• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
”Det enda”? Really?

jag kontrar med att den enda huvudsakliga orsaken till att marknaden för nytillverkade klockor i sportstål ens exploderade till att börja med är den mest sannolika framtida orsaken till att bubblan spräcks. Och det har inget med Rolex produktionsvolymer att göra. Den nya medelklassen i Kina har sedan några år börjat köpa klockor på allvar och smaken har skiftat från dressur till sportstål. Förutom att suga upp allt som exporteras till Kina och Hong Kong står de de facto även för en stor andel av klockköpen från västerländska marknader via proxyköp och turism (Har ni besökt någon Rolex-AD i västvärlden de senaste 5 åren som inte haft kinesisktalande personal?). Med tanke på vartåt den kinesiska ekonomin barkar tror jag inte på att den sannolika utvecklingen kommer att bli så som du gissar.
Alla 5 gånger jag varit inne hos Rob E det senaste halvåret så har det varit köpgalna asiater inne samtidigt som främst frågat efter Rolex sportstål.
Iof den AD som kanske är bäst anpassad till turister från asien och det kanske förklarar en del men jag köper ditt resonemang fullt ut.
 
”Det enda”? Really?

jag kontrar med att den enda huvudsakliga orsaken till att marknaden för nytillverkade klockor i sportstål ens exploderade till att börja med är den mest sannolika framtida orsaken till att bubblan spräcks. Och det har inget med Rolex produktionsvolymer att göra. Den nya medelklassen i Kina har sedan några år börjat köpa klockor på allvar och smaken har skiftat från dressur till sportstål. Förutom att suga upp allt som exporteras till Kina och Hong Kong står de de facto även för en stor andel av klockköpen från västerländska marknader via proxyköp och turism (Har ni besökt någon Rolex-AD i västvärlden de senaste 5 åren som inte haft kinesisktalande personal?). Med tanke på vartåt den kinesiska ekonomin barkar tror jag inte på att den sannolika utvecklingen kommer att bli så som du gissar.
Det finns en myriad av olika teser kring värdeutvecklingen och anledningen till denna samt när dippen kommer. Så har det varit i flera år nu och ett hett diskussionsämne på klockforum. Alla har en åsikt och så även jag och du. Blir intressant att följa framöver.
 
Har också upplevt otroligt mycket asiater på senaste inne hos AD jag brukar besöka.
Men tror också det finns betydligt fler orsaker än så.

Men intressant sak att gissa och diskutera kring. Kommer visa sig med tiden.

Dock kul att se hur det berör folk så mycket att man ska börja racka ned på hela kundgrupper eller sätta sig själv på den höga hästen :pompus:
 
Varumärkena tar inte stryk det minsta av att kriminella äger dem så klart. Givetvis är det vissa som inte kanske köper vissa av modellerna för att de förknippar dem med en viss stereotyp. Varumärkena är ju noga med att sätta klockorna på rätt människor. Kändisar och dylikt. Ändå - majoriteten av de mest hypade klockorna jag på daglig basis sitter på en ljusskygg persons arm. De flesta vet att de är i princip omöjliga att få tag j via officiella kanaler.
? Alla märken (seriösa) tar stryk av att kriminella förknippas med dem... och försöker undvika detta. Då vi vanliga , icke kriminella, inte vill bli förknippade... BMW hade en tillsat kommission för 10-15 år sedan för att komma ifrån detta problem...
 
Det finns en myriad av olika teser kring värdeutvecklingen och anledningen till denna samt när dippen kommer. Så har det varit i flera år nu och ett hett diskussionsämne på klockforum. Alla har en åsikt och så även jag och du. Blir intressant att följa framöver.

Visst. Och utav denna myriad av olika teser så har du valt att tro att det enda som kan rubba marknaden är Rolex produktionsvolym? Det skulle förutsätta att efterfrågan på sportklockor i stål från Rolex är oelastisk på ett sätt som är helt och hållet otänkbart för lyxartiklar.
 
Rolex butikerna i Milano var full med asiater och personalen var också från samma land. I gallerian med alla lyxbutikerna hade alla varumärkena samma upplägg med personalen. Till min förvåning vad det en italienare som kunde prata flytande kinesiska. Han var anställd av det specifika syftet.

Ströget i Köpenhamn. Där har lyxbutikerna också anställt personal som talar kinesiska sedan många år.

Hong Kong har gått in i recension. Politiskt oroligt. Skulle Kina gå in i en lågkonjuktur så hade det troligtvis fått konsekvenser på lyxkonsumtionen i världen. Jag är inte säker på att övriga marknader hade täckt upp det bortfallet.
 
? Alla märken (seriösa) tar stryk av att kriminella förknippas med dem... och försöker undvika detta. Då vi vanliga , icke kriminella, inte vill bli förknippade... BMW hade en tillsat kommission för 10-15 år sedan för att komma ifrån detta problem...
Ja för oss ”vanliga” möjligen. Dock inte alltid förknippad med märket utan ibland bara modellerna. Det finns ju yngre aspiranter och wannabes inom den kriminella sfären som skulle göra vad som helst för att kunna glida runt i en fet 44mm ROO bankrånar-AP. Samtidigt som halva Stureplanseliten trånar efter en slimmad AP RO Extra-thin i 39mm. Don efter person typ.
 
Visst. Och utav denna myriad av olika teser så har du valt att tro att det enda som kan rubba marknaden är Rolex produktionsvolym? Det skulle förutsätta att efterfrågan på sportklockor i stål från Rolex är oelastisk på ett sätt som är helt och hållet otänkbart för lyxartiklar.
Som sagt, det ska bli intressant att se om vi har samma diskussion om ett år. Varken du eller jag har facit.
 
? Alla märken (seriösa) tar stryk av att kriminella förknippas med dem... och försöker undvika detta. Då vi vanliga , icke kriminella, inte vill bli förknippade... BMW hade en tillsat kommission för 10-15 år sedan för att komma ifrån detta problem...

Det kan jag mycket väl tänka mig i BMW:s fall. Idag är det Audi och Mercedes som borde tillsätta en utredning där. Kanske inte Rolex men jag tror att några av de andra klockvarumärkena borde fundera över sin image. Fast det kanske är den nischen av marknaden de har valt.

Rolex borde också passa sig. Över tid så ser det inte ok ut att deras mest hypade modeller oftast ses på armen av ljusskygga personer. Då räcker det inte att sätta några klockor på sportstjärnors armar. Gemene man på gatan ser den lokala knarklangaren bära dem.
 
Det kan jag mycket väl tänka mig i BMW:s fall. Idag är det Audi och Mercedes som borde tillsätta en utredning där. Kanske inte Rolex men jag tror att några av de andra klockvarumärkena borde fundera över sin image. Fast det kanske är den nischen av marknaden de har valt.

Rolex borde också passa sig. Över tid så ser det inte ok ut att deras mest hypade modeller oftast ses på armen av ljusskygga personer. Då räcker det inte att sätta några klockor på sportstjärnors armar. Gemene man på gatan ser den lokala knarklangaren bära dem.

Den som har koll på den lokala knarkhandlarens och hans Rolex ser det till 100% som en positiv statussymbol.
Gemene man har ingen aning om vem som är knarkhandlare eller ens på riktigt en ljusskygg person för den delen.

Så jag håller inte alls med om ditt resonemang om det nu var oklart :)
 
Som sagt, det ska bli intressant att se om vi har samma diskussion om ett år. Varken du eller jag har facit.

Goddag yxskaft. Oavsett vad som händer med priserna kan skeendet tolkas på alla möjliga sätt. Med tanke på att du inte är intresserad av att diskutera mer än på meta-nivå ens nu ser jag inte direkt varför du skulle ha något vettigt argument för din ståndpunkt om ett år heller. Om du vill backa upp ditt påstående om att det enda som kan rubba marknadspriserna för vore produktionsökningar från Rolex sida så är jag villig att läsa och begrunda dina argument.
 
? Alla märken (seriösa) tar stryk av att kriminella förknippas med dem... och försöker undvika detta. Då vi vanliga , icke kriminella, inte vill bli förknippade... BMW hade en tillsat kommission för 10-15 år sedan för att komma ifrån detta problem...
Källa på något av detta? Gärna på kommissionen.
 
Den som har koll på den lokala knarkhandlarens och hans Rolex ser det till 100% som en positiv statussymbol.
Gemene man har ingen aning om vem som är knarkhandlare eller ens på riktigt en ljusskygg person för den delen.

Så jag håller inte alls med om ditt resonemang om det nu var oklart :)
Knarkhandlare eller ej. Man ser ju vilka som är shady lång väg. Gå in på LW en valfri lördag för lite criminal-spotting...
 
Goddag yxskaft. Oavsett vad som händer med priserna kan skeendet tolkas på alla möjliga sätt. Med tanke på att du inte är intresserad av att diskutera mer än på meta-nivå ens nu ser jag inte direkt varför du skulle ha något vettigt argument för din ståndpunkt om ett år heller. Om du vill backa upp ditt påstående om att det enda som kan rubba marknadspriserna för vore produktionsökningar från Rolex sida så är jag villig att läsa och begrunda dina argument.

jq0otaso_fancy-winnie-the-pooh-pooh-memes_625x300_09_April_19.jpg
 
  • Like
Reactions: Zed
Det roligaste är ju att det är ganska många som faller inom minst en av två kategorier:
1. Har mycket bra kontakter hos AD och löser hetaste grejerna
2. Har tillräckligt med cash för att skita i vad saker kostar

Sen har man den tragiska gruppen människor som springer och lägger 5-10 insparade månadslöner hos en gråhandlare för att de så gärna vill vara en i gänget.
Och du tycker inte dom första två kategorierna är tragiska?
 
Att vara kriminell och att inte passa in på LW-butiken är två skilda saker :) Men nu återgår jag till Sinn/Sjöö-trådarna. @Staafen har 100% rätt om stämningen.
Jag menade inte att de inte ”passade in” utan att det finns många frekventa besökare hos LW med tvivelaktig bakgrund som är där för att sätta sprätt på lite cash. De vill och behöver inte stå i kö hos AD då...
 
Den som har koll på den lokala knarkhandlarens och hans Rolex ser det till 100% som en positiv statussymbol.
Gemene man har ingen aning om vem som är knarkhandlare eller ens på riktigt en ljusskygg person för den delen.

Så jag håller inte alls med om ditt resonemang om det nu var oklart :)

Det är fritt fram att ha sina egna åsikter.

Min erfarenhet är att gemene man har mer koll än vad man kan tro på människors sysselsättning. I synnerhet när de väljer att sticka ut. De är inte minsta imponerad och känner nog mest avsmak för det hela. Det krävs ju inte många hjärnceller för att räkna ut att kalkylen vad de har på sig inte går ihop. Att inte polisen står där och konfiskerar allt utom kalsongerna är rätt provocerande för laglydiga medborgare.

De som nu aspirerar på den kriminella livsstilen blir säkert väldigt imponerade över bilar, klockor och kläder som deras idol bär. De verkar inte leva mycket längre än sin 30 årsdag. Det verkar vara hård konkurrens på deras marknad.
 
Goddag yxskaft. Oavsett vad som händer med priserna kan skeendet tolkas på alla möjliga sätt. Med tanke på att du inte är intresserad av att diskutera mer än på meta-nivå ens nu ser jag inte direkt varför du skulle ha något vettigt argument för din ståndpunkt om ett år heller. Om du vill backa upp ditt påstående om att det enda som kan rubba marknadspriserna för vore produktionsökningar från Rolex sida så är jag villig att läsa och begrunda dina argument.
Tröttsam ton och högtravande retorik. Självklart är jag inte intresserad av att diskutera detta då ingen vet. Allt är bara gissningar.
 
Tröttsam ton och högtravande retorik. Självklart är jag inte intresserad av att diskutera detta då ingen vet. Allt är bara gissningar.

Snarare tröttsamt då att kasta ur sig påståenden utan underliggande resonemang på ett diskussionsforum för att sedan dra till med false equivalency när du blir emotsagd. Din business och dess framtid är alltså baserat på ”bara gissningar”?
 
Senast ändrad:
Snarare tröttsamt då att kasta ur sig påståenden utan underliggande resonemang på ett diskussionsforum för att sedan dra till med false equivalency när du blir emotsagd. Din business och dess framtid är alltså till 100% baserade på ”bara gissningar”?
Jag köper gärna mer sportstål baserat på min gissning. ;) Det finns ingen handlare i världen som kan förutspå vad som kommer att ske oavsett om det är en AD eller ej.
 
Snarare tröttsamt då att kasta ur sig påståenden utan underliggande resonemang på ett diskussionsforum för att sedan dra till med false equivalency när du blir emotsagd. Din business och dess framtid är alltså baserat på ”bara gissningar”?
Hela den här tråden handlar ju om gissningar. Vissa tar sig själv och sina gissningar på lite för stort allvar bara.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp