• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, men då är det ju bra om de har en Sub de kan flippa snarare än att inte ha något alls vilket nog skulle varit fallet annars.
- Kanske, men om de klarat av att spara ihop 75000 kr (somliga har nog lånat till sin Rolex också) så hade de nog kunnat få ännu bättre råd om hur man skall hantera sina pengar.

Om man får generalisera en aning så har jag en uppfattning av att klockor är väldigt populärt inom restaurangbranschen (krögare, bartenders, kockar, servitriser, etc) och även att det generellt går dåligt tror jag kan påverka priserna nedåt då många kanske kommer vilja sälja av ju längre det håller i sig. Tråkigt läge.

Om vi nu ändå spekulerar i nedgången vad skulle då ni experter säga att ett rimligt pris är på en hyfsat ny Submariner, Gmt Batman och en stål Daytona är?
på k&s tycker jag mig kunna se att man vill ha ca 95 för en ny Submariner no date, ca 140 för en GMT Batman och ca 200 för en Daytona detta är ju säljarnas önskan men vad ligger vi på idag för att dessa säljare ska få till ett avslut?

Jämför jag med börsen och är relativt "snäll" så skulle jag säga generellt 30-40 % ner beroende på hur du ser på en klocka som investering, dvs är det en risk eller en trygg pryl att byta dina pengar mot. Där någonstans skulle jag som köpare förvänta mig att börja. Sen får man se från modell till modell om det verkar finnas en återhämtning i intresse, även detta att jämföra med aktier i dessa tider där en viss återhämtning börjat ske för vissa aktier. Men det finns inte heller någon garanti för att vi slutat prisfallet.

30-40 % ner är i första hand avseende begpriser på modeller som lever i någon sorts bubbla.

Vi får se, jag kan ju ha fel :)

Kan ju tänka mig att det t.ex snurrar rätt mycket folk i restaurangbranschen som kanske inte har jättemarginaler men som tjänat hyggligt per månad och varit ganska trygga i att ha jobb och därför varit befogat bekväma med klockköp. Plötsligt går botten helt ur världen på ett sätt som väldigt få kunnat ens fantisera om och chanserna att hitta jobb de närmsta månaderna ser ut att vara noll. Inte nödvändigtvis idioter, optimister kanske men detsamma kan ju i så fall garanterat sägas om rätt stora delar av befolkningen som tagit på sig sanslösa bostadslån på en snurrande marknad som man aldrig tror kan gå ner.

Da ar det val gransfall till att man behover forvaltare om man tjanar hyggligt men inte har jattemarginaler,och anda tycker sig ha rad med en lyxklocka,utan att ha ett duktigt buffertsparande forst.

Far lite "Deltidsarbetande 20nanting som anser sig ha RATT att ha en Rolex Porsche och bostadsratt i centrala Stockholm" vibbar.

Men bevisligen sa hittar programm som Lyxfallan deltagare och SMS-Lan kunder.

Om man får generalisera en aning så har jag en uppfattning av att klockor är väldigt populärt inom restaurangbranschen (krögare, bartenders, kockar, servitriser, etc) och även att det generellt går dåligt tror jag kan påverka priserna nedåt då många kanske kommer vilja sälja av ju längre det håller i sig. Tråkigt läge.

Det mer intressanta: vad går dessa generaliserade snubbar tillbaks till i byrålådan när stålrollen är såld? Är det gamla goa Invicta eller DW?

Jämför jag med börsen och är relativt "snäll" så skulle jag säga generellt 30-40 % ner beroende på hur du ser på en klocka som investering, dvs är det en risk eller en trygg pryl att byta dina pengar mot. Där någonstans skulle jag som köpare förvänta mig att börja. Sen får man se från modell till modell om det verkar finnas en återhämtning i intresse, även detta att jämföra med aktier i dessa tider där en viss återhämtning börjat ske för vissa aktier. Men det finns inte heller någon garanti för att vi slutat prisfallet.

30-40 % ner är i första hand avseende begpriser på modeller som lever i någon sorts bubbla.

Vi får se, jag kan ju ha fel :)
Så din ”snälla” bedömning är då;

Sub - ca 60. BLNR ca 80 k samt Daytona ca 120k.

Det har jag svårt att se hända.

Da ar det val gransfall till att man behover forvaltare om man tjanar hyggligt men inte har jattemarginaler,och anda tycker sig ha rad med en lyxklocka,utan att ha ett duktigt buffertsparande forst.

Far lite "Deltidsarbetande 20nanting som anser sig ha RATT att ha en Rolex Porsche och bostadsratt i centrala Stockholm" vibbar.

Tror kanske du överdriver lite. Att säga att alla med liten buffert är dumma i huvudet är lite som att säga att en väldigt stor andel av befolkningen är dumma i huvudet. Folk kan nog ha små marginaler utan att vara dumma i huvudet, bara lite naiva inför framtiden.

Kolla på bostadsmarknaden. Många, säkert de flesta i Sthlm lånar så mycket de bara kan för att köpa så fet bostad de bara kan.

Just restaurang så kanske det också finns en del svarta pengar som man inte gärna sätter in på banken.

Min poäng är att man bör vara ödmjuk inför andras olycka och även om vi är överens om att man bör ha marginaler så har folk överlag små marginaler. Tror det är en förhållandevis liten andel av befolkningen som har ens 2-3 månadslöner cash på sparkontot. Och hade jag inte haft en familj vetefan om jag hade haft det heller. Då hade jag tagit mer risk i allt. Högre lån på bostaden, fetare klockor, mer aktier och mindre cash. Man tror ju man är odödlig tills man haft ett barn med kolik... ;)

La ut en köpesannons på en Airking 116900, en modell som jag ägt förut och gillar. Blev erbjuden en ”nästan ny” för typ Listpris, blev ingen affär. Sålde en i somras för 53 och förstår att de gått upp mot 60 senaste tiden, men list för en begagnad Airking? Då köper jag hellre en ny från AD? Är jag snål?

Tja, lätt att idiotförklara. Frågan är dock vilka som ligger närmast behov av förvaltare, snubben med stabil ekonomi som lite småkorkat håller sig med en hyggligt lättomsatt lyxklocka(kanske istället för dyr bil eller MC) eller barnfamiljen som försätter sig i en högriskabel lånesituation med villkor som blir hopplösa om man drabbas av någon kombination av arbetslöshet, stigande räntor och sjunkande bostadspriser? Den sistnämnda beskrivningen passar ju in på en mycket stor del av Sveriges befolkning just nu.

Den som lever får se ;) Spola tillbaka bandet bara några år så kommer du se att priserna var bra mycket lägre än ovan nämnda. Jag köpte exempelvis min första fullset BLNR för 55 000:- i januari 2014... och min fullset random serial 16610LV för 60 000:- augusti 2015...

Vi får se, det är bara klockor vi snackar om. Den 17e februari såg det bra ut på börsen t ex. Idag ca 5-6 veckor senare är det annorlunda med den saken.
Jag säger såhär, mitten av maj:
Sub, BLNR 60k
Daytona vit ceramic 95k

Vid kris brukar väl luften i bubblor gå ur och spekulationsvärdering raderas och värde på saker och ting baseras mer på bruksvärdet. Tror det är någonstans där vi kommer hamna, var det nu är :)

Andrahandspriserna är väl direkt korrelerade med nypriserna? Många som hänvisar till vad en sub/gmt kostade begagnat för 5 år sedan. Rolex listpriser har ju typ ökat 50-60% sedan dess. En sub för 60k idag skulle ju innebära att de säljs 40% under list, känns inte helt sannolikt.

La ut en köpesannons på en Airking 116900, en modell som jag ägt förut och gillar. Blev erbjuden en ”nästan ny” för typ Listpris, blev ingen affär. Sålde en i somras för 53 och förstår att de gått upp mot 60 senaste tiden, men list för en begagnad Airking? Då köper jag hellre en ny från AD? Är jag snål?
Var ju knappt någon som nappade på nästan nya Air Kings för 54k, så jag förstår inte logiken när folk försökte sälja dem för över 60k på grund av prishöjningen. Den är ju inte mer attraktiv nu bara för att list är högre, hoho

Stureplansgruppens drinkblandare kommer dyka upp snart och sälja av. Läste att i stort sett alla fått gå. Tragiskt.

Fanns på Bergströms Ur i Göteborg för någon vecka sedan.

Klart det skulle kunna bli så. Skrev att jag inte tror det blir så. Kan gärna ta ett bet på det om du vill.
Ja jag tror att det är ett önsketänkande. Svårt att se Rolex tillåta det. Men som du säger, den som lever får se.
Önsketänkandet står nog du för. Du äger väl Rolexklockor, eller hur?

Jag varken äger eller tänker äga något från Rolex. Oavsett hur billigt det blir.

Sen vart det landar är en annan sak, men det är klart att det inte alls är osannolikt att saker går tillbaka till tidigare nivåer. 60k för en Sub date är ju inte ens jättelågt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp