• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Testa 3 i Vasastan och 2 på Östermalm. Utbudet har ökat enormt senaste två veckorna.


Kollade Östermalm. Fan ingen större skillnad. Några som gick för 160+ per m2 för 3 veckor sen och nu ”bara” 145. Såldes en lgh den 27/3 för 22M+.

Säger inte att du har fel, bara att jag inte kan utläsa nån större nedgång.
 

Susqect

Omega
Nu säljer ju inte AD bara Rolex och går inte runt bara på Rolex heller. Jag vet inte om hur deras situation är just nu men vad skall de svara på en direkt fråga? Att det är illa?
Klart de svarar att det är business as usual, och för Rolex kanske det är det, än så länge.
Hör vad du säger, och det är ju såklart sant, men nu var ju frågan angående just bland annat Rolex! Sen känner jag ju även säljaren i detta fallet privat, så förstår inte varför han skulle säga annat än sanningen om läget precis just nu! :)
 
Nu säljer ju inte AD bara Rolex och går inte runt bara på Rolex heller. Jag vet inte om hur deras situation är just nu men vad skall de svara på en direkt fråga? Att det är illa?
Klart de svarar att det är business as usual, och för Rolex kanske det är det, än så länge.
Ja, precis. Än så länge.

Varsel osv har inte slagit igenom helt ännu, men när/om gråhandlarna börjar släppa på priserna så lär många av de som idag står i kö och faktiskt är beredda att handla köpa därifrån.
När Rolex drar igång fabriken igen om en liten tid så lär effekten av den kommande ekonomiska krisen troligtvis börja bli kännbar och då har vi en kombination av detta:
1. Gråhandlare har stillat efterfrågan.
2. Efterfrågan har minskat pga taskig världsekonomi och varsel.
3. Utbudet börjar öka.

Frågan är bara till vilken grad detta sker, och därefter kommer priserna sättas.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hör vad du säger, och det är ju såklart sant, men nu var ju frågan angående just bland annat Rolex! Sen känner jag ju även säljaren i detta fallet privat, så förstår inte varför han skulle säga annat än sanningen om läget precis just nu! :)
Ja, jag vet ju inte som sagt. Din kompis kanske inte vill inse faktum eller så är det faktiskt lugnt och pengarna rullar in ändå.
 

Mk2018

Omega
Plockade själv ut nytt idag, smånervigt med tanke på allt men samtidigt, kanske spelar mindre roll då min ska användas och inte säljas!
Frågade även om butiken märkt av någon större skillnad i allt som händer nu, men de verkade rätt lugna! Situationen är ju vad den är, och har man sedan tidigare välfyllda listor spelar det mindre roll om personen tackar nej, finns ju ett gäng efter honom! Under tiden jag fick hjälp med min klocka såldes det 2 rollar intill mig, båda försökte pruta, båda fick svaret att dagspris gäller, finns fler som är intresserade annars! :)
Grattis, vad kul! :) hade du stått i kö länge? Gällde det någon av dem mer hypade modellerna?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på de tider vi lever i nu så vore det väl konstigt om priserna inte går ned? Blir dock ganska så förvånad då jag tittar igenom Sotheby's senaste klockauktion :wideyed: Ta t.ex. den här Hulken som gick för 168k SEK, tror dessutom att slagavgift tillkommer... Är det inte ett väldigt högt pris för en använd klocka från 2011 som dessutom fortfarande produceras?
https://www.sothebys.com/en/buy/auc...-hulk-submariner-ref-116610lv-stainless-steel
Edit: står att slagavgiften är 25%
Screenshot 2020-03-28 at 16.29.32.png
 
Senast ändrad:

Susqect

Omega
Ja, jag vet ju inte som sagt. Din kompis kanske inte vill inse faktum eller så är det faktiskt lugnt och pengarna rullar in ändå.
Kan ju absolut vara så, jag svarar bara utifrån vad jag fick uppleva idag! :)
Grattis, vad kul! :) hade du stått i kö länge? Gällde det någon av dem mer hypade modellerna?
Tack! Känns riktigt roligt att äntligen få hämta ut från AD utan att någon annan ska göra vinst på mig! Ja det var en Pepsi! :)
IMG_20200328_143655.jpg
 

joca

Patek
2-Faktor
Med tanke på de tider vi lever i nu så vore det väl konstigt om priserna inte går ned? Blir dock ganska så förvånad då jag tittar igenom Sotheby's senaste klockauktion :wideyed: Ta t.ex. den här Hulken som gick för 168k SEK, tror dessutom att slagavgift tillkommer... Är det inte ett väldigt högt pris för en använd klocka från 2011 som dessutom fortfarande produceras?
https://www.sothebys.com/en/buy/auc...-hulk-submariner-ref-116610lv-stainless-steel
Edit: står att slagavgiften är 25%
Screenshot 2020-03-28 at 16.29.32.png
Jo. Löjligt dyrt.
 

ErikGBG

Audemars
Med tanke på de tider vi lever i nu så vore det väl konstigt om priserna inte går ned? Blir dock ganska så förvånad då jag tittar igenom Sotheby's senaste klockauktion :wideyed: Ta t.ex. den här Hulken som gick för 168k SEK, tror dessutom att slagavgift tillkommer... Är det inte ett väldigt högt pris för en använd klocka från 2011 som dessutom fortfarande produceras?
https://www.sothebys.com/en/buy/auc...-hulk-submariner-ref-116610lv-stainless-steel
Edit: står att slagavgiften är 25%
Screenshot 2020-03-28 at 16.29.32.png
Produceras den forts? Inkl slag är det
Väl nästan dubbla priset isf.... helt orimligt
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur ser marginalerna ut för olika varumärken? Det är så klart svårt att veta utan att ha insikt men det har rapporterats om runt 40-50% för Rolex från flera fristående källor (oklar sanningshalt dock) och det känns som att andra mindre populära varumärken borde ha ännu större marginaler? Nu har jag varken köpt Tag Heuer eller Omega men det verkar vara allmänt känt att man ofta kan få åtminstone 10-15% rabatt och det är ändå ganska populära och lättsålda klockor. Rob. E. sålde väl ibland Omega med 25% rabatt innan de blev av med sin AD-status (för att ha sålt billigt på gråmarknaden)?
 

djanbin

Omega
Kan ju absolut vara så, jag svarar bara utifrån vad jag fick uppleva idag! :)

Tack! Känns riktigt roligt att äntligen få hämta ut från AD utan att någon annan ska göra vinst på mig! Ja det var en Pepsi! :)
IMG_20200328_143655.jpg

Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag är sjuk i huvudet. Detta är modeller som inte intresserar mig överhuvudtaget. Är däremot intresserad av finansiella bubblor, vilket väl får vara min "in" på just detta.
Oklar om jag orkar hålla det uppe eller ej - men kollade alla listade Submariner på Blocket fr.o.m. 8:e mars.
Till och med idag 73 stycken (minus de som sålts under dagarna jag inte hållit koll).
Från igår till idag har 3 stycken listats som sålda:

116610LV -20 för 145.000 kr
114060 -19 för 99.000 kr
114060 -19 för 99.000 kr

De båda senare är dock sannolikt samma då de var från en och samma handlare och samma årtal.
 
E

EltonBelton

Guest
Jag är sjuk i huvudet. Detta är modeller som inte intresserar mig överhuvudtaget. Är däremot intresserad av finansiella bubblor, vilket väl får vara min "in" på just detta.
Oklar om jag orkar hålla det uppe eller ej - men kollade alla listade Submariner på Blocket fr.o.m. 8:e mars.
Till och med idag 73 stycken (minus de som sålts under dagarna jag inte hållit koll).
Från igår till idag har 3 stycken listats som sålda:

116610LV -20 för 145.000 kr
114060 -19 för 99.000 kr
114060 -19 för 99.000 kr

De båda senare är dock sannolikt samma då de var från en och samma handlare och samma årtal.
Känns som att dom som köper nu vill köpa för att bruka och inte spekulera i att värdet ökar och då försvinner såklart en stor andel av köparna tills priserna stabiliserar sig. Då vågar de som spekulerar köpa igen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
Vad yrar du om egentligen?
Edit: ser vad du menar.. Dock är det nog inte bättre med dyrare modeller.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
Lite trist kommentar när någon glatt visar upp sin nya klocka efter lång väntan :(
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
Men är den bilden rättvisande gentemot verkligheten?

Bilder kan ha olika kontrast och ljus som gör det ser ut lite hur som helst. Har ingen som jag kan jämföra med men misstänker den ser inte ut så om man ser den på riktigt. Inte för det är särskilt dålig bild men inte ovanligt detaljer ser konstiga. En av de saker som gör det knepigt att tvärsäkert bedöma tavlor utefter en del bilder, långt med än en bild.
Vill tro Rolex nuvarande håller bättre finish än beskrivet.

Lite trist kommentar när någon glatt visar upp sin nya klocka efter lång väntan :(
Trist och mycket möjligt förhastat dessutom.
 

Susqect

Omega
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
Spelar mindre roll då jag mest köpte den för att få ligga mer och imponera på osäkra människor! Vi fotfolk få nöja oss med instegsmodeller i sportstål! :)
Skämt å sido tror jag det är en kombination av halvknackigt mobilfoto, och det du nämner! Är ju absolut inte osant, även om det inte ser alls så illa ut när man tittar på den med blotta ögat i verkligheten! :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.

Nu är inte jag Rolex största försvarare men den där bilden är inte helt rättvis ...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.
Ser knepigt ut. Undrar om bilden luras?
Sådär ser ingen av mina Rollar ut, och ingen av de jag tidigare haft heller.

edit: sorry för fortsatt OT. Trodde först det var Officiella Rolextråden...
 

clock

Omega
Då kan du hälsa att dina vänner är dåliga på att leta eller för fega för att slå till. Jag kan bara tala för priserna i Stockholms innerstad och det är ca 5-10% lägre slutpriser än för 3 veckor sedan. Källa? Det är bara titta på hemnets slutpriser eller alla stillastående budgivningar.
Beror ju på vilken mäklare man har ;)
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Spelar mindre roll då jag mest köpte den för att få ligga mer och imponera på osäkra människor! Vi fotfolk få nöja oss med instegsmodeller i sportstål! :)
Skämt å sido tror jag det är en kombination av halvknackigt mobilfoto, och det du nämner! Är ju absolut inte osant, även om det inte ser alls så illa ut när man tittar på den med blotta ögat i verkligheten! :)
Förjävla fet dinka det där, tror att det är bilden som inte gör den rättvis. Håller tummarna för fler ligg! ;)
 
Aldrig tänkt på hur risigt trycket på tavlan är egentligen. Bokstäverna nästan blöder ihop, ingen definition alls på ROLEX, mycket mer färg i PERP än i OYSTER osv... Kronan i rehåtten off-center med. Märks att det är en instegsmodell som rolex själva inte lägger ner så mycket energi på jämfört deras high-end range.

Skulle vara intressant med en till bild för att få bekräftat att det inte bara är bilden. Den allmänna uppfattningen verkar annars vara att man köper Rolex inte för finishen utan för exklusiviteten. Rätt ironiskt mot bakgrund av att det är den mest tillverkade klockan och att saker annars tenderar att vara exklusiva på grund av att deras finish är tidskrävande och kostsam.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp