• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du verkar tro att Rolex kan styra begagnatmarknaden, det går inte i alla fall. Detta har historien visat. Tror aldrig Rolex har varit i den situationen de är i idag. Otroligt snabbt har man tappat försäljningkanaler, och detta från att ha gjort försäljningsrekord på en marknad där spekulation/gråhandel har stått för en historiskt stor del av nyförsäljningarna. Mycket osäker marknad framöver.

https://www.watchpro.com/the-big-in...e-predicts-acceleration-towards-online-sales/

I artikeln som jag länkar till ovan finns en hel del data som Chrono24 har sammanställt. Det verkar som att priserna håller sig uppe och ju dyrare klocka desto mer stabil är prisnivån.

Det är så där som bilden ser ut nu och det kan ju antingen vara så att marknaden finns kvar eller så är det här bara läget innan andra vågen efter produktions-stoppen. Om så många fler kommer bli arbetslösa har jag svårt att se att lyxkonsumtionen skulle ligga kvar på samma nivå.

Var väl ytterst relevant då det var ett historielöst påstående. Vad tänkte du bidra med mer än förolämpningar?

Du frågar om någon är ”född igår” och när jag ber dig höja nivån så förolämpar jag dig? Jag tror vi har olika definition av vad som är förolämpande.

Du verkar tro att Rolex kan styra begagnatmarknaden, det går inte i alla fall. Detta har historien visat. Tror aldrig Rolex har varit i den situationen de är i idag. Otroligt snabbt har man tappat försäljningkanaler, och detta från att ha gjort försäljningsrekord på en marknad där spekulation/gråhandel har stått för en historiskt stor del av nyförsäljningarna. Mycket osäker marknad framöver.

Skarpsinnigt, klart och trevligt formulerat. Kudos!

Tack. Vad jag menar är att om Rolex velat så hade de kunnat stänga i princip samtliga gråhandlare som idag säljer nya klockor med 50-90% påslag. Då menar jag inte privat personer som vill sälja en Sub, GMT etc. till överpris,
utan den affärsliknande andrahands försäljningen. Den skulle de kunna stoppa till stor del genom större produktion. Självklart hålls produktionen ”nere” medvetet från Rolex sida, hade det varit lika lätt att köpa en Rolex som en Omega vore myten död.
Rolex har garanterat kapacitet att spotta ur sig en betydligt större mängd än de gör idag, men det har medvetet valt denna strategi vilket är smart för varumärket. Då drömmen om att en gång få äga en Rolex skall leva kvar som de gjort i årtionden.

Som svar på din fråga. Nej, jag är inte född igår.
P.S Jag vet att de har produktionsstopp nu..

Senast ändrad:
Tappat försäljningskanaler? Du menar Coronastängda butiker? Eller de AD:s som Rolex sagt upp kontraktet med?

Om Rolex känner sig wuhanvirus-pressade kan de börja tillåta sina AD:s att sälja på postorder.

"detta från att ha gjort försäljningsrekord på en marknad där spekulation/gråhandel har stått för en historiskt stor del av nyförsäljningarna."
gråhandlarna har inte haft så mycket att sälja de senaste åren då till och med DJ i stål har tagit slut i butikerna

Jag tror att finanskrisen var betydligt värre för Rolex, av ganska pikanta skäl:
https://www.google.com/search?q=rolex+maddof
den som har en FT prenumeration får gärna posta lite från artikeln.

Skulle vara intressant med en till bild för att få bekräftat att det inte bara är bilden. Den allmänna uppfattningen verkar annars vara att man köper Rolex inte för finishen utan för exklusiviteten. Rätt ironiskt mot bakgrund av att det är den mest tillverkade klockan och att saker annars tenderar att vara exklusiva på grund av att deras finish är tidskrävande och kostsam.

Man skall inte ha omöjliga förväntningar på tryckt text. De trycker på texten med en gummiboll... Vi pratar om en fabriksproducerad massmarknadsklocka, inte en handgraverad handgjord urtavla. Se vid 1:40

Tack. Vad jag menar är att om Rolex velat så hade de kunnat stänga i princip samtliga gråhandlare som idag säljer nya klockor med 50-90% påslag. Då menar jag inte privat personer som vill sälja en Sub, GMT etc. till överpris,
utan den affärsliknande andrahands försäljningen. Den skulle de kunna stoppa till stor del genom större produktion. Självklart hålls produktionen ”nere” medvetet från Rolex sida, hade det varit lika lätt att köpa en Rolex som en Omega vore myten död.
Rolex har garanterat kapacitet att spotta ur sig en betydligt större mängd än de gör idag, men det har medvetet valt denna strategi vilket är smart för varumärket. Då drömmen om att en gång få äga en Rolex skall leva kvar som de gjort i årtionden.
Som svar på din fråga. Nej, jag är inte dum i huvudet. ( men vem vet det iof. )
P.S Jag vet att de har produktionsstopp nu..
Tyvärr är det ren spekulation från din sida. Vad jag kan se finns det inget som tyder på att Rolex medvetet begränsat tillgången på sportrolex utöver daytonan. Uppenbarligen har det inte varit ont om dem.

Tyvärr är det ren spekulation från din sida. Vad jag kan se finns det inget som tyder på att Rolex medvetet begränsat tillgången på sportrolex utöver daytonan. Uppenbarligen har det inte varit ont om dem.
Rolex hade kunnat lägga ut en pressrelease att de avsåg att producera så många klockor som det krävs för att sänka marknadspriset till listpriset, då hade alla som försöker ta en corner i olika modeller nog kissat på sig. Det är ju inte direkt så att det kostar 70 000 kr att göra en datejust, eller att det är så mycket svårare att göra en Sub än en OP.

Tappat försäljningskanaler? Du menar Coronastängda butiker? Eller de AD:s som Rolex sagt upp kontraktet med?

Om Rolex känner sig wuhanvirus-pressade kan de börja tillåta sina AD:s att sälja på postorder.

"detta från att ha gjort försäljningsrekord på en marknad där spekulation/gråhandel har stått för en historiskt stor del av nyförsäljningarna."
gråhandlarna har inte haft så mycket att sälja de senaste åren då till och med DJ i stål har tagit slut i butikerna

Jag tror att finanskrisen var betydligt värre för Rolex, av ganska pikanta skäl:
Påstår du att gråhandeln inte varit historiskt stor?
Värderade inte hur marknaden ser ut för Rolex, sade att det var ett unikt läge.

Rolex hade kunnat lägga ut en pressrelease att de avsåg att producera så många klockor som det krävs för att sänka marknadspriset till listpriset, då hade alla som försöker ta en corner i olika modeller nog kissat på sig. Det är ju inte direkt så att det kostar 70 000 kr att göra en datejust, eller att det är så mycket svårare att göra en Sub än en OP.
Har ingen aning varför du citerade mig med din galna stategi.

Finanskraschen var nog betydligt värre för Rolex.
Tror dock att alla har ganska svårt att överblicka vart detta är på väg.
Madoff eller ej, min kaffesump säger att detta förmodligen kommer att komma att landa i böckerna som en av Rolex största vägbulor.
Men... Den som lever får se.

För övrigt kan jag läsa FT-artikeln. Helt utan nån prenumeration: https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/9fe18e72-18cb-11de-bec8-0000779fd2ac

AD:n har alltid haft och har klockor till rätt person nästan rakt över disk utan väntetider på år..
Vill inte vara otrevlig, men goddag yxskaft?
Jag känner till allt det där, att det påstås finnas kassaskåp med populära modeller för VIP-kunder osv. Det var inte ens det vi diskuterade utan huruvida väntelistorna var ett minne blott och såvitt jag vet är de inte det. Däremot är det osäkra tider och inga lyxmärken kommer vara förskonade om det fortsätter så här.
I klarspråk: det finns en stor sannolikhet att begpriset på Rolex mest populära modeller kommer vika neråt inom några veckor/månader. Tror man något annat är man i djup förnekelse. Personligen hoppas jag inte det, men världsläget är inte bäddat för tillväxt om man säger så.

Skulle vara intressant med en till bild för att få bekräftat att det inte bara är bilden. Den allmänna uppfattningen verkar annars vara att man köper Rolex inte för finishen utan för exklusiviteten. Rätt ironiskt mot bakgrund av att det är den mest tillverkade klockan och att saker annars tenderar att vara exklusiva på grund av att deras finish är tidskrävande och kostsam.

Man skall inte ha omöjliga förväntningar på tryckt text. De trycker på texten med en gummiboll... Vi pratar om en fabriksproducerad massmarknadsklocka, inte en handgraverad handgjord urtavla. Se vid 1:40

Men alltså skulle det verkligen vara så märkbart för blotta ögat och illa är det knappast några problem att få det rättat, bytt tavla eller liknande. Normalt tvivlar jag starkt på att det är, åtminstone har det inte varit. Så bedrövlig finish på just Rolex de allra senaste åren som det låter i den här tråden nu är inte troligt. De klarar väl åtminstone av vad tillverkare av klockor i 10k -klassen och under det ganska lätt verkar göra?

Annars vore det spännande med exempel. Borde vimla av bilder av dem.

Exakt samma metod som alla använder, inklusive Patek mfl. Kallas tampongtryck. Tryckkvalitet beror snarare på vilket slitage man tillåter på master och tampong samt vilken QC nivå man väljer.

Exakt samma metod som alla använder, inklusive Patek mfl. Kallas tampongtryck. Tryckkvalitet beror snarare på vilket slitage man tillåter på master och tampong samt vilken QC nivå man väljer.

Jag har lite erfarenhet av tampotryck, och man kan ledigt göra tiotusen tryck på en grövre, välvd yta innan det blir något slitage att tala om. Såna här fina tryck på plan yta kräver sannolikt liten tryckkraft också. Jag skulle säga att de futtiga tusenlapparna som en kliche och en kudde kostar inte är något som Rolex sparar in på. Har de haft problem har det berott på QC i kombination med att någon ställt in maskinen fel eller monterat kudden fel.

Senast ändrad:
Helt klart känns det som att gemene man håller lite hårdare i pengarna just nu. Ekonomin som helhet är ju rejält osäker och många som i vanliga fall hade valt att unna sig något håller nog gärna i pengarna som lite extra buffert. Frågan är bara hur länge säljarna vågar/kan hålla ut innan prissänkningar.

Jag är väldigt nyfiken på att se vad som händer klockmarknaden framöver då den bör påverkas i lika stor omfattning som övrig lyxkonsumtion men ingen sitter på facit.

Jag har lite erfarenhet av tampotryck, och man kan ledigt göra tiotusen tryck på en grövre, välvd yta innan det blir något slitage att tala om. Såna här fina tryck på plan yta kräver sannolikt liten tryckkraft också. Jag skulle säga att de futtiga tusenlapparna som en kliche och en kudde kostar inte är något som Rolex sparar in på. Har de haft problem har det berott på QC i kombination med att någon ställt in maskinen fel eller monterat kudden fel.
Håller med dig. Dock ska man nog tänka på att detta är tryck med väldigt hög upplösning vilket gör det hela känsligare. De avvikelser man ser ser man ju inte med blotta ögat utan bara i kraftig förstoring. Kan tänka mig att andra saker spelar roll när man trycker i så hör hög upplösning, såsom luftfuktighet.

Du kommer i vanlig ordning inte ta till dig. Men snälla, lyft nivån.
Frågan är vem som ska lyfta nivån?
Att ge tvärsäkra uttalanden om framtiden när man verkar ha begränsad erfarenhet av klockmarknaden eller kunskap om ekonomi, är enligt mig låg nivå.

Jag säger inte att priserna ska superlågt även om jag onekligen trodde de skulle ner. Det tror jag hade skett med eller utan Corona men någon trigger måste oftast till. Marknaden var i uppenbar obalans och i en bubbla, som förr eller senare korrigeras.

Men att tro att efterfrågan på Rolex alltid kommer vara skyhög är bara tecken på bristande erfarenhet och kunskap. Finns mängder av exempel i historien.

Om man kollar på auktioner nu går det mesta betydligt lägre än för en månad sedan. Att säljare inte sänker priserna lika fort är en annan sak. Gick en 5512 igår för 800k. Minst 20% under vad som nyligen sågs som marknadspris. En vintage explorer gick förra veckan för 50% av tidigare marknadspris. Och de som köper dessa pjäser är nog mindre påverkade av ekonomins utveckling än de som köper massproducerade 6siffriga stålRolex.

Senast ändrad:
En artikel i Monochrome om corona och klockmarknaden. Innehåller en del data vilket gör den mer intressant.

https://monochrome-watches.com/the-...e-watch-market-by-analyzing-chrono24-numbers/

Just detta utdrag handlar om tre hypade och tre vanliga klockor.

E4E44323-4C08-4374-A705-E164966CF594.jpeg

Det där påminner om när man läser aktie och marknadsanalyser. Man får ta det för vad det är. En partsinlaga bland mycket annat. Ibland med en agenda.

Verkligen! Det många i tråden verkar missa är att man knappt sett ekonomiska effekterna av Corona än, mest luftslott så som Stordalens Nordic Choice som rasat nu första veckorna. Om två kvartal ser det nog helt annorlunda ut.

Det där påminner om när man läser aktie och marknadsanalyser. Man får ta det för vad det är. En partsinlaga bland mycket annat. Ibland med en agenda.

Jag upplever genomgången hyggligt neutral. Hur menar du att de är partiska genom att tex peka på att hypade klockor har uppvisat ett annat mönster än ohypade? Vad skulle de tjäna på det?

Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare, men vad tror ni om Rolexpriser hos AD under den kommande tiden? Kommer man kunna göra några klipp under retail, eller kommer prishöjningen från 1 januari stå sig?

Frågan är vem som ska lyfta nivån?
Att ge tvärsäkra uttalanden om framtiden när man verkar ha begränsad erfarenhet av klockmarknaden eller kunskap om ekonomi, är enligt mig låg nivå.

Jag säger inte att priserna ska superlågt även om jag onekligen trodde de skulle ner. Det tror jag hade skett med eller utan Corona men någon trigger måste oftast till. Marknaden var i uppenbar obalans och i en bubbla, som förr eller senare korrigeras.

Men att tro att efterfrågan på Rolex alltid kommer vara skyhög är bara tecken på bristande erfarenhet och kunskap. Finns mängder av exempel i historien.

Om man kollar på auktioner nu går det mesta betydligt lägre än för en månad sedan. Att säljare inte sänker priserna lika fort är en annan sak. Gick en 5512 igår för 800k. Minst 20% under vad som nyligen sågs som marknadspris. En vintage explorer gick förra veckan för 50% av tidigare marknadspris. Och de som köper dessa pjäser är nog mindre påverkade av ekonomins utveckling än de som köper massproducerade 6siffriga stålRolex.

Nu citerade du mig; menar du att jag dragit den typen av tvärsäkra påståenden (?) så får du gärna citera ett inlägg av mig där jag gör ett sådant.

Jag håller inte nödvändigtvis med om inlägget Aurum studsade på. Men det innebär inte att man behöver skriva en dryg kommentar likt ”är du född igår”? ”Jag håller inte med pga...” duger alldeles utmärkt och gör att forumet är betydligt trevligare framöver.

Jag upplever genomgången hyggligt neutral. Hur menar du att de är partiska genom att tex peka på att hypade klockor har uppvisat ett annat mönster än ohypade? Vad skulle de tjäna på det?

Nej, jag lägger ingen värdering i artikeln i huvudtaget. Det är för tidigt att dra några slutsatser redan. Vi är bara i början och vi vet inte när det här slutar och vilka konsekvenser det kommer att få.

Alla branscher producerar den typen av analyser. Det är partsinlagor. Om man t ex äger en förvaltad aktieportfölj nu så matas man med liknande information. Enda syftet är att lugna ner spararna. Få dem att inte göra något förhastat och göra situationen ännu värre.

Om artikeln nu får klocksamlare att känna sig tryggare så har de uppnått sitt syfte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp