• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har du sett en keramik-sub har du sett alla. Vintage är en annan femma och den ena klockan är inte den andra lik. Jag vill tro att vintage är mindre priskänsligt, just för att det är mer nischat för entusiasten, som förhoppningsvis har gjort in hemläxa.

Mindre känsligt - säkert.
Men klart att det också drabbas.

upload_2020-3-24_11-49-19.png

Detta gäller iofs klassiska bilar, men förra finanskraschen påverkade marknaden en del.
Detsamma lär gälla för klockor, konst, etc.

Det beror väl lite på hur det faktiskt står till?
Är listan fortfarande välfylld och lång, ja då upprätthåller man ju hajpen någorlunda genom att säga så här. Om den däremot verkligen börjar kortas av, som många i tråden hävdar, så verkar det ju dumt att mota bort potentiella kunder i dörren?
Tänk igenom detta en gång till och fundera på strategin kring Rolex senaste åren. :)

Tänk igenom detta en gång till och fundera på strategin kring Rolex senaste åren. :)

Jo, jag är väl någorlunda införstådd i hur Rolex hanterat tillgång och efterfrågan på sistone.
Men givet trådens titel så tänker jag att det kanske bör hanteras lite annorlunda nu.
Om inte annat så för den enskilda handlaren som jag ändå antar har det lite tuffare idag än för, säg, en månad sedan.

Jo, jag är väl någorlunda införstådd i hur Rolex hanterat tillgång och efterfrågan på sistone.
Men givet trådens titel så tänker jag att det kanske bör hanteras lite annorlunda nu.
Om inte annat så för den enskilda handlaren som jag ändå antar har det lite tuffare idag än för, säg, en månad sedan.
Jag kan bekräfta bilden att Rolex strategi fortfarande fungerar och att försöka köpa "stålrollar" för list från AD fortfarande innebär lång väntan alt. tack för ditt mejl, vi tar inte några nya önskemål i dagsläget.

Den som tror att Rolex med sina resurser och sin position kommer tillåta sitt varumärke att återgå till "det är bara att knata in till AD och köpa en sportrolex, ofta till rabatt" efter allt de gjort för att begränsa tillgången och göra det till ett extremt eftertraktat märke, och i förlängningen kunna höja priserna varje år, tror jag underskattar dem rejält.

Men tillbaka till ämnet: det är klart att priserna sjunker och alla som inte har obegränsat med pengar sannolikt väljer att antingen vara likvida eller lägga pengarna på annat. I vart fall under en period av lågkonjunktur. Vi har haft glada dagar med uppåtgående börs och rusande bostadspriser, nuförtiden har ju varenda hyfsat uppstyrd person i Stockholm en nyrenoverad lägenhet och en Rolex, men frågan är hur stora marginaler de har på sparkontot.

Det räcker ju inte med att kolla på K&S de senaste dagarna för att göra en analys, konsekvenserna av pandemin nu ser vi nog först till sommaren tidigast. Man kommer såklart inte kunna köpa en 1675 för 35' igen, det finns ju tillräckligt med folk som har gott om resurser även i en recession och som stabiliserar priserna på riktigt exklusiva klockor, men mängdklockorna kommer sjunka en liten bit tror jag. Och klockor riktade till just segmentet jag nämner ovan, typ OP och DJ, tror jag absolut att man kommer kunna köpa lika lätt som förr under en recession.

Så Rolex behövde till 2020 för att förstå att Sverige har 25% moms? :)

Men visst; fortsätter kronan falla så lär det mesta bli dyrare i våra liv. Också sportrollar.

Tror du pa det sjalv?

Givetvis inte.
Men innan 2017-2018 var det val inte direkt sadar jattemanga som flog jorden runt och dammsog klockor i hogskattelander bara for att fa dessa till tax-free och da betydligt billigare an vad de kunde inhandlas i hemlandet?
2020 dvs 2-3ar senare justerade Rolex sina priser sa att det mer eller mindre blev samma pris efer lokala skatter oavsett var du handlade,dvs ska du vara arlig och betala det staten kraver vid import sa kan du likagarna ga till din lokala handlare.
Sjalvklart justerar de inte vid varenda liten valutakorrigering,men nar det ar svangningar pa 10-15% over en langre tid sa tror iallfall jag att det kommer.

Med fallande SEK blir det ju annu billigare att handla i Sverige,ja forutom for dem som enbart har inkomster i SEK och/eller handlar mycket importvaror.....

Möjligt att nytillgången kommer vara fortsatt klen men det är ju framförallt "begagnatpremien" som ligger illa till. Så sent som 2015 sålde jag min 116710 för 49tkr efter seg försäljning. Nu ska folk ha 100tkr för samma klocka? Fallhöjden är ju enorm.

Möjligt att nytillgången kommer vara fortsatt klen men det är ju framförallt "begagnatpremien" som ligger illa till. Så sent som 2015 sålde jag min 116710 för 49tkr efter seg försäljning. Nu ska folk ha 100tkr för samma klocka? Fallhöjden är ju enorm.
Har inte listpriset på en gmt typ ökat med 30-40% sedan dess?

Köpte en ny batman från AD för exakt 3 år sedan till listpris 76000, nu kostar den enligt krons 104500, en ökning med 37.5%

Det borde finnas någon typ av index som trackar specifika rolexklockor givet den höga omsättningen? Någon som känner till det?

Den som tror att Rolex med sina resurser och sin position kommer tillåta sitt varumärke att återgå till "det är bara att knata in till AD och köpa en sportrolex, ofta till rabatt" efter allt de gjort för att begränsa tillgången och göra det till ett extremt eftertraktat märke, och i förlängningen kunna höja priserna varje år, tror jag underskattar dem rejält.

Men tillbaka till ämnet: det är klart att priserna sjunker och alla som inte har obegränsat med pengar sannolikt väljer att antingen vara likvida eller lägga pengarna på annat. I vart fall under en period av lågkonjunktur. Vi har haft glada dagar med uppåtgående börs och rusande bostadspriser, nuförtiden har ju varenda hyfsat uppstyrd person i Stockholm en nyrenoverad lägenhet och en Rolex, men frågan är hur stora marginaler de har på sparkontot.

Det räcker ju inte med att kolla på K&S de senaste dagarna för att göra en analys, konsekvenserna av pandemin nu ser vi nog först till sommaren tidigast. Man kommer såklart inte kunna köpa en 1675 för 35' igen, det finns ju tillräckligt med folk som har gott om resurser även i en recession och som stabiliserar priserna på riktigt exklusiva klockor, men mängdklockorna kommer sjunka en liten bit tror jag. Och klockor riktade till just segmentet jag nämner ovan, typ OP och DJ, tror jag absolut att man kommer kunna köpa lika lätt som förr under en recession.

Vad har bostadspriserna med saken att göra? Folk har väll inte sålt sina bostäder och flyttat ut på gatan? ;) Aja, jag ser vad du vill försöka berätta! :)

Tror du pa det sjalv?

Givetvis inte.
Men innan 2017-2018 var det val inte direkt sadar jattemanga som flog jorden runt och dammsog klockor i hogskattelander bara for att fa dessa till tax-free och da betydligt billigare an vad de kunde inhandlas i hemlandet?
2020 dvs 2-3ar senare justerade Rolex sina priser sa att det mer eller mindre blev samma pris efer lokala skatter oavsett var du handlade,dvs ska du vara arlig och betala det staten kraver vid import sa kan du likagarna ga till din lokala handlare.
Sjalvklart justerar de inte vid varenda liten valutakorrigering,men nar det ar svangningar pa 10-15% over en langre tid sa tror iallfall jag att det kommer.

Med fallande SEK blir det ju annu billigare att handla i Sverige,ja forutom for dem som enbart har inkomster i SEK och/eller handlar mycket importvaror.....
D1559CA7-FDB7-41A2-8436-06EFB6B49E8E.jpeg

Nettopriserna harmoniserar hyfsat. En Daytona i Sverige vs tex Finland kostar give or take samma; 113k exkl moms.

Jag tvivlar på att Rolex väljer att peta på de priserna mellan de årliga justeringarna. Det är någon hundralapp give or take på 100k.

Har du sett en keramik-sub har du sett alla. Vintage är en annan femma och den ena klockan är inte den andra lik. Jag vill tro att vintage är mindre priskänsligt, just för att det är mer nischat för entusiasten, som förhoppningsvis har gjort in hemläxa.

Som marknaden utvecklades med kraftiga prisuppgångar och spekulationer så tror jag tyvärr att även vintage drabbas för den som vill sälja i orostider.

Det du nämner är möjligtvis anledningar varför vissa inklusive en själv valde att köpa vintage. Några långt innan marknaden tog fart som sitter på väldigt låga ingångsvärden om de har ägt dem länge. Dessa kan kanske tycka att det spelar mindre roll om det kommer en finanskris emellanåt. De har ändå inte haft avsikt att avyttra oavsett pris och om de ändå skulle göra det har de ändå inte sålt med förlust.

Troligtvis finnas det spekulanter som klivit på på höga nivåer som vill kliva ur och även några entusiaster som behöver pengar eller vill frigöra likvider även när det gäller vintage.

Under tidigare kriser fick folk sälja av klassiska bilar, klockor etc. Kan inte se att det inte kan bli likadant nu om folk inte börjar se någon ljusning att det här är kortsiktigt och man försöker rida ut och avvakta.

Vi får se vad som händer. Det finns ingen som vet hur det blir nu när osäkerheten är hög.

Tror du pa det sjalv?

Givetvis inte.

Priserna har varit globalt harmoniserade i många år... Exempelvis när GBP föll ändrades priset många gånger.
Kolla in vilka språk det talas hos AD i Stockholm så är det ganska klart vart många kunder kommer ifrån. Sverige har alltid varit bra destination för icke européer.

• Like
Reactions: Per
Priserna har varit globalt harmoniserade i många år... Exempelvis när GBP föll ändrades priset många gånger.
Kolla in vilka språk det talas hos AD i Stockholm så är det ganska klart vart många kunder kommer ifrån. Sverige har alltid varit bra destination för icke européer.

Det är likadant i t ex Italien där jag befann mig 1 månad i somras på roadtrip och vårt grannland på andra sidan Öresund. Gäller nog i princip överallt globalt sett dit turister och affärsmän dras.

Nej det ar just det de inte har varit for den som kan kopa skattefritt och har rymligt samvete...Darav ditt konstaterande.
Men efter senaste prisjusteringen ar (eller var) de mer eller mindre justerade till likstammighet.

Min poang var att nar SEK tappat 10-15% mot de valutor som priser oftast satts i (USD EUR JPY samt i Rolex fall CHF) sa kommer en justering att bli nodvandig.
Givetvis inte samma dag eller manad da foretag ofta har valutasakrade terminer,men varje halvar ser man nog over prissattningen i lokal valuta pa exportmarknaden.

Inte for att jag onskar en justering uppat da mina USD koper mer SEK idag.

Många nya Rolex som precis blivit uttagna från AD som finns på säljes.

Varför skriver man inte bara att man säljer klockan för att tjäna en slant, istället för ''Ny 114060 som jag säljer vidare då jag ska köpa annat. Klockan är köpt av mig av svensk AD för någon vecka sedan och viss plast finns plast finns kvar''

Varför skriver man inte bara att man säljer klockan för att tjäna en slant, istället för ''Ny 114060 som jag säljer vidare då jag ska köpa annat. Klockan är köpt av mig av svensk AD för någon vecka sedan och viss plast finns plast finns kvar''

Vad tror du själv?

För att folk skäms att säga att man bara köade på klockan för att tjäna pengar på en hypad klocka som man egentligen inte hade stort intresse av.
Fråga någon som gör det. ping @carl-gustav.

Det verkar helt plötsligt lättare att få tag på en Submariner - Iaf om man ska försöka dra någon slutsats av vad som ligger på K&S.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp