• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

idagtisdag

Cartier
Finanskraschen var nog betydligt värre för Rolex.
Tror dock att alla har ganska svårt att överblicka vart detta är på väg.
Madoff eller ej, min kaffesump säger att detta förmodligen kommer att komma att landa i böckerna som en av Rolex största vägbulor.
Men... Den som lever får se.

För övrigt kan jag läsa FT-artikeln. Helt utan nån prenumeration: https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/9fe18e72-18cb-11de-bec8-0000779fd2ac
Om Kinas linje är att de nu besegrat Corona, så lär ju suget av sportrolex dra igång där igen. Att det dör en massa folk kan de säkert hålla undan, så länge de flesta bara får en förkylning.

Att köra knepet googlesökning på FT artiklar fungerar inte längre för mig, inte heller i incognitofönster. Du får gärna klistra in lite text, typ ingressen och slutkläm.
 

idagtisdag

Cartier
Exakt samma metod som alla använder, inklusive Patek mfl. Kallas tampongtryck. Tryckkvalitet beror snarare på vilket slitage man tillåter på master och tampong samt vilken QC nivå man väljer.
Det skulle ju vara väldigt enkelt att automatisera QC på urtavlor, tänker jag. Men fortfarande, tryckt urtavla = massmarknad, att sedan folk betalar hundratusentals kronor för Patek med tryckta urtavlor är ju resultatet av proffsig marknadsföring.

Jag har en Citizen där det enda som är tryckt är "Chronomaster" i mitten av urtavlan. Företagslogga, minut- och timindex, datumram är föremål, inte tryck. Desto större yta och längre från centrum man trycker med den där maskinen lär ju öka felprocenten.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Denna tråd är mer spännande än ett bra avsnitt av GoT!
upload_2020-3-30_12-52-47.jpeg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare, men vad tror ni om Rolexpriser hos AD under den kommande tiden? Kommer man kunna göra några klipp under retail, eller kommer prishöjningen från 1 januari stå sig?
Jag har svårt att tro att de skulle behöva sänka priser med så kort varsel. Än kommer sannolikt sportmodeller i stål ha köer. Det mesta beror väl på hur resten av världens marknader utvecklar sig och begagnatmarknaden med den.
 

DrDre

Patek
Nej, jag lägger ingen värdering i artikeln i huvudtaget. Det är för tidigt att dra några slutsatser redan. Vi är bara i början och vi vet inte när det här slutar och vilka konsekvenser det kommer att få.

Alla branscher producerar den typen av analyser. Det är partsinlagor. Om man t ex äger en förvaltad aktieportfölj nu så matas man med liknande information. Enda syftet är att lugna ner spararna. Få dem att inte göra något förhastat och göra situationen ännu värre.

Om artikeln nu får klocksamlare att känna sig tryggare så har de uppnått sitt syfte.

Jag är inte alls säker på att Monochrome har någon hidden agenda. Bara för att det skrivs massor av saker (allt ifrån krönikor om politik till börstips) där man talar i egen sak så behöver ju allt som skrivs, som tex en genomgång av hur priserna utvecklats baserat på chrono24 m.m. ha något annat syfte än att man vill sammanställa en del data.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare, men vad tror ni om Rolexpriser hos AD under den kommande tiden? Kommer man kunna göra några klipp under retail, eller kommer prishöjningen från 1 januari stå sig?
Inte på de modeller som varit populära de senaste åren. Tror det finns fler som gärna köper tex en Daytona till mer än list så länge premien inte är mer än 10-20%. Under list kommer de nog inte gå på väldigt lång tid.
 
Jag har svårt att tro att de skulle behöva sänka priser med så kort varsel. Än kommer sannolikt sportmodeller i stål ha köer. Det mesta beror väl på hur resten av världens marknader utvecklar sig och begagnatmarknaden med den.

Antagligen är det väl så. Tycker att prishöjningen efter nyår var väl brutal, även om en del berodde på valutajustering. Jag har spanat på en 126334 under en tid, och den steg med ca 14k över en natt. Tyvärr gör det att man börjar fundera på annat/begagnat. Känns principiellt som att det är för mycket med över 106k för den klockan (även om jag fortfarande är väldigt kär i den).
 

mrcharlus

Omega
Bästa sättet att ta reda på hur stabilt priserna ligger i coronatider borde väl vara att bjuda på några klockor på C24 eller gå ner på bibblan och se om man får rabatt över disk? Kan tyvärr inte testa metoden själv då aktiekapitalet tappat halva sitt värde och jobbet hänger löst.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Antagligen är det väl så. Tycker att prishöjningen efter nyår var väl brutal, även om en del berodde på valutajustering. Jag har spanat på en 126334 under en tid, och den steg med ca 14k över en natt. Tyvärr gör det att man börjar fundera på annat/begagnat. Känns principiellt som att det är för mycket med över 106k för den klockan (även om jag fortfarande är väldigt kär i den).

Men Rolex ska väl vara dyrt?
Om du vill ha en mindre dyr klocka kan du väl köpa något annat?
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Många verkar glömma att Rolex har gett instruktioner till AD om att inte ge rabatter? Det tyder på att listpriser hos AD kommer stå fast. Om detta är något som följs vid långkonja återstår dock att se.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många verkar glömma att Rolex har gett instruktioner till AD om att inte ge rabatter? Det tyder på att listpriser hos AD kommer stå fast. Om detta är något som följs vid långkonja återstår dock att se.
Fast det gäller mer eller mindre alla branscher och företag? Finns listpris av en anledning.
 
Det finns en del (och de är nog inte så få) som ser ett stort värde i att omgivningen vet att klockan är dyr.
Säkert. Men jag är inte en av dem. För mig är det viktigare att jag känner att klockan är värd det för mig och att jag får vad jag betalar för, så jag tycker inte att en prisökning gör klockan bättre.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Säkert. Men jag är inte en av dem. För mig är det viktigare att jag känner att klockan är värd det för mig och att jag får vad jag betalar för, så jag tycker inte att en prisökning gör klockan bättre.
Jag tror det många påtalar är att ett märke är något mer utsatt för spekulation (eller "ROI-purchases", som det kallades för i en av artiklarna ovan) än andra. Om ditt brand har ROI som ett av de främsta köpargumenten är ett höjt listpris fantastiskt för samtliga som äger eller vill ha produkten. För den som tvivlar är det bara att läsa de flesta 'vilken klocka'-trådarna, argumentet om värdeökning kommer om inte i förstaposten så snart därefter.
Om du är en av minoriteten som på intet sätt värderar produktens pris i likvida medel så säger jag grattis, min farsa är likadan och rysligt nöjd med de rimliga klockorna han har och nyttjar.
 
Jag tror det många påtalar är att ett märke är något mer utsatt för spekulation (eller "ROI-purchases", som det kallades för i en av artiklarna ovan) än andra. Om ditt brand har ROI som ett av de främsta köpargumenten är ett höjt listpris fantastiskt för samtliga som äger eller vill ha produkten. För den som tvivlar är det bara att läsa de flesta 'vilken klocka'-trådarna, argumentet om värdeökning kommer om inte i förstaposten så snart därefter.
Om du är en av minoriteten som på intet sätt värderar produktens pris i likvida medel så säger jag grattis, min farsa är likadan och rysligt nöjd med de rimliga klockorna han har och nyttjar.
Jo, men datejust är väl knappast en ROI-klocka? Senaste modellerna är inte särskilt svåra att hitta under listpris på andrahandsmarknaden redan nu, och tittar man på äldre modeller så ser det ju inte ut att finnas något enormt andrahandsvärde på längre sikt heller, så jag tycker inte att det är samma sak som för sportmodellerna. Och när jag väl slår till så är inte tanken att sälja den heller, så då får ju andrahandsvärdet mindre betydelse. Därför ser jag gärna att retail-priserna sjunker något. Jag ser ett högre värde i att veta att jag är den enda som haft klockan på armen än att andra vet att den är dyr.
 

GöranH

Omega
Tyvärr är det ren spekulation från din sida. Vad jag kan se finns det inget som tyder på att Rolex medvetet begränsat tillgången på sportrolex utöver daytonan. Uppenbarligen har det inte varit ont om dem.
Nämen vänta nu. Jo självklart finns det mycket tydliga tecken på detta.
Om man har ett företag och det finns högre efterfrågan på ens produkter än vad man kan leverera, och det är något som håller i sig, då ser man till att möta det behovet genom utökad produktionskapacitet. Vad är annars skälet till att man inte säljer fler klockor än man har kunder till (till rejält tilltagna priser)? Man måste ju vara blind om man tror att det inte handlar om att Rolex medvetet skapat ett underskott för att hålla uppe exklusiviteten och därmed priserna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nämen vänta nu. Jo självklart finns det mycket tydliga tecken på detta.
Om man har ett företag och det finns högre efterfrågan på ens produkter än vad man kan leverera, och det är något som håller i sig, då ser man till att möta det behovet genom utökad produktionskapacitet. Vad är annars skälet till att man inte säljer fler klockor än man har kunder till (till rejält tilltagna priser)? Man måste ju vara blind om man tror att det inte handlar om att Rolex medvetet skapat ett underskott för att hålla uppe exklusiviteten och därmed priserna.
Du verkar ha lite att lära när det kommer till produktion. Hur ser maskinparken ut? Hur är beläggningen? Arbetskraft? Hur stor produktionsökning kan man ha på ett år? Hur ser framtidsutsikterna ut framöver? Vill man ha en viss produktmix volymmässigt? I det långa loppet har du rätt, men går inte att uttala sig om Rolex i detta fall. Gissa kan man alltid göra däremot.
 

PNM

Panerai
Ett annat tänkbart skäl kan väl vara att Rolex vill hålla produktionen stabil istället för att möta den ökade efterfrågan av defensiva skäl, snarare än offensiva. Dvs skälet är inte att driva upp priset utan det kan vara så att man inte ser efterfrågan som långsiktigt hållbar och vill undvika att sitta med kostsam överkapacitet och försvara varumärket från urlakning som skulle kunna ske om man dränker marknaden med klockor om efterfrågan framgent skulle falla. Dock ingen aning om hur de resonerar, finns många tänkbara operationella och strategiska skäl och orsaker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med tanke på mängden nya klockor på andrahandsmarknaden så kanske Rolex ser en risk i att trycka ut ännu fler. Dessutom så har man säkerligen data som visar att efterfrågan går i vågor och då är det förmodligen enklare att ha en jämn och stabil produktion istället för att skala upp och ner i perioder. Allt som allt så har de säkert väldigt bra koll på hur man ska tackla en marknad som som ena dagen är stekhet och andra dagen svår.

Sportklockshysterin sträcker sig inte heller vidare långt från klockforum. Den stora volymen klockor de säljer är annat än sportklockor. Titta bara på valfri gubbe på stan så har denne en tvåtonsdatejust snarare än en Daytona eller sub från samma årtal. Den sanningen gäller nog än idag om vi kollar utanför vår bubbla.
 

idagtisdag

Cartier
Jo, men datejust är väl knappast en ROI-klocka? Senaste modellerna är inte särskilt svåra att hitta under listpris på andrahandsmarknaden redan nu, och tittar man på äldre modeller så ser det ju inte ut att finnas något enormt andrahandsvärde på längre sikt heller, så jag tycker inte att det är samma sak som för sportmodellerna. Och när jag väl slår till så är inte tanken att sälja den heller, så då får ju andrahandsvärdet mindre betydelse. Därför ser jag gärna att retail-priserna sjunker något. Jag ser ett högre värde i att veta att jag är den enda som haft klockan på armen än att andra vet att den är dyr.
Det är intressant att DJ följer kurvan för lyxsedaner som S-klass och A8, inga superandrahandsvärden. Sportstål däremot åldras (prismässigt) nästan som sportbilar typ Ferrari, intressant!
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Det är intressant att DJ följer kurvan för lyxsedaner som S-klass och A8, inga superandrahandsvärden. Sportstål däremot åldras (prismässigt) nästan som sportbilar typ Ferrari, intressant!
De troliga förklaringarna till andrahandspriserna är väl de vanliga:
1. Det säljs fler Datejust (större utbud)
2. Datejustköpare är inte lika intresserade av begagnat/vintage överlag (lägre efterfrågan)
Inte helt olikt biljämförelsen du gör.
 

Zingo

Rolex
Det är intressant att DJ följer kurvan för lyxsedaner som S-klass och A8, inga superandrahandsvärden. Sportstål däremot åldras (prismässigt) nästan som sportbilar typ Ferrari, intressant!
Skulle DJ bli svår att köpa och sportstål lätt så torde sannolikheten vara hög att många helt plötsligt tycker att det är the shit att köpa.
Hulk etc såldes under list för några år sedan, när de blev svåra att köpa så var det, överraskande nog, många som helt plötsligt tyckte att den var helt fantastisk och värt en redig premium... :oldman:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle DJ bli svår att köpa och sportstål lätt så torde sannolikheten vara hög att många helt plötsligt tycker att det är the shit att köpa.
Hulk etc såldes under list för några år sedan, när de blev svåra att köpa så var det, överraskande nog, många som helt plötsligt tyckte att den var helt fantastisk och värt en redig premium... :oldman:
Likaså Daytona. Många var bara inte med för 15-20 år sedan när de gick från 7 års kö till rabatt. Allt går i cykler..

Det fanns också en tid när butikerna var tvungen att byta bort PN-tavlor mot servicetavlor för att folk skulle vilja köpa en Daytona. Trender kommer och går.. Bubblor byggs och de spricker. Så världen snurrar... Likväl förvånas ändå många när samma sak händer gång på gång.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Och igår till idag är det två ytterligare som listats som sålda:

116613LB -19 för 130.000 kr
114060 -19 för 98.500 kr

Båda dessa sålda av privatsäljare.
Båda också upplagda så sent som i fredags och utan några prisbumpar.

2020-03-29 - 2020-03-30

116613LB -17 126.500 kr (sänkt från 127.500 kr)
116610LN -16 90.000 kr (sänkt från 100.000 kr, via 95.000 kr)
116610LN -19 105.000 kr
16610LV -08 138.500 kr
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp