• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

Expy

Omega
Kan du utveckla det där?
https://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-kontokort/olika-kontokort

Där skriver man:
Viktig skillnad mellan bankkort och betal- och kreditkort
En viktig skillnad mellan debetkort (bankkort) och betal- och kreditkort är att de senare faller in under konsumentkreditlagens regler. Det innebär att om du gör ett köp med ett betal- och kreditkort så har kreditgivaren ett solidariskt ansvar med säljaren om något blir fel. Då kan du göra samma invändningar mot kreditgivarens krav på betalning, som du kan göra mot säljaren.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
https://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-kontokort/olika-kontokort

Där skriver man:
Viktig skillnad mellan bankkort och betal- och kreditkort
En viktig skillnad mellan debetkort (bankkort) och betal- och kreditkort är att de senare faller in under konsumentkreditlagens regler. Det innebär att om du gör ett köp med ett betal- och kreditkort så har kreditgivaren ett solidariskt ansvar med säljaren om något blir fel. Då kan du göra samma invändningar mot kreditgivarens krav på betalning, som du kan göra mot säljaren.

Är inte de flesta svenska kort (visa/Mastercard utan kredit) betalkort och därmed skyddade även om de är kopplade till bankkontot?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag är ingen expert men här är mina 25 öre:
Visa att du är en klockentusiast och inte är ute efter att flippa klockan.
Visa att du vill ha en långsiktig relation med AD eftersom du planerar att bygga upp din samling (översättning: trogen, återkommande kund)
Om du planerar att köpa mer än en klocka inom en kort period -köp istället då dem i samma deal mot bra rabatt.
Visa att du är beredd att köpa nu, exakt NU -INTE gå hem och fundera, men då ska rabatten vara riktigt bra.
Spela ut andra AD mot varandra, och visa att det är sannolikt/sant och inget du bara kör med/hittar på.
Erbjud att lägga handpenning (om det är nybeställning och leveranstid).
Erbjud att betala med debetkort istället för kreditkort (bankens avgift för debetkort är nästan inget jämfört med kreditkort där avgiften svider för AD). Notera dock att ditt konsumenträttsliga skydd är starkare om du betalar med kreditkort än med debetkort.
Undvik att agera som att du är "desperat" på att köpa klockan, visa att du kan vänta.
Undersök demoklockan med lupp (bokstavligen med lupp) -försök hitta en liten defekt någonstans och peka ut den och använd som argument för rabatt.
att försöka spela ut AD mot varann har jag svårt att tro att det funkar
 

Expy

Omega
att försöka spela ut AD mot varann har jag svårt att tro att det funkar
Jag tror det beror mycket på vilket klockmärke vi pratar om. Vissa klockmärken "läs Rolex, PP") är svåra att få rabatt på, medan andra är mer eller mindre självklart att man ska ha rejäl rabatt på.

Jag tror att man alltid gör bäst i att "spela ut" AD mot varandra på ett "mjukt" sätt. Typ säga att man egentligen helst vill köpa av denna AD pga A, B, C, men att prisskillnaden är lite för stor. Den AD du pratar med har ju lagt in tid och energi på att demonstrera klockan för dig och svara på hundra frågor. De vill ju knappast missa affären bara för att de vägrar att ens ge dig en symbolisk rabatt. Det här med typ 5-7% rabatt på svenska Rolex AD är ju egentligen bara symboliska rabatter.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag tror det beror mycket på vilket klockmärke vi pratar om. Vissa klockmärken "läs Rolex, PP") är svåra att få rabatt på, medan andra är mer eller mindre självklart att man ska ha rejäl rabatt på.

Jag tror att man alltid gör bäst i att "spela ut" AD mot varandra på ett "mjukt" sätt. Typ säga att man egentligen helst vill köpa av denna AD pga A, B, C, men att prisskillnaden är lite för stor. Den AD du pratar med har ju lagt in tid och energi på att demonstrera klockan för dig och svara på hundra frågor. De vill ju knappast missa affären bara för att de vägrar att ens ge dig en symbolisk rabatt. Det här med typ 5-7% rabatt på svenska Rolex AD är ju egentligen bara symboliska rabatter.
jobbar själv som handlare och det kommer ofta in kunder som försöker spela ut oss i fråga om att de andra minsann håller helt andra priser.

