem oavsett hur världen ser ut.

Jag vet inte om det är så mycket "världsbild" i hans tyngre argument. Det är väl mer en fråga om de faktorer han nämner, fastighetsbubbla, räntevapnet är redan utspelat och låg tillväxt per capita, är korrekta och om de kommer att få en så negativ påverkan som han påstår.

Jag vet inte om det är så mycket "världsbild" i hans tyngre argument. Det är väl mer en fråga om de faktorer han nämner, fastighetsbubbla, räntevapnet är redan utspelat och låg tillväxt per capita, är korrekta och om de kommer att få en så negativ påverkan som han påstår.
Det går alltid att hitta fakta. Frågan är väl slutsatserna som dras. Världen har inte alltid gått under på det sätt som han och andra ofta velat förmedla. Det sagt så är det ett läskigt läge just nu.

Jag säger bara att experter ofta håller fast vid sin egen världsåskådning. Så också denna gång.

Det går alltid att hitta fakta. Frågan är väl slutsatserna som dras. Världen har inte alltid gått under på det sätt som han och andra ofta velat förmedla. Det sagt så är det ett läskigt läge just nu.

Jag säger bara att experter ofta håller fast vid sin egen världsåskådning. Så också denna gång.

Jag är som sagt inte så säker på att uppfattningen att vi har en bostadsbubbla, utspelat räntevapen och låg tillväxt handlar om "världsåskådning". Jag ser de tre faktorerna som relativt fria från världsåskådning. Frågan är snarare om just dessa faktorer (bland massor av andra som kan ha neg eller pos inverkan på ekonomin) är så allvarliga att de leder till krascher, lågkonjunktur etc. Diskussioner med argument fram och tillbaka (allt från arbetslöshet, demografi, skatter, infrastruktur, bankers situation, företagens balansräkningar, växelkurser, handelshinder, bubblor etc etc) hör vi hela tiden när folk resonerar om börse och ekonomin men jag tror inte att det handlar om ekonomijournalisters, ekonomers, riksbankens, analytikers världsåskådning även om det finns vissa individer som ofta är lite mer pessimistiska/försiktiga och andra som är mer optimistiska/riskvilliga.

Jag är som sagt inte så säker på att uppfattningen att vi har en bostadsbubbla, utspelat räntevapen och låg tillväxt handlar om "världsåskådning". Jag ser de tre faktorerna som relativt fria från världsåskådning. Frågan är snarare om just dessa faktorer (bland massor av andra som kan ha neg eller pos inverkan på ekonomin) är så allvarliga att de leder till krascher, lågkonjunktur etc. Diskussioner med argument fram och tillbaka (allt från arbetslöshet, demografi, skatter, infrastruktur, bankers situation, företagens balansräkningar, växelkurser, handelshinder, bubblor etc etc) hör vi hela tiden när folk resonerar om börse och ekonomin men jag tror inte att det handlar om ekonomijournalisters, ekonomers, riksbankens, analytikers världsåskådning även om det finns vissa individer som ofta är lite mer pessimistiska/försiktiga och andra som är mer optimistiska/riskvilliga.

Det är en märklig uppfattning att ekonomer och liknande alltid är neutrala och objektiva i sina uppfattningar och beskrivningar av verkligheten. Alla andra akademiker anklagas alltid för att vara politiserade, men aldrig nationalekonomer, vilket är oerhört ironiskt.

Imse vimse sportrolle klättra uppför trån, ner faller priset, spola AD bort. Upp stiger paniken torka bort alla lyckoönskare. :D

Skämt åsido, jag tycker faktiskt synd om alla som köpt en Rolex eftersom de gillar märket, fascineras av klockor/urverk och gillar Rolex historia. Men ni andra som sett Rolex som en investering borde vetat bättre.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp