• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Lingrush

Cartier
Fast nu var väl inte @Lingrush fråga om att flippa med vinst, utan själva förekomsten av att gråis tar över list på modeller som är tillgängliga i butik.

Är nog precis lika enkelt som att gråis försöker kräma ut 40% över list på modeller med ytterst kort väntan - dom hoppas att kunder inte har koll och accepterar priset, eller kunder som inte bryr sig och vill ha en klocka där och då. Nu för tiden så kanske vi också kan gissa att det finns luft i priserna och gråis säger ”special price for you my friend” och tar ned sitt höga pris och båda parterna är nöjda.

På tal om höga priser är jag faktiskt påväg till LW nu för att se vad de kan göra på sin ”oanvända” (får jag säga så?) men dem skriver det iallafall ;)! Batgirl från 2023. Ligger på 195k. Har möjlighet att köpa en Batgirl i kanonskick från gråis mycket billigare, dock 2020 årsmodell. Ska bara föra över pengarna i princip (hörde jag grattis från KS gänget?) dock vill jag svänga förbi och se vad de verkligen är villiga att göra på det priset i dagsläget. Sänker dem den rejält får jag ju ta mig en funderare.

Edit; har tidigare sagt att jag inte vill köpa från GRÅIS längre men eftersom priset var bra och jag verkligen verkligen vill ha denna så kör jag på ändå. Hatar mig själv men så är det.
 

FlipSwede

Rolex
Fast nu var väl inte @Lingrush fråga om att flippa med vinst, utan själva förekomsten av att gråis tar över list på modeller som är tillgängliga i butik.

Är nog precis lika enkelt som att gråis försöker kräma ut 40% över list på modeller med ytterst kort väntan - dom hoppas att kunder inte har koll och accepterar priset, eller kunder som inte bryr sig och vill ha en klocka där och då. Nu för tiden så kanske vi också kan gissa att det finns luft i priserna och gråis säger ”special price for you my friend” och tar ned sitt höga pris och båda parterna är nöjda.
Då missförstod jag frågeställningen.

Men mitt svar är detsamma.
Du kan begära vad du vill/leta efter en okunnig kund.

Jag tror vi har ungefär samma svar på funderingen.
Nu får ni önska mig lycka till I LasVegas
 

FlipSwede

Rolex
Rött har alltid funkat för mig @FlipSwede
Har de röda klockor hos AP månne....
17014478387059027357807222345964.jpg
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Var förbi både Krons och Nymans på besök idag. Man kan väl säga att det var en viss nivåskillnad på bemötandet. Missförstå mig inte, det var trevligt hos Krons också, men Gustav på Nymans levererade ett kundmöte i världsklass och jag fick prova klockan jag var där för, en 126610lv(på Krons hade dom inte en enda stålsub så där fick jag testa en i helguld men det är ju inte riktigt samma sak) och även en Batman på Gustavs initiativ. Min sambo som bara var med som sällskap och smakråd fick också testa ett gäng klockor, dels för att jag gärna vill få in henne på intresset eller åtminstone öka förståelsen och acceptansen för det, men också för att jag ville se vad som sitter bra på hennes handled om man i framtiden skulle köpa en present. Om det blir nån tilldelning framöver återstår ju att se, men Nymans i Sthlm är klart en klockbutik jag kommer återkomma till.
 

BankAnden

Panerai
På tal om höga priser är jag faktiskt påväg till LW nu för att se vad de kan göra på sin ”oanvända” (får jag säga så?) men dem skriver det iallafall ;)! Batgirl från 2023. Ligger på 195k. Har möjlighet att köpa en Batgirl i kanonskick från gråis mycket billigare, dock 2020 årsmodell. Ska bara föra över pengarna i princip (hörde jag grattis från KS gänget?) dock vill jag svänga förbi och se vad de verkligen är villiga att göra på det priset i dagsläget. Sänker dem den rejält får jag ju ta mig en funderare.

Edit; har tidigare sagt att jag inte vill köpa från GRÅIS längre men eftersom priset var bra och jag verkligen verkligen vill ha denna så kör jag på ändå. Hatar mig själv men så är det.
Så vad sades på LW?

Kul med GMT, grattis kommer när den väl är köpt
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Var förbi både Krons och Nymans på besök idag. Man kan väl säga att det var en viss nivåskillnad på bemötandet. Missförstå mig inte, det var trevligt hos Krons också, men Gustav på Nymans levererade ett kundmöte i världsklass och jag fick prova klockan jag var där för, en 126610lv(på Krons hade dom inte en enda stålsub så där fick jag testa en i helguld men det är ju inte riktigt samma sak) och även en Batman på Gustavs initiativ. Min sambo som bara var med som sällskap och smakråd fick också testa ett gäng klockor, dels för att jag gärna vill få in henne på intresset eller åtminstone öka förståelsen och acceptansen för det, men också för att jag ville se vad som sitter bra på hennes handled om man i framtiden skulle köpa en present. Om det blir nån tilldelning framöver återstår ju att se, men Nymans i Sthlm är klart en klockbutik jag kommer återkomma till.

Instämmer i detta. Har också varit på Nymans nyligen och träffat just Gustav. Klockrent bemötande och han la runt en timme på mig och gav en väldigt fin genomgång av de modeller jag var intresserad av. Får som du säger se om det blir någon tilldelning men det lät hoppfullt på honom i vart fall. Blir definitivt ett återbesök snart.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Instämmer i detta. Har också varit på Nymans nyligen och träffat just Gustav. Klockrent bemötande och han la runt en timme på mig och gav en väldigt fin genomgång av de modeller jag var intresserad av. Får som du säger se om det blir någon tilldelning men det lät hoppfullt på honom i vart fall. Blir definitivt ett återbesök snart.
Kul att höra! Vi var säkert där i 1,5 timme och han tog sig verkligen tid till att gå på djupet, framförallt med vad som kunde falla sambon i smaken då jag redan innan var inställd på vilken klocka jag ville ha(men den fick jag fördjupad kunskap om). Hon fick prova Exp I både i helstål och halvguld, DJ:s i alla möjliga konfigurationer och till slut landade vi i att den mest avskalade varianten OP34 var sweetspot storleksmässigt. Det nämndes lite subtilt att chansen att få tilldelning ökade om man hade två intresseanmälningar på listan och på frågan hur lång väntetiden kunde tänkas bli svarade han att det fick man enligt Rolex inte gå ut med men att det teoretiskt kunde röra sig om 9 månader till drygt ett år beroende på vad dom fick för tilldelning. Om det svarade för hela köpet inklusive 126610lv:n eller om det gällde OP:n ska jag låta vara osagt men vi lämnade med en kasse full med böcker och en känsla av hopp. Det återstår väl att se helt enkelt. Lycka till!
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Varför köpa en klocka man inte vill ha?

Edit: man vet att det har spårat när folk kan tänka sig att köpa en klocka för 180k+ som de egentligen inte vill ha.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Vet du inte om du gillar den eller inte? Köper du den för din egen eller för andras skull?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Nej du kommer ändå inte vara nöjd förens du köpt den klockan du vill ha
 

BankAnden

Panerai
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Vet inte om jag tycker det är ett vettigt substitut mot en Batgirl, då det är en helt annan look än sportstål. Är dealen att du snabbt får en Batgirl om du köper denna, eller menar du att du då skippar Batgirl?

Tror inte att denna bara är att knalla in och köpa, men inte heller en het modell du enkelt kan göra pengar på om det var tanken. Inte lika frostig som TT gulguld, men tror även dessa snabbt blir kallare och kallare...

Testa och om du känner dig tveksam, är det nog klokast att vänta in din Batgirl.
 
  • Like
Reactions: M3a

M3a

Cartier
2-Faktor
Varför köpa en klocka man inte vill ha?

Edit: man vet att det har spårat när folk kan tänka sig att köpa en klocka för 180k+ som de egentligen inte vill ha.
Kanske dåligt formulerat utav mig men frågan var mer riktad till om det är en ”enkel” modell att handla hos AD. Nu har jag inte provat modellen och vist finns det en chans till att jag gillar klockan när jag får testa den. Skulle väl aldrig handla en klocka för 180k bara för att det står Rolex på tavlan….
 

Lingrush

Cartier
Varför köpa en klocka man inte vill ha?

Edit: man vet att det har spårat när folk kan tänka sig att köpa en klocka för 180k+ som de egentligen inte vill ha.

För att man kan. Det har inte spårat för att man köper en klocka för 180k+ som man egentligen inte vill ha. Finns många människor som konsumerar saker de egentligen inte vill ha. Förmodligen du själv med. Skillnaden är bara att beloppet är relativt sätt lägre till det kapitalet du har/får in månadsvis. Det är bara folk som inte har pengar som tänker så. Och folk med pengar finns det gott om. Sedan om majoriteten hänger här eller inte är en bra fråga.
 

Lingrush

Cartier
Alla gör som man vill men är man på ett forum för klockentusiaster så borde det naturliga vara att man gillar klockor och köper de man gillar och inte de man inte gillar bara för att man kan? 😅

Absolut, dock så hävdade @jamesfranco att han egentligen inte vill ha den och att det har ”spårat” då. Ser ingenstans att @M3a som slängde ur sig frågan har hävdat att han egentligen inte vill ha den utan hör sig för mer generellt kring hur intresset på klockan bland just klockentusiaster och övriga klockmarknaden föreligger (det är ju trots allt en tråd för dessa frågor och spekulationer) samt att det finns en potentiell chans att han kommer tycka om den.
 

Uschi

Breitling
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
Den där är den enda tvåtonade Rolex-modell jag skulle kunna tänka mig. Fin harmoni mellan rödguldet och bezeln. 😍
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Den är nice. Vem bryr sig om hur lätt eller svår den är att få? Tror de flesta AD:s spelar ett risky spel oavsett vad och riskerar en rejäl näsbränna när klocktrenden gått över och de spelat svåra med kunder. Edit: köp batgirl via gråhandlare om du verkligen vill ha den. Kommer säkert bumpas lite i pris efter nyår ändå.
 

Bilagor

  • IMG_7922.jpeg
    IMG_7922.jpeg
    678.7 KB · Visningar: 7

Khoma

Cartier
2-Faktor
Absolut, dock så hävdade @jamesfranco att han egentligen inte vill ha den och att det har ”spårat” då. Ser ingenstans att @M3a som slängde ur sig frågan har hävdat att han egentligen inte vill ha den utan hör sig för mer generellt kring hur intresset på klockan bland just klockentusiaster och övriga klockmarknaden föreligger (det är ju trots allt en tråd för dessa frågor och spekulationer) samt att det finns en potentiell chans att han kommer tycka om den.
Det han undrar är om det är en hype-modell som man även fortsättningsvis kommer kunna tjäna en hacka på....
 

cykelchester

Breitling
Har länge försökt komma på listan för en Batgirl men alltid fått nej trots tidigare köp. Aldrig sålt iväg någon klocka som handlats hos AD (Rolex) för att tjäna pengar men nu fått svar att jag kan bli tilldelad en 126711CHNR Rootbear som komplement. Hur är den modellen nu? Ska man känna sig nöjd som får möjligheten att köpa en sån eller kan vem som helst knalla in och handla den? Är inte ett super fan utav guld/stål så lite ambivalent till hur jag ska ta ställning till köp.
IMG_2856.jpeg
Jag blev "erbjuden" att köpa en rootbeer i våras av Rob, jag har knappt någon köphistorik alls men tackade nej då jag var på jakt efter en pepsi.
Så om du är sugen på en Batman/batgirl köp av gråis ist, ungefär samma pengar som en ny rootbeer.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Den är nice. Vem bryr sig om hur lätt eller svår den är att få? Tror de flesta AD:s spelar ett risky spel oavsett vad och riskerar en rejäl näsbränna när klocktrenden gått över och de spelat svåra med kunder. Edit: köp batgirl via gråhandlare om du verkligen vill ha den. Kommer säkert bumpas lite i pris efter nyår ändå.

Vacker! Rootbeer har alltid tilltalat mig.
 
Topp