• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

F32

Panerai
2-Faktor
I den här tråden borde det vara fritt fram att gnälla om priser. Åkte runt och kollade klockor i veckan och Det fanns mycket fint att titta på och passade på att fråga om pris på en Datejust 36, 126234, som jag tänkt länge att införskaffa men tycker de senaste prishöjningarna varit för väl tilltagna. Besökte fyra AD. Ingen gav någon rabatt. Ingen Corona-effekt där iallafall.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
I den här tråden borde det vara fritt fram att gnälla om priser. Åkte runt och kollade klockor i veckan och Det fanns mycket fint att titta på och passade på att fråga om pris på en Datejust 36, 126234, som jag tänkt länge att införskaffa men tycker de senaste prishöjningarna varit för väl tilltagna. Besökte fyra AD. Ingen gav någon rabatt. Ingen Corona-effekt där iallafall.
Kan det bero på att det är en Rolex och exempelvis inte en Omega eller Breitling?
 

jmspar123

Cartier
Kan det bero på att det är en Rolex och exempelvis inte en Omega eller Breitling?

Absolut.
Det folk springer benen av sig och slass for att fa handla vore val saljaren en idiot om han rabatterade.
Det som iskallt sitter och ingen vill ha maste han ju sanka priset pa for att oht bli av med elandet...

Sa fungerar en fri marknad.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Absolut.
Det folk springer benen av sig och slass for att fa handla vore val saljaren en idiot om han rabatterade.
Det som iskallt sitter och ingen vill ha maste han ju sanka priset pa for att oht bli av med elandet...

Sa fungerar en fri marknad.
Men går det inte att pruta på vissa TT Rolex DJ? Speciellt kvinnomodellerna?
 

F32

Panerai
2-Faktor
Men går det inte att pruta på vissa TT Rolex DJ? Speciellt kvinnomodellerna?
Prövade en riktigt fin TT också. Inte ens på den var det något de ville göra men där tror jag man borde kunna få något om man är duktigare än mig på att förhandla. Det var ju inte skarpt läge för mig på den modellen.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Men går det inte att pruta på vissa TT Rolex DJ? Speciellt kvinnomodellerna?
5% på TT. 10% på full ädelmetall/guld. Ingen rabatt på stål var det jag fick höra, då gällde det herrmodeller på Nymans Ur. Detta var dock förra året men tvivlar på att rollarna åker snabbare från hyllan idag jämfört med förra året. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är ju lite småroligt med 12 sidors tråd som frågar om man prutar på nytt hos AD, samtidigt som majoriteten på KS har väldigt svårt att pruta på annonser på köp&sälj här. Alla inväntar prisbumpar, och är det någon som ska pruta när man annonserat vill dom helst inte komma med bud utan frågar vad man kan sänka med. Eller bjuder 20% av butikspris på en några månader gammal klocka :bag:
Vi kanske borde starta en "prut-skola" på KS? Samlade tip&trix och hur man prutar men ändå håller stilen? ;)
 

jmspar123

Cartier
5% på TT. 10% på full ädelmetall/guld. Ingen rabatt på stål var det jag fick höra, då gällde det herrmodeller på Nymans Ur. Detta var dock förra året men tvivlar på att rollarna åker snabbare från hyllan idag jämfört med förra året. :)

Tyvarr har jag hort att det ar mycket svart att fa rabatt pa nagon Rolex hos AD.
Rolex SA har gatt ut med att rabatter inte ska ges,och man gor stickprovskontroller av kvitton.
Givetvis sa koper du 10 damklockor pa ett brade eller handlar du for miljoner sek varje ar sa gar det nog att forhandla,men for den lilla kunden blir det svarare och svarare enligt horsagen.
De ganger jag fragat har har svaret alltid varit "Tyvarr far vi inte ge rabatt" och da har mitt val antingen varit att avsta eller betala begart pris.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tyvarr har jag hort att det ar mycket svart att fa rabatt pa nagon Rolex hos AD.
Rolex SA har gatt ut med att rabatter inte ska ges,och man gor stickprovskontroller av kvitton.
Givetvis sa koper du 10 damklockor pa ett brade eller handlar du for miljoner sek varje ar sa gar det nog att forhandla,men for den lilla kunden blir det svarare och svarare enligt horsagen.
De ganger jag fragat har har svaret alltid varit "Tyvarr far vi inte ge rabatt" och da har mitt val antingen varit att avsta eller betala begart pris.
Ska nämnas att det var i kontexten av rolex datejust dock. Har svårt att se den rabatten på en TT sub / andra professionals. Det var vad AD:n sa till mig då men det kanske ändrats?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Finns det rollar i överflöd i butiken så är det nog inga problem att pruta heller, oavsett vad Rolex säger. Säljare är kreativa och erbjuder kanske stor rabatt på en annan klocka om du köper den samtidigt, eller ger dig bra pris på en inbyte.
Men eftersom de inte gör det så får man anta att de inte behöver.

Köp nåt annat märke om du skall pruta, betala annars fullpris om du prompt skall ha Rolex är mitt förslag.
 

Willen95

Omega
Är det okej att pruta på en klocka i butik? Alltså nu menar jag att pruta på en klocka som inte är så dyr , om jag tex vill pruta på en certina ds action eller en Seiko baby alpinist är det okej, och hur mycket isåfall?
 

Mr.Batman

Omega
Så länge man är trevlig ser jag inget problem med att i alla fall försöka. De som jobbar i butiken är försäljare, att förhandla hör till yrket.
Förslagsvis något i stil med detta: "Jag har sett att denna klocka finns på nätet för XXXX kr, kan du tänka dig XXXX kr?".
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kan vara svårt att pruta på en billigare klocka om det inte är butiksägaren själv du handlar av. Tror inte så många butikssäljare har mandat att gå ner i pris. Men skadar inte att försöka.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Klart man kan :) Både både Seiko och Certina råkar ju finnas hos Stjärnurmakarna också, tycker ofta jag ser 15% rabatt på webben om man signar upp för nåt nyhetsbrev hos dem. Lär inte va några konstigheter att få det direkt i butik om man frågar snällt.
 

FlipSwede

Rolex
Det borde vara straffbart att INTE pruta.
Haller med dig.

Sjalvklart ska man forsoka fa varan billigare,men far man ett nej sa far man acceptera det ocksa. Att tjata skrika och braka gor enbart att du upplevs som jobbig,och da kanske det inte blir nagon affar alls.
Finns den vara du vill ha i flera butiker sa kan det ju vara ide att besoka dem alla och helt enkelt saga. Jag vill kopa X. Kommer besoka butikerna Z Y P och Q.
Den som ger mig bast pris kommer jag handla av idag
 

Kreacon

Audemars
Är det okej att pruta på en klocka i butik? Alltså nu menar jag att pruta på en klocka som inte är så dyr , om jag tex vill pruta på en certina ds action eller en Seiko baby alpinist är det okej, och hur mycket isåfall?
Klart man ska. Gör det på det mesta jag köper. Gör det på ett trevligt sätt så är det lugnt enligt mig! Under 10% tycker i alla fall jag känns lite för lite. Och ibland lyckas man inte alls få ner priset men kan man oftast få något extra med istället. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. 🙂
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Håller med föregående talare, så länge det görs på ett respektfullt sätt ser jag inga fel i att fråga. Kan du även motivera varför du bör få en prissänkning så är det ju alltid ett plus.

Själv har jag senaste veckan prutat ner priset på en cykelvagn hos en större sportkedja samt priset på en kavaj från Boglioli i en webbshop. Bägge priserna var från start redan "rabatterade". :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ser inga problem med det. Däremot skulle jag aldrig ta det för givet (dvs budgeterar för 100% av priset) eller bli sur om de inte vill sänka priset. Alternativt om det inte är så mkt som jag hoppats på.

Instämmer med ovan, om du kan göra en deal med mer än en vara brukar det vara enklare.
 

OscarD

Omega
Som tidigare butikssäljare kan jag absolut säga att man kan pruta i affärer som kund, envishet och bra köpargument kommer man långt med. Det värsta man kan få tillbaka är ett nej, standardfraser hos butikssäljare är ”Nej, tyvärr har vi inte så mycket marginal kontra inköpspriset” eller ”Tyvärr har jag inga befogenheter att ge ut några rabatter” men då kan man alltid försöka att få med något annat på köpet. Eller kan man fråga om prisgaranti som tidigare nämnts i tråden, ifall man t.ex. vet att den säljs för ett billigare pris på ett annat ställe och kan bevisa detta.
 
Topp