Den som tror att Rolex med sina resurser och sin position kommer tillåta sitt varumärke att återgå till "det är bara att knata in till AD och köpa en sportrolex, ofta till rabatt" efter allt de gjort för att begränsa tillgången och göra det till ett extremt eftertraktat märke, och i förlängningen kunna höja priserna varje år, tror jag underskattar dem rejält.
Men tillbaka till ämnet: det är klart att priserna sjunker och alla som inte har obegränsat med pengar sannolikt väljer att antingen vara likvida eller lägga pengarna på annat. I vart fall under en period av lågkonjunktur. Vi har haft glada dagar med uppåtgående börs och rusande bostadspriser, nuförtiden har ju varenda hyfsat uppstyrd person i Stockholm en nyrenoverad lägenhet och en Rolex, men frågan är hur stora marginaler de har på sparkontot.
Det räcker ju inte med att kolla på K&S de senaste dagarna för att göra en analys, konsekvenserna av pandemin nu ser vi nog först till sommaren tidigast. Man kommer såklart inte kunna köpa en 1675 för 35' igen, det finns ju tillräckligt med folk som har gott om resurser även i en recession och som stabiliserar priserna på riktigt exklusiva klockor, men mängdklockorna kommer sjunka en liten bit tror jag. Och klockor riktade till just segmentet jag nämner ovan, typ OP och DJ, tror jag absolut att man kommer kunna köpa lika lätt som förr under en recession.