Har inte funkat hittills och lär inte göra det heller, kanske helt annan mentalitet bland ADs och att det funkar där men det tror jag inte
 

Expy

Omega
jobbar själv som handlare och det kommer ofta in kunder som försöker spela ut oss i fråga om att de andra minsann håller helt andra priser.

Har inte funkat hittills och lär inte göra det heller, kanske helt annan mentalitet bland ADs och att det funkar där men det tror jag inte
Om kunderna kommer in och säger det på ett "brutalt" konfronterande sätt så ja då förstår jag att handlare "vägrar". Men om en kund kommer in och är trevlig, visar stort intresse för din produkt och dig som handlare, säger att han vill köpa säljaren lika mycket som produkten, du demonstrerar produkten vid minst två-tre besök, svarar på frågor, och sedan när det närmare sig avslut så säger kunden att han blivit erbjuden symbolisk rabatt från annan handlare och din trevliga kund säger att han helst vill köpa av dig för han känner mest förtroende för dig och att det räcker att du gör lite på ditt pris (måste alltså inte matcha eller slå det), skulle du då inte kunna tänka dig att erbjuda en symbolisk rabatt också? Eller åtminstone slänga med något tillbehör som du har hög marginal på? Kom ihåg att AD (inte gråhandlare) har höga marginaler på klockor (typ 30-60%) där 5% inkl. moms egentligen bara är 4% exkl. moms.
 

Expy

Omega
Man ska alltså gå in och vara lite schizo?
Det där med att ta dealen på en gång gäller bara om du redan vet att handlaren verkligen har böjt sig baklänges för att ge dig ett bra pris. Då ska man inte vara en "douchebag" och säga att man ska fundera. Då är förresten risken stor att erbjudandet inte gäller längre. Om jag vore handlaren så gav erbjudandet så skulle jag tydligt säga att det gäller bara idag (om jag som handlare då vet att rabatten är sjukt bra).
 

Expy

Omega
Det där med att ta dealen på en gång gäller bara om du redan vet att handlaren verkligen har böjt sig baklänges för att ge dig ett bra pris. Då ska man inte vara en "douchebag" och säga att man ska fundera. Då är förresten risken stor att erbjudandet inte gäller längre. Om jag vore handlaren så gav erbjudandet så skulle jag tydligt säga att det gäller bara idag (om jag som handlare då vet att rabatten är sjukt bra).
Federico har jobbat som säljare på flera olika AD. Han ger sina tips om hur man förhandlar rabatter med AD. Vid 6:15 in i klippet kommenterar han varför det är viktigt att vara redo att köpa när rabatten ges.

 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror att man alltid gör bäst i att "spela ut" AD mot varandra på ett "mjukt" sätt. Typ säga att man egentligen helst vill köpa av denna AD pga A, B, C, men att prisskillnaden är lite för stor. Den AD du pratar med har ju lagt in tid och energi på att demonstrera klockan för dig och svara på hundra frågor. De vill ju knappast missa affären bara för att de vägrar att ens ge dig en symbolisk rabatt. Det här med typ 5-7% rabatt på svenska Rolex AD är ju egentligen bara symboliska rabatter.
Om du är inne och testar/frågar om samma produkt vid ett flertal tillfällen och sedan fortsätter att dra ut på processen, be om rabatt etc. skulle åtminstone jag bara uppfatta dig som oseriös. Jag har inte sett klippet som länkas ovan men jag är mer av uppfattningen att man försöker att få till en diskussion kring priset och om man erbjuds ett pris man är nöjd med slår man till, är man missnöjd med priset går man helt sonika vidare till nästa AD.

Att slösa deras tid, tjata och försöka spela ut olika ADs mot varandra genom ett evigt rännande mellan dem uppskattas nog inte och minskar snarare dina chanser till en bra deal. Handeln med exklusiva klockmärken omfattar bara ett fåtal butiker i hela Sverige och de är väl inte dummare än att de, trots rådande konkurrens, samtalar sinsemellan och har en bra uppfattning om vad som är en rimlig rabatt eller ej. Eftersom det bara finns en handfull aktörer bränner du dessutom lätt dina broar om du försöker att spela ut dem mot varandra.

Jag har f.ö. aldrig förstått den här inställningen om att man alltid ska få rabatt. Visst, ofta kan de göra en del på priset eller slänga med något tillbehör och att det är allmänt känt att vissa märken vanligtvis säljs en bra bit under list men jag tycker ändå att man bör respektera butikernas prissättning (som egentligen bara följer tillverkarens rekommendationer) och även om frågan är fri ska man acceptera att ett nej är ett nej.

Någon lyfte fram att man skulle försöka sälja in sig som en trogen kund i samband med prutning och att man då skulle framstå I bättre dager men jag tror mer på att betala fullpris (alt. godta en mindre rabatt) och att man därefter kan åtnjuta fördelar som rabatt på service, tillbehör och tjänster. Du har ju trots allt inte uppvisat din lojalitet förrän du faktiskt genomför ett köp.
 

Expy

Omega
Om du är inne och testar/frågar om samma produkt vid ett flertal tillfällen och sedan fortsätter att dra ut på processen, be om rabatt etc. skulle åtminstone jag bara uppfatta dig som oseriös. Jag har inte sett klippet som länkas ovan men jag är mer av uppfattningen att man försöker att få till en diskussion kring priset och om man erbjuds ett pris man är nöjd med slår man till, är man missnöjd med priset går man helt sonika vidare till nästa AD.

Att slösa deras tid, tjata och försöka spela ut olika ADs mot varandra genom ett evigt rännande mellan dem uppskattas nog inte och minskar snarare dina chanser till en bra deal. Handeln med exklusiva klockmärken omfattar bara ett fåtal butiker i hela Sverige och de är väl inte dummare än att de, trots rådande konkurrens, samtalar sinsemellan och har en bra uppfattning om vad som är en rimlig rabatt eller ej. Eftersom det bara finns en handfull aktörer bränner du dessutom lätt dina broar om du försöker att spela ut dem mot varandra.

Jag har f.ö. aldrig förstått den här inställningen om att man alltid ska få rabatt. Visst, ofta kan de göra en del på priset eller slänga med något tillbehör och att det är allmänt känt att vissa märken vanligtvis säljs en bra bit under list men jag tycker ändå att man bör respektera butikernas prissättning (som egentligen bara följer tillverkarens rekommendationer) och även om frågan är fri ska man acceptera att ett nej är ett nej.

Någon lyfte fram att man skulle försöka sälja in sig som en trogen kund i samband med prutning och att man då skulle framstå I bättre dager men jag tror mer på att betala fullpris (alt. godta en mindre rabatt) och att man därefter kan åtnjuta fördelar som rabatt på service, tillbehör och tjänster. Du har ju trots allt inte uppvisat din lojalitet förrän du faktiskt genomför ett köp.
Du har en poäng där. Jag tror inte det är en bra idé att medvetet gå in för att slösa handlarens tid. Men samtidigt kom ihåg att det inte är två liter mjölk du köper och det tror jag AD förstår också. Om vi pratar notoriskt svårprutade märken som Rolex//PP så håller jag med dig 100%, det här med att spela ut olika svenska AD kommer man inte långt med, så den förhandlingsbrickan är sekundär.

Ett nej är ett nej och man behöver inte ta det personligt. Jag förstår dem som helt enkelt inte bryr sig om rabatt för att istället kanske få en "brownie point" hos AD för att bygga sin AD-relation den vägen. Men jag tror inte att det nödvändigtvis måste finnas ett motsatsförhållande däremellan. Personligen så tror jag på att försöka förhandla en rabatt som är rimlig för båda parter och att inte "pressa till sista kronan". När jag själv kände att jag nog kunde få 7% på en Rolex DJ, svensk AD så nöjde jag mig med 5% -kändes som en bra medelväg.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Du har en poäng där. Jag tror inte det är en bra idé att medvetet gå in för att slösa handlarens tid. Men samtidigt kom ihåg att det inte är två liter mjölk du köper och det tror jag AD förstår också. Om vi pratar notoriskt svårprutade märken som Rolex//PP så håller jag med dig 100%, det här med att spela ut olika svenska AD kommer man inte långt med, så den förhandlingsbrickan är sekundär.

Ett nej är ett nej och man behöver inte ta det personligt. Jag förstår dem som helt enkelt inte bryr sig om rabatt för att istället kanske få en "brownie point" hos AD för att bygga sin AD-relation den vägen. Men jag tror inte att det nödvändigtvis måste finnas ett motsatsförhållande däremellan. Personligen så tror jag på att försöka förhandla en rabatt som är rimlig för båda parter och att inte "pressa till sista kronan". När jag själv kände att jag nog kunde få 7% på en Rolex DJ, svensk AD så nöjde jag mig med 5% -kändes som en bra medelväg.
Det lät lite på ditt tidigare inlägg om att man gör två-tre besök och ställer hundra frågor som att ADn nästan skulle känna någon slags skyldighet att erbjuda rabatt för att inte förlora dig som potentiell kund men jag tror snarare att man som AD gärna slipper den typen av kunder.

Andra stycket i detta inlägg håller jag dock med om till 100% och var det jag försökte att få fram, att man alltid kan fråga men aldrig ska tjata. Utgå från att betala fullpris och om man erbjuds x% rabatt är det bara att slå till - att fråga om man kan göra något åt priset, bli erbjuden säg 5-7% rabatt och sedan gå därifrån känns väldigt oseriöst och jag antar att det är lite det som förmedlas i videon ovan om att man bör acceptera ett bra pris direkt.

Att envist försöka pruta ner ytterligare någon procent för att spara in den där sista kronan ger nog inget gott resultat.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det lät lite på ditt tidigare inlägg om att man gör två-tre besök och ställer hundra frågor som att ADn nästan skulle känna någon slags skyldighet att erbjuda rabatt för att inte förlora dig som potentiell kund men jag tror snarare att man som AD gärna slipper den typen av kunder.

Andra stycket i detta inlägg håller jag fick med om till 100% och var det jag försökte att få fram, att man alltid kan fråga men aldrig ska tjata. Utgå från att betala fullpris och om man erbjuds x% rabatt är det bara att slå till - att fråga om man kan göra något åt priset, bli erbjuden säg 5-7% rabatt och sedan gå därifrån känns väldigt oseriöst och jag antar att det är lite det som förmedlas i videon ovan om att man bör acceptera ett bra pris direkt.
Att envist försöka pruta ner ytterligare någon procent för att spara in den där sista kronan ger nog inget gott resultat.

Det här med att pruta är en konst. Det är inte alla förunnat att behärska, men det står alla fritt att prova. :)
 

Expy

Omega
Det här med att pruta är en konst. Det är inte alla förunnat att behärska, men det står alla fritt att prova. :)
Vi alla tjänar på att försöka lära oss basics med att pruta. Svenskar är generellt ovana vid prutning och många verkar känna att det är "fult" att pruta -det är det inte i högmarginalbranscher. Vi klockentusiaster tjänar alla på att lära oss basics och försöka lära varandra.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
jobbar själv som handlare och det kommer ofta in kunder som försöker spela ut oss i fråga om att de andra minsann håller helt andra priser.

Har inte funkat hittills och lär inte göra det heller, kanske helt annan mentalitet bland ADs och att det funkar där men det tror jag inte
Har funkat för mig massor med gånger, inte bara med klockor... Ibland tar säljaren själv upp det "- har ni tittat på säng hos nån annan butik?"... Och så är det igång.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Har funkat för mig massor med gånger, inte bara med klockor... Ibland tar säljaren själv upp det "- har ni tittat på säng hos nån annan butik?"... Och så är det igång.
Det är säkert olika, men orka hålla på och dividera fram och tillbaka för några få procent

Men vi är alla olika
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Det är säkert olika, men orka hålla på och dividera fram och tillbaka för några få procent

Men vi är alla olika
Jag fick tillslut 19k rabatt på säng så jag var nöjd i det specifika exemplet. Sen skrev du att det inte funkat hittills och kommer inte göra det i heller, vilket är fel
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag fick tillslut 19k rabatt på säng så jag var nöjd i det specifika exemplet. Sen skrev du att det inte funkat hittills och kommer inte göra det i heller, vilket är fel
Men det vet ju inte du, det gällde mitt jobb,
Sen är set skillnad på saker och saker, man kan inte riktigt jämföra klockor med sängar
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av om det brukar gå att pruta på Sinn hos AD? Priset ligger ju i linje med priset i EUR på Sinns hemsida.
 
Topp