• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Exakt. Och den efterfrågan är ju inte för att folk vill ha dem på armen utan för att tjäna en hacka. När den möjligheten försvinner så är det MÅNGA som tvekar att lägga 90-100k på ett klocka.
Skulle tro att den stora gruppen är folk som inte ens vet att det finns en smidig marknad på t ex Klocksnack, utan som verkligen genuint vill ha en statussymbol som de är övertygade om kommer behålla värdet rätt bra.

Varför ser vi då ett sådant utbud av klockor i 100-200k klassen just nu? tror du är lite optimistisk tyvärr. Från 3-400 och uppåt tror jag det börjar stabilisera sig lite. 100-150k känns som mer regel än undantag i vissa kretsar. Finns många med 6-12 månaders lön på armen snarare än på bankkontot.
5711 har ju fallit 200k sedan toppen. Och mängder till salu, så ska man sälja fort kanske man inte ens får 500... Inte stabilt :)

Skulle tro att den stora gruppen är folk som inte ens vet att det finns en smidig marknad på t ex Klocksnack, utan som verkligen genuint vill ha en statussymbol som de är övertygade om kommer behålla värdet rätt bra.

Jag har aldrig riktigt tänkt på det, men för den som vill spendera sina pengar på statussymboler torde en Rolex erbjuda mest show off per krona jämfört med allt annat (tex kläder, bostad, prylar, bil, båt etc). Man får show off som man alltid bär med sig, alla vet vad Rolex är och trots detta så kostar det ju i de flesta fall inte något alls.

Beror säkert på generation. Kan bara säga att i min bekantskapsgrets (25-35 år) har det senaste åren varit väldigt mycket snack om Rolex som "investering". En vedertagen sanning att "Rolex tappar aldrig värde", "jag har en kontakt som kan fixa x klocka till x pris, bara sälja på Blocket sen" osv. Detta bland vänner som knappast har ett klockintresse. Ungefär på samma nivå som att "alla" har lite bitcoins liggandes, "alla" köpte Fingeprint etc.

Hur många veckor till kan grådealers inbilla sig att sälja så här över list? Kommer det (från ingenstans) falla direkt till under list istället för successivt nedåt?

Priset är från pågående ”Spring Sale”

Bilagor

• AB22970F-CD95-4719-94DF-222CE46B5E6A.jpeg
    AB22970F-CD95-4719-94DF-222CE46B5E6A.jpeg
    168.2 KB · Visningar: 4
Hur många veckor till kan grådealers inbilla sig att sälja så här över list? Kommer det (från ingenstans) falla direkt till under list istället för successivt nedåt?

Priset är från pågående ”Spring Sale”
De kommer nog försöka hålla så länge som möjligt.
Just BB 58 har jag aldrig hajat dock. Har ju funnits hos AD i Sthlm från och till. Var senast på Krons i jan/ feb de hade både med och utan länk inne...

Tillägg:
Kan tänka mig att många handlare kommer försöka kränga utomlands till över list tack vare en svag krona också. För att hålla prisbilden uppe så långt det går.

Just BB 58 har jag aldrig hajat dock. Har ju funnits hos AD i Sthlm från och till. Var senast på Krons i jan/ feb de hade både med och utan länk inne...

Tillägg:
Kan tänka mig att många handlare kommer försöka kränga utomlands till över list tack vare en svag krona också. För att hålla prisbilden uppe så långt det går.
De kan försöka men utsikterna ser inte lysande ut. Kronan är i stort tillbaka mot nivån den stod i mot Euron före den senaste dippen och jag tror det finns fler ADs i Frankrike, Spanien, Italien och diverse andra karantänländer som har behov av att bli av med existerande lager.

De kan försöka men utsikterna ser inte lysande ut. Kronan är i stort tillbaka mot nivån den stod i mot Euron före den senaste dippen och jag tror det finns fler ADs i Frankrike, Spanien, Italien och diverse andra karantänländer som har behov av att bli av med existerande lager.
Absolut. Försöka = inte nödvändigtvis att man lyckas.

Tillägg:
Krons har väl sedan länge haft 1+ år kö på BB58 med länk, precis som de andra svenska AD. Det stod en i montern för någon månad sedan, men den var på NATO.

För att folk skäms att säga att man bara köade på klockan för att tjäna pengar på en hypad klocka som man egentligen inte hade stort intresse av.

Skams????

Skams du nar du gar till jobbet ocksa? Eller menar du att ditt stora intresse ar ditt arbete och du garna gick dit aven om du inte fick betalt.....

Bara i Sverige sa ska man skammas om man tjanar pengar....

Är det fortfarande tvekan om vart priserna är på väg?
Jag tycker det är svårt att bilda en uppfattning vart beg priserna är påväg i dagsläget. Mycket till salu och mycket förblir osålt men jag tror mycket handlar om det osäkra läget både i världen och på börsen så det är svårt att dra några faktiska slutsatser än.
Med undantag för de mest hypade modellerna som bevisligen har sjunkit i pris!

Jag tycker det är svårt att bilda en uppfattning vart beg priserna är påväg i dagsläget. Mycket till salu och mycket förblir osålt men jag tror mycket handlar om det osäkra läget både i världen och på börsen så det är svårt att dra några faktiska slutsatser än.
Med undantag för de mest hypade modellerna som bevisligen har sjunkit i pris!
Skönt o höra att det finns optimister kvar :pompus:

Du får lugna ner dig. Man ser dig skriva negativt om Sverige och svenskar i var och varannan tråd.
Ja personligen har jag valdigt svart for just detta att det ska vara fult att tjana pengar.
Koper man nagot med tanke att tjana pa affaren sa ska man skammas eller halla tyst om det.

Det var en av anledningarna till att jag flyttade. Sa som du ser sa gjorde jag faktiskt nagot konkret at min situation. Men det ar val ratt OT for denna trad eller hur?

Om ens bästa sätt att tjäna pengar är att skinna andra så ska man fan skämmas.
Jaha...
Sa alla som driver affar eller har anstallda ska skammas da?
Eller galler denna standpunkt enbart vid vidareforsaljning av klockor eller samtliga som koper billigare an vad de sedan saljer for?
Vem bestammer vad som ska raknas som "skinna"? Du Jag Staten Gud eller Kunderna som har ett val att handla eller avsta?

Jaha...
Eller galler denna standpunkt enbart vid vidareforsaljning av klockor eller samtliga som koper billigare an vad de sedan saljer for?
Vem bestammer vad som ska raknas som "skinna"? Du Jag Staten Gud eller Kunderna som har ett val att handla eller avsta?

Står väl nåt om ocker i bibeln om du vill börja där. Folk kan avstå från att handla, men får också kritisera beteenden som uppfattas som osmakliga. Eller allt är ok om man kan tjäna på det?

Står väl nåt om ocker i bibeln om du vill börja där. Folk kan avstå från att handla, men får också kritisera beteenden som uppfattas som osmakliga. Eller allt är ok om man kan tjäna på det?

Vad galler hederliga affarer sa har jag inga forbehall pa att nagot som ar lagligt att kopa salja skulle vara forbjudet eller omoraliskt att tjana pa.

Daremot vad det galler rent utnyttjande av nagon sa anser jag inte att det ar ok. Tex lura pa nagon cancersjuk bluff och bag piller,
Eller salja telefonabonnemag till halvsenila eller smabarn.

Men vad galler fullt normala vuxna manniskors affarer har jag ytterst sallan nagra synpunkter,
Vill du diskutera detta vidare kan vi ta det i PM da det borjar blir valdigt langt fran vad traden borde handla om

Jaha...

Nej varför skulle en butiksägare skämmas. Butiken fyller ju en funktion och tillhandahåller varor som konsumenterna (förhoppningsvis) efterfrågar. De bidrar till samhällsekonomin samtidigt som näringsidkarna förhoppningsvis berikar sig själva och sina anställda.

En person som tar en köplats från någon annan i syfte att tjäna en slant erbjuder ju absolut noll mervärde. "Scalpers" och folk som endast är ute efter att tjäna pengar på andra när efterfrågan överstiger utbud är ingenting positivt eller respekterat i USA heller, tvärtom. Ska jag själv generalisera så är det rätt utlandssvenskt att klanka på Sverige och bita sig fast i denna falska bild att det är fult att tjäna pengar här.

/100% höger... Alltid varit

Om vi kan återgå till ämnet skulle det vara utmärkt.

Hade vägarna förbi stan idag och cyklade förbi samtliga AD för Rolex och PP i Stockholm. Jag har bott i stan i hela mitt liv och aldrig varit med om en så folktom scen. All cashflow en AD kan lösa nu är nog av godo, hyran på fina gatan ska likväl betalas.

Om vi kan återgå till ämnet skulle det vara utmärkt.

Hade vägarna förbi stan idag och cyklade förbi samtliga AD för Rolex och PP i Stockholm. Jag har bott i stan i hela mitt liv och aldrig varit med om en så folktom scen. All cashflow en AD kan lösa nu är nog av godo, hyran på fina gatan ska likväl betalas.

Med deras senaste resultat borde det verkligen finnas lite reserver i bolagen.

Med deras senaste resultat borde det verkligen finnas lite reserver i bolagen.
Nu har jag inte dykt djupare än vad som finns på allabolag men 2019 var ju något av ett magplask för både Nymans och Rob. Mest av allt har jag svårt att de att ägarna inte tagit ut så mycket de kunnat i vinst under dessa goda år.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp