• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso

DrDre

Patek
Kanske det är men känns tunna! Får väl ta mig en tur till Köpenhamn en dag och testa

Jag har en Grande Taille 42x26 och ungefär lika tjocka handleder som du. För mig funkar den bra, även om jag upplever den som ganska liten, men det är också en smakfråga om hur stor man vill att den ska vara och.

Vi hade en diskussion om det här i tråden för någon månad sedan (ang vilka modeller JLC benämner som damklockor) och då var det en medlem som ville sälja sin Reverso som är en storlek mindre än min av det skälet att han tyckte att den var för stor. Så som sagt, det handlar inte bara om handleden, utan även om hur mkt närvaro man vill ha.

Mitt råd är att prova båda och att ta tid på dig. Min erfarenhet är att mindre klockor kan kräva lite tid att vänja sig vid så det kan vara smart att inte stressa och bara hugga den man gillar bäst efter en minut på handen, utan ta lite tid på dig i butiken.
 

Lalas

Cartier
Tack för info. Riktigt mysiga index. Det var ingen tjockis den där heller :)

52711B8B-A0D3-4A72-8D98-8770B0569C17.jpeg
7,2mm tjock för att vara exakt, lume på index också.
43FCA96A-5765-4DFE-8B9C-8007F9180F70.jpeg
 
Jag har en Grande Taille 42x26 och ungefär lika tjocka handleder som du. För mig funkar den bra, även om jag upplever den som ganska liten, men det är också en smakfråga om hur stor man vill att den ska vara och.

Vi hade en diskussion om det här i tråden för någon månad sedan (ang vilka modeller JLC benämner som damklockor) och då var det en medlem som ville sälja sin Reverso som är en storlek mindre än min av det skälet att han tyckte att den var för stor. Så som sagt, det handlar inte bara om handleden, utan även om hur mkt närvaro man vill ha.

Mitt råd är att prova båda och att ta tid på dig. Min erfarenhet är att mindre klockor kan kräva lite tid att vänja sig vid så det kan vara smart att inte stressa och bara hugga den man gillar bäst efter en minut på handen, utan ta lite tid på dig i butiken.
Tack för svar! Ja som sagt det får bli en tur till en urhandel som säljer dem och klämma och känna. Ju mer jag kollar på den ju mer sugen blir jag!
 

Laplander

Rolex
Här har jag försökt sammanställa olika storlekar av Reverso med info/mått tagna rakt av från Wikipedia:

Classic 36x22
Ur-Reverson 37x23x8,2
Lady ultra thin/Grande Reverso 40x24
Medium thin 40x24,4
Grande Taille (GT) 42,4x26
Classic small second medium/Duoface 42,9x25,5
Classic small second large 45,6x27,4
Reverso Grande/Extra Grande Taille (XGT) 46,5x29
Ultra thin grande Reverso 46,8x27,4
Classic small second large Duoface 47x28,3
Grande Reverso 48,5x30
Complication Grande Reverso 55x37,7
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här har jag försökt sammanställa olika storlekar av Reverso med info/mått tagna rakt av från Wikipedia:

Classic 36x22
Lady ultra thin/Grande Reverso 40x24
Medium thin 40x24,4
Grande Taille (GT) 42,4x26
Classic small second medium/Duoface 42,9x25,5
Classic small second large 45,6x27,4
Reverso Grande/Extra Grande Taille (XGT) 46,5x29
Ultra thin grande Reverso 46,8x27,4
Classic small second large Duoface 47x28,3
Grande Reverso 48,5x30
Complication Grande Reverso 55x37,7
Bra med sammanställningar. Bara för att det är kul:
Ur-reverson: 37x23x8,2 mm
 
Här har jag försökt sammanställa olika storlekar av Reverso med info/mått tagna rakt av från Wikipedia:

Classic 36x22
Ur-Reverson 37x23x8,2
Lady ultra thin/Grande Reverso 40x24
Medium thin 40x24,4
Grande Taille (GT) 42,4x26
Classic small second medium/Duoface 42,9x25,5
Classic small second large 45,6x27,4
Reverso Grande/Extra Grande Taille (XGT) 46,5x29
Ultra thin grande Reverso 46,8x27,4
Classic small second large Duoface 47x28,3
Grande Reverso 48,5x30
Complication Grande Reverso 55x37,7

Har du någon bild/refnummer på den som är Classic 36x22? Den jag hittar uppges som 38.5x23.5.
 

Laplander

Rolex
Har du någon bild/refnummer på den som är Classic 36x22? Den jag hittar uppges som 38.5x23.5.
Inte mer än jag finner i denna text från wikipedia:

"Classique" can be used to refer to any historic Reverso model, but is especially used for smaller-sized models. The term is particularly appropriate when referring to models with the original 36 x 22 mm case size, though it can distinguish any smaller model from a Grande Taille or larger model.
 

nilbri

Cartier
Här har jag försökt sammanställa olika storlekar av Reverso med info/mått tagna rakt av från Wikipedia:

Classic 36x22
Ur-Reverson 37x23x8,2
Lady ultra thin/Grande Reverso 40x24
Medium thin 40x24,4
Grande Taille (GT) 42,4x26
Classic small second medium/Duoface 42,9x25,5
Classic small second large 45,6x27,4
Reverso Grande/Extra Grande Taille (XGT) 46,5x29
Ultra thin grande Reverso 46,8x27,4
Classic small second large Duoface 47x28,3
Grande Reverso 48,5x30
Complication Grande Reverso 55x37,7
Min 252.886 är 23x33
 

DrDre

Patek
När vanligtvis 47mm Panerai så den känns lite liten

Jag tycker att man behöver lite tid att vänja sig när man går från stort till litet. Direkt efter bytet kan en mindre klocka kännas lite futtig, nästan som en damklocka. Och också väldigt lätt, viktmässigt. Man känner knappt att den finns på armen. Efter någon dag eller två känns den mindre klockan betydligt rimligare.

Så om det är så att du funderar på att köpa klockan på bilden och tvekar mellan två storlekar så skulle mitt råd vara att ge den lilla lite tid. Alltså inte bara ta av sig 47mm, på med den mindre Reverson och sedan avfärda den efter 10 sek med ”den är ju alldeles för liten, så kan jag få prova den större istället, tack”. Till slut kokar valet av stl ner till vad som känns bäst på armen, men det kan (imo) krävas lite tid för att avgöra vilken stl som man långsiktigt kommer att trivas bäst med.
 

TomGanks

Panerai
Instämmer. Så ytterligare ett steg i den riktningen är att bära ett mindre ur 1 vecka innan man provar den. (Alternativet inget :nailbiting: ) Då kanske den snarare känns för stor?

Jag har själv gjort samma miss. Burit en 44mm, ganska tung kontinuerligt, gått in provat en reverso och tänkt satan va klen.. Grejen är att den ska vara det i jämförelse. Du går ifrån en dykare till ett deras ur :)
 
Topp