• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi kan återgå till ämnet skulle det vara utmärkt.

Hade vägarna förbi stan idag och cyklade förbi samtliga AD för Rolex och PP i Stockholm. Jag har bott i stan i hela mitt liv och aldrig varit med om en så folktom scen. All cashflow en AD kan lösa nu är nog av godo, hyran på fina gatan ska likväl betalas.
- En fråga: Såg du några roliga klockor hos dem då?

Ja, nu är det bra trångt med sportstål och annat bös på K&S. Kan inte minnas att det varit så många osålda Rolex ute sen jag började för tre år sedan.
Det är dock ett klart glapp mellan vad folk vill ha och vad folk vill betala.
Ja det kommer nog justeras med tiden när många förblir osålda.

Tycker man ska sitta lugnt i båten och spendera kr spara som man gjort innan. Ingen vet vad Corona kommer kr kan leda till ekonomiskt. Att spekulera i klockor är nog lika svårt som att spekulera på börsen. Tiden får avgöra och vi som gillar kl kommer fortsätta köpa,byta och sälja under tiden tror jag.

Givetvis kommer klockor o annan lyx sjunka i pris när allt annat i samhället går ner o många förlorar sina jobb. Corona slaktar allt i sin väg... :(

Varför skulle någon få panik?
Självfallet kommer massproducerade instegsklockor i stål att öka i värde år för år och det är en rättighet att det ska vara så!
Gissar det kommer på nästa pressinfo från Regeringen att staten täcker upp för värdeminskningar på Submariners. ;)

Borde inte nedstängning av produktionen ha den motsatta effekten, dvs att tillgången stryps ännu mer på sportsstål, vilket bor hålla priser på begagnat och grått uppe?

Jag tänker att det är fullt rimligt att klockor fortfarande är överprisade av vissa säljare.
De har ännu inte förstått att det har skett ett skifte som drastiskt påverkar och kommer påverka ännu mer. Man lever ännu i villfarelsen att det inte inträffat. Det klart det är svårt att ta in att det man kunde köpa för en viss summa för en månad sedan plötsligt är värt klart mindre bara veckor senare. När man så nära i tid levde i en mental värld av evig uppgång och stabilitet. Krisinsikten har inte nått fram ännu.
Det kommer ta lite tid innan marknaden anpassar sig. Det är inte tydligt angivna explicit utskrivna börspriser vi ser i form av sekundvärden, Utan snarare en ytterligt trögrörlig marknad där det är otydligt hur värdena ser ut och var och en lever med sin egen inre värld av förväntningar och förhoppningar och bedömningar. Och där den som har en klocka, behöver tid för att förstå att den inte längre har samma värde som den hade för tre veckor sedan.

Alla som säljer behöver ej pengar NU. Det finns folk som vill sälja bara och inte har någon stress, stressen kanske kommer men den är inte där än.

Jag tänker att det är fullt rimligt att klockor fortfarande är överprisade av vissa säljare.
De har ännu inte förstått att det har skett ett skifte som drastiskt påverkar och kommer påverka ännu mer. Man lever ännu i villfarelsen att det inte inträffat. Det klart det är svårt att ta in att det man kunde köpa för en viss summa för en månad sedan plötsligt är värt klart mindre bara veckor senare. När man så nära i tid levde i en mental värld av evig uppgång och stabilitet. Krisinsikten har inte nått fram ännu.
Det kommer ta lite tid innan marknaden anpassar sig. Det är inte tydligt angivna explicit utskrivna börspriser vi ser i form av sekundvärden, Utan snarare en ytterligt trögrörlig marknad där det är otydligt hur värdena ser ut och var och en lever med sin egen inre värld av förväntningar och förhoppningar och bedömningar. Och där den som har en klocka, behöver tid för att förstå att den inte längre har samma värde som den hade för tre veckor sedan.
Precis den typen av värdering gjorde när jag bumpade ner min YM ordentligt. Jag insåg att jag hellre tar en överskådlig förlust nu än att stå och trängas när alla insett att ekonomin är allvarligt skadad och då inte ha en aning om vad folk vill betala för en lyxprodukt.
Sen hoppas jag naturligtvis fortfarande att jag sålde för tidigt och att det inte blir så!

Allt är inte svart på vitt heller. Alla säljare är inte desperata. Vissa kanske bara testar marknaden och drar bort annonsen och behåller sin klocka på obestämd tid i väntan på bättre tider.

De som måste sälja till varje pris får nog räkna med kraftiga skambud i dag av människor som vill utnyttja situationen av osäkerhet.

Alla har ännu inte påverkats ekonomiskt av det som nu sker på något djupare plan. Vi ser först om någon månad hur hårt det kommer att slå i stort. Vad regeringar och centralbanker sätter in för åtgärder och vilka konsekvenser det får. Det är ju inte bara en regional utan en global kris så frågan är ju hur omvärlden återhämtar sig när det lägger sig.

Alla som säljer behöver ej pengar NU. Det finns folk som vill sälja bara och inte har någon stress, stressen kanske kommer men den är inte där än.
Nästan ingen verkar behöva pengar NU med tanke på priserna och antalet sålda objekt.
Folk säljer för att de är rädda att de behöver pengar snart.
Om de var tillräckligt rädda skulle de sänka priserna, nu verkar det det mest vara folk som vill casha in utan att förlora deg.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp