Det är vad de begärde ja. Säkert fick de något liknande men begärt pris är inte samma som slutpris.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är vad de begärde ja. Säkert fick de något liknande men begärt pris är inte samma som slutpris.
Se mitt editerade inlägg ovan.
Ja, men då är det ju bra om de har en Sub de kan flippa snarare än att inte ha något alls vilket nog skulle varit fallet annars.- Finns massor av folk (många yngre) som inte har en månadslön sparat.
Jag sålde för 91.Det är vad de begärde ja. Säkert fick de något liknande men begärt pris är inte samma som slutpris.
- Kanske, men om de klarat av att spara ihop 75000 kr (somliga har nog lånat till sin Rolex också) så hade de nog kunnat få ännu bättre råd om hur man skall hantera sina pengar.Ja, men då är det ju bra om de har en Sub de kan flippa snarare än att inte ha något alls vilket nog skulle varit fallet annars.
Nej. Precis som med aktier så säljer man inte bara för att man behöver pengarna utan för att man tror på en nedgång i marknaden. Detta är vad som driver raset.Just.
Men är det inte märkligt att ingen behöver pengar men samtidigt ligger det en jäkla massa till salu..
Om vi nu ändå spekulerar i nedgången vad skulle då ni experter säga att ett rimligt pris är på en hyfsat ny Submariner, Gmt Batman och en stål Daytona är?
på k&s tycker jag mig kunna se att man vill ha ca 95 för en ny Submariner no date, ca 140 för en GMT Batman och ca 200 för en Daytona detta är ju säljarnas önskan men vad ligger vi på idag för att dessa säljare ska få till ett avslut?
Kan ju tänka mig att det t.ex snurrar rätt mycket folk i restaurangbranschen som kanske inte har jättemarginaler men som tjänat hyggligt per månad och varit ganska trygga i att ha jobb och därför varit befogat bekväma med klockköp. Plötsligt går botten helt ur världen på ett sätt som väldigt få kunnat ens fantisera om och chanserna att hitta jobb de närmsta månaderna ser ut att vara noll. Inte nödvändigtvis idioter, optimister kanske men detsamma kan ju i så fall garanterat sägas om rätt stora delar av befolkningen som tagit på sig sanslösa bostadslån på en snurrande marknad som man aldrig tror kan gå ner.
Om man får generalisera en aning så har jag en uppfattning av att klockor är väldigt populärt inom restaurangbranschen (krögare, bartenders, kockar, servitriser, etc) och även att det generellt går dåligt tror jag kan påverka priserna nedåt då många kanske kommer vilja sälja av ju längre det håller i sig. Tråkigt läge.
Så din ”snälla” bedömning är då;Jämför jag med börsen och är relativt "snäll" så skulle jag säga generellt 30-40 % ner beroende på hur du ser på en klocka som investering, dvs är det en risk eller en trygg pryl att byta dina pengar mot. Där någonstans skulle jag som köpare förvänta mig att börja. Sen får man se från modell till modell om det verkar finnas en återhämtning i intresse, även detta att jämföra med aktier i dessa tider där en viss återhämtning börjat ske för vissa aktier. Men det finns inte heller någon garanti för att vi slutat prisfallet.
30-40 % ner är i första hand avseende begpriser på modeller som lever i någon sorts bubbla.
Vi får se, jag kan ju ha fel
Det mer intressanta: vad går dessa generaliserade snubbar tillbaks till i byrålådan när stålrollen är såld? Är det gamla goa Invicta eller DW?
Det har ju varit så tidigare, så varför skulle det inte kunna vara så igen?Så din ”snälla” bedömning är då;
Sub - ca 60. BLNR ca 80 k samt Daytona ca 120k.
Det har jag svårt att se hända.
Tror kanske du överdriver lite. Att säga att alla med liten buffert är dumma i huvudet är lite som att säga att en väldigt stor andel av befolkningen är dumma i huvudet. Folk kan nog ha små marginaler utan att vara dumma i huvudet, bara lite naiva inför framtiden.Da ar det val gransfall till att man behover forvaltare om man tjanar hyggligt men inte har jattemarginaler,och anda tycker sig ha rad med en lyxklocka,utan att ha ett duktigt buffertsparande forst.
Far lite "Deltidsarbetande 20nanting som anser sig ha RATT att ha en Rolex Porsche och bostadsratt i centrala Stockholm" vibbar.
Men bevisligen sa hittar programm som Lyxfallan deltagare och SMS-Lan kunder.
Tja, lätt att idiotförklara. Frågan är dock vilka som ligger närmast behov av förvaltare, snubben med stabil ekonomi som lite småkorkat håller sig med en hyggligt lättomsatt lyxklocka(kanske istället för dyr bil eller MC) eller barnfamiljen som försätter sig i en högriskabel lånesituation med villkor som blir hopplösa om man drabbas av någon kombination av arbetslöshet, stigande räntor och sjunkande bostadspriser? Den sistnämnda beskrivningen passar ju in på en mycket stor del av Sveriges befolkning just nu.Da ar det val gransfall till att man behover forvaltare om man tjanar hyggligt men inte har jattemarginaler,och anda tycker sig ha rad med en lyxklocka,utan att ha ett duktigt buffertsparande forst.
Far lite "Deltidsarbetande 20nanting som anser sig ha RATT att ha en Rolex Porsche och bostadsratt i centrala Stockholm" vibbar.
Men bevisligen sa hittar programm som Lyxfallan deltagare och SMS-Lan kunder.
Klart det skulle kunna bli så. Skrev att jag inte tror det blir så. Kan gärna ta ett bet på det om du vill.Det har ju varit så tidigare, så varför skulle det inte kunna vara så igen?
Den som lever får se Spola tillbaka bandet bara några år så kommer du se att priserna var bra mycket lägre än ovan nämnda. Jag köpte exempelvis min första fullset BLNR för 55 000:- i januari 2014... och min fullset random serial 16610LV för 60 000:- augusti 2015...Så din ”snälla” bedömning är då;
Så din ”snälla” bedömning är då;
Var ju knappt någon som nappade på nästan nya Air Kings för 54k, så jag förstår inte logiken när folk försökte sälja dem för över 60k på grund av prishöjningen. Den är ju inte mer attraktiv nu bara för att list är högre, hohoLa ut en köpesannons på en Airking 116900, en modell som jag ägt förut och gillar. Blev erbjuden en ”nästan ny” för typ Listpris, blev ingen affär. Sålde en i somras för 53 och förstår att de gått upp mot 60 senaste tiden, men list för en begagnad Airking? Då köper jag hellre en ny från AD? Är jag snål?
Stureplansgruppens drinkblandare kommer dyka upp snart och sälja av. Läste att i stort sett alla fått gå. Tragiskt.Om man får generalisera en aning så har jag en uppfattning av att klockor är väldigt populärt inom restaurangbranschen (krögare, bartenders, kockar, servitriser, etc) och även att det generellt går dåligt tror jag kan påverka priserna nedåt då många kanske kommer vilja sälja av ju längre det håller i sig. Tråkigt läge.
La ut en köpesannons på en Airking 116900, en modell som jag ägt förut och gillar. Blev erbjuden en ”nästan ny” för typ Listpris, blev ingen affär. Sålde en i somras för 53 och förstår att de gått upp mot 60 senaste tiden, men list för en begagnad Airking? Då köper jag hellre en ny från AD? Är jag snål?
Klart det skulle kunna bli så. Skrev att jag inte tror det blir så. Kan gärna ta ett bet på det om du vill.
Önsketänkandet står nog du för. Du äger väl Rolexklockor, eller hur?Ja jag tror att det är ett önsketänkande. Svårt att se Rolex tillåta det. Men som du säger, den som lever får se.
Gott att få ordning på det här så att inte varje klockaffär ska kännas som en mindre bostadsförsäljning.
Nu? Det är ju fan 90 sidor av ren spekulationMkt spekulationer här nu